Ga naar inhoud

Prednison - vage streep niet zwanger - Alan Beer

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Dit staat er in de richtlijn over het stress schema:

Stress schema richtlijnen gelden voor de volgende groepen patiënten:

1. Alle patiënten met een aangetoonde primaire of secundaire bijnier-schorsinsufficiëntie
  2. De volgende categorieën patiënten die prednison (of equivalente doseringen van een ander glucocorticoïd) gebruiken of gebruikt hebben :

• a
    . patiënten die
    korter
    dan 3 weken geleden gedurende een periode
    korter
    dan 3 weken
    meer
    dan 7,5 mg prednison gebruikt hebben (of een ander corticosteroïd in een gelijkwaardige dosering).

• b
    . patiënten die
    korter
    dan 1 jaar geleden gedurende een periode
    langer
    dan 3 weken
    meer
    dan 7,5 prednison gebruikt hebben (of een ander corticosteroïd in een gelijkwaardige dosering).

• c
    . patiënten die op dit moment
    meer
    dan 7,5 mg prednison gebruiken (of een ander corticosteroïd in een gelijkwaardige dosering).

Indien bij de groepen patiënten genoemd onder a of b de hypofyse-bijnierfunctie is getest en goed is, gelden deze richtlijnen niet. Er is sprake van een voldoende functionerende hypofyse-bijnieras indien de basale cortisolspiegel groter is dan 0,55 µmol/l. Indien de basale cortisolspiegel groter is dan 0,10 µmol/l doch kleiner dan 0,55 µmol/l dan dient een zogenaamde Synacthen® test plaats te vinden met 250 µg Synacthen® (tetracosactide). Een stijging van het cortisol na 30 minuten tot 0,550 µmol/l of een stijging van meer dan 25 % t.o.v. van de cortisol waarde direct voorafgaande aan de toediening van Synacthen® sluit een primaire bijnierschorsinsufficiëntie uit. Een relatieve of betrekkelijk kort bestaande secundaire bijnierschorsinsufficiëntie is hier overigens niet geheel mee uitgesloten

Kortom het wordt ingewikkeld, er wordt prednison gebruikt om het afweersysteem te onderdrukken, gevolg is dat je lichaam minder "actief "zou kunnen worden om zelf cortisol aan te maken, en zeker in situaties waarbij er veel stress ontstaat, operatie, opname, ziekte, bevalling .. kan het zijn dat je zelf niet voldoende cortisol produceert in de bijnierschors.. Maar dit geldt dus alleen in specifieke gevallen bij bepaalde doseringen gedurende een bepaalde tijd.

Het lijkt me echt iets om bij de voorschrijver na te vragen. Ik denk dat per dosering en duur verschilt. Maar hierboven is toch wel een duidelijke richting gegeven aan duur en hoogte dosering.

Dit had Wen geplaatst. Bij jou zou dus de hypofyse-bijnierfunctie getest moeten worden, dat kun je misschien met de huisarts afstemmen? Ik zou zelf onder categorie c vallen nu. Balen.

Stressschema betekent overigens niets meer dan dat je eenmalig of een paar dagen nog weer prednisolon krijgt om een evt cortisoltekort aan te vullen.

• Reacties 2,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

thanks Henne, ik print het uit en overleg met de huisarts..., als hij tenminsten zich daar over uitlaten wil.

Ik zal ook even terugzien hoelang ik nu 10 mg heb gebruikt. Maar zal denk ik toch wel in catogorie B vallen :(

Geplaatst

Hoi dames, breek even in vanwege de pipelle vraag.

In Umc Utrecht doen ze het ook, in het kader van een studie. Weet niet tot hoe lang hij doorloopt hoor. Ik heb het afgelopen maart gedaan daar (overigens zonder gewenste resultaat, dus ga geloof ik ook maar voor de drie laatste cryos met prednisolon, in Gent. Want daar werkt Umc pertinent niet aan mee.

Had er een topic over geopend toen, ik typ op tel dus kan linkje niet maken. Heb ook een paar wetenschappelijke artikelen, had daar de conclusies van op het topic gezet geloof ik....maar als iemand interesse heeft zal ik ze opzoeken (pb email adres). Ook voor meer info over Umc.

Groet Megan

Geplaatst

Hallo dames,

@ Henne Bah, ik gun jou zo een happy zwangerschap.

Vandaag lid geworden van het rode kruis, en dus weer begonnen met progynova.

Ook dr. Pfeiffer ingelicht.

Zijn antwoord was het volgende:

I would strongly advise to use the lipid infusions, even not only 3 days prior and 3 days after transfer. I had some dutch women presenting the same problems like not staying pregnant. In these cases I extended the use of intralipids to weekly applications, beside the Prednisolon intake. All these patients showed very good antiinflammatoric values, and stayed pregnant over their individual critical phase.

Hij raad mij dus enorm het infuus aan met omega. Als ik het goed begrijp wekelijks!!!! Dan zou ik elke week richting huppelepupfeld moeten reizen, pfffff

Ik ben wel benieuwd wat jullie hierover denken. Aangezien sommige hier ook zeggen dat hij gesponsert word door die omega fabrikant.

Groetjes Lottepot

Geplaatst

Ik heb ook nog wat artikelen over de pipelle. Ik heb de pipelle twee keer gedaan in gent. Ik zal er morgen wat uitgebreider over schrijven want ik zit nu even via mn telefoon op het forum.

Henne, ik heb vrijdag een afspraak staan bij pf. Als je hier in NL bloed laat prikken, wil ik het anders wel voor je meenemen, hoor. Ik heb het eerder altijd per post gedaan en via mn huisarts laten prikken. Zolang het maar binnen 24 uur daar is. Dus mocht je er echt heel erg tegen op zien, kan dit mischien een alternatief zijn. Wij weonen niet ontzettend ver van elkaar vandaan dus evt bloed ophalen is zo geregeld.

Geplaatst

Hoi Wen en Megan, ik heb wel interesse in meer informatie over de Pipelle, en dan vooral in Gent, want ik ben van plan te kijken of ik daar voor een eventuele laatste poging terecht kan. Ik zal morgen (kleine wil niet slapen, dus beetje crisis hier) even mijn mailadres PB en. Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen Wen!

Henne, wat vervelend is dit toch weer! Ik kan me voorstellen dat je het zat bent en ook de ritjes DD wel kunt dromen. Zo duurt het natuurlijk ook wel erg lang. Ik baal echt voor je, houd je taai, je krijgt straks een prachtige beloning, want Koekiemonster blijft gewoon lekker zitten!!!

Lottepot, zonder negatief over Pf. te willen zijn zegt hij tegen al die vrouwen dat hij het 'strongly' aanbeveelt.... Je moet het ook volhouden en je kunt ook voor een hoge dosis Omega 3 oraal kiezen, dat doe ik nu. Ik trek het gewoon niet om iedere week naar DD te rijden. Het traject is al zo zwaar en ergens ligt de grens wat je kunt dragen. Die ligt bij mij daar, dus ik slik Omega 3 700 van Solgar twee keer per dag... We zullen zien. Ondertussen heb ik na twee maanden nog steeds niet alle uitslagen binnen en was hij ook vergeten te melden dat ik ijzertekort heb... Kortom: ik wil hem niet afkraken, maar ook hij is een mens en je moet er uit halen waar je wat mee kan, maar je hoeft niet met alles wat te doen... Zo zie ik het in ieder geval. Ik ben geweest, met mijn Tregs was niks mis, wel D en Ijzer tekort, dus ik houd het op D, ijzer en hoge dosis Omega 3....

Slaap lekker dames,

Floor

Geplaatst

@ Floortje, Henne heeft achter de schermen het één en ander bekeken van mijn uitslagen.

Ik begrijp dat TREGS hetzelfde is als regulatorische T-Zellen. Deze was namelijk de eerste keer 24,2 en de 2e keer 22,3.

In zijn conclussie schrijft hij: regulatory T-cells as part of the T-cellsubset, and responsible for the essential induction of tolerance towards the fertilized egg as an allotransplant for the female immune system, rather in the upper of the expected range as a prognostic good sign for a sufficient capability for inducing tolerance.

Henne vertaalde dit voor mij als volgt: Het aantal Regulatorische T-cellen geeft een goede indicatie voor tolerantie.

Een lastige materie, want volgens dr. Pf. moet de waardes tussen 4,98 en 9,52 liggen. Dan denk ik deze zijn veel te hoog.

Maar ergens anders in dit topic heb ik gelezen dat Lottie schreef, hoe hoger de waarde des te beter.

Zit ik dan echt veel te hoog? Of moet ik juist blij zijn met deze hoge waarde?

Omdat ik veel waarde hecht aan ervaringsdeskundigen, poot ik hier mn vraag maar neer.

Ik zie dat jij binnenkort ook weer een cryo poging hebt. Lest Best hoop ik voor jullie!!!!!

@ Tool leuke datum om te trouwen 12-10-12. Wij zijn op 12-6-12 getrouwd, mede ook omdat ik het wel een mooie datum vind.

Spannend hé? Het spannenste moment vond ik dat mijn lief mij zou zien. Hij had namelijk van te voren utgetekend hoe hij dacht dat ik eruit zou zien. En het klopte van geen kant. Dus hier was ik enorm zenuwachtig over, of hij het wel mooi zou vinden. De rest was voor mijn gevoel gewoon poppekast. We hadden by the way enorm veel pech die dag, de ambtenaar dacht dat we een dag later zouden trouwen, en moest dus nog opgetrommelt worden, toen hij er eenmaal was, was hij zijn speech vergeten, dus op het fietsje weer richting huis om het op te halen. Een uur later kon de happening beginnen. De foto's zijn mislukt van de fotograaf, gelukkig een goede lieve buuf die kan fotograferen, zodat we toch nog een aantal erg mooie foto's hebben. Dus een tip zorg voor een extra fotograaf in de vorm van een vriend/kennis, die overal mee naar toe wil gaan. Ondanks alles toch een mooie dag gehad.

En dat laatste wens ik jullie twee ook toe, ik hoop dat het zonnetje schijnt!

Geplaatst

Lieve Wen,

Allereerst wil ik nog eens tegen je zeggen dat ik zo blij voor je ben dat het allemaal goed gaat! Super!

Ik ben ook erg geïnteresseerd in artikelen of alles wat je hebt over pipelle. Heb er gisteren wat op gezocht op internet en het klinkt best veelbelovend en is veel minder (niet) belastend tov het gebruik van prednisolon. Wil er zeker morgen een balletje over opgooien bij de gyn! Ik weet inmiddels dat ze pipelle doen in dit ziekenhuis, al is dat met een ander doel (ik neem aan een biopt nemen om te onderzoeken).

Liefs, Beanie

Geplaatst

Lottepot, er staat: de Tregs als onderdeel va de T-cellesubset en verantwoordelijk voor de noodzakelijke inductie (dus verbetering) van tolerantie tegenover het bevruchte eitje als een transplant voor het vrouwelijke immuunsysteem, boven de verwachte verhouding als als een goed teken voor een voldoende capaciteit voor inductie van tolerantie.

(Bij mij staat er precies hetzelfde, alleen staat er 'in goede verhouding' in plaats van 'boven de verwachte verhouding'.)

kortom: hij zegt dat de Tregs verantwoordelijk zijn voor het bereiken van tolerantie tegenover het eitje, dat door het lichaam als transplantatie wordt beschouwd (vandaar ook de Prednisolon). Deze Tregs zijn bij jou bovengemiddeld en dat is een goed teken voor voldoende mogelijkheden om tolerantie te bereiken. Helder? Hij vindt het dus goed....

Weet je, ik kan er echt geen chocolaa van maken wat Pf. allemaal zegt. Hij zegt steeds hetzelfde, wat op zich heel goed is, maar hij zit gewoon aan de lopende band die adviezen te copy/pasten. Heel slim natuurlijk dat hij dat ene dingetje, 'neem Prednisolon, Vitamine D en Omega 3 om afstoting te verkleinen en tolerantie te vergroten' zo commercieel weet weg te zeggen. Bedachten wij maar zoiets slims, dan lachten we ons rot. Geen probleem, het is hem gegund, maar het zou fijn zijn als hij het wat persoonlijker kan toelichten. Mij vertelde hij niet dat ik ijzertekort heb, dat moest ik zelf in de uitslagen zie. Past niet in zijn standaard modelletje, dus ja, dan vergeet meneer het. Ik zit zelfs nog steeds op uitslagen te wachten. Kortom, ik ben wat kritisch op hem, niet op de methode, maar op zijn aanpak en dat maakt me een beetje dwars. Mijn gevoel os toch een beetje dat hij wanhopige vrouwen een goed en succesvol, maar wel behoorlijk standaard praatje verkoopt. Met dat laatste heb ik moeite. Hij zou het ook in gewonemensentaal kunnen uitleggen, per persoon. Dan zaten wij hier niet steeds met zo veel vragen en onzekerheid.

Xxx, Floor

Geplaatst

Ik geloof dat ik het al eerder had gevraagd maar ik kan het gewoon niet terug vinden: welke waarden hanteert dr. Pf. als minimum voor vit B12, TSH, vitamine D3 en eventueel progesteron? Aangezien ik morgen een afspraak heb met een gyn en graag deze waarden zou willen laten bepalen, lijkt het me wel handig om wat referentie te hebben. Wat ik heb begrepen is dat dr. Pf. waarden eerder als afwijkend interpreteert dan dat ze dit in NL als afwijkend interpreteren?

Is er iemand die me aan deze waarden kan helpen? Ik neem aan dat ze als referentiewaarden op het uitslagenformulier van Pf. staan, als je deze waarden bij hem hebt laten bepalen! Alvast heel veel dank!

Groetjes, Beanie

Geplaatst

D zal ik zo even opzoeken, rest is bij mij niet door Pr gemeten!

Lottepot de referentiewaarden van de reg T cellen moet je niet naar kijken. Referentiewaarden worden bepaald op basis van een 'gezonde' vergelijkbare groep. Hier zouden dus waarden moeten staan van vrouwen onze leeftijd die nog niet zwanger zijn maar dat zeker weten wel zouden kunnen worden. En die waardes heeft Pf niet. Wel blijkt uit onderzoek dat deze cellen in aantal toenemen zodra een vrouw (of muis hihi) zwanger is. In ons geval is het idd hoe hoger hoe beter, ik heb ooit een waarde van rond de 40% gehad...

Floor ben het gedeeltelijk met je eens. Overigens krijg ik wel andere tekst hoor ;-) ik heb ook andere uitslagen. Pf is heel kort: hij checkt een aantal dingen en hoewel hij het niet zal copy pasten, hij zal zeker wel meestal hetzelfde zinnetje gebruiken. Ik heb zelf tig onderzoeksrapporten geschreven en op een gegeven moment gaat dat ook gewoon vanzelf.

Wat ik zelf erg dubbel vind is dat het soms lijkt alsof hij erg (teveel?) meegaat in wat (Nederlandse) patiënten willen. Wij zijn erg mondig en vragen zelf om prednisolon, intralipid etc. Mij heeft hij een keer gezegd 'de meeste Nederlandse vrouwen willen/doen intralipid' tja....

Het is en blijft een commerciële kliniek, iets wat we in Nederland eigenlijk niet kennen. En ook het op deze manier in discussie/gesprek gaan net een arts doen we hier normaal eigenlijk nooit. Laat staan dat je zelf uitslagen te zien krijgt! Ik tenminste niet.

Ben het er absoluut mee eens dat het rommelig en chaotisch is, geloof direct niet dat hij onnodige dingen adviseert voor eigen gewin, ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit een rekening oid gehad voor de ontelbare mailtjes, zelfs in het weekend...

Hij denkt wel makkelijk over 'even bloedprikken' of een infuus. Dat het voor ons een ontzettend geregel is en we het vaak niet vergoed krijgen weet hij denk ik niet eens. We zullen toch echt die Nederlandse assistente nog eens voor moeten stellen ;-)

Geplaatst

Hier ook de ervaring dat je het soms een beetje achter de broek aan moet zitten om wat sneller je antwoord te krijgen. Volgens mij heeft hij het enorm druk. Soms krijg ik in de weekenden of in de late avonduren nog mailtjes terug. Maar net zoals Henne al schreef: nog nooit heeft hij kosten voor al mijn mailverkeer en vragen gerekend.

Hier dus een pipelle ervaring. Een pipelle is inderdaad (zoals beanie ook al schreef) hetzelfde als de baarmoederbiopt, alleen wordt het weefsel niet verder onderzocht. Er wordt dus een stukje sbaarmoederslijmvlies weggeschaapt. Dat kan even heel kort een vervelend gevoel geven. Daarna bloed je wat na.

Dit dient ongeveer op dag 21 - 23 van de cyclus te gebeuren.

Het kan niet samen met prednisolon omdat het de werking van de pipelle teniet doet.

Tijdens onze cryo poging heb ik de pipelle gedaan. Ik gebruikte toen geen prednisolon. Echter, 4 dagen na terugplaatsing van een dag 6 cryo, kreeg ik voor mij bekende afstotitingsverschijnselen. (keelpijn en opvliegers). Ik herkende deze klachten vanuit mijn vorige verse poging. Wij waren net een weekendje weg en ik kon niet overleggen met Pf. Ik ben toen op eigen initiatief aan de prednisolon gegaan. Een dubbele dosis ten opzichte van mijn verse poging. Toen wij weer thuis waren heb ik contact opgenomen met Pf en hem dit verteld.

Tja, en hoe het nu komt dat ik van die cryo zwanger ben? ik weet het niet. Is het de pipelle, de prednisolon, een combi of juist heel iets anders?

Ik had trouwens ooit aan pf gevraagd wat zijn mening was over de pipelle tov prednisolon. Ik twijfelde toen tussen prtednisolon en de pipelle.

Ik kreeg toen het volgende antwoord:

I believe the immunologic background of this treatment is to induce a slight inflammation which in respond result in an antiinflammation around the time of implantation of the fertilized egg. The problem from my sight is the fact, that the sratch can't really standardized, so you can't predict the level of inflammation,respectivly antiinflammation they induce. One must measure the ratio between pro- and antiinflammatoric mediators in the uterus prior treatment and around the time of implantation. I hope, this will help you with your decision.

Aan Gent heb ik ooit gevraagd waarom prednisolon niet samen kon met de pipelle. Dit was het antwoord:

Omdat prednisolon vermoedelijk net de veranderingen die de pipelle teweeg brengt teniet doet.

Geplaatst

Oja, tijdens deze cryo poging heb ik juist geen intrallipid gebruikt. Ik wilde mijn zakjes bewaren voor een verse poging (had nl nooit verwacht dat onze cryo zich zou gaan innestelen). Daarnaast heb ik ooit ergens gelezen dat intrallipid de TNF alfa kan verhogen en die van mij is al te hoog (althans boven de referentiewaarde). Ik heb daarom ook gewoon extra omega 3 capsules geslikt ipv intrallipid.

Beanie, nog bedankt voor je lieve berichtje!

Volgens mij heeft ieder lab verschillende referentiewaarden. Zelfs binnen nederland kan dit verschillen. Ik weet dus niet zo goed of je referentiewaarden van verschillende labs met elkaar kan vergelijken. Ik wil je anders mijn formulieren vanuit DD eens doormailen. Kan je het zelf even bekijken.

Succes morgen bij de gyn!

Geplaatst

Beanie nog even snel, sorry, gisteren niet van gekomen. Vitamine D

onder 20ng/ml absoluut tekort

20-32 rElatief tekort

32-100 regelrechte versorgung ??

54-90 normaal in zuidelijke landen

boven 100 te hoog

Pipelle versus prednisolon: wat ik ervan begrepen heb is pipelle nuttig als de innesteling herhaaldelijk mislukt en er dus geen gekeken zijn van afstoting (want dan is er een innsetellingspoging geweest). Prednisolon gaat de afstoting tegen en is dus zinvol bij herhaalde (hele) vroege miskramen, ook zonder dat je het zelf merkt aan testen of bloeden. Bijvoorbeeld door griepachtige, afstotingsverschijnselen.

Snel douchen, wij rijden zo richting DD

Geplaatst

Hoi Beanie,

Hier nog een aanvulling over de Vitamine D:

Bij Pf wordt het uitgedrukt in ng/ml (nanogram per ml). In Nederland wordt het (meestal? altijd?) uitgedrukt in nmol/l (ik denk dat dat staat voor nanomol per liter?).

Dit kun je zelf omrekenen door je Nederlandse waarde maal 0.4 te doen, of andersom je Duitse waarde gedeeld door 0.4.

Als voorbeeld en ter vergelijking mijn uitslagen:

In mei bij dr Pf: 30.7ng/ml.

In sept (na inname 2x1000iu per dag) in NL ziekenhuis: 145nmol/l. Omgerekend naar de Duitse waarde is dat 58ng/ml.

Die 145nmol/l was iets boven de NL referentiewaarde (50-132nmol/l).

Omdat dr Pf een hoge inname van Vit D adviseert voor een specifiek doeleinde, houd ik zijn referentiewaarden aan (zie berichtje van Henne) en zit ik nu dus goed.

Succes, ben benieuwd wat je gyn zegt.

Geplaatst
Hoi Beanie,Hier nog een aanvulling over de Vitamine D:Bij Pf wordt het uitgedrukt in ng/ml (nanogram per ml). In Nederland wordt het (meestal? altijd?) uitgedrukt in nmol/l (ik denk dat dat staat voor nanomol per liter?).Dit kun je zelf omrekenen door je Nederlandse waarde maal 0.4 te doen, of andersom je Duitse waarde gedeeld door 0.4.Als voorbeeld en ter vergelijking mijn uitslagen:In mei bij dr Pf: 30.7ng/ml.In sept (na inname 2x1000iu per dag) in NL ziekenhuis: 145nmol/l. Omgerekend naar de Duitse waarde is dat 58ng/ml.Die 145nmol/l was iets boven de NL referentiewaarde (50-132nmol/l).Omdat dr Pf een hoge inname van Vit D adviseert voor een specifiek doeleinde, houd ik zijn referentiewaarden aan (zie berichtje van Henne) en zit ik nu dus goed.Succes, ben benieuwd wat je gyn zegt.
Wow, dank je wel over deze opheldering!!! Stom dat ik nooit gekeken heb naar hoe het uitgedrukt werd. Ik nam de hele tijd aan dat het hetzelfde was in beide landen en snapte daardoor mijn verschil niet: in Nederland 67 wn. In Duitsland ineens 23! Maar het klopt dus wel gelukkig. Bedankt voor de opheldering.Henne wat naar dat je zo'n vreselijke allergie aanval hebt gehad. Eng hoor! Vandaag dus weer richting Duitsland en ik snap dat je het helemaal zat bent om tussen al die verschillende disciplines te moeten zitten.Wen, gaat alles goed met jou? En ben jij al afgebouwd met de prednison?Ik ben 3 weken geleden begonnen met weer een icsi poging, naar heb deze vorige week af moeten breken omdat ik maar 2 follikels had. Was wel al gestart met de prednison en heb ovitrelle erbij gekregen om de eisprong op te wekken. Nu dus hopen op een wonder :-)
Geplaatst

Jeetje, Dolfijntje, wat enorm spannend zeg! Ik hoop en duim met je mee, we kunnen hier wel een wonder gebruiken om de moed er een beetje in te houden! En in de eerste plaats zou het voor jou geweldig zijn natuurlijk!

Henne, ik kan me voorstellen dat je moe bent van die lange rit! Ik hoop dat je bent gerustgesteld!

Geplaatst

hoi dames

Ik lees regelmatig [elke dag] dit forum, maar ben niet zo'n actieve schrijver

Heene,ik zal morgen naar je verslag kijken,

ik was ook vandaag naar DD geweest ik had 12 uur een afspraak met dr S.bij de parkeren plaats was nog 3 auto,s met nederlandse kentekening.

En ik ga een poging doen in oktober.

ik wens iedereen sucess met hun wensen en dromen.

liefs,

Eva

Geplaatst

Zo hehe.... slecht geslapen, pff...maar toch even kort verslag. Ik kwam natuurlijk alleen om bloed te prikken, maar heb toch wel even wat dingen kunnen vragen. Ten eerste is het onwaarschijnlijk dat de allergie nog direct kwaad kan voor de zwangerschap, maar het is wel belangrijk de invloed ervan op het immuunsysteem in de gaten te houden. Evt zou ik dan een intralipid infuus kunnen overwegen...tja...heb alles ervoor in huis maar heb er eerlijk gezegd niet zo'n zin in. Effect houdt 7 tot 10 dagen aan, dus waar begin ik dan weer aan he?

Of ik de allergie met 10mg onder controle houd is afwachten, dat kun je niet op basis van labgegevens bepalen. Maar als het toch nog terugkomt, gewoon de prednisolon omhoog. Pf gaf aan dat dit echt het minste kwaad kan van alle opties (antihistamine, mogelijk shock etc). Legio vrouwen met auto-immuunziektes slikken het de hele zwangerschap, ook hogere doses.

Naast de allergie zit ik met beginnende bloedarmoede. Op zich is dat niet abnormaal voor een zwangerschap, maar als het door en ijzertekort komt moeten we wel actie ondernemen, want te weinig ijzer beïnvloedt het immuunsysteem. Liefst geen staalpillen, maar proberen het met eten op te krikken. Zit dus nu weer aan de appelstroop e.d.

Op die punten ben ik dus redelijk gerustgesteld. Nog wel bang voor een nieuwe allergieaanval, maar kan niet meer doen dan afwachten en hopen dat de prednisolon het tegenhoudt. Heb van de prednisolon tegelijkertijd een hele gevoelige huid die snel rood en geïrriteerd is, dus het is soms ook lastig om onderscheid te maken tussen die irritatie en echte allergie. Eet nu heel voorzichtig, geen mogelijke allergenen als chocola, noten, mais etc. Pf gaf ook nog aan dat het nu niet belangrijk is uit te zoeken waar het door komt, dat komt na de zwangerschap wel. Nu gewoon onderdrukken met prednisolon.

Toen hij het over intralipid had heb ik wel aangegeven dat het gewoon heel lastig is om daar 'even' voor naar DD te rijden. Ik zei als 'grapje' dat hij eigenlijk een Ndl dependance nodig heeft, volgens zijn vrouw moet hij Ndl leren zei hij toen haha. Maar heb toen wel even semi-serieus de optie van een Ndl folder genoemd. Vroeg hem of niet 90% van de vragen hetzelfde is en dat blijkt idd wel zo te zijn. De uitkomsten zijn wel meer individueel, maar meer dan de helft van de vrouwen die daar komt blijkt een auto-immuunprobleem te hebben en iets van twintig procent een probleem met allergieën. Vandaar ook dan dat het vaak op elkaar lijkt denk ik meiden. Maar zonder gekheid, als ik me wat beter voel, dan zal ik nog eens serieus voorstellen om een folder te maken. Want denk dat het voor veel Ndl meiden een hoop zou schelen om de info op een rijtje te hebben en alleen te hoeven mailen als je écht een persoonlijke, afwijkende vraag hebt. Toch?

Al met al ben ik weer iets positiever, zij het helaas nog wel erg op mn hoede en bang. Benieuwd wat de gyn volgende week zegt over de prednisolon. Ga even alle artikelen ed verzamelen en meenemen, zodat ik in ieder geval voorbereid ben ;-)

Eva succes weer! Wat ontzettend balen dat er geen eitjes gevonden zijn zeg, jeetje.... krijg je nu andere medicatie?

Geplaatst

Eva, jij ook heel veel succes!

Henne, wat een verhaal. Fijn dat je vragen hebt kunnen stellen en dat je een beetje bent gerustgesteld. Vervelend dat je bloedarmoede hebt, daar word je heel moe van. Dus het is wel goed dat je probeert het aan te vullen. Waar om mag je geen ijzer gebruiken? Is dat niet goed i.v.m. de afstoting? De hebt ook Floradix dat is een kruidensupplement, je hebt het in een drankje (heel vies) en in tabletjes, misschien heb je daar wat aan? Ik heb ook wat ijzertekort en gebruik nu Gentle Iron van Solgar, daar krijg je geen verstopping van.

Geplaatst

Het is idd vanwege de verstopping, staaltabletten zijn daar berucht om he. Floradix had ik, maar beviel niet erg. Hb ging er ook niet echt super van omhoog. Kan ook dat het niet door een ijzertekort komt he, al lijkt een tekort aan B12 of foliumzuur me in mijn geval hel onwaarschijnlijk want dat slik ik in hele hoge doseringen. Maar even afwachten wat er uit de test komt. Zal iig jouw tip in gedachten houden!

Zie dat jij deze week een ontdooiing heb, spannend moment altijd, om niet te zeggen zenuwslopen....duim voor je!

Geplaatst

Henne, klinkt alsof je in ieder geval in goede handen bent bij dr P! Enne, die Nlse brochure moet er echt komen. Ik heb nu weer een vraag die daarin kan komen: vandaag ongesteld geworden (dag wonder!) en ik zit op 10 mg van de Prednison op advies van dr P. Ik ga nu starten met de pil en dan op 1 november weer starten met deca en zal dan rond 6 november weer starten met Prednison. MAAR hoe snel moet ik nu afbouwen? Morgen naar 5 mg en dan over 4 dagen helemaal stoppen? Of beter 5 mg blijven slikken tot 6 november? Weet 1 van jullie hier antwoord op voordat ik dr P weer lastig ga vallen?

Geplaatst

Hmmm, het gaat dan om een maand hè. Wat is de reden voor de prednisolon? Heb je last van allergieën of een auto Immuunziekte? In dat geval zegt mijn logica 5mg doorslikken om die dingen niet de kans te geven op te vlammen in die korte periode. Als het echt puur ter ondersteuning van de tp is zou ik denk ik nu in een week afbouwen, bijvoorbeeld drie dagen 5mg en dan nog vier dagen 2,5 en dan drie weken je lijf rust geven. Prednisolon wil je uiteindelijk niet meer of langer slikken dan nodig.

Maar ja, ik ben geen arts hè, dit is mijn logica :-) Ik zou zeggen, ga morgen naar 5mg en stuur een heel kort mailtje aan Pf met als onderwerp iets van 'short break between IVF, pause prednisolon?' dan antwoord hij vast wel binnen een paar dagen en kun je op 5 blijven of verder afbouwen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden