Ga naar inhoud

Uitgerekend november/december 2014!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi dames

Cochanel wat vervelend dat je nog steeds misselijk bent hopelijk gaat het gauw over bij mijn dochter werd het bij 20 weken iets minder

Twinkle ja volgens mij heb je die voor je werk gewoon nog nodig voor het vliegen weet ik niet

Hoe is het met de andere dames

Hier eindelijl de 12 weken bereikt yoehoe wie had dat gedacht ik niet in elk geval haha

Woensdag echo en controle dus ben benieuwd

Ik dacht van de week dat ik mini voelde een paar keer maar het lijkt me wel heel vroeg dus ik weet het niet haha

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

• Reacties 1,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Voor het vliegen weet ik niet moet morgen voor controle dan vraag ik het gelijk want ga ook vliegen.

vandaag laatste keer in het AMC geweest voor echo alles was weer goed en kindje sliep af en toe een beweging haha.. Zelf heb ik het savonds dan denk ik uh? Voel ik het nou? Maar durf het nog niet te zeggen of het echt zo is. Vind het ook te vroeg.

maar ik let overal op afwachten maar.

Geplaatst

Twinkle via de gyn kun je inderdaad om een verklaring vragen voor je werkgever, volgens mij hebben ze deze nodig voor je zwangerschapsverlof aanvraag.

( wordt uit een potje via het UWV bekostigd)

Cochanel wat lastig die misselijkheid, bij mij was die met 11w ineens weg

Mar88 fijn dat alles weer goed was! Ik voelde uk ook al vroeg dus wie weet!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Geplaatst

Hallo lieve meiden,

Hoe is het met jullie?! Ik heb niet alles kunnen teruglezen.

Ik voel me stukken beter gelukkig! Niet meer misselijk en de maagpijn is niet meer dagelijks. Het lijkt dus de goede kant op te gaan.

Vorige week echo gehad en de verloskunde dacht een meisje te zien! Het was niet helemaal duidelijk. Zo spannend!

17/6 heb ik de 20 wkn echo. Dan wordt het hopelijk duidelijk.

Meiske kom je een beetje de dag door? Las dat je af en toe in de tuin zit/ligt? Lekker dat dat kan met dit weer!

Ik heb een mega buik. Serieus ik lijk wel 7 maanden zwanger. Jullie ook?

Geplaatst

Celene wat spannend dat je het geslacht mogelijk al weet!

Fijn dat het beter gaat met je, dat scheelt enorm he

Jij hebt nu een zoontje en een dochtertje toch?

ik kom de dagen nog wel door, echt heel erg rustig aan

mijn buik is ook al groot, het gaat echt zoveel sneller dan bij de jongens en nog sneller dan bij Imke, enorm!

vanmiddag weer op controle, nu bij de arts die de twee weken geleden de cerclage geplaatst heeft, ik hoop maar de de baarmoederhals nog mooi lang is en dat ukkie het prima naar zijn zin heeft!

Geplaatst

Succes babeth

Celene wat fijn dat je je beter voelt

Haha ik ben 12 weken maar lijk ook veel verder gaat echt veel sneller

Hier lijkt de misselijkheid ook minder te worden maar goed ik juich nog niet te vroeg

Ik heb wel de fysio gebeld voor de bekken hopen dat km erger kan voorkomen ik zou graag tot 34 weken door werken

Geplaatst

Celene, fijn dat je je beter voelt. Kun je tenminste wat meer gaan genieten van de zwangerschap.

Meiske, succes vandaag bij de controle.

Mari, gelukkig wordt de misselijkheid iets minder nu. Kan me nog goed herinneren dat je de vorige zwangerschap zo ziek was.

Hier vanmorgen maar eens moed verzameld en op de Weegschaal gaan staan. Ben nu plus minus 3 kilo aangekomen. Gaat toch best wel snel. Wilde misschien gaan zwemmen en paste mijn bikini even maar dat kan echt niet met de cup die ik nu heb. Shock . Eerst maar een andere kopen.

Verder gaat het goed. Merk wel dat mijn conditie slecht is. Hebben jullie daar ook last van?

Geplaatst

Ja klopt ik was toen echt heel ziek uiteindelijk toen 20kg afgevallen nu Ben ik ongeveer 5kg kwijt dus we gaan zien hoeveel er uiteindelijk weer aan komt

Geplaatst

Vandaag echo gehad en het zag er super uit mini ligt precies op schema

De echo scopiste was examen aan het doen onder leiding van de gyn dus ze heeft extra uitgebreid gekeken haha geen probleem

De bloeding is nog niet helemaal weg maar er zat nog maar een heel klein beetje aan de zijkant wat absoluut geen gevolgen kon hebben dus wij zijn helemaal opgelucht

2 juli gewone controle en eind juli de guo

Geplaatst

Mari, wat een opluchting dat de bloeding geen gevolgen meer kan hebben. En leuk zo'n extra uitgebreide echo ️.

Geplaatst

Oh Mari wat fijn!! Vandaar nu de bekendmaking op FB, leuk joh!

Hier ook alles goed bij de controle, de baarmoederhals mooi lang, bloeddruk alleen te laag nu dus de medicatie rustig afbouwen , nu op 2x daags ipv 3.

ik mag over twee weken weer terug

Geplaatst

Uitgerekende datum:

Cocochanel: 02-11-2014

Remmir: 04-11-2014 Zoon & dochter

Celene: 06-11-2014

Eve: 12-11-2014. Dochter

Meiske74:18-11-2014

Twinklestar: 25-11-2014

Mari-83: 15-12-2014

Mar88: 23-12-2014

Eerste echo:

Remmir: 13-03-2014

Celene: 17-03-2014

Meiske: 29-03-2014

Twinklestar: 05-04-2014

Marr88: 09-05-2014

Volgende echo/afspraak

Celene:

Marr:

Eve:

Meiske74: 18-06-2014

Mari-83:

Twinklestar: 16-06-2014 controle gyn

Mar88:

Nekplooimeting / combinatietest:

20w echo / GUO:

Remmir: 20-06-2014

Eve: 26-05-2014 + 23-06-2014

Meiske74: 30-06-2014

Twinklestar: 04-07-2014

Mari-83: eind juli 2014

Geplaatst

Ik had gister de controle alles was veelste laag moest extra vitaminen slikken en floradix vrijdag bloedprikken als het dan nog zo is hoor ik hoe verder. Vandaar dat ik nog zo moe ben en niet fit ben. Kleintje maakt het goed. (Gelukkig)

had gevraagd over de vakantie of ik nog een verklaring nodig had en kon gewoon gaan is pas na 32 weken bij goede zwangerschap.

Hopen dat vrijdag alles goed is neem nu extra fruit en melk enzo dus moet goed komen.

Kreeg een leuke koffertje met allemaal leuke spullen zelfs al een tandenborstel haha en leuke bladen.

Geplaatst

Rustig aan doen mar is wel belangrijk nu

Bij mij was de hb juist aan de hoge kant zei ze moest in de gaten gehouden worden

Babeth wat fijn dat alles weer goed was

Haha ja vandaar fb alles was goed dus mocht me geen zorgen meer maken

Hier lijkt de misselijkheid nog lang niet weg ik spuug zelfs iets meer bleh wordt nog wat met het warme weer

En mijn dochter werkt oom niet echt mee vandaag alles is nee en zelluf doen en luisteren ho maar pfff morgen nog een dagje werken en dan lang weekend heerlijk

Geplaatst

Mar88 hier nog wat info voor je, naast ijzer is het ook zaak om voldoende vitB11 enB12te gebruiken: dat is nodig voor goede ijzeropname en melk of thee bij de maaltijd belemmert juist de opname dus even in de gaten houden.

zelf slik ik al sinds start icsi Davitamon zwangerschapsvitaminen, vit.B100 complex, omega3 capsules en vit.D.

misschien heb je iets aan de volgende informatie:

Rond de twaalfde week van de zwangerschap vindt het eerste bezoek aan de verloskundige plaats. Naast het bepalen van de uitrekendatum, wordt onder andere jouw medische voorgeschiedenis (en die van je partner) doorgenomen, je bloeddruk, lengte en gewicht gemeten en je urine onderzocht. Ook neemt de verloskundige wat bloed af, dat wordt onderzocht op een aantal ziekten en aandoeningen. Een onderdeel van dit onderzoek bestaat uit het vaststellen van het hemoglobinegehalte (Hb) in je bloed. Hieraan is te zien of je bloedarmoede hebt.

Hemoglobine is een eiwit dat zich in de rode bloedcellen van ons lichaam bevindt. Dit eiwit vervoert zuurstof door het bloed, van je longen naar de verschillende organen en weefsels. Hemoglobine wordt voornamelijk gevormd uit ijzer. Daarnaast zijn vitamine B12 en vitamine B11 (foliumzuur) nodig.

Een normaal Hb-gehalte voor vrouwen ligt tussen de 7.5 en de 10 mmol/l (millimol per liter). Voor zwangeren geldt als ondergrens een Hb-gehalte van 6,8 mmol/l. Hieronder wordt gesproken van bloedarmoede.

De oorzaken

Bloedarmoede kan vele oorzaken hebben. In de zwangerschap is bloedarmoede doorgaans het gevolg van een ijzertekort. In de Westerse wereld vertoont 18% van de zwangere vrouwen een ijzertekort. Daarnaast is het tekort aan vitamine B12 of foliumzuur (B11) een veelvoorkomende oorzaak van anemie tijdens de zwangerschap.

Let op!

Met ijzerrijk voedsel kun je alleen voorkomen dat je bloedarmoede krijgt. Als je eenmaal bloedarmoede hebt, gaat dat niet weg als je veel ijzer eet. Het is daarom verstandig om vanaf het begin van je zwangerschap goed te letten op wat je eet.

IJzertekort

Je lichaam maakt als je zwanger bent meer dan één liter bloed aan voor de ontwikkeling en groei van de placenta, het verbindingsorgaan tussen moeder en kind. Daarnaast heeft je baby ijzer nodig voor de aanmaak van zijn eigen bloed. Daarvoor heb je extra ijzer nodig.

Het ijzerverlies ten gevolge van de groei van de placenta en het ongeboren kind, dien je te compenseren. Dit is mogelijk door te kiezen voor een ijzerrijk voedingspatroon.

De Gezondheidsraad beveelt de volgende dagelijkse hoeveelheden ijzer aan, aan vrouwen die zwanger zijn:

Maanen zwanger IJzer (in milligram)

1-3 maand 11

3-6 maand 15

6-9 maand 19

Bron: voedingscentrum.nl

Tekort aan vitaminen

Naast voldoende ijzer, is ook afdoende vitamine B12 en B11 (foliumzuur) van belang. Deze vitamines zorgen samen voor de opname van ijzer door het lichaam en zijn betrokken bij de vorming van rode bloedcellen

Natuurlijke daling hemoglobinegehalte

Tijdens de zwangerschap neemt de zuurstofbehoefte toe. Om in deze behoefte te kunnen voorzien, maakt het lichaam van de vrouw extra rode bloedcellen aan. Naast de extra aanmaak van rode bloedcellen, wordt er ook meer plasma (bloedvocht) geproduceerd. Omdat de hoeveelheid plasma sneller stijgt dan het aantal rode bloedcellen, ontstaat er bloedverdunning. Dit is nodig voor een gemakkelijke bloedstroom naar de baby. Door de bloedverdunning veranderen de waarden in het bloed. De concentratie hemoglobine (en rode bloedcellen) neemt per liter bloed af. Hierdoor lijkt het alsof er sprake is van bloedarmoede, maar in feite is de totale hoeveelheid hemoglobine (samen met de rode bloedcellen) toegenomen. Een zwangere vrouw kan dus bijvoorbeeld Hb-gehalte van 6,3 mmol/l hebben, zonder dat er sprake is van anemie.

Een laag Hb-gehalte hoeft niet per definitie te duiden op bloedarmoede. Nadat een verlaagd Hb-gehalte is geconstateerd, dient een uitgebreider bloedonderzoek plaats te vinden om na te gaan of deze lage waarde wordt veroorzaakt door een gebrek aan ijzer. Ook de normale verdunning van het bloed tijdens de zwangerschap en een gebrek aan een andere stof zoals foliumzuur, kunnen immers een lagere waarde veroorzaken.

Klachten

Veel voorkomende symptomen van bloedarmoede zijn:

Moeheid

Bij inspanning word je sneller kortademig

Duizeligheid

Het gevoel flauw te vallen

Hartkloppingen

Transpireren

Hoofdpijn

Oorsuizen

Bleek zien

Weinig eetlust en misselijk gevoel

Wat kun je zelf doen?

Het slikken van foliumzuurtabletten (B11). Per dag heb je ongeveer 400 microgram nodig. Meer over foliumzuur lees je hier.

Het slikken van een vitamine B-complex. Hierin zit o.a. vitamine B12. Vitamine B12, of cobalamine, is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Drink geen melk of thee bij de maaltijd, dit belemmert de opname van ijzer.

Neem voldoende rust.

Een ijzerrijke voeding kan de kans op bloedarmoede verkleinen. Kies daarom voor voedingsmiddelen die veel ijzer bevatten.

IJzerrijke producten -

Graanproducten Bruinbrood, volkorenbrood, roggebrood, muesli, volkorenmacaroni, zilvervliesrijst, volkorenbeschuit.

Vlees, vis, kip en ei Alle soorten vlees, vis en kip, eieren, vleeswaren.

Aardappelen en groente Aardappelen, alle soorten peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen en sojabonen, alle soorten groente, met name andijvie, artisjok, broccoli, courgette, doperwten, druivenblad, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren.

Overige producten Noten, appelstroop, gedroogd fruit, met name abrikozen en vijgen, tomatensap.

Bron: voedingscentrum.nl

Let op!

Gebruik nooit supplementen zonder eerst met degene die je tijdens de zwangerschap medisch begeleidt, te overleggen.

Behandeling

Wanneer een ijzertekort de oorzaak van bloedarmoede is, en goede voeding dit niet heeft kunnen voorkomen, dan is extra ijzer in de vorm van tabletten of drank het devies.

Als je verloskundige of arts een ijzerpreparaat heeft voorgeschreven, is het aan te raden het met een vitamine-C-rijke drank, zoals sinaasappelsap, grapefruitsap of ananassap in te nemen. Het ijzer wordt dan beter opgenomen.

Een ijzerpreparaat kan verstopping veroorzaken. Het is daarom belangrijk dat jouw voeding veel vezels bevat. Als je merkt dat de obstipatie een ernstig probleem dreigt te worden, kun je de verloskundige of arts vragen een ander merk ijzerpreparaten voor te schrijven. Er zijn diverse producten op de markt die helpen om het ijzergehalte te verhogen.

Als je ijzertabletten of –drank slecht kunt verdragen, kunnen de onderstaande producten wellicht uitkomst bieden.

Roosvicee Ferro (verkrijgbaar in de supermarkt of drogist).

Floradix kruidenelixer (te koop bij drogist of reformzaak).

Vitaminepreparaat voor zwangeren (bv. Matrilon, verkrijgbaar bij apotheek of drogist).

« VorigeVolgende »

Geplaatst

Wauw 9 die van mij was 7.6 en moest al in de gaten gehouden worden. Niet dat ik me zorgen maak hoor vorig jaar had ik 8.5 en dat was perfect zei de ha

Dus te hoog lijkt hij mij zeker niet

Ze zei ook dat een mooi hb tussen de 4 en de 7 was maar bij 4.2 krijg je een bloedtransfusie is mij verteld na de bevalling dus deze gyn snapte het niet helemaal denk ik schijnt wel vaker voor te komen bij ons deze zwangerschap

Geplaatst

Volgens mij heeft ze zich gewoon versproken hoor en moest het suiker zijn bedenk ik me net dat moet idd tussen de 4/7 liggen en niet de hb ik vond het ook al zo vreemd ach ja ze zeggen wel meer bij ons ja maar goed dat we zelf nog een klein beetje verstand hebben van zaken

Geplaatst

Mar, bij mijn vorige zwangerschap was het ook aan de lage kant. Floradix hielp bij mij toen wel. De pillen zijn overigens voordeliger dan het drankje (die is zo op).

Leuk zo'n koffertje! Heb je straks wat te lezen voor op vakantie.

Mari, die gyn was echt een beetje in de war denk ik . 7.6 is nog netjes hoor. Mijn zoontje heeft een bloedtransfusie gehad toen hij heel erg ziek was en dan moet je waarde wel echt extreem laag zijn.

Mijn hb is in het begin getest en die was geloof ik 8. Mooie waarde maar nu ik het verhaal van meiske lees begrijp ik waarom . Ik slikte een dubbele dosis foliumzuur!

Geplaatst

Klopt ik zat na de vorige bevalling ook op 4.3 net op het randje van een transfusie

Ach ik vind het prima maak me niet druk

Geplaatst

Mari, je suiker wel in de gaten houden hoor, heb jij zin uitgebreide test gehad?

nuchter prikken, zoet goedje drinken, twee uur wachten en weer prikken ?

want 7.6 voor suiker is inderdaad op het randje

Geplaatst

Ik maak me eigenlijk niet zo druk haha ik had net daarvoor ontbeten en toen bloedgeprikt dus daar zal het wel aan liggen denk ik

Geplaatst

Oh ja dat is dan niet zo representatief maar bij twijfel zou ik het wel laten testen.

bij mij was de waarde nuchter 4.8 en na die zoete troep 5.0 en mocht volgens de referentiewaarden maximaal 7.5 zijn.

Geplaatst

Ja ze zei ook dat het in de gaten gehouden werd het zat op het randje dus ik zal over 4 weken wel weer moeten prikken

Ik kan ook tussendoor even bij mijn schoonmoeder prikken die heeft zo apparaat die heeft diabetes

Pfff e misselijkheid lijkt weer erger te worden net als het spugen wat ik nu elke avond moet ik hoop maar zo dat het een keer ophoudt en niet net als bij mijn dochter de hele zwangerschap

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden