Jump to content

borstvoeding of flesvoeding??

Recommended Posts

Posted

Hoi allemaal,

Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen zijn....borstvoeding of flesvoeding.

Waar heb je voor gekozen, hoe beviel het enz.

Groetjes

Posted

Hoi Moos,

Ik heb bij ons zoontje gekozen voor flesvoeding. Is bij mij eigenlijk nooit twijfel geweest omdat ik persoonlijk 'niets' met borstvoeding heb. Heb echt respect voor de meiden die het doen en waarbij het goed gaat, alleen had ik daar persoonlijk niets mee. Het is mij ook goed bevallen en zou het bij een evt. tweede kindje weer doen. Je hoeft niet altijd zelf te voeden, maar je partner of anderen kunnen hem/haar een flesje geven, en 's nachts hetzelfde. Ook weet je precies hoeveel cc je kindje heeft gekregen. Ik geloof meteen dat moedermelk het beste is voor je kindje, maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Lastige keuze denk ik als je zit te twijfelen. Je hebt nog even, heel veel succes met je keuze....het belangrijkste is doe waar jij je het beste bij voelt en niet wat anderen vinden of doen....

Succes met je keuze en met je zwangerschap

groetjes Annie

Posted

Hoi Moos, ik heb flesvoeding gedaan, ik heb medicijnen waardoor ik geen borstvoeding mag geven, en achteraf ben ik erg blij met de flesvoeding, geen gezeur krijgt ze wel genoeg binnen, standaard tijden fles geven inplaast wanneer de baby wilt moet je aanleggen niet kolven, geen tepelkloven.

En met wat ze zeggen het is intiemer met je baby om borstvoeding te geven, ik heb absoluut niet het gevoel gehad dat ik wat miste, flesvoeding geven is ook erg intiem een lekker momentje met je baby.

Mochten we het geluk hebben nog een broertje of zusje te krijgen absoluut weer flesvoeding, ( mag nog steeds geen BV geven ) maar ik zou er ook sowieso weer voor kiezen.

Succes met je keus, er zijn er vast ook genoeg die hele mooie verhalen hebben over BV.

Maar ik denk dat je voornamelijk je eigen gevoel moet volgen...... en je maakt nooit de verkeerde keus.

liefs Medusa

Posted

Hoi

ik geef nu alweer 1 jaar BV en vindt het fantastisch! Mijn oudste heb ik 15 maanden BV gegeven. Het is gratis je hebt het altijd bij je op de goeie temperatuur en ik vind het gewoon heerlijk om die momenten samen te hebben. Ik heb me overigens nooit echt druk gemaakt of ze genoeg binnen kreeg. Ze plast en poept goed en is hollands welvaren. Beide meiden zijn bijna nooit ziek dus mede door de BV hebben z) een goede weerstand. Succes met je keus!

Posted

Hoi Moos,

Ik heb moedermelk gegeven. Eerst geprobeerd via de borst, maar mijn zoontje snapte niet helemaal hoe dat werkte en viel steeds in slaap. Zelfs met behulp van een lactatiekundige is het niet gelukt om hem goed uit de borst te laten drinken. Ik kolfde toen steeds na, om de melkproductie goed op gang te houden. Dat was veel werk: eerst aan de borst proberen 2x15 minuten, dan met de fles bijvoeden, boertje laten en in bedje, en dan snel nakolven 20 minuten. Na zes weken heb ik het opgegeven om hem uit de borst te leren drinken, maar omdat ik al zo gewend was aan het kolven ben ik daar wel mee doorgegaan. Omdat ik toen geen volle borsten meer hoefde te hebben rond voedingstijd kon ik kolven wanneer het mij uitkwam, dat was al een stuk minder stressvol. Ik heb uiteindelijk 7 maanden lang voltijds gekolfd, ook toen ik alweer 40 uur werkte.

Achteraf was dat denk ik erg overdreven, omdat een kolf minder efficient is dan een baby moest ik iedere 2-3 uur kolven, ook 's nachts. Ik wilde hem zo graag moedermelk geven dat ik denk ik een beetje ben doorgeschoten... en ik was ook te koppig om het op te geven. Dus hoe beviel het? Nou, niet heel erg goed, haha! Ik kon in het begin ook helemaal geen fijne houding vinden om te voeden, ik zat er steeds verkrampt en gespannen bij, misschien is dat ook een van de redenen dat het niet lukte. Dus mijn advies: probeer serieus of het wat voor je is (een paar weken ofzo, tenzij het natuurlijk echt niet lukt), maar voel je niet schuldig om het op te geven!

Liefs,

Barbara

Posted

wij hebben voor flesvoeding gekozen

bewust omdat ik ook niks voor borstvoeding voel

en omdat dit ons veel makkelijker leek

vooral nu ik weer werk en veel late diensten heb

mijn man geeft dus om 19u 23u en 7u de fles

heb daarom ook niet zo veel last gehad van stuwing en geen vervelende borstontstekingen ed.

veel succes met je keuze

Posted

Ik geef nu 3 weken BV per fles, omdat mijn kindjes nog te klein zijn om uit de borst te drinken (wel een beetje, maar niet volledig). Omdat ze prematuur zijn, vind ik het prettig om ze mijn eigen melk te kunnen geven. Dat verdragen ze beter dan KV. Als de BV niet toereikend is (ik heb niet altijd voldoende), pak ik wel KV.

Het is wel enorm druk en vermoeiend, dus of ik het lang vol ga houden weet ik niet. Ik ben alleen te koppig om er nu al mee op te houden... Zie wel waar het schip strandt!

Succes met je keuze!

Posted

Hei!

Ik heb merel bv gegeven. Dat beviel me enorm, altijd bij de hand, lekker makkelijk en ze kreeg alles wat ze nodig had. Ik vond het erg intiem en knus en ontzettend speciale momenten. Helaas nam na 3-4 maanden bij mij de melkproductie uit zichzelf af. Ondanks de vele trucjes om die te verhogen (speciale thee, kolven, vaker aanleggen, etc) werd het steeds minder. Daarom ben ik na 4-5 maanden omgeschakeld naar flesvoeding. Dat was duur. En ik vond het echt ontzettend jammer. Maar een voordeel was dat mijn man dit ook kon geven als ik naar mijn werk ging. Ik ben pas na 7 maanden gaan werken (noors verlof).

Heel veel succes met je keuze.

Ik ga zeker weer proberen bv te geven. Mocht het niet lukken of niet bevallen kan ik altijd nog overstappen.

Posted

Het wordt keer op keer wetenschappelijk bewezen dat het geven van borstvoeding gezondheidsvoordelen heeft voor zowel moeder als kind. Eigenlijk kan het beter andersom gesteld, aangezien borstvoeding de oorspronkelijke zuigelingenvoeding is en wordt er steeds bewezen dat kunstvoeding gezondheidsnadelen heeft voor moeder en kind. Meer info vind je o.a. hier: http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101-redenen-om-borstvoeding-te-geven.html

Helaas beginnen veel vrouwen niet aan borstvoeding of wordt er vroegtijdig gestopt door onjuiste informatie en gebrek aan goede begeleiding. Gelukkig is hier http://www.borstvoeding.com/ en http://www.borstvoedingsforum.nl/index.php zeer veel goede informatie te vinden. Dit heeft er mede voor gezorgd dat ik mijn dochter al 20 mnd voed en ze mag blijven drinken zolang ze wil.

Jammer dat er nog steeds zoveel vooroordelen over het geven van bv zijn (kost meer tijd is vermoeiend, niet iedereen heeft genoeg melk, na 6 maanden heeft het geen nut meer etc.), weinig mensen weten dat de WHO adviseert om minstens 2 jaar borstvoeding te geven!

Posted

Ik moet zeggen dat ik dit wel een interessant topic vind. Ik wil zelf heel graag borstvoeding geven zolang ik thuis ben, daarna ga ik wel over op de fles mogelijk in combinatie met kolven.

Ben ook erg benieuwd naar ervaringen..

Posted

Ik ben wel begonnen met BV en mijn kleine meid dronk ook super goed. Alleen heb ik een zware bevalling gehad met veel bloedverlies en daardoor trok ik het zelf niet. Omdat ik steeds elke 3 uur weer moest voeden en dus nooit eens even een beetje kon bijslapen wat ik echt nodig had. Hierdoor ben ik na een week gestopt met BV. ik geef nu dus FV en heb er geen spijt van gehad. Nu kon mijn man ook eens een keer voeden en kon ik in die tijd wat bijslapen.

Verder vond ik het bij de BV lastig omdat je niet weet hoeveel je baby binnen krijgt en het voeden op verzoek vond ik ook moeilijk. Ik ben dan ook wel een beetje een controlfreak.

Posted

Hoi abc,

Dat is grappig bedacht van het WHO: 2 jaar borstvoeding geven?! Heeft het WHO daarbij ook bedacht dat vrouwen hier 10-12 weken na hun bevalling weer aan het werk moeten, dat kinderen vaak een aantal dagen verzorgd worden door vader, creche of gast/schoonouder, dat vrouwen zich dan een ongeluk kolven, dat ze dan ook twee jaar lang nooit een paar daagjes weg kunnen voor hun werk of voor hun plezier? Het kluistert de moeder nogal vast aan het kind.

Bovendien, als ik kijk naar mijn eigen kind, die drinkt sinds hij een jaar is nog maar 1 bekertje melk per dag. Is het echt zo goed voor zijn gezondheid dat die ene beker nou per se moedermelk zou moeten zijn? En telt de geestelijke gezondheid van de moeder niet mee in dit plaatje? Poeh, ik heb zoals ik hierboven al schreef echt heel erg mijn best gedaan die 6 maanden vol te maken, het zijn er zelfs 7 geworden, maar 2 jaar??? Nee dank u...

Groetjes,

Barbara

Posted

Ik wou heel graag borstvoeding geven. Ik heb na de geboorte van Jesse een week met hem in het ziekenhuis gelegen,en daar werd ik heel goed begeleid in het geven van borstvoeding.

Ik heb het drie dagen volgehouden. Helaas had ik te weinig,waardoor Jesse steeds bijgevoed moest worden,vervolgens 25 minuten kolven,en dan kwam er maar heel iets uit. Dus zo kan het ook nog gaan!

Ook begon het pijn te doen,terwijl het aanleggen heel goed ging,en Jesse het echt wel kon! Maar toen ik op een gegeven moment al terug deinsde als Jesse met z'n mondje bij mn tepel kwam,had ik er zo genoeg van.

Ik heb resoluut voor flesvoeding gekozen,en dat was de juiste beslissing ooit.

Ik vind het heel erg jammer dat de borstvoeding bij mij niet luktte,omdat ik te weinig voeding voor Jesse had,maar flesvoeding vind ik ook wel weer voordelen hebben. Z

Succes met je keuze!

Posted

Ik denk dat het geven van borstvoeding heel persoonlijk is.

Iedereen weet dat moedermelk de beste samenstelling heeft omdat het met de groei van je kindje meegroeit. Toch vind ik dat als mensen niet willen of kunnen om welke rede dan ook daar ontspannen over is en ontspannen de baby voedt. Dat is veel balangrijker dan gestrest de borst blijven proberen te geven. Een gestreste moeder om wat voor rede dan ook verstoord ook de hechting tussen moeder en kind, en die band is tenslotte heel belangrijk.

Ik ga ook proberen bv te geven en heb achter de hand dat als het niet lukt het in ieder geval geprobeerd is.

Posted

Barbara, het is niet zozeer dat de WHO dat bedacht heeft maar de natuur. Wetenschappelijk onderzoek toont dit aan. Ik ben het met je eens dat het de vrouwen die bv willen (of moeten) combineren met oa werk, het niet makkelijk wordt gemaakt door het korte verlof. Maar waar een wil is is een weg. Ik heb een een jaar gekolfd op mijn werk, ging niet zonder slag of stoot maar is me alles waard geweest.

En inderdaad, het maakt significant verschil (nogmaals niet alleen voor kind, maar zeker ook voor moeder, denk aan grotere kans op borstkanker of baarmoederhalskanker) of een kind van een jaar een beker koemelk of moeder melk drinkt.

Posted

Ik ben inmiddels zeer ervaren want geef alweer 10 dagen borstvoeding aan ons meisje :laugh:

Het is erg intensief maar het gaat me gelukkig erg makkelijk af. De eerste dagen had ik te weinig bv en is Evi bijgevoed (2 dagen, in totaal 6x ofzo) maar toen ze dat niet meer op wilde drinken ben ik er mee gestopt. Ze was 6 dagen na haar geboorte al weer op het geboortegewicht. Helemaal super dus.

De reden dat ik voor borstvoeding heb gekozen is dat het en voor mij en voor Evi het beste is. Maar wel in mij achterhoofd houdend dat als het niet lukte ik niet tijden aan zou modderen maar dan flesvoeding zou gaan geven. Ook hier worden kinderen groot mee.

Het nadeel is natuurlijk dat je de eerste weken je baby in de buurt moet houden of binnen 3/4 uur weer terug moet zijn. Ook kan je man het niet van je overnemen. In ons geval geeft dat niet omdat hij erg vroeg op moet 's morgens en een goede nachtrust verdiend. Ik heb de hele dag om bij te komen....

Al met al vind ik het een geweldig iets en geniet ik met volle teugen kan ik wel zeggen. En wat was ik trots toen ik hoorde dat ze na 6 dagen al weer op haar geboortegewicht was. Helemaal zelf gedaan ;-) Nu hopen dat ik ook het andere voordeel heb: sneller op je oude gewicht :laughing4:

Guest SJSL
Posted

Ik wilde graag BV geven, vooral omdat het me zo gezellig leek, maar de productie kwam niet goed op gang.

Ik was toch goed geinformeerd (info avonden bijgewoond) en was niet gestressed. Het kwam gewoon niet. Toen moest ik gaan bijkolven en bijvoeden, dat heb ik 2 dagen gedaan, maar ook toen geen productie en kolven vond ik echt verschrikkelijk.

Dus na 6 dagen helemaal gestopt. Ons meisje krijgt dus sindsdien de fles en dat bevalt prima. Heeft ook veel voordelen.

Voor een eventuele 2e zou ik het wel weer willen proberen. En dan nog meer op eigen gevoel en minder invloeden van buitenaf (een goed bedoelende kraamhulp, een verloskundige). Maar hoe dan ook zonder te kolven!

Als je je er goed bij voelt en het loopt lekker: vooral doen die borstvoeding. Maar als het moeite kost of je raakt er gestessed van: heeeel veel babies worden gezond groot met kunstvoeding!

Posted

Hoi dames

Een interessant topic, ik wil ook voor bv gaan,, hoop dat het lukt, zo niet dan wordt het de fles, bedankt voor jullie ervaringen!

Liefs Babeth

Posted

hoi

ik heb het vanaf dag 1 gecombineerd, een beetje om en om. Dit beviel heel goed. Na 3 weken kreeg ik een borstontsteking en moest ik een antibiotica kuur die ik niet wilde doorgeven via de bv. Ik heb wel gekolfd en dat weggegooid zodat ik na de kuur nog kon doorgaan maar het neemt razendsnel af als je niet aanlegt. De eerste 2a3 weken is trouwens echt afzien hoor, niets romantisch of fijn aan, daarna gaat het wel pijnloos en wordt het pas leuk. Men wat viel dat tegen die eerste week, het ontnam me veel plezier, was alleen maar met de pijnlijke borsten bezig wat een getob.Ik zou het bij de tweede weer doen maar ook dan vanaf dag 1 gecombineerd en niet langer dan 3weken. Dat schijnt het belangrijkste te zijn, een week schijnt al heel goed te zijn voor afweerstoffen ed. Wist je trouwens dat de groeicurve van met kunstmelk gevoede baby's hoger ligt dan met bv? dat vind ik toch gek, ik vind het sowieso allemaal erg overdreven die borstvoedingsmaffia. ik ben van een generatie die bijna allemaal de fles kregen en niemand van mijn vriendinnen of zus heeft een allergie en we zijn allemaal heel gezond groot geworden. Als het makkelijk gaat prima, en zeker proberen, maar als het echt niet gaat, laat het in hemelsnaam niet te lang je kraamtijd verzieken is mijn mening. Het toch al zo snel voorbij!

Groetjes

noor

Guest SJSL
Posted
hoi

ik heb het vanaf dag 1 gecombineerd, een beetje om en om. Dit beviel heel goed. Na 3 weken kreeg ik een borstontsteking en moest ik een antibiotica kuur die ik niet wilde doorgeven via de bv. Ik heb wel gekolfd en dat weggegooid zodat ik na de kuur nog kon doorgaan maar het neemt razendsnel af als je niet aanlegt. De eerste 2a3 weken is trouwens echt afzien hoor, niets romantisch of fijn aan, daarna gaat het wel pijnloos en wordt het pas leuk. Men wat viel dat tegen die eerste week, het ontnam me veel plezier, was alleen maar met de pijnlijke borsten bezig wat een getob.Ik zou het bij de tweede weer doen maar ook dan vanaf dag 1 gecombineerd en niet langer dan 3weken. Dat schijnt het belangrijkste te zijn, een week schijnt al heel goed te zijn voor afweerstoffen ed. Wist je trouwens dat de groeicurve van met kunstmelk gevoede baby's hoger ligt dan met bv? dat vind ik toch gek, ik vind het sowieso allemaal erg overdreven die borstvoedingsmaffia. ik ben van een generatie die bijna allemaal de fles kregen en niemand van mijn vriendinnen of zus heeft een allergie en we zijn allemaal heel gezond groot geworden. Als het makkelijk gaat prima, en zeker proberen, maar als het echt niet gaat, laat het in hemelsnaam niet te lang je kraamtijd verzieken is mijn mening. Het toch al zo snel voorbij!

Groetjes

noor

Helemaal mee eens!

En belangrijk om je dit van te voren te bedenken, want als je er midden inzit, kan het ineens allemaal anders voelen en wordt het toch een soort moeten. Bespreek het ook van te vorern met je partner.

Wij konden er gelukkig wel redelijk nuchter mee omgaan en na een aantal dagen beslissen om te stoppen (zie verhaaltje hierboven). Ik heb een superkraamtijd gehad!

Posted

Ik sluit me helemaal bij Annie aan....

Ik heb persoonlijk zelf ook niks met borstvoeding, daarom heb ik mijn beide kinderen KV gegeven. De oudste is over een paar daagjes alweer 11 dus die is er ook groot mee geworden en is ook eigenlijk nooit ziek. De jongste is geboren bij 35+5 maar je kunt nu al echt niet meer zien dat het zo'n kleintje was...goed gegroeid met KV!

Toen de verloskundige (bij de jongste) vroeg wat ik wilde gaan doen keken ze me eigenlijk wel raar aan toen ik zei dat ik geen BV wilde gaan geven. Ze wilden het me nog net niet opdringen. Vond dat heel erg vervelend (heb dat ook aangegeven). Iedereen moet het toch voor zichzelf weten?

Als iemand verteld dat ze BV geeft, prima. Hoef ik niet eens de reden te weten waarom ze daarvoor gekozen heeft. Je respecteert elkaar toch gewoon?

Dan ga ik diegene toch niet opdringen dat KV ook prima is en dat er ook voordelen aan zitten?

Dus met andere woorden....Doe waar je jezelf goed bij voelt, je hoeft bij niemand verantwoording af te leggen waar je voor kiest!

Guest SJSL
Posted

Weet je wat ik zo bizar vond?

Dat zowel de kraamverzorgster als de verloskundige geen informatie over flesvoeding bij zich mocht hebben. Dit omdat ze een borstvoedingscertificaat hebben. Ik vond het echt zo stom. Gelukkig wist de kraam toch veel van flesvoeding en zitten de winkels hier om de hoek ..

Posted
Weet je wat ik zo bizar vond?

Dat zowel de kraamverzorgster als de verloskundige geen informatie over flesvoeding bij zich mocht hebben. Dit omdat ze een borstvoedingscertificaat hebben. Ik vond het echt zo stom. Gelukkig wist de kraam toch veel van flesvoeding en zitten de winkels hier om de hoek ..

Inderdaad,dit vond ik ook bizar. Wat ik ook heel vervelend vond was iedere keer weer die opmerkingen; Meid,zet toch door! Meid,het is écht de beste voeding voor je kindje. Meid,slaap er nog eens een nachtje over. Meid,het heeft echt tijd nodig. Pffff.

Kijk,als het niet wil (wat bij mij het geval was),en ik zelf de keuze heb gemaakt (samen met m'n partner) dan horen ze dat wel te respecteren.

En na een paar dagen krijg je eindelijk dat respect wel,maar ik werd er soms zo moedeloos van.

Posted

Ik heb 5 weken borstvoeding gegeven. Ik wist eigenlijk niet of ik het wilde voordat Thomas geboren was en ben er ingestapt met het idee: lukt het, dan lukt het, lukt het niet dan stop ik ermee. Ik heb een cursus gedaan om me voor te bereiden en verder heb ik veel informatie van het borstvoedingsforum gehaald. De eerste week is behoorlijk pijnlijk geweest, je moet er echt aan wennen en dan is het echt een kwestie van doorzetten. Daarna deed het geen zeer meer en ging het eigenlijk hartstikke goed: geen kloven en zo. Maar na een week of 4 kwam Thomas echt iedere 2 uur en dan dronk hij minstens 45 minuten of langer en dat trok ik zelf gewoon niet. En de frequentie liep toe naar de avonden. Ik zat er letterlijk de hele avond mee aan de borst (clusteren). De nachten deed hij het wel heel goed, want dan kwam hij helemaal niet! Maar ik bleek heel onzeker te zijn of hij wel genoeg dronk en werd helemaal hyper van de tig keren die ik 'm aan moest leggen.

Thomas dronk overigens goed en kwam ook goed aan, maar de onzekerheid bleef en toen ik mijzelf inmiddels bij ieder inloopspreekuur ging melden om Thomas te wegen vond ik dat het niet goed meer ging. Ik kon echt niet meer genieten, was alleen maar aan het luisteren of hij stil was en dus niet hoefde te drinken. Was ook erg bezorgd dat hij te weinig zou krijgen en heb toen besloten om te stoppen met bv. Vanaf die dag was de onzekerheid weg en kon ik weer genieten. Ik heb het nog wel een tijdlang (een week of zo) echt moeilijk gehad met het besluit, want onder invloed van hormonen denk je dat je gefaald hebt door te stoppen en dan wilde ik toch weer beginnen en dan ging het na een dag weer helemaal mis en wilde ik weer stoppen dus ik moest echt streng zijn voor mezelf.

Overigens vond ik wel dat Thomas er na een paar dagen kunstvoeding veel beter uit ging zien, hij kreeg wat meer reserves en z'n gezichtje werd van magertjes wat boller. Daarnaast was hij ineens van een huilerig mannetje een superrelaxed kereltje geworden dat met gemak een 3 a 4 uur tussen voedingen liet, ik wist niet waar ik was. En ik vond flesjes persoonlijk veel makkelijker dan die borst (ook al heb je dat altijd bij de hand op de juiste temperatuur). Een flesje is ook zo gemaakt. Je weet wat ze binnenkrijgen en je haalt de factor "honger" uit alle onzekerheden die je als moeder toch al hebt (huilt hij omdat hij moe is etc.). Ik blijk dus een flesmoeder te zijn.

Ben nu zwanger van de tweede en heb besloten er gewoon dit keer helemaal niet aan te beginnen. Ik ga meteen voor de fles. Ik denk dat je gewoon borstvoedingsmama's en flesvoedingsmama's hebt en ik denk dat iedereen voor zich moet uitzoeken wat hij voor een type mama is. En dan kunnen er nog zoveel onderzoeken zijn die zeggen dat bv beter is: zo lang de mama en het kind er niet wel bij varen is het gewoon niet de goede keuze.

Toch zijn er reuzeveel mama's die lang de borst geven en er lang zo'n moeite niet mee hebben. Petje af, want ik vond het een hele pittige tijd. Nou maakt het volgens mij ook uit of je een kindje hebt dat snel drinkt, hoe makkelijk je je er aan over kan geven (voeden op verzoek!) en hoe belangrijk je het vind. Dat zijn allemaal persoonlijke afwegingen en omstandigheden. Proberen kan nooit geen kwaad natuurlijk en ik ben ook echt niet anti-borstvoeding, alleen past het dus niet bij mij.

Succes met je keuze!

Posted

Bij mijn tweeling heb ik wel geprobeerd om bv te geven, wat op zich aardig lukte. Al vond ik het ontzettend vervelend dat ik nooit wist of ze genoeg hadden gehad en hoeveel ik dan bij moest voeden. Was ik eerst met de ene een half uurbezig geweest, dan met de andere, kolven, bijvoeden...en dan hadden ze ooknog ontzettend veel krampjes, waardoor ik bijna niks mocht eten. Ik had van de kraamhulp hele lijsten gehad wat ik wel en niet mocht eten. En dan mocht ik om de zoveel dagen iets van het 'niet-lijstje' eten om te kijken of ze daar tegen konden. Met het risico dat ze er dus niet tegen kunnen en ik weer een huilende tweeling had. En ondertussen niks mogen eten..... Had dat er op zich allemaal voor over, als ze het goed deden! Maar helaas isbij mij ook de ruggenrpik verkeerd gezet, hierdoor lekte ik hersenvocht en had ik 1,5 week ondraaglijke hoofdpijn. Ik heb er op een gegeven moment voor gekozen om zware pijnstilling te nemen, zodat ik toch nog iets met mijn meiden kon doen. Maar dat betekende wel dat ik beter met de bv kon stoppen... En ja, ik vind het jammer. Maar ten eerste is het met een tweeling erg pittig om te doen hoor. En ik moet wel zeggen dat het mij zoveel meer rust gaf toen we eenmaal over zijn gestapt op volledige kv.

ik ben blij dat ik het geprobeerd heb, dat het gelukt is en dat ik ervaren heb wat het is. Maar ik heb er geen spijt van dat we volledig overgestapt zijn naar kv.

Ik vind dat het ieders keuze is. En ik vind het super als moeders het in ieder geval proberen (het blijft toch het beste), maar ik vind ook dat het niet al teveel toestanden en stress moet opleveren. Want volgens mij is dat voor moeder en kind ook niet goed! Succes straks!!