Jump to content

maar 1 embryo omdat je te jong bent!!

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

mijn man en ik hebben sinds 2008 een kinderwens en hebben nu de eerste icsi poging achter de rug. Ik heb in het ziekenhuis verzocht om 2 embryos terug te plaatsen, om onze kansen te vergroten. Nu krijg ik het antwoord dat wij nog een "jong" stel zijn, dus jonger dan 30 jaar, waardoor het beleid is dat er maar 1 embryo wordt teruggeplaats. Zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben of misschien nog tips? Wij denken er toch sterk aan om toch de volgende icsi-poging in Turkije te laten plaatsvinden. Eerste keer was ik wel zwanger maar na 5 weken miskraam, blijf steeds maar denken dat ik zwanger was gebleven als het 2 embryos waren geweest!

Posted

Ik snap je teleurstelling maar hebben ze niet verder uitgelegd waarom ze maar 1 terugplaatsen? Ik vind namelijk dat daar hele goede redenen voor zijn. Wij zijn wat ouder en mochten kiezen maar hebben heel bewust voor 1 gekozen.

Posted

Hey kara

Ik heb geen idee wij doen icsi in eigen cyclus dan maak je maar 1 eitje aan dan doen ze 6 x en 2 x gestimuleerd.

Heb het ook nog niet vaker gehoord.

Mag ik vragen waarom je naar turkije gaat?

Ik wens jullie heel veel sterkte met het verlies.

Liefs Jessica

Posted

Hallo dames,

De argumenten zijn dat de kans heel erg groot is dat bij 2 embryos je ook een tweeling krijgt en dan is de kans op complicaties groter. Zag op internet trouwens dat dit is weerlegt door een onderzoek.

Verder op de vraag van Turkije, ik ben zelf van turkse komaf en heb van vele mensen om mij heen positieve verhalen gehoord over behandelingen in Turkije. Verder worden in turkije, ook bij jongere stellen, op verzoek wel 2 embyos teruggeplaats. Ook vond ik de punctie te pijnlijk en heb begrepen dat ze in turkije meer doen aan pijnbestrijding, verdoving.

Posted

Heej heej,

Wat vervelend dat je dit niet zelf mag beslissen. Wij mogen dit zelf beslissen en ik was 24 toen ik voor het eerst ICSI deed.

Is jullie leeftijd de enige reden die ze hebben aangedragen?

Liefs Elke

Posted

ja helaas is leeftijd de enige reden, daarom is het voor mij ook zo onbegrijpelijk. ik ben nu 27 wat volgens de begrippen van flevoziekenhuis jong is.

Posted

Je bet ook nog jong! Ik vind dit geen reden waarom je er maar 1 teruggeplaatst krijgt. Het zijn toch jouw emmy's!

Is het nog een optie om jouw mening te laten weten en dat je er echt 2 wil? Of is dit geen optie?

Posted

Hoi Karamanli,

Wij hebben vanaf de eerste poging mogen kiezen hoeveel embryo's we terug willen laten plaatsen.

Ik was bij de eerste Icsi 29 jaar.

Hier hebben wij uiteraard goed over nagedacht.

We hebben elke keer 2 embryo's terug laten plaatsen. (Cryo's niet altijd twee omdat die er niet altijd 2 waren om terug te zetten)

Is naar een ander ziekenhuis gaan geen optie om naar toe te gaan als jullie echt 2 embryo's willen laten terug plaatsen?

Heel veel succes met jullie keuze en behandeling!

Posted

Hallo

Ik ben 36, en zou gezien mijn leeftijd twee emmy's terug mogen plaatsen, maar ook mijn ziekenhuis kiest de eerste keer voor 1. Dit om een meerlingenzwangerschap te voorkomen. Natuurlijk brengt een meerlingenzwangerschap meer complicaties met zich mee, en ik zou liever 1 gezond kindje krijgen. Ik sta er dus ook helemaal achter. Mocht de eerste terugplaatsing niet lukken dan mogen wij kiezen om er twee terug te plaatsen.

Succes!

Posted

Persoonlijk ben ik het eens met de opvatting dat meerlingzwangerschappen voorkomen moeten worden. Ik heb er bij de ivf en icsi dan ook bewust voor gekozen om maar 1 embryo terug te laten plaatsen (uiteindelijk hadden we er beide keren ook maar 1, maar dat wisten we nog niet toen we de keuze maakten). Ik viel ook nog in de categorie 'jong'. Een meerling geeft echt meer risico's, zowel voor moeder als kinderen. Ik werk in de gehandicaptenzorg en zie het dagelijks. Ik ben al heel vaak tegen gekomen dat 1 van de 2 kindjes gehandicapt is / raakt.

Heel vervelend dat je een miskraam hebt gehad. Wat een grote teleurstelling.

Er zijn ziekenhuizen in Nederland waar je wel 2 embryo's terug mag laten plaatsen. In ieder geval in Eindhoven. Er is al eerder een topic geweest over dit onderwerp. Weet zo niet meer hoe het heet, maar misschien kan je daar nog meer ziekenhuizen vinden.

Succes!

Yonne

Posted

Het is al wel even terug maar wij hadden ook de keus 1 of 2 terug willen plaatsen.

Wij kozen met onze volle overtuiging voor 2. Ons is gewezen op de grote kans dat het een tweeling zou kunnen worden.

Dit zagen wij als onze ultieme droom. En wij hebben het grote geluk gehad dat deze wens uitgekomen is.

Ik heb wel vernomen dat daarna het beleid strenger is geworden, maar wat precies de afspraken of regels zijn weet ik niet

Persoonlijk raakt het me dan wel te lezen dat meerlingzwangerschappen voorkomen moeten worden.

Misschien niet zo bedoeld, maar het raakt me wel.

Zelf heb ik complicaties gehad in de zin dat ik te vroeg lichte weeen kreeg maar met goede bedrust heb ik het toch maar mooi 36 weken volgehouden.

Moeder van een gezonde tweeling en 2 vriendinnen er aan over gehouden met ook een gezonde tweeling.

Dus Yonne, het kan ook goed gaan. Dit is dan de andere kant van het verhaal.

Karamali, ik kan je me frustratie goed voorstellen! En helemaal omdat je "te jong"zou zijn.

Misschien zou het een optie voor je zijn om naar Turkije te gaan of naar een ziekenhuis die er wel 2 terug wil plaatsen.

In ieder geval allemaal veel succes!

Posted

Hallo KaRA,

Ik hoor ook hele positieve verhalen over behandelingen in TR gehoord.

Maar natuurlijk hier in nl ook..

Waar wil je dan heen in Turkije.

IK ben ook aan het overwegen om naar Turkije te gaan.

Maar nu eerst mijn cryo poging afwachten:)

Posted

Ik heb de eerste 2 pogingen ook niks te kiezen gehad. Er werd ook gezegd dat ik vanwege mijn leeftijd (eerste icsi 25jaar) maar 1 emmy terug kreeg.

Nou heb ik achteraf er wel 2 terug gekregen omdat de kwaliteit maar matig was. Maar ook daar hadden we geen keuze in.

Wij zijn bij de laatste poging naar Dusseldorf gegaan daar mochten we wel kiezen en hebben we heel bewust voor 2 gekozen. Helaas zonder resultaat, maar ik vind het wel fijn dat wij zelf mochten beslissen hoeveel.

Posted

Ook ik kreeg de eerste keer te horen dat er maar 1 terug werd geplaatst...de redenen?

1) ik was nog geen 30 jaar oud

2) ik was al eens zwanger geweest en ben toen bevallen van een gezonde zoon

3) nadat mijn eileiders eruit waren gehaald zeiden ze dat we veel kans hadden dat de behandeling gelijk aan zou slaan.

Ik heb een aantal TP's gehad waar er maar 1 werd teruggeplaatst.....pogingen mislukte of ik had een vroege miskraam.

Daarna mocht ik uiteindelijk toch kiezen omdat het zo lang duurde; 1x heel kort zwanger geweest na een TP van 2 embryo's maar weet niet of ze toen allebei zijn blijven zitten of maar 1 tot aan de miskraam. Bij de laatste keer ook 2 cryo's terug laten plaatsen...weer zwanger van 2 maar toch weer een miskraam. Gelukkig is er wel 1 blijven zitten en het resultaat ligt nu hier naast me in de box.

Posted

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

Ook wij kregen deze mededeling terwijl ik ook in de volle overtuiging was dat we 2 embryo's zouden krijgen. Heel naief gedacht want het schijnt de laatste tijd erg veranderd te zijn.

Dus wij krijgen inderdaad te horen dat we 1 embryo per keer terug zouden krijgen. Ik was eigenlijk teleurgesteld maar ik begrijp het wel.

Hoewel ik de reactie heb zien staan dat het iemand veel verdriet deed om te lezen was ook de reden die wij opkregen: meerlingen moeten voorkomen worden. Het risico voor moeder en kinderen is te groot. Nu is het natuurlijk helemaal niet gezegd dat je bij een terugplaatsing van 2 embryo's ook daadwerkelijk een meerling krijgt. Ik zag het als een dubbele kans. Maar mijn man heeft de redenen van de gyn gehoord en is het hier helemaal mee eens. Nu ik er langer over nagedacht heb begrijp ik het en kan ik er ook achterstaan.

Wij hebben het geluk gehad met 1 terugplaatsing meteen zwanger te zijn maar ik zou ook een volgende keer niet voor een terugplaatsing van 2 embryo's kiezen.

Ik zou inderdaad goed rondkijken waar wel aan die wens voldaan kan worden. Want hoe vreemd ook, in Nederland heeft elk ziekenhuis een ander terugplaatsingsbeleid.

Heel veel succes!

Posted

Hoi,

Wij doen de echos en de punctie+tp in een ander ziekenhuis.

Waar wij de echo s doen (ziekenhuis) willen ze er ook maar 1 terug laten plaatsen.Ik zelf ben 26.

Heb toen wel aangegeven dat ik met de allerlaatste icsi er 2 terug geplaatst wil krijgen.

Maar omdat ik snel last heb van overstimulatie en dus jong ben kom je gelijk in de categorie waarbij een tweeling heel snel voor komt.

Dit zou een droom voor ons zijn!!Het lijkt mij zo super een 2ling te mogen krijgen.

Maar goed de kliniek in Leiderdorp waar wij de punctie en tp doen zijn niet zo moeilijk.Steeds vroegen ze aan mij hoeveel ik er terug geplaatst wilde hebben.

Maar ik durfde niet te zeggen 2 aangezien ik dan tegen de wil van het ziekenhuis in ga.

Wij gaan in maar met de 3de icsi behandeling beginnen en ga er dan gewoon 2 terug geplaatst krijgen.

Weet niet waar jij vandaan komt maar in Leiderdorp zijn ze heel makkelijk misschien als je in de buurt woont is kunt over wegen.

Liefs Bianca

Posted

Hallo Beau

Ik snap wel dat het je raakt als je leest dat meerlingzwangerschappen voorkomen moeten worden. Je wilt je eigen kindjes niet kwijt en je bent zo blij dat je ze hebt. Je moedergevoel komt in opspraak. Zo is mijn opmerking ook helemaal niet bedoeld. Ik had misschien beter kunnen zetten dat ik ben voor het voorkomen van gezondheidsrisico's en handicaps voor moeder en kind. Dat klinkt vriendelijker.

Ik ben niet fel tegen terugplaatsing van 2 embryo's, maar heb er wel een duidelijke mening over. Vooral bij jongere mensen waarbij het pas de eerste of tweede terugplaatsing is kan ik me goed voorstellen dat ziekenhuizen zeggen dat er maar 1 embryo teruggeplaatst mag worden.

Ik heb bij ook bewust gezet dat het mijn persoonlijke mening is. Andere mensen mogen gelukkig :) andere meningen hebben. Ik wil in ieder geval niemand aanvallen!

Gelukkig zijn veel tweelingen wel gezond, dat is waar. Mijn vriend is zelf van een tweeling, dus zie het met eigen ogen :)

Maar de risico's zijn wel groter. Ik denk dat de meeste mensen alleen of vooral in aanraking komen met de gezonde tweelingen en niet met de tweelingen waarvan 1 of zelfs beiden gehandicapt zijn.

Als je kiest voor terugplaatsing van 2 embyo's moet je denk ik wel heel bewust die keuze maken. De eventuele gevolgen moeten niet onderschat worden. Ik ben er soms bang voor dat mensen dat wel een beetje doen. Maar misschien is dat meer mijn angst dan dat het echt zo is.

Yonne

Posted

Mooi gezegd Yonne.

Het was van mijn kant ook niet persoonlijk bedoeld hoor!

Ik wens jou en je partner alle goeds toe en hoop dat voor jullie dat jullie droom ook mag uitkomen.

Lieve groet, beau

Posted

misschien een kort door de bocht reactie, maar ik snap uberhaupt die verschillen niet tussen jong en oud (tot op een bepaalde hoogte wel uiteraard) want voor zover bij mij bekend hebben oude en jonge stellen allebei 3 betaalde pogingen...?! Dus waarom dan bij de 1 bij de eerste en tweede poging 1 tp en bij de derde tp ineens 2? Blijkbaar maakt een ziekenhuis toch een soort van kansberekening, met 1 inderdaad minder kans op een zwangerschap..

Ik ben maar een leek, maar ik vind het krom..

Wil hiermee geen reacties uitlokken hoor, even voor de duidelijkheid :-)

groetjes Sab

Posted

bedankt voor alle reacties,

ik vind het al frusterend dat ze er maar eentje terugplaatsen, maar nog frusterender dat ik hier zelf niet (natuurlijk samen met mijn partner) over mag beslissen. Het is al een zeer emotinele periode waarbij je je meestal heel erg afhankelijk voelt, van je lichaam, medicijnen, ziekenhuis, werkgever etc. Als ik de keus had gehad had ik misschien ook wel gekozen voor 1 terugplaatsing, maar dan was het mijn eigen keus geweest!

Ik ben er nog niet achter waar ik in turkije de behandeling wil ondergaan omdat wij nog wel 2 cryos hebben die nog teruggeplaatst kunnen worden. Als het nodig blijkt te zijn heb ik 2 vrienden die in turkije een behandeling hebben ondergaan en hier erg tevreden over zijn.

Posted

Maar hoezo kies je trouwens dan niet voor een ziekenhuis of kliniek in Nederland waar je er wel 2 terug mag laten plaatsen?

Aangezien je dat heel veel tijd kosten en reizen mee scheelt?!

Zomaar een vraagje :D

Posted

He Karamanli, Ik snap je wel, de wens naar een kindje is heel groot natuurlijk. Ik snap ook je frustratie om niet zelf te mogen beslissen. En, een tweeling is natuurlijk super schattig en leuk. Ik vind het ook niet zo goed van het ziekenhuis dat ze je kennelijk geen goede voorlichting hebben gegeven over waarom ze maar 1 tp doen.

Want de gevaren bij een tweelingzwangerschap zijn heel reeel. De kans op vroeggeboorte is heel groot. Met alle problemen van dien: ademhalingsproblemen, hersenbeschadiging, spasticiteit (http://www.vroeggeboorte.nl/1659958.htm). Een vriendin van me was zwanger van een tweeling, ze kreeg te vroeg weeen en de kindjes hebben een aantal weken in de couveuse gelegen. Ze hebben er allebei epilepsie aan over gehouden. Gelukkig gaat het ze verder goed, maar vroeggeboorte kan tot allerlei problemen, zowel lichamelijk als geestelijk leiden.

Natuurlijk kan het ook helemaal goed gaan! Daar zijn voldoende voorbeelden van, ook op dit forum! Maar denk er alsjeblieft niet te makkelijk over, kijk niet alleen naar het beeld van jou met twee schattige baby'tjes in je armen en weeg goed de voors en tegens af!

Want: je bent nog redelijk jong, dus de kans dat ééntje al aan zal slaan binnen de 3 pogingen is heel groot. Kijk hier maar eens: http://www.ivfpredict.com/

En dan heb je ook nog redelijk wat tijd om voor een eventuele tweede te gaan daarna.

Wat je ook beslist, ik hoop dat je een gezonde zwangerschap met een mooie uitkomst tegemoet gaat!

Posted

hier precies het zelfde verhaal omdat ik 22 ben (mijn vriend 36) krijg ik ook maar 1 per keer bij tp. Ook wij hadden voor 2 gekozen maar dat doen ze dus niet. Vanwege mijn leeftijd en om de kans op een meerling te voorkomen (net alsof ik het erg zou vinden ... not!) Ik vind het ook erg jammer dat wij geen keus hebben! voor mijn gevoel vergroot het de kans op zwangerschap!

Posted

Ik vind het idioot dat het ziekenhuis beslist dat er maar 1 teruggeplaatst wordt.

Ik heb afgelopen dec na de punctie nb nog moeten discuseren hierover (in mijn roes!.

De gyn besliste toch dat het er maar 1 zal worden omdat ik 35 jaar ben!!! (35 jaar is de grens) Na 3 miskramen; ik stond versteld, maar er was niets aan te veranderen.

De terugplaatsing eindigde in geen zwangerschap.

Daarna waren van onze 4 cryo's de 1e 2 niet levensvatbaar en gelukkig de 2 laatste zijn deze maand teruggeplaatst.

(bij cryo's plaatsen ze er altijd wel 2 terug)

Maar ik kan niet anders dan denken dat waarschijnlijk 1 van die 2 cryo's die het niet hebben overleefd terugeplaatst had kunnen worden.

Ik word weer kwaad als ik er aan denk.

Maar ja, hopelijk ben ik gewoon zwanger