Ga naar inhoud

uitgerekend juni 2010

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

haha ja het is wel leuk hoor!

je moet gewoon afspreken dat je niet elke dag gaat luisteren want dan word het straks een obsessie. (en dan moet je man je in de gaten houden dat je het niet stiekem doet haha)

ik heb em besteld bij Vos Medisch online heb je em binnen een paar dagen.

• Reacties 1,3k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ja en ja... het is echt vreselijk. En alles moet hartig zijn... vooral chips is hier favoriet en dan ook nog gekruid (paprika/cheese union), wat voor mij heel ongewoon is. Ik probeer er niet altijd aan toe te geven, maar soms moet ik gewoon...

Geplaatst

Voor mij ja en nee.

Ik heb wel heel de dag honger. Ik moet dan ook vaker iets eten anders word ik echt misselijk.

Ik ben nog niets aangekomen. In het begin ben ik een aantal kilo's afgevallen (stress oid) en die zijn er nog lang niet bij.

Geplaatst

ik probeer wel gezond te eten maar inderdaad wel wat meer maar ik kom wel aan.. niet heel veel nog maar hoop niet dat ik straks in totaal 25kg aankom haha terwijl ik normaal helemaal niet snel aankom en ook gewoon slank ben...

weet je.. het komt gewoon door het babytje die weegt natuurlijk al 2 gram! hahaha

Geplaatst

Hi dames,

Hoe is het vandaag? Met mij gaat het iets beter dan gisteren. Toen was ik echt heel de dag misselijk en 's-avonds ben ik zelfs met een emmertje naast m'n bed gaan slapen.

Vandaag helemaal niet misselijk maar ontzettend licht in m'n hoofd en duizelig. Bij mij klopt het dus wel aardig dat de kwaaltjes in de 10e week het ergst zijn (tenminste tot nu toe...)

Joyce, Marchan en Kiet, jullie hebben alle drie nog een echo deze week. Spannend hoor. Zenuwen of vooral veel zin in?

Geplaatst

Ik heb vandaag duidelijk een mindere dag. Ik geloof niet dat ik ooit al 's zoooooo moe ben geweest op de dag. Ik kan gewoon echt niet meer, zit continu te gapen, zie eruit als een zombie en ben gewoon te moe om wat uit mijn handen te krijgen... zit er ernstig over te denken om er een halve snipperdag aan te gaan spenderen en dan lekker thuis in bed te kruipen, maar ik heb niet zoveel dagen meer beschikbaar dus vind dat eigenlijk zonde. Ik hoop wel dat ik snel weer meer energie krijg, want dit is echt niets.

Geplaatst

Ja vrijdag heb ik de echo...

wel zenuwen maar ja dat heb je toch elke keer denk ik maar vooral heel veel zin in! zou elke dag wel een echo willen haha

Geplaatst

Heb wel de zenuwen waarom weet ik eigenlijk niet.

Ik droom de laatste vaak dat ik met 20 weken ga bevallen als dat maar niet echt zo is. Nou ik laat jullie morgen weten hoe mijn termijn echo is geweest.

Liefs

Geplaatst

dag allemaal,

Succes weer met de echo's allemaal.

wat betreft honger. Ik moet regelmatig eten en heb ook absoluut snack trek, zoals inderdaad chips e.d. Die heb ik nu dan ook expres niet in huis, anders gaat het mis. Probeer me een beetje in te houden. Ik ben al niet de slankste... Verder gelukkig nog steeds niet echt misselijk. Heel soms met vlagen. en dan meestal midden in de nacht als ik wakker wordt om naar de wc te gaan. ook dat is nieuw...

verder houd ik niet meer van koffie (terwijl ik er wel zin in heb), heb ik vreselijke zin in filet, rosbief en andere rauwe dingen (maar dat doe ik natuurlijk niet) heb ik geen trek in frisdrank met bubbels en zou ik best heel soms van een half glaasje wijn willen genieten bij het eten (bij speciale gelegenheden), maar wijn smaakt tegenwoordig als azijn...

wel heb ik nog een andere vraag aan jullie.

Onze eerste afspraak is volgende week over alle mogelijke testen die er gedaan kunnen worden. Zoals we het nu zien willen we in ieder geval een nekplooimeting (en gezien ik bijna 40 ben (a.s. zondag) kom ik hier ook meteen voor in aanmerking heb ik begrepen). Ik hoop dat ze volgende week wel even goede uitleg geven over alles. In het boekje van de VU dat we meekregen stonden naast de nekplooimeting ook nog allerlei andere testen genoemd en ik kan door de bomen het bos niet meer zien...

Welke testen laten jullie allemaal doen? En weet iemand wat nu precies het verschil is tussen een nekplooimeting en een vruchtwaterpunctie? En gisteren vertelde mijn schoonzus iets over een 3d echo waar ze ook van alles op kunnen zien? Kortom... ik kan nog voldoende tips en kennis gebruiken...

dank vast!

Groet,

Tessa

Geplaatst

Hi Tessa,

volgens mij zit het ongeveer zo; de nekplooimeting wordt gedaan tussen de 12e en 14e week. Hiervoor wordt er bij jou bloed afgenomen en de nekplooi van de baby gemeten. Dit doen ze tijdens een echo en ze kunnen dan een blaasje in de nek meten. De combinatie van deze uitslagen (dikte nekplooi en jouw bloed) geeft dan een kansberekening over het syndroom van Down.

Volgens mij, maar ik heb hier geen ervaring mee, nemen ze bij een vruchtwaterpunctie letterlijk een klein beetje van je vruchtwater af. Hier doen ze dan ook allerlei onderzoeken mee en hierdoor kunnen ze aangeven of een kind wel of geen (chromosoom)afwijkingen heeft. De vruchtwaterpunctie is dus een stap verder dan een nekplooimeting.

In mijn geval (ben nog net 28) doen ze alleen de nekplooimeting en indien hier een verhoogd risico uitkomt kom ik in aanmerking voor verdere onderzoeken zoals vruchtwaterpunctie.

Ik weet niet of dit hetzelfde is bij vrouwen boven de 36.

Let wel op, een vruchtwaterpunctie is niet zonder risico dus persoonlijk zou ik die alleen maar laten doen als uit eerdere testen een verhoogd risico komt.

Nou, ik hoop dat dit iets duidelijker is en als mijn info niet helemaal klopt, meiden, vul het dan aan....

Groetjes

Geplaatst

Ha Tessa,

Volgens mij kan ik je wel een beetje op weg helpen met die testen.

Je hebt een combinatietest, waarbij ze een nekplooimeting doen, in combinatie (vandaar de naam) met een bloedonderzoek. De nekplooimeting is een echo waarop ze een bepaalde plooi van de nek van je kindje meten. Als die plooi een bepaalde dikte heeft dan loopt je een verhoogd risico op bijvoorbeeld het syndroom van Down. Ook het bloedonderzoek geeft hier een indicatie van en de resultaten samen geven een kansberekening. Deze test is volledig zonder risico voor de baby.

Als het dan niet goed zou zijn, oftewel, als je een grote kans hebt op een afwijking (en het is natuurlijk een kans, ik bedoel als de kans 1 op 50 is dat er iets is, dan weet je nog niet of je bij de ene zit of bij die andere 49), dan kan je kiezen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest.

Bij de vruchtwaterpunctie halen ze wat vruchtwater weg en bij de vlokkentest halen ze wat weefsel van je placenta weg. Beide onderzoeken zijn niet zonder risico, er is een verhoogde kans op miskraam.

Een 3D-echo is een ander soortige echo, je ziet je kindje als het ware in 3D, ik heb een voorbeeldje van hoe dat eruit ziet bijgedaan. Ik heb geen idee of men hier bijvoorbeeld Down uit kan afleiden.

baby_865b45d.jpg

Kan je hier iets mee?

Geplaatst

Ja, da's ook wel prettig. Weet ik in ieder geval dat ik het goed begrepen heb.

Ik heb de combinatietest al volgende week en dat zal dan voorlopig ook de laatste keer zijn dat ik de kleine zie... na volgende week dus 8 weken wachten op de 20-weken echo.

Maar weet je, 8 weken klinkt niet zo heel lang en dan ben ik dus al 20 weken!! Dat is al op de helft, wat gaat dat snel!!

Geplaatst

Hoi meiden,

Heb helemaal geen last van kwaaltjes. De moeheid die ik aldoor had lijkt ook wel langzaam aan het verdwijnen te zijn. Heerlijk eigenlijk, want ik ga zaterdag a.s. voor een citytrip van 5 dagen naar Cairo (Egypte) en dan kan ik die vermoeidheid missen als kiespijn.

Heb eigenlijk nergens last van, behalve dat ik er vreselijk veel moeite mee heb om niet te roken. Goh, wat kan je daar sjagerijnig van worden zeg. Ik houd maar in mijn hoofd dat het voor heel heel heel goed doel is..... Ik wou dat ik er nooit aan begonnen was.

De nekplooi is niet echt een plooi in de nek, maar een laagje vocht dat vanaf de nek tot de rug van je kindje zit. En met de 3D echo kan men wel zien of het kindje bijv. een waterhoofdje heeft. Wij gaan toch maar de combinatietest doen. Leeftijd en combinatest zou boven de 1:200 moeten uitkomen in ons geval. Erg weinig en het ligt eraan wat de uitslag is. Als het 1:175 is doen we geen vruchtwaterpunctie, maar als het 1:2, 1:25 of 1:50 etc. wel. Moeilijk hè.

Meiden, succes met de echo en met de kwaaltjes. Spreek jullie gauw weer.

Liefs,

Natas

Geplaatst

dank meiden voor jullie reacties. Het wordt me daarmee zeker een stukje duidelijker! thanks!

En Natas, ja, ik herken het ook erg wat betreft het roken. Ben echt al een behoorlijke tijd gestopt, maar heb erop bepaalde momenten erg moeite mee. Bijv. in de stress periode dat je aan het wachten bent... en als ik thuis kom van het werk.

Ja, waren we er maar nooit mee begonnen inderdaad...

verder heb ik eigenlijk ook nergens last van. En daar begin ik me stiekem ook weer wat nerveus over te voelen en ik moet nog zo lang wachten voor de volgende echo. dat is pas over 3 weken! Maar goed. We moeten er maar op vertrouwen dat het allemaal goed zit!

Tessa.

Geplaatst

Hey meiden

Net terug van de echo alles was helemaal goed!

Hartje weer horen kloppen. De beeb was nu 6 cm en was super druk.

Hij was heen en weer aan het springen door mijn baarmoeder. Je zag twee armen,twee benen en zelf vingers. Ik heb een echo foto en daar zie je z'n neusje en mondje op echt super. Volgens de echo ben ik 12 weken en 4 dagen. Mijn dochter was mee naar de echo nou die kwam niet meer bij. Ze zegt het lijkt wel of die aan het dansen is. Armen en benen bewogen heen en weer echt helemaal leuk. Over 4 weken weer gewoon controle.Joehoe ben op de 12 weken.

He Dorine

Hier een stukje over vergoeding van de nekplooimeting niet dat je straks voor verassingen staat en er vanuit gaat dat het wordt vergoed.

De combinatietest wordt alleen vergoed uit de basiszorgverzekering:

• als u 36 jaar of ouder bent;

• als u een medische indicatie heeft voor de combinatietest.

Bent u nog geen 36 jaar en heeft u geen medische indicatie, dan kunt u bij uw zorgverzekeraar terecht met vragen over een mogelijke vergoeding (door bijvoorbeeld een aanvullende verzekering) van de combinatietest.Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes

Geplaatst

oh wat fijn dat alles goed is zeg! en 12 weken nu mag je het van de daken schreeuwen!!!

ik moet morgen spannend!

Geplaatst

Hoi dames

Ik breek even in in jullie topic

Ik wil jullie namelijk hartelijk bedanken dat jullie mij vorige week zo gerustgesteld hebben tav. de hartactiviteit die nog niet zichtbaar was op de eerste echo.

Gisteren was de 2de echo (ben nu precies 7 weken + 1 dag) en er was niet een hartje maar er zijn 2!!!

Een van de emmies is verder door gaan delen, we waren natuurlijk totaal overdonderd maar uitzinnig blij uiteraard, wat een groot cadeau!!!!

Ik blijf jullie topic volgen hoor....zie ik wat mij te wachten staat.

liefs

Meiske74

Geplaatst

Hi Marchan,

Wat fijn dat alles goed is met de baby en nu al ruim 12 weken. Jij bent dus uit de 'gevarenzone'. Gefeliciteerd.

Wat betreft die vergoeding voor de nekplooimeting. Ik ben bij CZ verzekerd en heb daar de minst uitgebreide aanvullende verzekering. 'Basis' genoemd en daarin wordt het wel vergoed. Hoef dus niets te betalen maar toch bedankt.

Ik ben trouwens wel jaloers op de meiden die (bijna) geen kwaaltjes hebben. Bij mij is het deze week echt het ergst. Elke dag overgeven en duizelig. Eet ik niet, dan word ik misselijk omdat ik te lang niet gegeten heb. Eet ik wel, dan komt het er weer uit. Fijn, maar niet heus. Maar goed, het is voor een goed doel. Daarnaast zeggen ze dat het de 10e week het ergst is en die is bijna voorbij. Morgen 10 weken zwanger dus dan begin ik aan m'n elfde week. Hoop dus echt dat het dan minder gaat worden.

@Marchan, toch nog ff een vraagje. als je zelf rekent vanaf je tp, zou je dan ook 12w en 4 dagen zijn of zit er bij jou ook een verschil in?

Meiske, ook hier nogmaals gefeliciteerd met dit dubbele cadeau. Helemaal super leuk een tweeling!

groetjes Dorine

Geplaatst

Hoi Meiske, wat geweldig! Kreeg helemaal kippenvel toen ik je berichtje zag, gefeliciteerd hoor!! Ze dachten het al wel een beetje he... Wauw... moet je effe van bijkomen denk ik, of niet?

Caroline

Geplaatst

Marchan, gefeliciteerd met deze mijlpaal! Ik hoop je volgende week ook te volgen :-).

En ik ben ook bij CZ en heb ook de aanvullende verzekering "basis" en krijg dus de combinatietest ook vergoed, maar anders hadden wij hem ook gedaan. Het kost ongeveer 130 euro heb ik mij laten vertellen.

Meiske, gefeliciteerd! Een eeneiige tweeling nog wel, toe maar! Geniet ervan!

Dorine, wat rot dat je je zo rot voelt in je zwangerschap. Ik begrijp je helemaal als je zegt dat je hoopt dat het snel beter gaat. Ik voel me alleen heel erg in en in moe, maar dat is gewoon ook hartstikke vervelend. Ik zei gister nog tegen mijn man: "ik wil niet klagen, maar ik doe het toch". Ik ben echt superblij met mijn zwangerschap en heb 't er ook graag voor over, maar ik zal toch blij zijn als ik me weer wat meer mezelf voel (vooral fit). Ik zie er niet uit, overal pukkels en heb totaal geen zin om er leuk bij te lopen, ben net zo'n slons momenteel...

Ach ja, het zal er wel bij horen... hebben jullie trouwens al nagedacht over wat het gaat worden? Ik wil het helemaal niet weten tot de geboorte, maar denk zelf dat het een jongen is. Wat denken jullie? Het is natuurlijk een gok met een 50% kans dat je het goed hebt, maar het leek me wel leuk om jullie gedachten hierover te horen.

Geplaatst

Hi Esk,

Ik heb precies hetzelfde als jij. Ik wil ook niet klagen maar sommige momenten zou ik willen dat ik me toch iets beter zou voelen. Maar goed, voor de andere kant is dit ook een super geruststelling voor mij. Toen ik vorig jaar geen klachten meer had zat het niet goed. Nu blijf ik redelijk positief doordat de klachten blijven. Dus tsja, van de ene kant wil ik ze niet en van de andere kant juist graag. Het is wat he???

Ik ben er bijna van overtuigd dat ik een jongen ga krijgen. Ik heb het ook steeds over hem en dat ik bijna op een 'blauwe wolk' ga zitten. hahaha. Geen idee waarom ik dit denk maar het zou me zelfs verbazen als het straks een meisje blijkt te zijn.

Wij willen het trouwens wel weten dus de 20w echo word een spannend moment voor ons.

Geplaatst

Hoi Dorine

Nee volgens eigen berekening ben ik precies 12 weken vandaag.

De vorige echo was ik 9w5d en gaf de echo 10w aan. Dus of het is een grote baby auw... Of ik ben iets eerder uitgerekend. Ze hebben het niet via een echo uitgerekend maar gewoon de eerste dag van mijn laatse mentruatie.

De beeb was in 2 weken 3 cm gegroeid,gaat echt al snel. Kiet veel plezier morgen!!!

Hey Esk ik denk een meisje maar iedereen om me heen zegt een jongen.

Liefs

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden