Ga naar inhoud

IUI-dames hangplek

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Angelique! De duiveltjes zijn gekomen lees ik.Nou kun je echt beginnen meid.

Kammie; vervelend dat je zoveel bijwerkingen hebt van de hormonen. Ik zelf spuit Puregon,en slik de Clomid tabletten,maar heb eigenlijk helemaal geen last. Van de Puregon krijg ik soms opvliegers. Heel warm in één keer,en dan weer super koud!...

Ik heb heel veel info op internet gezocht over acupunctuur/zwanger worden.,en dat waren allemaal positieve verhalen (lang leve internet haha!)..

Ik heb toen via google gezocht naar acupunctuur bij mij hier in het dorp.En heb haar gewoon een mailtje gestuurd. Ik kreeg gelijk een mail terug,met heel veel uitleg. Echt super.

Ze doen zelfs mannen behandelen,want het schijnt belangrijk te zijn wat de oorzaak is van het moeilijk kinderen kunnen krijgen.(en als het bv aan het sperma ligt,dan behandelen ze de mannen evt)

Dus zodoende maar een afspraak gemaakt voor a.s. maandag,en dan zien wel verder!

Ik begin aan mijzelf te merken dat ik minder enthousiast ben over mijn IUI"s. De eerste keer super enthousiast,helemaal blij!!!

De 2e keer ietsjes minder,en nu? PFFFFF,het wordt steeds moeilijker. Ik merk ook dat minder bezig ben met het op tijd prikken/slikken.

Gisteren was ik bijna mijn 1e puregon spuit vergeten. Dacht : ohjaaaa shit.

Wat bij de 1e en 2e IUI heel behoedzaam ging wat betreft de hormoontjes,..laat ik het nu allemaal op z'n beloop.

En zoals mijn man altijd zegt " Pammetje,moed erin houden!".

Dus dat gaat Pam ook doen!

Oh en Daan; ik had idd ook allerlei dingen wat ik voelde. Het maakt je heel erg onzeker!

Veel sterkte nog met het wachten meid.

• Reacties 4,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Daan; wanneer mag je testen?? Spannend!!

Pammie; ik herken wat je schrijft over het enthousiasme. Schaam me daar soms best wel voor want het is "pas" de tweede IUI (terwijl andere vrouwen er al veel meer "doorstaan" hebben of bij IVF/ISCI zijn). Maar begrijp wel precies wat je bedoelt! Was al paar keer te laat met de spuit uit de koelkast halen, ligt nu al naast mijn laptop op temperatuur te komen zoat ik het nu niet vergeet (ik spuit dit keer rond 8 uur). Heb trouwens op Freya.nl een interessant berichtje gelezen over Chinese geneeskunde. Volgens die geneeskunde moet de baarmoeder warm gehouden worden (dus zo min mogelijk koude drankjes en bijv. ijsjes, warm aankleden; i.i.g. voeten, buik en rug warm houden, enz.). Nou, heb gelijk maar even een vest gehaald boven, sokken aangedaan (loop zo ongeveer driekwart van het jaar op teenslippers!) en een bak thee gezet! Je weet maar nooit!!

X

Geplaatst

Weer iets waar we wel controle over hebben!!!!!! Onszelf warm houden. Dat is dan wat ik ook maar ga doen. Het kan nooit geen kwaad natuurlijk.

sandra

Geplaatst

dat enthousiasme kan ik me ook heel goed voorhalen! toen mijn gyn ons vertelde dat we met IUI mochten beginnen dacht ik dat ik binnen een maand zwanger zou zijn! maar de 1ste IUI mislukte en ik ging met volle moed naar IUI nr2 en ja die mislukte ook toen klampte ik me helemaal vast aan de hormoontjes die gespoten moesten worden en ja IUI nr3 met Puregon mislukte ook! wij staan al wel op de wachtlijst voor een intake gesprek voor IVF/ICSI maar mogen wel doorgaan nog met IUI met hormonen en ja je klampt je elke keer weer ergens aan vast he! elke keer dat kleine beetje hoop dat het gaat lukken!

Maar 1 ding de volhouder wint toch?! en we gaan allemaal voor het goud!!!!

Geplaatst

En dan heb ik nét hele leuke slippers gekocht! Ik kan niet zonder teenslippers,slenter er de hele zomer mee.HIHI.

Maar okee,dit wist ik nog niet. Hmm,.tis altijd de moeite waard!

Kammie,en Angelique jullie hebben het dus ook met het mindere enthousiasme. Ik was gisteren ook te laat met de spuit uit de koelkast te halen. Omdat ik rond zessen moet spuiten,heb ik het maar koud gedaan. Denk dat het niet echt goed is,maar ja..Kon er ook even niks anders van maken.

Morgen weer opnieuw spuiten. Hopelijk denk ik eraan om de spuit uit de koelkast te halen.!

Ik ga bankhangen. Thee erbij,sokjes aan,warm shirt aan. Haha,goede tip Kammie. :)

Geplaatst

Pfff... Het zweet staat op mijn hoofd! Haha, nu dat weer!

Ik was er stiekem te erg van uit gegaan dat de IUI in één keer zou lukken. Zeker omdat ik al een keer "natuurlijk" zwanger ben geraakt, dacht ik dat het met hormonen en IUI zéker moest lukken. Maar helaas... Heb nu ook een paar keer gehad dat mensen vroegen hoe vaak je IUI "mag" doen (die denken waarschijnlijk dat het net als IVF max 3x vergoed wordt ofzo). Echt irritant, ik heb zo iets van "Hallo; ik ben nu bij poging 2 en wil daar mee bezig zijn, niet hoeveel "kansen" ik hierna nog heb?!" Lekker tactisch...

X

Geplaatst

dat verlies van enthousiasme is normaal volgens mij hoor. ik had er ook last van. poging 1 stond ik te trappelen en was ik helemaal blij. poging 2 werd 't al minder en vervolgens hadden we ons al voorgenomen na poging 3 een pauze in te lassen. maar misschien is het juist wel goed als je er minder mee bezig bent. als je minder enthousiast bent, focus je er ook minder op. heb zelf echt het idee dat dat ons bij de derde keer geholpen heeft. nou hadden we ook wel genoeg om onze gedachten af te leiden, met het huis en zo.

ik vond (en vind) het heel moeilijk om de balans te vinden tussen doen wat goed is en er niet teveel mee bezig zijn. goed eten, foliumzuur, extra andere vitamines, geen alcohol, rust, afleiding, elk steekje en dingetje naast me neerleggen, hopen dat ik zwanger was, maar me mentaal alweer voorbereiden op de volgende poging. werd er al heel snel heel erg gek van.

meiden, doe vooral wat goed voelt en als je het even niet ziet zitten, kijk dan wat voor jou/jullie de beste manier is om hiermee om te gaan.

en die acupunctuur: ik was sowieso van plan vanaf poging vier 't weer op te pakken. en die warme voetjes: zie jullie al helemaal ingepakt met kruiken en sjaals op de bank zitten, hahahaha!!!

Geplaatst

Hallo Meiden,

Net een heel bericht getikt, met 1 druk en alles weg.

Ik ga het weer proberen,mss weet ik wel niet hoe dit werkt.

Vandaag ga ik de 2 de wachtweek in na IUI poging 2.

Ik had gisteren al een beetje mee gelezen hier en lees een hoop hoe jullie het omschrijven hoe ik me ook voelt.

Alleen het onder woorden brengen vind ik altijd lastig.

Wij proberen nu bijna 3 jaar zwanger teworden van ons 2 de kindje.

Mijn zoontje is bijna 5 en het zwanger raken van hem ging op de natuurlijk manier en ook vlot.

Wij hebben nu IUI omdat de kwaliteit van mij vriend niet goed is.

Geplaatst

Hoi allemaal

ML2010, welkom op het Forum! Ook al had je hier liever niet gezeten en zou alles op de natuurlijke manier zijn gegaan. Maar ondanks alles kan je hier steun vinden van dames die het begrijpen. Veel sterkte in je wachtweek. Wanneer mag je testen?

Nou mogelijk helpt het wel dat warm houden. Baat het niet dan schaadt het niet! Toch?

Enthousiastme....1e poging was ik dat zeker. En nu ga je ook met volle moed maar ik sta er wel anders in. Ook omdat je nu weet hoe het allemaal gaat. Ik kan het nu meer van me afzetten en ik ga mezelf in de wachtweken niet gek zitten maken. Dit keer laat ik het op me afkomen. Ik blijf wel positief want als je alleen negatief gaat denken dan kun je dat ook onbewust doorvoeren in je lichaam. Alles positief benaderen gewoon net zoals The Secret zegt hahahahahha

Als poging 2 niet lukt ga ik ook misschien wel denken aan acupunctuur. Maar ik ben niet zo´n type die dat doet. Dan zou ik eerder naar een voetreflex - vrouwtje gaan....kan dat eigenlijk wel? hahahaha

Vanochtend 2e FM gehad en moet morgen weer. Als het niet goed genoeg gegroeid is dan donderdag 3e FM. De fertiliteitsverpleegkundige zei dat ze verwacht dat vrijdag of zaterdag de IUI plaats vindt. Joehoe !!!!

Nou dames ik ga even mijn handtekening aanpassen en weer werken. Spreek jullie laterzzzzzz

Geplaatst

Wordt hier lekker druk op de hangplek van de iui. Wel gezellie en kunnen we allemaal elkaar steunen in de moeilijke tijden.

Kan niet echt over de verschillende pogingen meepraten, maar kan me de terleurstelling natuurlijk wel voorstellen. Steeds weer die ongesteldheid en die terleurstelling. Probeer echt vol te houden, het wordt ooit beloont met een beeb in je buik.

Hier verder alles prima hoor. Mn buikje gaat nu wel langzaam aan groeien, alleen kom nog steeds geen gewicht aan. Dat vind ik wel raar, eet echt de hele dag door. natuurlijk wel steeds hele gezonde dingen. Denk dat de beeb zoveel energie van me wegneemt dat ik daardoor niks aan kom.

Echt heel raar nog steeds, vooral donderdag is het alweer 16wk en dan nog maar 4wk en dan alweer op de helft. Zo'n raar idee nog steeds.

Ik ga hier maar weer eens een beetje verder werken...bah! maar mag straks lekker naar huis toe. Heerlijk!!!

Kuzzz

Geplaatst

Sil: lekker vooruitzicht hoor. Morgen weer meten en dan donderdag weer. Hopelijk snel de spuit erin en dan de 2de inseminatie alweer. Soms gaat de tijd best snel.

Hopelijk deze keer meer succes!!! Zal nog wel wat meer hormonen jou kant opsturen haha.

Kuzzz

Geplaatst

Hallo meiden!

Hebben jullie het nog lekker warm?? :)

ML2010; welkom bij dit forum, gezellig dat je mee komt kletsen! 16 juni testen, spannend! Is bij jou de IUI ondersteund met hormonen?

Sil; de inseminatie zit er dus aan te komen! Hoe groot was het follikel vanmorgen, weet je dat?

Tammy; mag ik ook wat van je hormonen ajb??

Ik denk idd dat het ook scheelt dat je nu meer weet wat je te wachten staat dan bij de eerste IUI. Toen was alles nog spannend en nieuw en natuurlijk hoopten we allemaal dat we tot het groepje vrouwen behoren dat na de 1ste IUI gelijk zwanger wordt. Ik heb voor mijzelf wel als voordeel bestempeld dat ik nu uit ervaring weet dat ik van de Decapeptyl erg last heb van de bijwerkingen, wat weer minder wordt zodra ik het in combinatie met Gonal-F moet spuiten. En als het goed is, is dat vanaf morgen, en is het eind daarvan in zicht. Toch weer een lichtpuntje gevonden; mijn psych zal trots op me zijn ;-) Of helemaal volgens "The Secret" (Sil; misschien een stomme vraag, maar wat is dat??).

Ik ga weer even verder "werken", tot laterssss!

X

Geplaatst

ml2010 welkom!! het wordt zeker druk hier! pffff, gaat me steeds meer moeite kosten om alles van iedereen te onthouden of uberhaupt te lezen, hahaha!!

de duimen draaien, hoop echt dat je de 16de heel goed bericht krijgt. gek is dat he, dat 't de ene keer zo makkelijk gaat en de andere keer helemaal niet. lijkt me voor jullie daardoor juist extra frustrerend.

sil, nog een paar dagen en dan zit 't actieve deel van deze poging er weer op (en hopelijk ook heel actief erin :wink:). mag je weer fijn afwachten en er niet aan denken. dat is de tweede keer ook makkelijker dan de eerste keer. ik weet eigenlijk niet of voetreflexvrouwtjes wel aan je voeten mogen zitten als je zwanger wilt worden. zal wel, lijkt me. maar voetreflexzonemassage is op hetzelfde principe gebaseerd als acupunctuur volgens mij. iets met meridianen en energie die goed moet stromen en blokkades die opgeheven moeten worden. of zijn het gewoon de naalden die je tegenhouden?!

tam, geen zorgen maken over niet aankomen. komt vanzelf, werkt bij iedereen weer anders. ik ben alleen maar afgevallen, anderhalve kilo nu. maakte ik me eerst ook zorgen om, maar het schijnt geen kwaad te kunnen. zolang je buik groeit en je beeb 't goed doet is er niets aan de hand. heb je al iets gevoeld trouwens? is nog wel erg vroeg, maar je weet maar nooit...

ik mag ook lekker eerder naar huis, na de vergadering ga ik om twee uur lekker richting bank (en hondje met diarree, mmmmmmm). als m'n auti start tenminste, gisteren drie kwartier op de anwb kunnen wachten, omdat er een stekkertje last heeft van een draadbreukje en daarom de ontsteking van de motor niet in gang wordt gezet. onbenullig iets, zei de beste man, maar als 't dan zo onbenullig is, waarom start m'n auto dan zo k*t?! maar goed, vanavond gaat mijn mannetje naar ons mannetje en die maakt 'm waar ie bijstaat. dus duimen dat ik makkelijk thuiskom straks, please!!

Geplaatst

Tuurlijk Kammie, ik zal iedereen mn hormonen sturen. Iedereen hopelijk snel zwanger.

Melis: ik ben ook afgevallen in het begin. Vooral in Australië door het andere eten en het klimaat. Pas nadat ik 2wk terug was, was ik pas weer op het gewicht van toen ik vertrok. Daarna ben ik eerst 200gr aangekomen en vorige week was ik weer 1kg kwijt. Snap het echt niet hoor, eet de hele dag door haha.

Het weekend ook, iedereen verbaasde het wat ik weg zat te eten haha. Maar iedereen zei ook steeds geef Tam maar eerst die moet voor 2 eten haha. Wel lief bedoelt.

Vorige week bij het sporten hebben ze me weer gemeten en mn buik was 1cm gegroeid in omvang. Dat gaat dus goed.

Ik ga nu lekker naar huisje toe, heerlijk.

Kuzzz

Geplaatst

2010,welkom hier! Veel succes met de wachtweekjes.

Sil; hoe groot waren je ei(tjes)? Spannend,mss jij ook in het weekend je 2e IUI.

Ik denk hier ook.Morgen de 1e FM. Omdat ik erg heftig reageer op de hormonen,heb ik vaak maar 1 FM. Die is meestal goed genoeg,en volgt al snel de IUI.

Ben benieuwd morgen.

Ik ga effe verder,kom straks nog wel om de hoek kijken!

Geplaatst

spannend allemaal hier!

Pammie hoeveel Puregon spuit jij? ik reageer ook heel goed op de hormonen en heb meestal ook maar 1 FM ben daar ook best wel blij mee want dan hoef ik ook niet zoveel vrij te hebben van mijn werk! ik mag vrijdag beginnen met spuiten! heb er gewoon zin aan haha ik die altijd panisch was voor spuiten spuit nu met gemak! maar dat zullen er wel meer hebben hier! nou meiden good luck!! op naar een hele vruchtbare maand!

Geplaatst

Angelique,ik spuit 75 IE Puregon. Vaak maar 2x in de cyclus.,Inplaats van de 3e keer puregon spuiten,volgt de Pregnyl!

Jij mag bijna beginnen met prikken. Ik vind het nu ook appeltje eitje. In het begin helemaal angstig..haha,ach je weet wat het is nu,en dat maakt het een stuk makkelijker.

Moet zeggen dat als ik weer begin,de spuit even zeer doet,maar dat is al snel over.

Wens je heel veel succes!!!

Geplaatst

Pammie, dat is wel lekker dat je goed reageert op je spuiten. Heb je dan aanstaande weekend al je IUI? Zou leuk zijn dan zitten we weer samen....

Kammie, The Secret schijnt een boek te zijn die in verteld...zolang je visualiseert dat het dan ook gebeurd. Nou moeten ze daar nou een heel boek voor schrijven?

Pammie en Kammie, jullie vroegen hoe rijp de folikels waren. Nou er zit er maar eentje en de rest allemaal kleintjes. Rechts zit nu een folikel van 14 x 17 mm.

Melissa, ben je nog thuis gekomen met je auto? En is je hond alweer wat beter?

Nou meiden liefs van mij....

Geplaatst

Kammie@ ik heb alleen de pregnyl gehad toen het ei 18 MM was.

Wat een hoop meiden schrijven hier,ik lees alles mee.

Maar vind het moeilijk wie wat nu doet,sorry maar moet er even inkomen.

Ik wil natuurlijk wel iedereen heel veel succes wensen,de meiden die zwanger zijn,meiden op het wachtbankje en de meiden die weer met de behandeling bezig zijn of binnenkort weer gaan starten,ik duim voor jullie.

Geplaatst

Sil; ik heb morgen mijn 1e FM. Ik verwacht zelf ook in het weekend mijn IUI te hebben. Dan lopen we inderdaad gelijk!!

Dat wordt spannend.

Tot morgen meiden.

Geplaatst

ml2010: ik schrijf hier al een hele tijd, maar ik ben ook 't overzicht een beetje kwijt wie wat doet en wanneer precies en hoe lang er nog op wat gewacht moet worden :wink:

vooral als ik een paar dagen niet geweest ben dan duizelt 't me wel, haha!!

sil: hondje lijkt weer beter. maar gisteren toen ik thuis kwam lagen er vijf mooie plassen dunne kak in een rondje om de eettafel (mmmmm, goeie combi ook met de misselijkheid). dus heb maar een grote handdoek om m'n neus en mond gebonden en dat hielp wel wat. en rustig tussen het kokken door de troep opgeruimd. arme beessie stond er heel sip bij te kijken. heb 't in eerste instantie ook laten liggen en ben hem eerst flink uit gaan laten.

maar vanochtend ging 't eigenlijk weer heel erg goed. nu maar hopen dat mijn ventje vanmiddag toch niet weer een dampende verrassing vindt als ie thuiskomt.

de auto doet 't ook weer. was dus echt een dingetje van niks en zo gemaakt.

en het wordt nu wel weer spannend voor je, meis. de iui zit er nu echt weer aan te komen. zal alle vibes die ik kan missen jouw kant op sturen. oh nee, wacht, ik moet ze verdelen!! pammie moet natuurlijk ook snel weer!

hier alles okeej, de bekende klachtjes. gisteren weer eens groen op de bank, maar dat was ook de hond z'n schuld, hahaha!! vandaag werken tot half negen 's avonds. bah, hierna nog drie keer en dan is de groep ook weer afgelopen. pfffff...

nou meiden, tot snel!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden