Ga naar inhoud

schrijfgroepje: begin traject ECD

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik heb misschien een rare vraag hoor maar ik had het laatst met iemand over onze situatie en IVF behandelingen .

Ook kregen we het over de vergoeding van het ziekenfonds... Nu zei zij als je zwanger bent geweest van een IVF poging dan mag je nog een keer zonder dat er een vergoede IVF poging verloren gaat. Ik leg het volgens mij wat raar uit maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Bijv ik ben ook bij de eerste IVF zwanger geweest en zijn toen verder gegaan de met de tweede IVF maar volgens haar telt dit dan weer bij de eerste ivf poging.

het lijkt mij sterk maar kan iemand mij hier wat over vertellen.

Dank jullie wel...

p

• Reacties 5,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

He freggel fijn dat jullie weer thuis zijn....... Blijf duimen en aan je denken hoor... Xxx

An welkom hier... Ik kan je ook niet helpen qua buitenland behandelingen maar Sas en mees en freggel hebben al gereageerd dus wie weet heb je hier wat aan..

Sannemieke wat mooi dat jullie over twee weken weer kunnen en ook snap ik je onzekerheid. Hopelijk wil jullie donor jullie nog een keer helpen maar misschien is dit helemaal niet nodig en ga je zwanger worden en krijg je een mooi kerst kindje...

Met mij gaat het wel hoor, ben nog wel down maar dat komt ook door alles wat er gebeurt is de afgelopen periode.

we hebben besloten er nog wel een keer voor te gaan maar voor nu eerst even rust en bijkomen. Mezelf weer terugvinden en opladen met positieve energie.

Jij heel veel succes....

Mees.....stuiter je nog? Haha. Heb je al wat meer gehoord van de vooronderzoeken?

liefs bootje

Geplaatst

Lieve bootje, dat klopt.

Per te realiseren zwangerschap krijg je 3pogingen. Een doorgaande zw telt pas ( kan soms ietwat verschillen per verzekeraar) na 9 tot 12 weken. Krijg je daarna nog een miskraam, heb je weer 3 pogingen.

Jij hebt mk's gehad nog voor de 7 weken. Helaas blijven die dus staan heb hou je nog 1 poging over.

Kun je zo vinden op google of op de site van je verzekeraar.

Geplaatst

Bootje,

Die regel telt alleen als er er sprake is van een vitale zwangerschap van meer dan 12 weken. Er moet met 12 weken hartactiviteit te zien zijn geweest. Twee jaar geleden heb ik na ruim 12 weken een miskraam gehad. Omdat het echter eerder mis was gegaan, telde het helaas gewoon als een (mislukte) poging.

Als je langer dan 12 weken zwanger bent geweest, krijg je opnieuw drie pogingen vergoed.

Succes, ik hoop dat je volgende poging succesvol is!

Djanne

Geplaatst

Beste allemaal,

Freggel, heel veel toitoitoi de komende weken. Goed om positieve geluiden te horen over Cyprus.

Maar wij gaan waarschijnlijk toch voor Spanje. Makkelijker kwa bereikbaarheid.

Weet iemand wat Spanje vraagt als vooronderzoeken?

Afgelopen jaar vond mijn arts telkens weer een andere bacterie bij mij, heb een heel scala aan medicijnen al gehad.

Ik weet niet wat de naam van de test in Nederland is, hier 'tampone'. (bacteria etc, hpv, chlamydia, mycoplasma, ureaplasma, candida etc etc)

Kost iedere keer 600 euro.

Heb in de badkamer nu allerlei zepen en vaginale jodium staan.

Ook ben ik 1x positief getest op listeria. Dus geen italiaanse salami en gorgonzola of andere schimmelkaas meer.

Vermoedelijk ben ik erg gevoelig voor infecties en mijn eigen weerstand ruimt de bacterie onvoldoende op. Dus telkens

wanneer de weerstand verminderd, daar zijn ze weer!

Het zou kunnen dat dit een reden is voor m'n kinderloosheid.

Maar als dit zo is, zijn de kansen met een donor ei ook niet zo groot.....

Hier gebruikte ik na een TP:

vitamines, 100mg asperiene, 4mg levofolenic acid, 1.5x5mg prednisolon, 3x200mg capsule progesteron

ook 3x een injectie gonadotropine 1000 (Elke drie dagen na pick-up)

Is het protocol in Spanje/Cyprus soortgelijk?

Heeft iemand ervaring met Medrol? Wanneer wordt dit voorgeschreven?

De laatste maal ICSI had ik het idee dat de progesteron capsules eigenlijk niets deden.

(wel bleef m'n menstruatie uit zolang ik ze nam)

Maar van de vorige keren was ik gewend dat ik erg gespannen borsten had zolang ik de progesteron nam.

Nu was dit over 2 dagen na de laatste gonadotropine injectie.

Ik heb mijn arts gevraagd of ik niet meer injecties had moeten nemen.

Volgens haar niet want 11 dagen na de pick-up was mijn estradiol nivo nog boven de 2000.

(toen dachten we dus dat ik zwanger was......)

Ciao

Speranza

Geplaatst

Succes Speranza!! Natuurlijk kiest ieder zijn eigen behandeling/kliniek :-)

als het uiteindelijk maar lukt toch?

Nogmaals succes en good luck met de voorbereidingen.

Geplaatst

@ Sannemiek: hoe hoog het max je BMS mag zijn weet ik niet de vorige keer was ie 12 en toen vroeg ik ook of het niet te hoog was en toen kreeg ik ook als antwoordt " nee hoor prima" dus ik weet het niet.

Ik zat/zit nu nog op 2tbl estradiol zaterdag moet ik er 3tbl nemen zondag weer 2 met 3xdgs 2 utrogestanbollen dus ben er nog niet mee bezig :)

@ Mees: Hierbij ook gelijk je antwoordt :)

@ Freggel: Welkom thuis en je heb groot gelijk. We horen het wel als je getest heb. Toi toi.

@ Bootje: Dikke knuf het is allemaal niet niks..

Fijne avond allemaal...

Geplaatst

Hoi allemaal, wat is er veel geschreven!

Freggel, welkom thuis en veel succes in de ww. Moest regelmatig aan je denken toen ik Cyprus weer in het nieuws hoorde, maar daar heb jij dus geen last van gehad? Ging er eigenlijk vanuit dat je in het Griekse gedeelte zat, maar niet dus...

Roos, wat verdrietig dat het niet gelukt is! Sterkte....

Sannemiek, Ik snap niet waarom ze niet meteen de volgende cryo hebben ontdooid? Bij mij deden ze dat toen wel. Of laten ze m daar eerst een dag liggen voor hij teruggeplaatst wordt? Hoe dan ook, ook weer een domper gehad..Hopelijk volgende ronde meer geluk.

Corina, ik ben jaloers op jouw bedje... Maar ze hebben bij ons ook wel eens gezegd dat TE dik ook weer niet goed is. Maar volgens mij gaat het dan om 15 mm en meer. Op naar een mooie tp.

Djanne, hoe gaat het met jou en je meisje? Hopelijk alles goed!

En bij doorzettertje?

Bootje, heel veel sterkte..met alles!

Geplaatst

He Djanne en Freggel,

Dank je wel voor jullie antwoord.. Ik had er zelf nog niet aan gedacht om even op de site te kijken van mijn zorgverzekeraar... Dank je wel voor de tips en info.

Het geldt dus helaas niet voor ons.

Fijne avond nog iedereen..

Liefs Bootje

Geplaatst

Hai Lizzy,Hier alles goed met onze kleine Indy die toch best wel groot begint te worden. Zaterdag as is ze alweer 12 weken en heeft eindelijk maatje 56 aan.... Sommige baby's hebben bij hun geboorte maatje 62... Lekker meisje hoor! Hoop dat dit voor jullie ook is weggelegd.

Hoi allemaal, wat is er veel geschreven!Freggel, welkom thuis en veel succes in de ww. Moest regelmatig aan je denken toen ik Cyprus weer in het nieuws hoorde, maar daar heb jij dus geen last van gehad? Ging er eigenlijk vanuit dat je in het Griekse gedeelte zat, maar niet dus...Roos, wat verdrietig dat het niet gelukt is! Sterkte....Sannemiek, Ik snap niet waarom ze niet meteen de volgende cryo hebben ontdooid? Bij mij deden ze dat toen wel. Of laten ze m daar eerst een dag liggen voor hij teruggeplaatst wordt? Hoe dan ook, ook weer een domper gehad..Hopelijk volgende ronde meer geluk.Corina, ik ben jaloers op jouw bedje... Maar ze hebben bij ons ook wel eens gezegd dat TE dik ook weer niet goed is. Maar volgens mij gaat het dan om 15 mm en meer. Op naar een mooie tp.Djanne, hoe gaat het met jou en je meisje? Hopelijk alles goed! En bij doorzettertje?Bootje, heel veel sterkte..met alles!
Geplaatst

sorry weer even ego.

Hoewel ik dacht dat ik wel weer positief verder kon gaan, ondanks dat onze embryo niet goed ontdooid was, had ik dat behoorlijk mis.

Ook al hebben we al weer een nieuwe afspraak staan voor een evt. terugplaatsing. Ik begon me vannacht te realiseren dat dit wel de laatste embryo is die we hebben.

Als onze donor dus niet meer mee werkt dan is het over en uit en zullen we ongewenst kinderloos door het leven gaan.

Ik werd vannacht huilend wakker, ben vanmorgen huilend opgestaan en ging huilend naar mijn werk, waar ik gelukkig afleiding had. Nu weer thuis, nu nog alleen, weer alle tijd om na te denken en weer stromen de tranen over mijn wangen. Ik weet het even allemaal niet meer. Iedereen zegt, ohw wat jammer, en we gunnen het jullie zo. Maar aan die woorden heb ik nu op dit moment helemaal niets. Het is weer mislukt deze poging en wellicht komt nu onze allerlaatste poging er aan, waar ik bang voor ben, bang dat het weer op niets uit loopt.

Ik heb dan ook besloten voor nu, om even pas op de plaats te maken en dit forum, net als een ander forum waar ik actief op ben, even naast me neer te leggen. Wanneer ik me weer beter voel, beter in mijn vel zit kan ik beter zeggen, kom ik natuurlijk weer terug. Maar voor nu, is het even allemaal te veel. Hopelijk jullie begrip hiervoor.

Ik wil wel iedereen heel veel sterkte toe wensen en positieve tp's en testen.

Tot snel dames.

Geplaatst

@Sannemiek: je loopt bij het UMC? Bij GG doen ze aan wederkerigheid, zoals je waarschijnlijk wel weet. Heb ook gehoord dat ze wederkerigheid laten vallen als bijv zaad vd man slecht is. Weet niet hoe ze daar nu mee omgaan. Misschien is dat allemaal geen optie maar had je daar al aan gedacht?

Wil de donor niet nog een x, je had dat al gevraagd toch?

Geplaatst

Sannemieke,

heel veel sterkte. Neem je tijd. Ik hoop dat het zonnetje weer spoedig kan doorbreken voor jullie.

freggel

Geplaatst

Hallo Sannemiek,

Je bent niet alleen in het dal waar je nu in zit.

Wat je schrijft is heel herkenbaar.

Heel veel sterkte!

Na mijn negatieve bloedtest van de laatste icsi kon ik ook niet stoppen met huilen. (de eerste bloedtest was wel positief)

En als het even weer onder controle lijkt gebeurd er weer iets, of iemand zegt iets waardoor alles weer terug komt.

Een toekomst zien zonder dat daarin ook een kind aanwezig is, is niet eenvoudig.

Ik weet (nog) niet hoe.

Maar wat je schrijft dat werken helpt klopt.

Ik ben hard aan het werk in de tuin. Iedere avond moe en spierpijn. Helpt ook om eerder in slaap te komen.

Natuurlijk lost dit het probleem niet op, maar almaar aan de kinderloosheid en alle mislukte procedures denken maakt je wanhopig en ook uitgeput.

Door je fysiek uit te putten geef je je hoofd even wat rust.

Ciao

Speranza

Geplaatst

@ Sannemieke, ik begrijp heel goed dat je momenteel niet lekker in je vel zit. Het idee dat deze cryo de laatste is en het idee dat er geen kindje komt, kan je ernorm verdrietig maken en aangrijpen. Neem je tijd voor jezelf en misschien is het idee van Tiktak iets om over na te denken?

Sterkte meid!

Geplaatst

@Speranza,

Er zijn in spanje zoveel klinieken die denk ik ook weer elk hun eigen beleid aangaande vooronderzoeken hebben. Ik kan alleen maar spreken over Bernabeu waar wij geweest zijn. Daar is vooronderzoek een bloedonderzoek bij beiden op HIV/ Lues/chlamydia enz. Daarnaast een uitstrijkje bij de vrouw, boven de 42 of 43 jaar een mamagrafie. Mogelijk nog andere onderzoeken indien je medische situatie dat vraagt. Wij hebben alles gewoon in NL laten doen en de uitslagen aan Spanje doorgegeven.

Medicijnen voor de tp waren voor mij een decapeptyl prik 1x en progynova om je baarmoederslijmvlies op te bouwen en na de tp, utrogestan( progersteron) bollen en nog een bepaalde tijd progynova. Zelf nam ik nog kinderaspirine, ip schreef spanje dat niet voor maar het kon ook geen kwaad dat ik het nam.

Geplaatst

Thanks Sas,

Maandag weer een gesprek met onze gynecologe hier. Ze is waarschijnlijk bang een klant kwijt te raken! :-)

Maar ze wil ons ook wel hints en tips, does en donts geven voor de eiceldonatie. Wie weet nog wat nuttigs.

In Italie zijn een aantal bloedtesten maar 3 maand geldig, en mn voor cryo moet je ze dus voor iedere poging herhalen.

In Cyprus hebben ze duidelijk deze wetgeving niet.

Ook wel weer makkelijk.

Vanwege het hoge aantal eicellen en de gegarandeerde jonge donor, denken we er nu toch sterk over om voor Cyprus te kiezen.

Ik zie op de engelse forums wel veel commentaar op Dogus, maar vaak erg triviaal.

Weinig commentaar over de medische procedure.

En klachten over eten in het hotel of over het moeten sharen van een taxi, vind ik weinig relevant.

(bovendien mbt het eten, het staat duidelijk vermeld bij het hotel dat er turks eten geserveerd wordt. Dus geen engelse baked beans.)

Is er iemand op dit forum actief die medische missers heeft gehad in Cyprus?

(ik heb veel paginas terug gelezen, maar alle 226 is een beetje veel....)

groetjes

Speranza

Geplaatst

Speranza, wij hebben prolemen gehad met het transport van ingevroren zaadjes die naar cyprus moesten. Heel verhaal maar kort samengevat zijn de zaadjes nooit aangekomen en zijn we op die manier dus kostbaar zaad kwijtgeraakt( via een operatie bij mijn lief verkregen) Op zich niet direct de schuld van Dogus,maar zij hadden ons verteld dat er nooit problemen waren met het verzenden van zaad . Achteraf bleek dat transport vanuit europa naar cyprus vaker moeilijk is dat werd ook toegegeven achteraf door Cyprus. De manier waarop cyprus ons heeft gesteund ( of eigenlijk niet)in de vreselijke 2weken van kwijt zijn van de zaadjes( en dat terwijl de donor al bezig was) heeft bij ons geen goede indruk gegeven.

Voor het transport was er altijd redelijk contact met Cyprus, alhowel het wel altijd lang duurde voordat je antwoord kreeg per mail en telefonsich was het altijd lastig hun te bereiken,maar toen er probleem was kreeg ik hun niet te pakken per telefoon of per mail, reageerde ze niet tot uiteindelijk ik via via aan een ander telnr kwam waarop wel door de contactpersoon werd opgenomen( waarschijnlijk kon ze op die telefoon niet zien dat ik belde) Maar ook toen was er weinig begrip en hulp en moesten we het zelf maar uitzoeken. We zijn gestopt daar maar kregen toch rekeningen van huin die we uiteindelijk mbv rechtsbijstand niet hebben betaald.

Ik ben blij naar Spanje gegaan te zijn daar was de communicatie echt top!! naast de lieve en deskundieg begeleiding. Maar goed dit is één ervaring, je zult zelf je keus moeten maken.

Trouwens in spanje garanderen ze ook een hoog aantal eicellen en werken ze ook alleen met jonge donoren hoor.

Succes!

Geplaatst

Hoi,

In een gesprek met onze Nederlandse gynaecoloog werd ons afgeraden om in zee te gaan met een niet-Spaanse kliniek. In Cyprus worden meer dan twee embryo's teruggeplaatst. De gynaecoloog vertelde dat zij verhalen kende van vrouwen waarbij vier embryo's waren teruggeplaatst. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor een bepaald geslacht. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om hier geen gebruik van te maken, maar het feit dat er artsen werken die meewerken aan dit soort zaken, gaf ons geen goed gevoel.

Op dit forum hebben we al eens de discussie gevoerd over het risico van meer dan twee embryo's en ik realiseer me dat iedereen die keus zelf moet maken. Natuurlijk zou bij ons een tweeling of drieling welkom zijn geweest, maar het risico bij een meerlingzwangerschap is echt veel groter dan die van een eenling.

Wij hebben ruim 5000 euro betaald voor een poging, dus dat is volgens niet veel meer dan de kosten in Cyprus. Ik kan me overigens voorstellen dat mensen kiezen voor zo'n compleet arrangement in Cyprus. Het klinkt als een heerlijke vakantie, maar wij konden ons niet vinden in de werkwijze zoals die wordt gehanteerd.

Djanne

Geplaatst

Hey Djanne,

Waar ben jij ook alweer geweest in Spanje? 5000? Wij echt heel veel meer, ook in Spanje. t Dubbele.

Speranza, ja, hele goede ervaringen bij I.B. , waar Sas ook is geweest. Wij hebben een prachtig zoontje via hun. Topkliniek. En ja, wat Djanne zegt: ze zeggen al vantevoren dat ze t liefst 1 en hoogstens 2 terug plaatsen.

Doorzettertje, leuk dat jullie kleine meid al n grote meid aan t worden is. Ons zoontje was ook nog geen 6 pond; zijn eerste pakje was 46. En nog ruim. Maar altijd op de gemiddelde lijn qua lengte en ietsje lichter dan t gemiddelde gewicht. Prachtig ventje hihi. Jullie dochtertje vast ook prachtig :-)) Blijft ongelooflijk zeker, jullie hummeltje in je armen. Wat n wonderen zijn er toch he?!

Tiktak, jij lekker zwanger aan t zijn? Top meid!

Sannemiek, meid, ik vind het zo erg voor je en kan me goed voorstellen hoe vreselijk verdrietig en wanhopig je vaak bent. Neem tijd voor jezelf en geef je verdriet de ruimte. En vergeet niet...ook uit cryo's worden veel meiden zwanger...houdt moed he. Hele grote knuffel!!

xxx, mees

Geplaatst
Hey Djanne,

Waar ben jij ook alweer geweest in Spanje? 5000? Wij echt heel veel meer, ook in Spanje. t Dubbele.

Tiktak, jij lekker zwanger aan t zijn? Top meid! xxx, mees

Haha...ik dacht ook al €5000??? Waar waar waar?!! Ik heb ook heel veel andere bedragen gehoord in Spanje. Waar was dat djanne?? ;-)

Ik merk dat ik wel een beetje begin te stressen voor de 20 wk echo. Dsn lees ik nl weer ergens dat er bij een kleintje bij 20 wk een open ruggetje is geconstateerd en dan heb ik weer IIIEEEKKKSSSS. Het klinkt allemaal te mooi om waar te wezen. Hoop niet op een kink in de kabel. Nu kan ik het goed hebben een zwangere omgeving....maar anders echt niet. Zoveel vrouwen om me heen net bevallen of zwanger. Dus...eerst maar eens in de wieg proberen te krijgen.

@speranza: ik heb ook veel gegooled op Engelse forums en dogus cyprus kwam niet echt goed naar voren. Dat je de kans hebt om meer dan 2 terug te plaatsen ben jezelf bij. Maar verstandig van zo'n kliniek vind ik dat niet.

Geplaatst

Jaaaa! Ik wil daar ook heen! :-))

Ja, die 20 weken echo. Is ook erg spannend hoor. Het is bijna altijd goed, maar je zal maar die ene zijn, waarbij het niet goed is. Moet je toch niet aan denken. Maar..het is ook wel heel leuk, die echo. Want dan zie je hoe 'ver' je kindje al is. Alles erop en eraan. Alleen in t mini, hahah.

Niet teveel zorgen maken (makkelijker gezegd dan gedaan) en op naar n mooie echo. Ik duim alvast...

xxx, mees

Geplaatst

Wij zijn in Barcelona geweest, bij Eugin. Ze doen daar aan eggsharing. Dat betekent dat je de eicellen deelt met een andere ontvangende vrouw. Wij hebben twee pogingen gedaan en hadden beide keren zes eicellen. De eerste poging hadden we twee cryo's, maar die zijn toen helaas niet goed ontdooid.

Het valt me op dat er ook bij ecd in het buitenland altijd relatief weinig cryo's zijn ook als je kiest voor een exclusieve donor. Onze afweging was dat de kans groot was dat we meerdere pogingen nodig zouden hebben en dat we dan liever zouden 'werken' met verse embryo's. Uiteindelijk waren we ruim 10.000 euro kwijt (slik) voordat ik zwanger was (2 pogingen).

Wij waren erg tevreden over Eugin, maar ik weet dat Doorzettertje gestopt is bij hen omdat ze ontevreden was. Het is overigens een redelijk zakelijke kliniek, zonder begeleiding die je tijdens de zwangerschap blijft bellen 'om te vragen hoe het met je gaat', maar daar voelden wij ons prima bij. Ik wilde gewoon een kliniek die zijn werk goed doet en zat niet te wachten op allerlei 'sociale talk' erom heen. Het is duidelijk dat iedereen andere prioriteiten stelt. Wij hebben overigens bij beide pogingen twee embryo's laten terugplaatsen om de kans op een zwangerschap te vergroten, maar voor de terugplaatsing wees de embryoloog ons op de gevaren van een meerlingzwangerschap.

Opvallend trouwens dat ons meisje ook een kleintje is: ze draagt maat 44 terwijl ze na ruim 42 weken zwangerschap geboren is. Je zou bijna denken dat dit samenhangt met een ecd. Toen ik ruim 30 weken zwanger was, had ik nog steeds een heel klein buikje. Geen idee of dat te maken had met een ecd.

Djanne

Geplaatst

Ha meiden,

het valt me op dat tussen de regels door de ene kliniek positiever naar voren wordt gebracht dan de ander, terwijl mensen alleen maar afgaan op enkele (engelse) fora.

ik namelijk, vind het in Spanje soms juist geldklopperij. Als die onnodige onderzoeken die je moet laten doen. In nl worden enkele tests al standaard gedaan en dat is voor een vrouw welke gezond is, meer dan voldoende. Mijn gyne waarschuwde ons daar juist voor. NIET doen, zei hij.

daarbij vond ik de prijs buiten proportie. Bijna 10.000. En de helft minder voor eggsharing. Wij hadden 14 eicellen voor afgerond 5000 euro. En dat er meer teruggeplaatst kunnen worden, klopt. Maar dat is ieder zijn keus. Maar vergeet niet dat er in nl nogal eenbetutteling is tov het aantal te plaatsen emmy's. Kostenbesparing voor het ziektekostenstelsel (: lees de ivf- post) gaat voor op een goede kans op zwangerschap. Dat heeft gewoon geen prio. Nederlandheeft bijna de laagste slagingspercentages! Vraagt niemand zich af hoe dat nu komt? Het is hetzelfde als de zogenaamde objectiviteit van het voedingscentrum. Wat heel toevallig voortkomt vanuit Unilever...zet te denken.

Ziekenhuizen krijgen een vast budget voor elke poging, waar ze alles voor moeten doen. Vandaar nagenoeg geen cryo's, hoort bij dezelfde poging en kost dus alleen maar geld. Ik kom zelf uit het wereldje ( werk) en zo werkt het gewoon.

Wij bijvoorbeeld hebben niets laten invriezen. Omdat we voor de geringe kans niet helemaal naar Cyprus willen afreizen.

Omdat we zoveel eicellen hadden, is er uiteindelijk een keuze (!) geweest uit de allerbeste blasto's. Die je misschien niet zoveel of geen zou hebben door eggsharing. Eggsharing is een middel van een kliniek om uit 1poging meer geld te kunnen verdienen. En anderzijds kunnen mensen die niet zo'n groot budget hebben, zo wel een goede poging doen. Mes snijdt aan 2 kanten.

Sorry maar ik irriteer me er gewoon aan. En dat heb ik niet zo snel eigenlijk....op zich vind ik duscussies over klnieken persoonlijk niet erg hoor, moet kunnen. Maar de uitspraak dat een arts waar ik ben geweest onverantwoordelijk is, nee dat vind ik niet. De overgrote meerderheid heeft een 1 ling zwangerschap. De rest een 2 ling.

Wij zijn voor het risico van een tweeling gegaan. We zitten helemaal aan het einde van de tunnel, hierna is er niets meer. Wij nemen dus zelf het risico. Iedeeen is zelf verantwoordelijk voor wat men doet. Artsen geven adviezen, zo ook de onze bij Dogus. Alleen is het in t buitenland zo dat jij betaald voor behandeling, dus jij hebt t laatste woord. Als je dus niet zeker van jezelf bent, ga dan aub niet naar t buitenland. Als je wel weet wat je wel of niet wilt, zit je heel goed. Ze hebben wel zeker een maximum aantal emmy's, maar jij beslist. Een verademing tov Nederland. Vanaf januari krijg je enkel je ivf vergoedt als je er 1 (!) laat terugplaatsen. Sorry hoor....

iedereen heel veel succes met zijn of haar beslissing. Klnieken onderling verschillen niet veel. Het gaat puur om de aanwezige regelwetgeving, dat op Cyprus en andere landen weer anders is dan in nl en Spanje.

Geplaatst

Hoi Freggel,

Het is volgens mij absoluut niet de bedoeling om hier te oordelen over de beslissing die anderen nemen, maar het is volgens mij wel zinvol om de verschillen tussen de verschillende klinieken in kaart te brengen. Je zegt terecht dat iedereen zelf kan beslissen om al dan niet meerdere embryo's terug te plaatsen. Toch ben ik van mening dat een arts er ook is om zijn patiënten te behoeden voor ondoordachte keuzes. Ik ben het met je eens dat Nederland wel erg betuttelend is wat betreft vruchtbaarheidsbehandelingen, maar ik bestrijd dat het 'maximaal-2-embryo's-principe' alleen is ingegeven door een kostenoverweging. De kans op complicaties bij een meerlingzwangerschap is gewoon veel hoger (en dat kost inderdaad meer geld), maar mij gaat het om de gevolgen van complicaties voor de kinderen. Ik mag dan misschien wel een risico nemen met mijn eigen gezondheid, maar een arts is naar mijn mening ook verantwoordelijk voor de ongeboren kinderen. Ik heb helaas van dichtbij gezien hoe vreselijk het voor ouders is om een drieling te verliezen na jaren van vruchtbaarheidsbehandelingen. Dat gun je werkelijk niemand. Natuurlijk kan dit iedereen overkomen, maar door veel embryo's terug te plaatsen, loop je nu eenmaal een veel grotere kans.

Je stelt dat de klant zou moeten beslissen, maar daar ben ik het maar ten dele mee eens. Tijdens mijn eerste ICSI waren er negen embryo 's. Twee topembryo's zijn teruggeplaatst en de andere zeven konden helaas niet worden ingevroren, maar waren in principe wel geschikt geweest om terug te plaatsen. Ik baalde daar enorm van. Als de arts mij op dat moment had voorgesteld om er (veel) meer terug te plaatsen, had ik waarschijnlijk zonder aarzelen toegestemd: voor iedereen is dit immers de laatste kans op een kind en daardoor zijn we misschien niet altijd even rationeel. Ik verwacht van een arts dus meer dan alleen maar doen wat ik wil en zeg.

Natuurlijk is er in Spanje sprake van commerciële belangen, maar ik ben bang dat dat in Cyprus niet veel anders is. In Spanje krijgen donoren 1000 euro. Dit bedrag is wettelijk vastgelegd en dit bedag is gelijk aan wat donoren in Nederland gaan krijgen. Ik vind dat een redelijk bedrag. Ik denk dat op Cyprus de donoren gewoon minder geld krijgen voor hun donatie. Een deel van het prijsverschil zal daarmee te maken hebben. Natuurlijk wordt er door eggsharing meer geld verdiend, maar wij wilden liever 'gokken' op verse embryo's. Zoals ik al schreef, valt me op dat er weinig cryo's zijn bij ecd in het buitenland. Ook dat was een keuze, waarvan het maar de vraag is of het de juiste is geweest.

Ik hoop trouwens voor jullie dat je volgende week goed nieuws krijgt: het is jullie net als alle anderen van harte gegund!

Djanne

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden