Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi allemaal,

Als eerste wil ik jullie bedanken voor jullie lieve woorden. Jullie steun is hartverwarmend!!

Wil jullie allemaal heel veel succes toe wensen!!!

Kom op meiden, toi, toi, toi!

Ik zal hier nog regelmatig komen lezen hoe het met jullie gaat.

Het actief meeschrijven zal minder worden omdat ik mijn zinnen nu ga zetten op een volgende poging.

Ik heb vanmiddag een afspraak gemaakt bij de gyn voor begin dec.

Nog voordat ik op Cd21 zit, zodat we als dit mag meteen door kunnen gaan met de Decapeptyl!

• Reacties 917
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Wish

Heel veel succes alvast met je volgende behandeling.

Ik hoop dat je deze keer dat stukje "geluk" zal vinden wat iedere keer ontbreekt.

Hoop iig dat je gelijk door kunt bij je volgende cyclus.

Ook voor jou heel veel succes en toi toi toi.

Liefs

Daniella

Geplaatst

Wish,

Begrijpelijk dat je hier even iets minder zal komen. We zien je vast wel weer op een volgend wachtbankje verschijnen! En dan sjorren we je zo goed vast, dat je er echt niet vanaf kunt vallen hoor!

Die 5e poging moet maar eens een keer de laatste zijn hoor en dat natuurlijk met het o zo gewenste resultaat!

Succes!

Geplaatst

Hallo meiden,

Het is fijn om jullie berichten te lezen en te beseffen, dat ik er zeker niet alleen voor sta. Het is mijn eerste poging en vind het allemaal erg spannend. Ook ik mag 26 november testen en heb 's nachts van die zweetaanvallen en 's avonds buikpijn (geen goed teken of wel, mis de ervaring natuurlijk?). Morgen de laatste "vieze" bolletjes (niet stoppen hoor Assepoes!) en dan is het écht wachten... Ga nu al af en toe met lood in mijn schoenen naar het toilet. Kennen jullie dit?

Elke, Eef78 en Assepoes: nog een kleine week wachten en dan testen! Hopelijk...

Simba: dank je wel voor het plaatsen op de lijst!

Wish: ook ik wens je sterkte en heel veel succes met de volgende poging, wat ben jij een powergirl; een voorbeeld voor in ieder geval ondergetekende!

Lieve allemaal: ik leef met jullie mee!

Geplaatst

Hoi Jellybean

Spannend voor je zo'n 1ste IVF behandeling.

De Utrogestan bolletjes kunnen zoveel klachten veroorzaken, dat je eigen lichaam je in de maling neemt.

Dus er is weinig van te zeggen van de klachten die je hebt.

Nog heel veel succes in je laatste wachtweek en hopelijk een positieve test voor je 26 november.

Krijg je een bloedtest of moet je zelf thuis testen?

Groetjes

Daniella

Geplaatst

Hallo meiden. Hoop dat bij degene in de 2WW alles goed gaat en het dragelijk is. Ik loop met een opgezwollen buik (zie er, oh de irnonie, zwanger uit) en echte gemene steken af en toe maar meer in her midden van mijn buik. Ik ben ook zo ontzetten moe dat ik heel veel slaap. Ben nu op dag 4 na tp, maar soms gaat de pijn weg en ja hoor dan is ie er weer. Ik weet, het zegt niks maar het maakt je zo paranoide!

Geplaatst

@Jellybean, Jij ook héél véél succes!!! Op naar de positieve test!

@Caro, logisch dat je je alles inbeeld, want je wil zó graag!

@Alle dames succes met spuiten, broeden wachten.

Hier alles goed! Maak me (nog) geen zorgen. Verbaast me eigenlijk heel erg. Af en toe het gevoel alsof in ongi ga worden, maar dat gebeurt gelukkig dan niet.

Ik ga dinsdag vor het eerst testen. Ik zit dan op 2 weken na de punctie Zijn er meer dames die eerder gaan testen?

Liefs Elke

Geplaatst

Hallo!

Even een laat berichtje. Ik was vandaag naar de schreeuw voor cultuur en vervolgens naar de idfa, enorm genoten. Jullie ook een fijn weekend?

Even een vraag: hebben jullie na een tp gewoon wit vloed. Ik heb dat volgens mij nooit gehad en nu wel? Wie kan aangeven of dat normaal is?

Slaap lekker allemaal, weer een (wacht)dag voorbij!

Geplaatst

@Elke: Spannend dat je dinsdag al gaat testen. Ik duim voor een positieve test. Veel succes alvast.

@Kaykay: Volgens mij is dat wel normaal, alhoewel ik er zelf niet zoveel van gemerkt heb met die Utrogestan.

Dan zag ik alleen die witte troep van de bolletjes.

Gebruik jij de Utrogestan niet?

Groetjes

Daniella

Geplaatst

@ Elke, ik hoopp het allerbeste! Ik test pas over een week dus nog even doorbijten!

@ KayKay, heb ik ook maar dat is volgens mij zoals Daniella zegt de Utrogestan. Er zijn wel twee verschillen. De afscheiding van de Utrogestan (die een soort creme afscheiding geeft) en het feit dat mijn slijm inderdaad wel wit en meer is dan normaal.

@ Jellybean Spanned die eerste poging! Ik heb ook weer (mijn tweede poging) krampen, ik denk inmiddels dat het er bij hoort (al wil het niet zeggen dat als je ze niet hebt dat niet goed is). Ik ben pas op dag 5 na TP (had hem dinsdag) en heb krampjes en echt wat me wel stoort is dat ik een opgeblazen buik heb. Ik lijk dus echt zwanger (ben 2 kilo aangekomen sinds de behandeling). Al in al vind ik dat helemaal niet erg maar de buik heeft al wat hoofdjes zien draaien met een: Hmm zou ze?

Hoop echt dat iedereen die zit te wachten goed nieuws krijgt! XX

Geplaatst

Kaykay, die witte vloed heb ik ook. Het is nu mijn derde poging en kan me dit niet herinneren van de eerste twee pogingen eerlijk gezegd. Ik weet niet of het een goed teken is.... Ik gebruik overigens geen bolletjes, dus daar kan het niet van zijn. Wel spuit ik na de punctie nog om de 2 dagen een kleine hoeveelheid Pregnyl, dus misschien dat het daar door komt? Ik heb geen idee.....

Ik ga niet eerder testen, aangezien die Pregnyl nog een vals positieve test kan geven, dat lijkt me ook zo wat......

Ik ben 's ochtends steeds erg vroeg wakker en 's nachts ook vaak, maar dat zal wel van de spanning komen denk ik.

Het is mijn derde poging, dus de druk is toch iets groter dan bij de vorige twee. Iedereen, heel veel succes met wachten en ik hoop deze week een voor een alle regeltjes groen te zien worden!

Geplaatst

Girly's,

Bedankt voor de reacties. Ik heb een cryo tp gehad, dus gebruik die bolletjes niet. Ik kon mij andere keren nets herinneren van wit vloed... Dus dacht dat dit niet goed zat... We zullen zien.

Verder voel ik ook echt helemaal niets in tegenstelling tot andere keren (kleine speldenprikjes in mijn baarmoeder). Voelt nu absoluut leeg... Ook dat zullen we zien.

Even een reactie op meiske11: Ik wet niet hoe lang het duurt voordat alles je lichaam uit is, weet alleen dat je sneller oud wordt van die hormonen. Ben in een jaar qua uiterlijk een stukje ouder (en wijzer, haha) geworden. Waarom wil je dat weten?

Geplaatst

Ik begin me een beetje zorgen te maken over mijn buik. Hij is echt heel opgezwollen. Naar voren, niet in de breedte. Ik wil niet zo'n miep zijn die constant de kliniek belt maar hou ik zoveel vocht vast? Heeft iemand anders dit? Ik kan mijn buik met veel spanning inhouden en dan zie je het veel minder maar als ik normaal sta lijk ik echt 4 maanden zwanger. Ik stond net voor de spiegel en het is heel opvallend.

Geplaatst

Hoi Caro,

Ik denk dat het wel belangrijk is om even contact op te nemen: better safe than sorry.... Er bestaat altijd een kans van oversimulatie.... Dus gewoon doen liever 1 x teveel!

Geen last van darmen? Op de weegschaal gestaan? Meestal neemt gewicht dan ook toe. Het is moeilijk van deze kant advies uit te brengen. Ik ken je natuurlijk helemaal niet, mogelijk spanningen. Dus gewoon bellen!

Good luck!

Geplaatst

Ja is ook zo. Ik heb verder nl geen klachten. Ja ongesteldheidskrampen af en toe. Geen darmkrampen. Ik bel morgen even en kijk wat ze zeggen. Voel me niet rot of zo maar zal veel drinken en het rustig aandoen. Dank je!

Geplaatst

Zit op dag 5 na TP en heb al een poging achter de rug en twee keer IUI. Ben dus geen beginner maar vorige keer was mijn buik niet zo groot! Had 26 follicles waarvan 15 eitjes en 9 bevrucht dus 7 over (al moet ik die brief van bevstiging nog ontvangen, Voorburg doet dat per brief). Ik ben 2/3kg aangekomen sinds de behandeling gestart ben maar dat is denk ik ook omdat ik voor depunctie al scheef liep van het gewicht op mijn buik (niet letterlijk maar ik had echt het gevoel dat ik zware eierstokken had). Ik wilde ook mijn info in mijn signature hieronder zetten maar kon niet vinden waar je dat moest doen! Ik zie dat jij op dag 4 zit dus we zitten ongeveer gelijk! Spannend hoor. Voel je je goed?

Geplaatst

Caro,

Als je bovenin op Settings likt, heb je een stukje lager aan de linkerkant, wijzig handtekening.

Hier kun je een handtekening maken.

Geplaatst

Caro, voor jouw handtekening moet je naar jouw profiel en dan in de linkerrij staat handtekening wijzigen.

Gek, die wachtdagen voelen veel langer! Ik heb het idee dat het al twee weken is! Ik voel mij erg goed, ben vooral met leuke dingen bezig. Wel een week vrij genomen van mijn werk, want ik ben bang dat ik steeds teveel doe in de wachtweken. Ze zeggen dat dat mag, maar toch voelt dat niet zo.... Qua gevoel van de tp-ing, ik voel echt helemaal niets!

Caro, je hebt best veel follikels gehad, dus houd jezelf in de gaten, ik kan niet spreken uit ervaring, mogelijk weten anderen hier meer over.

Geplaatst

hoi meiden op het wachtbankje,

de spanning is uit jullie berichten af te lezen...en of het nu poging 1 of 10 is....de wachtweken blijven killing...we zouden eigenlijk een soort van winterslaap moeten kunnen houden nietwaar?

Caro, zie hieronder (met dank aan Martha, de verschijnseen van OHHS, indien je het niet vertrouwd inderdaad bellen hoor!

dames heel veel succes met deze slopende wachtweken...ik hoop dat het hier snel groener gaat kleuren!!!

Meiske11, ik heb geen antwoord op je vraag, mocht je het willen weten ivm. niet vals-positief willen testen: Decapeptyl en Gonal-f hebben geen invloed op een zwangerschapstest. Pregnyl wel (en mogelijk ook Ovitrelle maar dat weet ik niet zeker. Over het algemeen is Pregnyl na 10 dagen niet meer in je lichaam aanwezig.

dames heel veel succes!!!

liefs Babeth

Ovarieel Hyperstimulatie Syndroom (OHSS)

Het Ovarieel Hyperstimulatie Syndroom (OHSS) of “overstimulatie van de eierstokken” is een niet veel voorkomend maar zeer belangrijk probleem dat voorkomt bij vruchtbaarheidbehandelingen waarbij men door middel van hormonen de eierstokken stimuleert.

Door de hormonale behandeling rijpen er meerdere eicellen tegelijk waardoor de eierstokken abnormaal vergroten.

Wanneer de stimulatie te ver gaat zullen de eierstokken zodanig opzwellen dat de bloedvaten in de eierstokken beschadigd geraken. Daardoor worden ze doorlaatbaar en er lekken vocht, eiwitten en elektrolyten uit de bloedbaan in de buikholte. Door het lekken van dat vocht uit de bloedbaan geraakt het bloed in de bloedbaan ingedikt. Hierdoor wordt het bloed stroperig. Er kunnen sneller stolsels ontstaan en doordat het bloed niet meer vlot door de bloedvaten stroomt, kan bijvoorbeeld in de meest ernstige situaties de doorbloeding van de vitale lichaamsorganen zoals de nieren in het gedrang komen.

Hoeveel eicellen er zullen rijpen is niet op voorhand te voorspellen. Het hangt enerzijds af van het type en dosering van de hormonen maar ook van hoe jouw eierstokken op die hormonen gaan reageren.

Vroege en late OHSS

Een bijkomende factor die een OHSS kan doen ontstaan is het hormoon hCG.

HCG wordt bij een IVF of ICSI behandeling vaak gegeven onder de vorm van Pregnyl® of Ovitrelle®. Het voltooit de rijping van de eicellen, maar stimuleert tegelijk opnieuw de eierstokken. Dit is de oorzaak van een vroeg OHSS en gebeurt ongeveer 3-7 dagen na de hCG-injectie.

De late vorm van overstimulatie vindt plaats ongeveer 12-17 dagen na de hCG-injectie. Wanneer de vrouw door de behandeling zwanger is, zal het embryo van bij de inplanting in het baarmoederslijmsvlies hCG produceren. Dit zal evengoed de eierstokken stimuleren waardoor men meer kans maakt op OHSS.

Bij wie komt het OHSS voor?

Het is helaas niet te voorspellen bij wie deze klachten zullen optreden.

Het kan voorkomen bij iedere vrouw bij wie hormonen worden toegediend om de eierstokken te stimuleren.

Het risico is wel groter:

• Als het om een IVF of ICSI behandeling gaat en komt uiterst zelden voor bij ovulatie-inductie.
  • als je jong bent (
  • als je slank bent
  • bij vrouwen met PCOS (polycystisch ovarieel syndroom)
  • als je het OHSS al eens hebt gehad
  • wanneer er een groter aantal rijpende eicellen zijn
  • bij overmatige reactie van de eierstokken (te zien op echografie)
  • bij een snelle stijging van het hormoon oestrogeen
  • indien je zwanger bent (dan is de kans op OHSS vier keer groter)

Klachtenpatroon

Het klachtenpatroon hangt sterk af van de ernst van de overstimulatie.

De meeste gevallen van ovarieel hyperstimulatiesyndroom zijn niet gevaarlijk en de klachten verdwijnen ook vanzelf.

De symptomen beperken dan zich meestal tot een gezwollen en opgespannen buik, pijn in de onderbuik, misselijkheid en diarree.

Deze milde vorm komt bij 5 tot 10% van de vrouwen voor die door hormonale stimulatie zijn behandeld.

In de zeldzame, meer ernstige gevallen heeft men last van ernstige buikpijn, braken, verminderd plassen, een sterke gewichtstoename, een versneld hartritme of ademhalingsmoeilijkheden.

Deze vorm komt voor bij minder dan 0.5% van de hormoongestimuleerde cycli.

Dit komt gelukkig zeer zelden voor maar kan levensbedriegend zijn.

Behandeling

De behandeling zal afhangen van de ernst van de symptomen.

Bij de meest voorkomende vorm met lichte tot matige pijn in de onderbuik en misselijkheid raadt men het volgende aan:

• Rusten
  • Voldoende drinken: niet bruisende dranken rijk aan elektrolyten (sportdranken) of vruchtensappen
  • Een eiwitrijke voeding (vlees, vis, kaas, ...)
  • Weeg jezelf elke ochtend
  • Let op hoeveel je plast en de kleur van je urine
  • Eventueel een pijnstiller op basis van paracetamol en/of meclozine tegen misselijkheid en braken

Indien je last hebt van de volgende symptomen moet je contact opnemen met je fertiliteitcentrum:

• duizeligheid
  • heel erge (toenemende) buikpijn
  • braken
  • gewichtstoename van meer dan 2.5kg (vanaf de eerste hCG toediening voor de eisprong of pick-up) of een gewichtstoename van meer dan 1kg op 1 dag
  • bemoeilijkte ademhaling
  • verminderd urineren

Een opname in het ziekenhuis kan dan noodzakelijk zijn. Daar zal de behandeling vooral bestaan uit het toedienen van vocht, eiwitten en eventueel medicatie via een infuus.

Als je twijfelt kan je altijd aan je huisarts vragen om via een bloedonderzoek de dikte van je bloed (hematocriet) te bepalen. Als die hoger is dan 45% wordt je best opgenomen.

Geplaatst

Dank je KayKay, Simba en Meiske. Ik bel gewoon morgen weer even op. Ik merk inderdaad dat het gewoon ook vermoeiend is. Ik zou nu eigenlijk voor een (non alcoholisch) drankje gaan met vriendinnen maar ga denk ik even liggen want ben redelijk moe. Zoals ik al zei: geen klachten verder behalve steken en die buik he? Ik laat jullie weten wat de kliniek zegt!

Geplaatst

hej meiden,

ik heb een heel druk weekend gehad gister hele dag een verjaardag waren door de file pas om 1.00 snachts thuis.

en vanmorgen er om half 9 weer thuis want we gingen vandaag met onze jongste kater naar een kattenshow.

dus nu lig ik lui op de bank. heb steeds last van me darmen en vandaag ook steken in me baarmoeder. en heb het gevoel dat

ik ziek ga worden. kouwelijk en verkouden.

op naar een nieuwe wachtweek!

xxx sky

Geplaatst

Hoi Eef

Kan me heel goed voorstellen dat bij deze laatste poging de druk ontzettend hoog is.

Ik hoop dat je deze keer een positieve test zult hebben.

Heb je ook nog cryo's deze keer?

NSky: Fijn dat je een lekker druk weekend achter de rug hebt. Gaat de tijd toch ietsjes sneller.

Nog veel succes deze laatste week.

Babeth: Zou idd lekker zijn als we een winterslaapje konden houden, haha.

Hoe is het met jou? Ben je al met je behandeling begonnen?

Groetjes

Daniella

Geplaatst

Ha meiden!

KayKay: Wat duurt dat wachten idd lang... je hoeft nu ook niets meer, behalve aftellen.

Daniella: Ik doe geen bloedtest (heeft het zh (UMCU) helemaal niet over gesproken, of ligt dat aan het feit dat ik IVF doe?), maar moet zelf testen. Omdat ik op de testdag precies 1 jaar getrouwd ben!! ben ik met m'n lief een weekendje weg naar Keulen en moet dus daar in het hotel testen.

Caro77: maak me een beetje zorgen om je hoor; heb je al gebeld met het zh? Bij mij zijn er 16 weggehaald en ik kreeg onmiddellijk een extra folder mee over vergrote kans op overstimulatie en instructies dat ik me de dagen na de tp -en dan vooral dag 5 en 6 na de tp- heeeeeeeel rustig moest houden, koorts moest meten en mezelf wegen. Heb me die week van het bed naar de bank verplaatst en weer terug en me laten vertroetelen. Gelukkig ben ik nu door de gevarenzone heen. Vreemd dat dat bij jou helemaal niet gezegd is! Wil je absoluut niet bang maken hoor, ben natuurlijk ook geen arts, maar bellen is niet overbodig!

Eef78: kan me zo ontzettend goed voorstellen, dat de druk extra hoog is en dat je je eigenlijk juist zo rustig mogelijk wilt houden, maar intussen...

Norwegian-Sky: wat leuk naar de kattenshow! Welk ras heb je?

Groetjes,

Jellybean

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden