Jump to content
Kitje

Zijn er nog 40+ meisjes hier? :)

Recommended Posts

Hoi @A79
Welkom hier, helaas is het topic niet heel erg druk (sowieso is dit niet echt een druk forum ben ik intussen achter).
Jammer dat je eerste poging mislukt is, ik hoop dat deze tweede poging wel lukt voor je 🤞
Ik vraag me wel serieus af waarom ze eerst IUI bij jou doen en niet meteen overgaan op IVF?
ICSI vind ik zelf geen toegevoegde waarde hebben met donorzaad, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar met jouw AMH waarde zouden ze naar mijn mening toch wel echt aan IVF moeten beginnen ipv kostbare tijd te verspillen aan IUI.
Vind dat ze hier in NL veel te veel vasthouden aan vaste protocollen soms.

Ter vergelijk voor jou, ik ben ouder dan jij en mijn AMH was 0,4 dat klopte ook wel bij mijn leeftijd zeiden ze.
Ik heb geen IUI gehad maar meteen IVF.
Inmiddels ben ik aan mijn derde (en laatste) poging bezig en heb gister de TP gehad van 1 embryo van kwaliteit 1.2

Bij de echo die je krijgt voor start behandeling telden ze bij mij de eerste keer 7 follikels, de tweede keer 6 en de laatste keer 8.
Helaas groeien er bij mij dan 2 heel hard en blijft de rest achter.
Bij de puncties had ik de eerste keer 4 follikels, 4 eitjes en 3 bevruchtingen, er zijn er 2 teruggeplaatst, de derde was niet goed genoeg om in te vriezen.
Bij de tweede poging had ik 3 follikels, 3 eitjes, 3 bevruchtingen, wederom 2 teruggeplaatst en derde niet goed genoeg (was klasse 4).
De laatste poging had ik 4 follikels, 2 eitjes, 1 bevruchting en die zit er nu in.
Dan heb je klein beetje een idee wat je kan verwachten qua eicelopbrengst.
Iedere vrouw is anders natuurlijk, maar een lage AMH waarde wil zeggen dat je niet zoveel eitjes meer hebt.

Dus ik zou als ik jou was toch vragen of ze willen gaan overstappen op IVF of ICSI net wat jij prettiger vind.
Maar je werkt met donorzaad, dus op zich hoeft dat dan niet perse ICSI te zijn omdat het zaad van topkwaliteit is.
Maar goed dat kun je altijd nog bespreken.

Je hebt vandeweek de IUI gehad schrijf je, wanneer mag je testen?
Veel succes gewenst alvast de komende tijd!

Edited by Kitje
Was nog niet klaar

Ging ff wat mis, dus bericht stond er ineens 2x, dus eentje weggehaald

Edited by Kitje
Dubbel gepost

@kitje

Wow.... dankjewel voor deze informatie Kitje... en wat een spannende tijd....  ik hoop van ganser harte voor je dat het gaat lukken! 🤞🏻

Volgens mij mag ik met 10 dagen testen... vorige keer heb ik dat niet gedaan. Ik wacht gewoon af.

2 week februari heb ik telefonisch consult staan met de gynaecoloog en dan wil ik inderdaad gaan navragen voor IVF.

Wel een mooie AMH waarde heb je nog

heb je zelf al kinderen?

Edited by A79

Graag gedaan @A79 forum is er ook om info uit te wisselen toch.

Ja, hele spannende tijd, zeker omdat het mijn laatste poging en enige eitje is, als deze eruit valt dan houdt het een heel eind op helaas.
Maar voor jou ook spannend.
Dan lopen wij redelijk gelijk op dan, ik mag 3 februari testen.

Mijn AMH was wel beetje wat bij mijn leeftijd hoorde zeiden ze, maar was op zich nog wel ok, was zeker niet te laag voor leeftijd (vind dat altijd zo bah... voor leeftijd)
Ook mijn eitjes zijn nog verrassend goed van kwaliteit en laten zich makkelijk bevruchten, emmy's zijn ook van goede kwaliteit, alleen niet in overvloed.
Deze ene die nu terug zit is een toppertje, kwaliteit 1.2 kan bijna niet beter dan dat.
Maar ja, vorige keer had ik ook toppertjes terug gekregen, toch bleven ze niet zitten.

Ik heb 1 zoon die via natuurlijke weg gemaakt is en daar ben ik heel blij mee, maar ik vond mijn gezin niet compleet.
Voor allerlei soorten redenen heb ik (te) lang gewacht voor een tweede, oa omdat ik inmiddels single ben en ik dat toch heel wat vond.
Lange tijd vond ik dat ik dan maar tevreden en blij moest zijn met wat ik had, toch bleef het knagen en heb ik besloten dit toch te proberen, want zou er spijt van krijgen als ik het niet gedaan had en nu kon het nog net.

Zeker navragen hoor en je niet zomaar laten afschepen.
Zeker gezien je AMH waarde zou ik geen kostbare tijd verspillen als ik jou was.
Oh en nog een tipje, in NL mag je als je boven de 38 bent 2 emmy's laten terugplaatsen, maar veel gyns proberen dan toch altijd eentje te doen, ivm kans en risico op meerlingzwangerschap, maar weet dat je het recht hebt om er 2 terug te laten zetten als je dat wil.
Denk daar ff over na zodat je dat evt ook meteen kunt bespreken.

Heb jij al kinderen btw?

Groetjes

Nee ik heb zelf nog geen kinderen... altijd wel gewild maar de situatie was er niet naar. Zomer 2019 me eerst gaan verdiepen in eitjes invriezen en ik in oktober de knoop doorgehakt om voor een Donor te gaan.

Hoe oud ben jij nu?

Spijtig dat je geen kinderen hebt kunnen krijgen nog vanwege dat de situatie er niet naar was.
Ik heb gelukkig wel een zoon, maar had er meer gewild (2 of 3) helaas was de situatie er na zijn geboorte ook niet naar om meer kinderen te krijgen.
Relatie verbroken en met een klein kindje is best pittig in je eentje.
Toch bleef het knagen en uiteindelijk ook besloten er dan maar alleen voor te gaan omdat het bleef knagen dat voor mijn gevoel mijn gezin niet compleet was.
Is best een moeilijke beslissing om te nemen he?
Ik ben ook voor een donor gegaan, bij ESB (Denemarken), ik wilde geen bekende donor, had zoiets van als ik het dan toch alleen ga doen, dan ook maar helemaal alleen zodat ik nooit iemand verantwoording schuldig ben.
Nu nog zien dat het lukt.

Hoe voel je je verder?
Volgens mij lopen we redelijk gelijk op qua tijdspanne.
Komende week wordt spannend weekje.
Keep our fingers crossed! 🤞

Hai dames, 

mijn naam is Hanan en ben bezig met tweede poging ivf in Antwerpen. Ben bijna 42. 
Eerste poging bleek ik weinig eitjes te hebben en matige kwaliteit van embryo’s. Ik heb er echt een ontzettende klap van gehad. Deze week tweede punctie, was echt pijnlijk de eerste keer dus fingers crossed. Aantal follikels is deze keer nog minder dan eerste keer. 
pffffffff wat een ontzettend zwaar proces is dit. Ik heb een zoontje van 4,5 jaar en die kwam juist heel onverwachts en snel, helemaal natuurlijk. 

ik hoor graag jullie verhalen. Tis toch lastig te praten met mensen die het niet kennen. 

liefs, ik duim voor jullie !

hanan  

Werlkom @Hanniebal

Wat rot dat je weinig eitjes nog hebt en de kwaliteit niet optimaal is.
Mag ik vragen welke meds jij hebt?
Ik heb zelf Menupur gebruikt, dat geeft niet meer eitjes, maar wel betere kwaliteit.
En er hoeft maar 1 goede tussen te zitten, al heb je natuurlijk liefst zoveel mogelijk eitjes.
Ik heb zelf ook niet superdesuperveel follikels, laatste keer had ik er 4, maar zaten maar 2 eitjes in en maar eentje daarvan bevrucht.
Is wel een toppertje en die is afgelopen dinsdag terug gezet.
Het is mijn derde en laatste poging met de eigen eitjes.
Fijn dat je een zoontje hebt, maar ook al ben je daar ongetwijfeld ontzettend blij mee, het verlangen naar een tweede kindje is er niet minder om.
Ik hoop dat het lot je nog een keer goed gezind is en dat je gezin kan uitbreiden.
Alvast heel veel succes gewenst met de punctie.
Wanneer mag je daarvoor?

Groetjes!

Hai hai Kitje,

eerste keer gebruikte ik Benfola en nu zijn we geswitched naar menopur (300). Vorige keer had ik ook 4 follikels en 2 eitjes, beide bevrucht maar matige kwaliteit en dus geen zwangerschap. Nu heb ik 2 goede follikels en paar kleinere.  Woensdag punctie, dus maar afwachten wat daar uitkomt. Punctie was zoooo pijnlijk vorige keer. Ze moesten echt drukken op mijn buik om bij linkereierstok te kunnen, die zit heel vervelend hoog. Zag die pijn totaal niet aankomen, want ik had er niets over gelezen ofzo. 
Ik doe het dus in België, grootste deel krijg ik niet vergoed maar volgens mij gaat het hier wel snel. Ik kon binnen een maand beginnen nadat ik de eerste afspraak had en met een maand rust, nu alweer tweede poging. Ik heb drie miskramen gehad in 2018 en 2019 heel lang met weefsel van laatste miskraan in mijn buik bm blijven zitten (van dec tot eind juli), dat ik totaal klaar was met de Nederlandse zorg. Gynaecoloog die ik op het laatst had en bij mij syndroom van ascherman diagnosticeerde raadde me aan naar België te gaan (maar slechts nadat ik het op de man af vroeg of het niet tijd werd voor ivf en of ik in het buitenland niet beter geholpen zou worden). 

Ben je tevreden in Nederland ? 
Wat mooi dat je een top embryo hebt!! Hoop zo voor je dat ie blijft zitten!! 
hoeveel cellig is een top embryo eigenlijk ? Ik lees nu van alles over kwaliteit 1 en 2 maar zegt me eerlijk gezegd helemaal niets. 

dank voor je aandacht en moeite. 

groetjes 

Benfole ken ik helemaal niet Hanan, ik heb ook 300 Menupur gebruikt, bij alle drie de keren.
Zo te lezen heb jij al een heel traject achter de rug zeg, jeetje.
En met zo een pijnlijke punctie achter de rug kijk je er vast niet erg naar uit om het nog een keer te doen.

Bij mij moeten ze ook altijd op de buik drukken aan de linkerkant, aan die kant zit die ook verstopt, meestal druk ik gewoon zelf.
Ik heb gelukkig nooit zo'n helse pijnen ervaren bij punctie, het is niet fijn, maar het is te doen.
In Nederland kun je kiezen voor Morfine of een roesje, ik kies altijd voor de Morfine omdat een roesje mij niks lijkt en met Morfine mag je weer vlugger weg.
Voel me altijd wel een beetje woozy daarna, maar dat gevoel trekt vlug weg.
Ik kan me tijdens de punctie goed ontstpannen gelukkig, dat scheelt ook wel met de pijn denk ik.

Op zich ben ik wel tevreden over de kliniek waar ik heen ga in Nederland, al vind ik wel dat ze soms teveel vasthouden aan vaste protocollen.
Maar ik ben alleen en ik kan daarom niet overal terecht (in Duitsland, Tsjechie en Polen bijvoorbeeld behandelen ze geen single vrouwen), Belgie had op zich voor mij ook nog wel gekund, maar dan zit ik toch ook weer met extra reistijd te kijken.
In Spanje en Griekenland kun je ook terecht voor IVF behandelingen, ook in Rusland, Letland en Denemarken, maar ja, dan ben je meteen weer langer van huis, dat trek ik niet qua vakantiedagen.

Deze kliniek waar ik nu heen ga is een half uurtje rijden bij mij vandaan, weg zonder file, dat vind ik fijn.
Met de punctie ben ik ook afhankelijk van een vriendin die mee gaat met mij, dus die wil ik ook geen urenlange reistijd aan doen.
Anyway, heel verhaal.

Snap dat jij met jouw verhaal verder bent gaan kijken.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik verder niks noemenswaardigs heb meegemaakt.
Gezonde zoon, natuurlijke zwangerschap en verder is bij mij alles gezond alleen te oud.
Dus is ook veel geluk hebben.

Voor wat betreft je vraag over "wat is een goed embryo" 
Ik heb een 3 daagse embryo terug gekregen van 6 cellen, op 3 dagen hoort een embryo 6-8 cellen te zijn heb ik me laten vertellen, maar ze kijken ook naar hoe de cellen zijn, of ze gelijkmatig gedeeld zijn (alle cellen ongeveer even groot) bijvoorbeeld.
Naar aanleiding daarvan krijgt het embryo een stempeltje.
De kliniek waar ik in behandeling ben die heeft 1 tm 4 waarvan 1 heel goed is en 4 is slecht.
1 en 2 is goed, 3 is matig, 4 is slecht.

De eerste keer had ik 2 embryo's (eentje 1 en eentje 2) later bleek ook nog een derde embryo te zijn ontstaan maar die liep achter op de rest en deelde niet goed genoeg door, dus bleef het bij die 2, de tweede keer had ik 3 embryo's (uit 3 eitjes!) ook weer eentje 1, eentje 2 en eentje 4.
1 en 2 zijn teruggeplaatst, 4 werd niks en is vernietigd.
Nu had ik dus 1 embryo van klasse 1.

Van wat ik geleerd heb maar correct me if I'm wrong gaat het beetje zo met de embryo's:

Dag 1: Dan zien ze 2 kernen
Dag 2: 2 tot 4 cellen
Dag 3: 6 tot 8 cellen
Dag 4: Morula (meer dan 8 cellen)
Dag 5: Blasto (klompje cellen dat niet meer te tellen is)

Ze kijken dus of het op schema loopt en hoe het eruit ziet en op basis daarvan plakken ze er een cijfer op.
Maar heb ook al weleens ergens gezien dat ze met A, B en C werken, denk dat iedere kliniek of ziekenhuis dat op de eigen manier doet.

Ik zou het gewoon vragen anders hoor.
Succes alvast woensdag!

Super lief van je lange reactie en uitleg. 
nou hopelijk heb ik nu ook betere eitjes, al snap ik niet zo goed hoe dat zou kunnen: de kwaliteit beïnvloeden. Dat leek me juist zo een vast gegeven. Fingers crossed. Wat belachelijk dat je als single niet bij sommige klinieken terecht kunt. Echt raar. Het zegt natuurlijk helemaal niets over je kwaliteit als moeder of wat dan ook. Zo niet moeten mogen zo een onderscheid maken. Tis niets medisch immers. 

wel knap dat je het in je eentje zo allemaal doorstaat. Petje af. Zou ik niet kunnen. 

hoe oud ben jij ook alweer? 
ja, die reistijd is wel echt vervelend hoor. Ik heb er natuurlijk alles voor over maar ik moet echt vaak op controle en das wel echt vermoeiend. 
het is allemaal heel stressvol merk ik. Hoe rationeel ik het ook benader (ben normaliter best nuchter) maar onderhuids bouwt zich zo een spanning op bij mij merk ik. Pfffffffff 

ik ga vragen om meer pijnstilling morgen. 

lets hope for the best, voor iedereen. liefs

Ja, was wel beetje lange lap tekst geworden... ☺️
Geen idee waarom je met Menopur betere kwaliteit eitjes zou hebben, maar dat is wat mij verteld werd.
Je hebt betere eitjes, maar niet meer eitjes en het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit werd me verteld.
Dus ik heb het maar voor waar aangenomen....

Is ook belachelijk, maar ja, sommige landen leven nog in de prehistorie blijkbaar.
Het is idd niet iets medisch, maar ze redeneren dan als er met jou wat gebeurt heeft het kindje niks meer.
Tja, als je zo in het leven moet gaan staan, dan kun je beter meteen in de kist gaan liggen denk ik....
Mss word ik wel 100, you never know.
Van Duitsland vond ik het wel verrassend dat die nog zo antiek zijn.
En in Tsjechie kon ik wel behandeling krijgen maar dan moest ik een vriend zo gek krijgen om zijn handtekening te zetten.
Dat wilde ik niet, ik wil niemand hierin betrekken, dit is mijn ding en doe ik alleen.
Gelukkig zijn er alternatieven genoeg en kan ik in NL wel gewoon behandeld worden.

Ja, vanwege al die controles enzo heb ik besloten eentje dicht bij huis te nemen, staat wel goed aangeschreven verder en doet alleen maar vruchtbaarheidsbehandelingen, dat is voor mij het beste te behappen.

Dank voor je compliment trouwens, ik ben al heel lang alleen, ik heb een zoon die ik ook alleen opvoed, dus ik ben het gewend.
Ik ben nooit een leuke meneer tegengekomen verder, dus tja, dan is de keus, of het bij eentje houden, of in je eentje proberen voor een tweede.
Uiteindelijk heb ik voor het laatste gekozen.

Ik ben ook een nuchter persoon, maar de hormonen nemen regelmatig een loopje met me merk ik.
Tot nu toe is het allemaal nog wel goed te doen hoor, maar soms denk ik, heh, muts, doe ff normaal.
Hoort er ook bij, is mentaal best een zwaar traject vind ik.
Hopelijk met een mooi eindresultaat.

Zeker doen hoor met die punctie, zeker in Belgie zijn ze stuk makkelijker met pijnbestrijding dan in NL.
In Duitsland doen ze het zelfs onder algehele narcose.
Mss ff vragen of dat in Belgie ook kan anders, als je dat zou willen, of anders een roesje mss?

Heel veel succes morgen, ik zal voor je duimen dat je lekker veel follikels hebt met een boel mooie rijpe eitjes! 🤞🍀

Hai @Kitje

het zijn uiteindelijk 7 eitjes geworden (waarvan een paar kleine, maar toch). Ik heb ook om extra pijnstilling gevraagd en het was nu echt goed te doen. Zo blij ! Zaterdag terugplaatsing en dan hoop ik dat de kwaliteit ook wat beter is dan volgende keer. 

hoe is het met jou? Word je gek van het wachten ? Hope not. 

groet,

H

@Hanniebal Hoi Hanan, wat fijn dat het allemaal is meegevallen deze keer en 7 eitjes  is top hoor.
Ik had de eerste keer 4 eitjes en daarvan waren er 2 die uit een follikel kwamen van 12 en 15, daar zat dus gewoon een rijp eitje in.
Waren toen 3 van de 4 bevrucht, dus 1 van die kleine eitjes is bevrucht toen.

Hopelijk worden ze allemaal bevrucht, je eitjes, maar denk dat als je er 4 of 5 mooie bevruchtingen uit haalt dat je dan superblij kan zijn, alles wat meer is, is meegenomen dan 😉

Zaterdag terugplaatsing, spannend zeg! Hoeveel laat je er terugplaatsen?

Met mij gaat het verder goed, ik heb me voorgenomen deze laatste poging heel zenn in te gaan, dat lukt tot nu toe vrij aardig, al moet ik wel toegeven dat het broekloeren toch wel een beetje toeslaat hier....
Vorig weekend heb ik buikpijn gehad, maar dat was maandag over, nu voel ik verder eigenlijk niks, af en toe een krampje, maar dat kan ook een naderende ongi zijn, dat hou ik mezelf maar voor om een hele grote teleurstelling tegen te gaan.

Zaterdag is eigenlijk mijn ongi dag, maar volgens mij klopt het niet meer helemaal door de punctie (was de 18e bij mij en de 21e tp), want ik heb als testdag doorgekregen 3 februari en dat is maandag, dus ik moet nog het hele weekend wachten en wat nog veel erger is.... Als zaterdag geen ongi is, dan moet ik een test gaan kopen en die de HELE zondag in de kast laten liggen om pas maandag te mogen gebruiken.... 😱 😂

En denk dat als het maandag is en er geen ongi is dat ik eens niet durf te testen... 😂
Bang voor toch een negatieve test, maar ook bang voor een positieve, want dan ga ik weer nieuwe wachtweken in.
Maar goed, per dag maar bekijken dan, vooralsnog geen ongi tekenen, so far so good dus hier.

En voor jou ook spannend nu, wanneer laten ze je weten hoeveel bevruchtingen je hebt? Morgen?

Groetjes

Hai hai, 

ja, ben echt blij. Geeft ook meer perpectief voor mijn kansen. De arts was zo negatief na de eerste ronde, zo van “als het zo blijft of minder wordt, waar je op moet rekenen, zal ik je niet adviseren om door te blijven gaan. Helemaal gezien de kosten en psychische belasting die het oplevert”. Ik was toen echt crushed, dagen lang.... 

Nu denk ik: als dit keer niet lukt, heb ik de volgende keer misschien weer mogelijkheden ipv twee embryo’s die slecht zijn en toch worden teruggeplaatst omdat er geen keuze is....

ik hoor zaterdag pas in Leuven wat er bevrucht is en de kwaliteit, ze mogen dat aan de telefoon niet vertellen zei ze vorige keer. De vroedvrouw belde. Niet de arts. Dat was vandaag ook zo. Ik laat er hopelijk twee terugplaatsen, al is de arts daar niet zo een voorstander van. Vorige keer deden ze dat wel omdat de kwaliteit niet goed was, in die gevallen doen ze dat nl wel. 

jij test dus gewoon met een testje van de winkel? Ik moet een bloedtesten doen. Zij vinden in België dat zo een winkel test niet goed is omdat je een positieve test kan krijgen alhoewel je niet zwanger bent, door de hoeveelheid hormonen in je lijf. Ik ga dus naar Antwerpen en dan wordt je later op de dag gebeld. Ik kan ook in nl laten prikken maar dan moet je een paar dagen wachten op de uitslag. Doe ik liever niet. 

ik ben aan het duimen voor je hoor. 
de keren dat ik zwanger was, tot nu toe, heb ik daar niets van gevoeld. Ook van de 3 miskramen niet. Ik probeer dus ook niet te letten op mijn lijf. Het kan van alles zijn. 
Jij voelt dat wel goed?

ik ben me te weinig bewust van mijn lijf hoor, sommige vrouwen voelen eisprong en alles. 

Nieuwe wachtweken: je bedoelt de eerste echo enzo ?

de zwangerschap blijft spannend he. 

het onschuldige is er helaas een beetje vanaf. 

groetjes 

@Hanniebal ja dat klopt, dan krijg ik een melding dat iemand mij getagt heeft en dan zie ik dat eerder 😉
Maar je hebt het gevonden zie ik.

Ja, snap ik dat je blij bent, een negatieve arts is wel het laatste waar je op zit te wachten he in dit traject?
Ik ben blij voor je dat er nu meer mogelijkheden zijn, hopelijk met een paar goede emmy's zodat je misschien nog wat reserve in de vriezer kunt laten stoppen, just in case, al hoop ik dat je die niet nodig gaat hebben.

Oh, mogen ze daar niet voor bellen nee?
Waar ik onder behandeling ben belt het lab gewoon, dat doen ze de volgende dag, dan controleren ze eerst mijn naam en geboortedatum en dan vertellen ze of en hoeveel bevruchtingen er zijn en maken ze een afspraak voor de tp.

Ik vond dat wel fijn om dat te weten, niet dat je dan denkt een tp te gaan krijgen en dan is er niks, dat lijkt me heel erg.
In NL zijn ze ook niet zo van 2 terugplaatsen, maar ik laat dat altijd wel doen als ik er 2 heb, ik ga niet gokken met mijn eitjes.
Je hoort ook weleens dat een embryo de ontdooing niet overleefd heeft, nou als ik dan maar 2 of 3 embryo's heb, waarvan 1 of 2 goeie, dan gaan ze allebei terug in de buik hoor, ik zou het heel erg vinden als ik maar eentje laat terugzetten en dan de andere overleeft de dooi niet, voelt dan toch als een gemiste kans en zoveel kansen hebben we nu eenmaal niet.

Ja, ik moet gewoon een test doen met een test uit de winkel.
De Pregnyl is na 12-14 dagen volledig uit je lichaam en in de poezenbollen zit geen HCG.
HCG maak je alleen maar aan als je zwanger bent, dus als de test positief is, dan is er dus HCG in je urine en ben je dus zwanger, zo redeneren ze in de kliniek waar ik ben.
De test moet je dan 16 dagen na de punctie doen en dat is dan dus maandag voor mij.
Dan moet ik maandag bellen met het resultaat, bij negatief wordt er een afspraak gemaakt voor een gesprek, bij positief voor een echo die je dan moet laten doen als je 7-8 weken zwanger bent.

Lief dat je voor me duimt.

Nee, ik voel mijn lichaam niet zo goed aan, ik voel geen eisprong, geen innesteling, alleen als ik ongi moet worden dan voel ik dat wel aankomen, een dag vantevoren meestal, nu nog niet gevoeld, maar ja, door die hormonen enzo kan mijn lichaam ook wel van slag zijn.

Ik heb een zoon en tijdens de zwangerschap van hem voelde ik ook niks noemenswaardigs, ik was moe, dat was het enige, maar ik weet nog wel dat ik me vreemd voelde en dat ik dat vreemde gevoel niet echt kon thuisbrengen, het voelde gewoon anders dan anders, misschien ook wel omdat ik zo moe was, dat ik me daarom vreemd voelde, maar verder niet misselijk of wat dan ook, tijdens de hele zwangerschap niet misselijk geweest ook.
Heb toen pas een test gedaan toen ik een week over tijd was, maar toen was ik ook niet met een traject als dit bezig, mijn zoon is gewoon natuurlijk gemaakt en was ook de bedoeling, maar ik wist toen eigenlijk al dat ik zwanger was toen ik die test deed, dat was meer een bevestiging.
Ik wist toen ook dat als het niet zou lukken dat ik maand na maand nieuwe kansen zou hebben, had een partner toen en de juiste leeftijd.
Nu lopen we op onze laatste kansen eigenlijk en leggen we alles wat we voelen, of denken te voelen onder een loep.
Dat deed ik toen ook niet, had zoiets van, nou, zie wel of het lukt.

Ja, dat bedoel ik met verlengde wachtweken, omdat de kans op een miskraam ook best aanwezig is, dus dan ga je daar weer zorgen over maken denk ik, eerst of het gelukt is, daarna of het goed is, dus dan moet je weer week of 3-4 wachten tot je een echo krijgt en dan na die echo weet je eigenlijk pas echt of het goed is en dan komen er nog een paar spannende weekjes tot de 12 weken, daarna wordt het risico op miskraam kleiner.

Voorlopig probeer ik er iig nog zo positief mogelijk in te staan, maar hoe dichter we bij de maandag komen, hoe spannender het wordt....

@Kitje dank je wel voor je lieve woorden, je geeft iedereen zoveel aandacht terwijl je zelf in spanning zit. Spannend en ik zal ook voor je duimen!

@Hanniebal Ook spannend voor jou. Wat fijn dat er zoveel eitjes zijn geoogst. Hoop voor je dat er goede embryo's zullen komen.

@A79 ik ben ook nog geen moeder, nooit zwanger geweest en ben nu 40. Had nog geen partner. En het afgelopen jaar geprobeerd zwanger te worden maar helaas niet gelukt, ondanks dat bij ons beide niks bijzonders gevonden is. Alleen mijn leeftijd....🙄

Ik had vandaag een info middag in het ziekenhuis en kwam erachter dat ik al met de pil had moeten beginnen. Is mij helemaal niet verteld dus kon wel janken daar tegenover die verpleegkundige.... Dan had ik vorige week kunnen beginnen en kon ik ook eerder beginnen aan die injecties en de punctie. Aan de andere kant...... het scheelt "maar" 2 weken, dus de punctie kan nu 2 weken later al ingepland worden. Betekent dat ik niet zo lang aan de pil hoef (even relativeren 😉). En ik heb nog 1 kans heb om het zelf te proberen.

Nu het zo dichtbij komt vind ik het wel erg spannend. Probeer kalm te blijven. Ben altijd een nuchter persoon geweest maar dat wordt nu wel op de proef gesteld. 

Heb "vakantie" aangevraagd voor de periode dat ik een punctie en terugplaatsing zou moeten hebben. Dan hoef ik mijn collega's niet lastig te vallen met invallen en wil het liever ook zo min mogelijk vertellen.

Hoop dat alles gaat zoals het moet gaan. Twijfel nog of ik er 2 laat terugplaatsen. Ze hebben ons wel bang gemaakt met risico zwangerschap van een tweeling en zo. 

Dankje @Nina79 dat jij ook voor mij duimt.
Met al die duimers hier moet dat vast wel goedkomen toch?
Die aandacht is voor mij ook afleiding en om te zorgen dat ik niet gillend gek word... 😂
Het helpt mij ook om erover te kletsen met lotgenoten of om iemand te helpen ergens mee, ik vind het zelf ook fijn als iemand dat voor mij doet.
In mijn omgeving kan ik er maar met 1 vriendin over hebben en die wil ik er niet dagelijks mee lastig vallen, dus zijn jullie de sjaak... 😄

Hoezo moet jij aan de pil?
Ik heb dat nog nooit gehoord, ik heb 3x IVF gehad en ik ben nooit aan de pil gehoeven/gemoeten.
Wel balen dat ze je dat niet veel eerder verteld hebben, had je mooi weer 2 kostbare weken gescheeld.

Ik vind mijzelf ook een kalm en nuchter persoon en dat werd compleet weggevaagd tijdens de eerste 2 pogingen.
Deze laatste heb ik me voorgenomen zenn te blijven, tot nu toe lukt het aardig.... Maar weet niet of dat het weekend ook nog lukt... 

Snap je vakantieaanvraag, maar let wel beetje op je vrije dagen.
Ik hoop dat je met 1 poging klaar bent, maar als je meerdere pogingen nodig zou hebben, dan gaan je vrije dagen vlot op.
Maar ik begrijp dat jij niet zomaar ff vrij kan krijgen en een invaller moet regelen als het nodig is, dus dat maakt het plannen wel lastiger.
Met de punctie moet je ook wel echt vrij zijn die dag, dan kun je niet werken, maar na een tp kun je gewoon je "normale" leven weer op gaan pakken.

Ik ben dus met de tp gewoon ff op en neer gereden.
Gewerkt, tp, weer werken.
Werk op kantoor, dus geen zwaar werk ofzo en dan hou ik me er niet steeds mee bezig.

Bang maken doen ze graag ja, maar risico op tweeling is niet supergroot hoor, daarbij gaan de meeste tweelingzwangerschappen gewoon goed.
Mijn zoon zijn vriendjes is een 1-eiige tweeling, die zijn gewoon gezond geboren, waren maar iets kleiner dan een 1-ling baby en ze waren maar 2,5 week te vroeg, dus dat valt zelfs nog in de categorie op tijd, niks aan het handje.
Hier zitten ze soms net te doen alsof we vragen of we er 12 laten terugzetten net als Octomom.... 😂

Je moet gewoon doen wat goed voelt voor jou en als dat 2 is, dan zijn er dat 2.
Als ik 10 eitjes had gehad, of 6 goede embryo's (ik noem maar ff wat) dan had ik mss ook maar eentje laten terugzetten de eerste 2 keer en de rest in de vriezer, maar als je maar 2 goede emmy's hebt.... Tja... dan zet ze maar allebei terug en de laatste keer had ik er maar 1, dus toen had ik geen keus.
Het is jouw lichaam en het zijn jouw emmy's bekijk gewoon hoe het gaat, hoeveel je er hebt en beslis dan.
Dat hoef je nu nog niet te beslissen hoor, pas als je een punctie gaat krijgen, dan moet je aangeven hoeveel je er terug wil hebben.

Veel succes de komende tijd met je behandeling!
Keep the fingers crossed voor een grote hoeveelheid eitjes! 🤞🍀

En dan nu maar eens naar bed, val weer om van de slaap, echt niet normaal hoe moe een mens kan worden van al die meds.
Ga met de kippen op stok tegenwoordig! 🐓
Maar ja, morgen weer een dag dichterbij maandag....
Oh, nee, dat zou ik niet doen... 😆

Succes iedereen!

@Kitje haha gaat vanzelf dat je alweer bezig bent met maandag. Blijf zenn, wat je test ook aangeeft, het is zoals het is en je kan het niet veranderen. We willen als mens zoveel in de hand houden. We zitten alleen onszelf in de weg. 

Maar goed hoor mij nou als beginner..... lees dit bericht nog weleens terug als ik in het traject zit en bekijk dan of ik er nog zo over denk 😂

Ze willen met de pil de hormonen helemaal platleggen zodat zij alles vast kunnen regelen en plannen. Is gewoon logistiek ..... voelt super onnatuurlijk maar ik ga er maar in mee.

Dus hoe minder emmy's (🙂 klinkt zo schattig) hoe beter je kan kiezen voor terugplaatsing van 2? Krijg dan het gevoel dat je zo snel klaar bent met de ronde. Maar snap ook wel dat bevroren embryo's er niet veel beter uitkomen en dan maar allebei terug plaatsen. Ik laat het indd afhangen van hoeveel het er zijn. Kan er nog wel over nadenken.

Ik begrijp van jou dat die hormonen vermoeiend zijn? Hoe zit dat met de andere klachten? Hoofdpijn? Irritaties naar anderen toe? Emotioneel? Hoofdpijn? Opgeblazen gevoel? (Kregen dat allemaal mee tijdens de presentatie.....)

Ben van mezelf al een soort monster als ik ongie ben. Heb mijn man al voorbereid op een Gremlin 2.0 haha. 

Slaap lekker !

xx

@nina79: jij doet het dus ook in nl ? Wat gek dat de procedure dan toch verschilt van die van @Kitje. Dacht juist dat het in nl “one size fits all was”. 
Van een vriendin had ik dit wel gehoord trouwens, die weken dat je aan de pil moet.
Noemen ze wat ik doe dan kort protocol? 
dus de dag dat je ongesteld wordt bellen en beginnen binnen 3 dagen. 

Mijn kliniek,  waar ik wel tevreden over ben (denk ik hihi) geeft niet zoveel info. Deze site is wat dat betreft veel informatiever. De gynaecoloog die ik in eerste instantie echt veel menselijker en toegankelijker vond dan wat ik in nl meemaakt, vertelt niet zo veel. Ze zegt ook dat ik er niet te veel over moet lezen, veel negatieve verhalen online. Dat snap ik wel maar ik tast met sommige dingen wel in het duister. 

@Nina79 hoop dat je lekker zo nuchter kan blijven!

bij mij zelf had ik het verlangen niet eens zo goed/ of de gespannenheid door dan toen het negatieve nieuws (weinig follikels/ weinig eitjes / mindere kwaliteit) kwam en ik overmand werd door verdriet. Dat was een eye opener. 
Ik kwam erachter dat ik veel onderdruk en rationaliseer maar dat diep van binnen ik mijn zoontje heel graag een broertje of zusje wou geven. Goed om te weten, vind ik wel. Je manier om met dingen om te gaan is niet persee je innerlijke verlangen. 
Alhoewel ik normaal ook echt nuchter ben, wordt de spanning elke keer wel opgebouwd door alle controles en “scores”. Beetje lastig om daar koeltjes onder te blijven. Eerste keer was ik Ogenschijnlijk heel relaxed Maar de nacht voor de punctie hele nare dromen gehad. Dus ja, onderbewuste was toch gespannen. 

Super fijn om hier met lotgenoten een en ander te kunnen delen! 

De vorige keer had ik geen pijn de dag na de punctie maar nu heb ik dat twee dagen later nog steeds. Doe het nog lekker rustig aan en net besloten toch nog niet te gaan sporten om 10 uur. 
Voelt wel lui maar ja..

groetjes 

image.png

image.jpeg

Jaa, klopt, dat gaat ook vanzelf, hoe goed je ook probeert zenn te blijven.
Ik merk toch wel aan mezelf dat ik bij ieder dingetje dat ik (denk) te voelen toch naar de wc ga om te kijken...
Sinds vandaag merk ik dat er toch wat bruinig slijm zit bij afvegen (sorry, onsmakelijk), dus ik denk niet dat het gelukt is, al voel ik ook nog geen ongi aankomen en normaal gesproken voel ik dat wel, maar die meds kunnen dat ook nog onderdrukken.

Haha, ja ik spreek jou over poosje nog wel @Nina79 als jij in je wachtweken zit...
Tuurlijk weten we allemaal wel dat we er niks aan kunnen veranderen en dat ons lijf toch doet wat het wil, maar ja, als je iets heel graag wil...

Oh, ok, ik had daar Triptofem voor om de cyclus stil te leggen volledig.

Ja, dat is wel hoe ik er over denk, idd, dan ben je vlug klaar, maar het had me anders maar 1 ronde gescheeld, want ik had de eerste 2 keren 2 hele goede emmy's en 1 slechte en de laatste keer had ik maar 1 emmy dus toen had ik geen keus.
Niet alle emmy's zijn geschikt om in te vriezen, ze laten die dan doorgroeien tot blasto's op dag 5.
Soms maakt een emmy dan wel iets meer kans als het in de buik zit en de kans op een zwangerschap van een cryo ligt iets lager dan met een verse emmy.
En aangezien mijn kansen al superlaag zijn wil ik er wel proberen het beste uit te halen.
Maar iedereen moet natuurlijk doen wat goed voelt voor zichzelf.
Gewoon ff goed over nadenken wat jij zelf wil en niet door artsen of anderen laten omlullen, wat wil jij en geef dat dan aan.

Voor wat betreft de klachten, ik ben alleen maar heel moe, ik kan wel de hele dag slapen als ik zou willen.
Verder heb ik geen tot weinig klachten, geen emo buien of  irritaties.
Ben eigenlijk best vrolijk op het moment, afgelopen week ook, geen hoofdpijn, geen opgeblazen gevoel, niks.
Alleen heb ik altijd van de Pregnyl pijnlijke borsten, maar dat is inmiddels ook weer weggetrokken.
Van de poezenbollen krijg je viezige uitvloeiing, maar dat is makkelijk op te lossen met een inlegkruisje.

@Hanniebal nee iedere kliniek/ziekenhuis werkt op de eigen manier en kan ook weer de wijze aanpassen.
Ik heb de eerste keer Cetrotide gehad en Menopur, Pregnyl5000 en poezenbollen, kort protocol, dwz dat je op de dag van je ongi komt voor een echo en dan op de derde dag begint met spuiten.

De tweede keer had ik lang protocol, toen moest ik 9 dagen voor de verwachte ongi beginnen met Triptofem spuiten, voordeel daarvan is dat ze het dan wat kunnen uitstellen zodat ze logistiek beter kunnen plannen, dan op de ongi voor een echo komen en daarna Menpur, Pregnyl5000 en na de terugplaatsing geen poezenbollen maar Pregnyl1500

Deze laatste keer heb ik het Flare up schema gehad, dit was ook Triptofem maar dan is het weer kort protocol, dus zelfde wijze als de eerste keer maar dan Triptofem ipv Cetrotide, daarna Pregnyl10000 en poezenbollen.

Het is idd lastig om koeltjes te blijven bij een intensief traject als dit, zeker als je dan ook nog rotnieuws te verduren krijgt, dan bouwt de spanning zich alleen maar op, lotgenoten zijn dan idd fijn, niet alles telkens te hoeven uitleggen, maar gewoon mensen die snappen waar je doorheen gaat.

Groot gelijk hoor dat je rustig aan doet, zo'n punctie is ook niet zomaar wat.
Gewoon je rust pakken, dat is niet lui, maar verstandig 😉

Spannend voor jou morgen, terugplaatsing, hoop dat je veel goede emmy's hebt!

Groetjes

Hoe is het @Kitje?

trek je het nog een beetje? 

je mag bijna testen. 

bij mij ging het minder dan gehoopt: 2 “redelijke” embryo’s teruggeplaatst. Hij zei: niet goed, niet slecht slecht maar redelijk. 
Ben wel elke keer mega down van, en überhaupt meer dan normaal. Vraag me af of het toch niet aan die hormonen ligt hoor. 

groetjes

Oh, dat is niet zo'n fijn nieuws @Hanniebal maar een redelijk embryo kan toch ook wel blijven plakken hoor, niet de moed verliezen.
Snap dat je er down van bent en dat kan idd ook door de hormonen komen, dat het nog extra versterkt zeg maar.
Ik zal voor je duimen dat ze lekker blijven zitten, of in ieder geval eentje! 🤞
Wanneer mag je testen?

Hier gaat het wel ok, ik voel me prima, ook best goede mood eigenlijk.
Verder voel ik totaal niks, geen tekenen dat er een naderend onheil aankomt, maar ook geen tekenen voor een naderende roze wolk.
Geen buikpijn, geen pijnlijke borsten (niet meer, had ik wel na de Pregnyl), geen misselijkheid, totaal niks.
Er komt wel wat bruinig uit af en toe, heel klein beetje, maar bij het inbrengen van de bollen komt er bijna geen bruin aan de vinger (wat onsmakelijk verhaal zeg) maar geen roze of rood gespot nog.
Normaal gesproken heb ik altijd wel net voor de ongi 1 of 2 dagen bruinig en daarna breekt het door, maar dan heb ik ook zo'n zeurderig gevoel in mijn buik en een puist op mijn neus en dat heb ik nu allemaal niet.

Gister was het precies 28 dagen na de vorige ongi en ik ben bijna altijd 1 of 2 dagen eerder of heel soms precies op tijd, maar eigenlijk nooit later.
De eerste keer had ik al roze gespot 4 dagen voor de testdatum en de tweede keer de avond vantevoren.
Maar nu niks van dat alles.

Dus ik weet het niet zo goed, ik hou er rekening mee dat de test morgen toch negatief gaat zijn vanwege dat ik verder totaal niks voel.
Ik durf niet te hopen op een positieve test, ben zo bang dat het morgen toch wit is....
Misschien ook wel omdat dit de allerlaatste kans was met het enige emmetje dat ik had....
Heb iig gister een test gekocht, dus die ligt klaar en verder ben ik eigenlijk toch nog best zenn.
Niet zo stressy als de vorige keren.

Morgenochtend (of vannacht) zal ik het weten.
Keep my fingers crossed till then.... 🤞🍀🙏