Ga naar inhoud

Wie starten er ook in febr. 2010 ?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Spaatje/ICSI/25-01 decapeptyl /16-02 echo /

Witje/Sandra / ICSI 1e echo 19 feb

Meetje IVF-ICSI 3/21-01 uitslag diabeteswaardes/02-02 start decapeptyl

Sandra

Saab/ nu icsi 15 feb. gonal-F 23 feb echo

Diane/2e ICSI 15 febr.decapeptyl/23 febr. echo

wannabeemom

Eslief/1e ICSI/7-01 intake verpleging

Nath82/1e ICSI/22-01 intake verpleegkundige IVF/punctie maart

**Men**

Yolande

Sanne

Herma

Pammie

Annema

Caroline

Gerda 3e ICSI

Hallo meiden, heb mijzelf ook even bij het rijtje gezet.

Onverwachts gebeld door het zknhuis dat we ipv april in febr. mogen starten!!!

Nu over 2 weken ongi worden en aan de pil. Vervolgens op dag 19 starten met deca.

Deze keer ga ik stimuleren met menopur ipv puregon. Vorige 2 pogingen eigenlijk geen kilo aangekomen..

Jullie ook veel succes en dat we er met z'n allen voor gaan zorgen dat er veel november en december beebs mogen komen!!

• Reacties 1,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

LindaJ/ IVF2? 21-01 decapeptyl / 02-02 echo

Sandra

wannabeemom

**Men**

Yolande

Sanne

Herma

Pammie

Annema

Caroline

Gerda 3e ICSI

Hallo meiden, voelde me een beetje buitengesloten, stond nl nog niet in de lijst, heb mijzelf er dus ook even bij gezet.

Zou wel leuk zijn als iedereen achter haar naam schrijft wanneer ze wat doet (bv sarten met hormonen of de datum van de echo)

Ik ben sinds afgelopen zondag aan de pil, dus hoef gelukkig niet meer te wachten op rood. De vorige IVF poging ben ik niet bijgekomen of zo, alleen super veel moe en veel last van hoofdpijn.

Iedereen succes.

Groetjes Linda

Geplaatst

Hoi meiden, ook ik zal even toevoegen wat nu in onze agenda staat. Volgende week krijgen we de prikinstructies en kunnen we nog nieuwe vragen stellen en hopelijk krijgen we dan ook te horen dat we inderdaad eind deze maand mogen beginnen! Vanwege de kerststop kan het nu ineens druk zijn, dus kleine kans dat we toch nog een maand moeten wachten... Duimen jullie van niet???

Bij ons geen sprake van pillen of iets: op 2e/3e dag van de menstruatie begin ik met Puregon/Gonal-F en dan op dag 5 met Orgalutran/Cetrotide. Punctie zal dan in de 1e week van Februari zijn ongeveer... Spannend!

LindaJ/ IVF2? 21-01 decapeptyl / 02-02 echo

Sandra

wannabeemom

**Men**

Yolande

Sanne

Herma

Pammie

Annema / 1e IVF / 13 jan. prikinstructies, 26 jan. ongesteld & beginnen???

Caroline

Gerda 3e ICSI

Geplaatst

• Spaatje/ICSI/25-01 decapeptyl /16-02 echo /

• LindaJ/ IVF2? 21-01 decapeptyl / 02-02 echo

• Witje/Sandra / ICSI 1e echo 19 feb

• Meetje IVF-ICSI 3/21-01 uitslag diabeteswaardes/02-02 start decapeptyl

• Sandra

• Saab/ nu icsi 15 feb. gonal-F 23 feb echo

• Diane/2e ICSI 15 febr.decapeptyl/23 febr. echo

• wannabeemom

• Eslief/1e ICSI/7-01 intake verpleging

• Nath82/1e ICSI/22-01 intake verpleegkundige IVF/punctie maart

• **Men**

• Yolande

• Sanne---1ste IVF---Intake-gesprek Nijmegen ?---NOD 10 januari

• Herma

• Pammie

• Annema

• Caroline

• Gerda 3e ICSI

Ik heb even gegevens achter mijn naam gezet. Ik weet alleen nog niet veel moet het gesprek nog afwachten.

Ik heb wel veel last gehad van de hormonen;

- Ben veel aangekomen

- Had enorme last van opvliegers. Zo ineens brak het zweet me dan uit

- Kon boos zijn om niets, de bezem stond al buiten bij de deur, Man! Wat een heks! (het erge is dat ik op dat moment best wel besefte dat ik hartstikke onterecht bezig was, maar gewoon in die sjachie-rol door blijven gaan).

Ik voel me ook super nu ik even helemaal geen hormonen gebruik.

Nog een paar dagen en dan is mijn nod..

Liefs Sanne

Geplaatst

Sanne!!. ook iemand met de bekende opvliegers tijdens hormoon gebruik.

Dacht al dat ik zowat de enigste was.

Ik had t vooral van de pregnyl spuit. En dan brak het zweet zo ineens uit..vreselijk!!

Blij dat ik dat nu effe niet heb hoor.

Aangekomen ben ik ook. Niet zo super veel,maar ik kan merken dat ik een flubber buikje heb,en dat had ik voorheen nooit! Wel jammer,maarja,je doet er niks aan.

Geplaatst

spannend zeg voor iedereen!!

inderdaad een goed idee om achter je naam te zetten waar je mee bezig bent en waneer.. het is toch een hele lijst om al uit je hoofd te leren:)

Wat apart dat er hier mensen zijn afgevallen van de hormonen.. de mensne die ik ken kwamen giga aan en waren inderdaad mega chago.. net als sanne je weet wel dat je verkeerd doet maar je gaat gewoon door..mijn man mag zich dus bergen... ik ben al niet zo lief als ik ongesteld moet worden.. dat is sinds ik gestopt ben met de pil;)

Morgen heb ik de afspraak bij de verpleging.. ik hoop ook eind van de maand aan de pil te mogen.. spannend hoor.. ik knijp hem wle een beetje en slaap slecht.. al zo lang wachten we hierop en dan nu is het begin eindelijk een feit..:clap2:

Geplaatst

• Spaatje/ICSI/25-01 decapeptyl /16-02 echo /

• LindaJ/ IVF2? 21-01 decapeptyl / 02-02 echo

• Witje/Sandra / ICSI 1e echo 19 feb

• Meetje IVF-ICSI 3/21-01 uitslag diabeteswaardes/02-02 start decapeptyl

• Sandra

• Saab/ nu icsi 15 feb. gonal-F 23 feb echo

• Diane/2e ICSI 15 febr.decapeptyl/23 febr. echo

• wannabeemom

• Eslief/1e ICSI/7-01 intake verpleging

• Nath82/1e ICSI/22-01 intake verpleegkundige IVF/punctie maart

• **Men**

• Yolande

• Sanne---1ste IVF---Intake-gesprek Nijmegen ?---NOD 10 januari

• Herma

• Pammie

• Annema

• Caroline 3e ICSI, 4 februari evaluatie, start deca rond 20 februari

• Gerda 3e ICSI

Geplaatst

Wow wat wordt het ineens druk!! Leuk!! Rijtje ziet er goed uit.

Ook ik vind het spannend worden! Nog 2 weken en 2 dagen voor de prikinstructies. Dan zit ik op CD 23 dus dan zal ik wel snel aan de pil gaan. Nog geen idee.

Vandaag gehoord dat weer een bekende zwanger is. Van poging 1 nog wel. Wat een kutbericht! Ik heb het gevoel dat ik op de snelweg van het leven met pech aan de kant sta terwijl iedereen mij voorbij raast................. moet nu wel weer lachen om mijn eigen metafoor.....waar haal ik deze onzin nou weer vandaan?? Maar goed, ik voel me kut en ik krijg er steeds meer moeite mee....... Nog 2 weken en 2 dagen en dan komt de wegenwacht om me in ieder geval weer een beetje op weg te helpen. Ook al ga ik dan erg langzaam en misschien beland ik wel op een andere afslag naar een ander doel maar we gaan in ieder geval vooruit :happy8: Duzzzzzz genoeg filosofisch gelul voor vandaag....

Leuk dat we zo'n gemengde groep hebben. Sommigen al aan de 2e of 3e poging en sommigen de 1e. Zo kunnen we onze ervaringen mooi met elkaar delen. Ik ben erg benieuwd hoe ik ga reageren op de hormonen....... mijn man ook :laughing9:

Succes allemaal met wachten op de ongi.... Mijn NOD is voorlopig 29 januari. Mag eigenlijk geen NOD heten want ongesteld wordt ik, zwanger worden is op de natuurlijke manier onmogelijk.

Wat een verhaal, sorry!! haha ik ben er wel wat van opgevrolijkt dus hoop dat ik jullie er niet teveel mee deprimeer..... Bedankt voor de uitlaatklep.

Heel vel liefs Nathalie.

Geplaatst

heeey nathalie,

heel herkenbaar die gevoelens.. blij dta ze zwanger zijn maar ook zo klote..Mijn schoonzusje vertelde 2de kerstdag dat ze zwanger was.. ik heb zo moeten huilen en ben naar huis gegaan.. na 3 jaar proberen verteld zij dat ze na de eerste maand gelijk zwnager is.. wij hadden het eerste kindje moeten krijgen uit de familie het is zo oneerlijk:(:(

Inmiddels ben ik al wat rustiger heb kunnen babyshoppen voor haar en ze heel veel geluk gewenst.. toch kan ik mijn gevoel niet onderdrukken en blijf ik een beetje uit haar buurd.. hun leven bestaat nu alleen uit ene baby krijgen en daar kan ik nu niet goed tegen..

Morgen hoor ik meer en ook ik hoop 28 januarie aan de pil te beginnen

sterkte! en kop op over pakweg 2 maanden kom jij vast ook met gewledig nieuws:D

Geplaatst

Hey Eslief,

Wat een rotdag voor zo'n bericht... 2e kerstdag... Wel knap dat je voor ze hebt kunnen babyshoppen.

Het is inderdaad handig om soms wat uit de buurt van sommige mensen te blijven... doe ik ook met vrienden die helemaal into hun baby zijn. Is erg lullig en ik wil het ook niet maar omzelf overeind te kunnen blijven moet ik soms wel. Goed dat jij dat ook doet.

Heel veel succes morgen!! Hopelijk mag je snel beginnen! Ik zal voor je duimen!

Geplaatst

dank je wel:)

kwa babyshoppen dat kan ik wel.. gemeen genoeg koop ik niet het allerleukste wat er is..:icon_scratch: ik koop iets wat ik leuk vind.. wat ik heel leuk vind laat ik hangen voor mezelf:P

Wij kopen zelf ook vrij regelmatig iets.. meestal bij een kraamkadotje ofzo kopenw e sokjes/slofjes of een rompertje ofzo..Gewoon om het gevoel te houden dat het gaat lukken.. na 3 jaar heb ik dus al aardig wat;)

esther

Geplaatst

Maandag 1 februari heb ik weer een intake gesprek in het Amphia.

Bij de vorige hebben we besloten het nog 6 maanden uit te stellen ivm bruiloft en afstuderen.

3 februari loopt mijn Zoladex periode weer af.

Ik mag de IVF nog max 3 maanden uitstellen van mijn Gyn.

Maar wellicht kan ik nu gelijk beginnen? Ik ben benieuwd wat de IVF-arts gaat zeggen.

Wij hebben het nog nooit via de natuurlijke weg geprobeerd dus ik heb echt totaal geen idee of ik goed vruchtbaar ben. Dus dit word extra spannend!

Geplaatst

hai Csika welkom!

1 februari is dus extra spannend! willen jullie nu graag beginnen?jouw geval lijkt me best heel lastig..

groetjes esther

Geplaatst

Nou het rare is dat ik eigenlijk gewoon nu wil beginnen om te weten hoe alles in z'n werk gaat en of wij wel een kleine kunnen krijgen.

Maar aan de andere kant heb ik nog totaal geen moedergevoelens. Wel leuk hoor een baby, maar dan voor een uurtje, ik zie mezelf daar dus niet de hele dag voor zorgen. Maar het schijnt zo te zijn dat je die gevoelens er na de bevalling gelijk helemaal zijn, dus daar ga ik dan maar voor.

Mijn man kan echt niet wachten, zijn broers hebben afgelopen jaar allebei een kleine gekregen en hij is niet weg te sla bij ze.

Beetje rare situatie dus, wij moeten wel nu, terwijl ik er nog niet 100% klaar voor ben. Maar over een paar jaar misschien wel en dan is het misschien niet meer mogelijk.

Geplaatst

Ciska mag ik vragen waarom jullie het op de normale manier nog nooit geprobeert hebben??????

Het is echt lekker druk aan het worden in ons clubje nu gezellig..........

Geplaatst
Ciska mag ik vragen waarom jullie het op de normale manier nog nooit geprobeert hebben??????

Het is echt lekker druk aan het worden in ons clubje nu gezellig..........

Tuurlijk mag dat ;)

We waren nog niet toe aan kinderen. Was iets voor de toekomst.

Maar toen afgelopen februari bleek dat ik al jaren heel erg ziek ben en niets er meer normaal uitziet in mijn buik (alles verkleefd en vervormt) werd er ineens spoed gezet achter onze kinderwens door mijn Gyn.

Door de Zoladex (kunstmatige overgang) is alles rustig geworden en zijn de cystes verdwenen.

Maar als ik stop met de Zoladex om op de natuurlijke manier zwanger te willen worden en weer ongesteld word begin ik weer van voor af aan en word ik weer erg ziek. (behalve als ik in 1 keer zwanger ben)

Bovendien ziet alles er zo verwrongen uit van binnen dat de kans groot is dat mijn eileiders niet toegankelijk zijn.

Geplaatst
dank je wel:)

Wij kopen zelf ook vrij regelmatig iets.. meestal bij een kraamkadotje ofzo kopenw e sokjes/slofjes of een rompertje ofzo..Gewoon om het gevoel te houden dat het gaat lukken.. na 3 jaar heb ik dus al aardig wat;)

esther

Wat een goed idee!! Ik was al wel bezig met opknappen kamertjes die ooit kinderkamers moeten gaan worden maar verder durfde ik niet te gaan! Wel erg leuk.

@Ciska: wat een verhaal zeg! Heftig! Jullie gaan een spannende tijd tegemoet, heel veel succes!!

Liefs Nathalie

Geplaatst

heey nathalie,

Ik ben hiermee begonnen om nu gefrustreerd te raken..Door elke keer iets te kopen hou ik de kosten klein en ons gevoel goed..Ik weet dat veel het juist niet doen omdat het zonde is als je er nooit wat aan hebt..Maar voor mij werkt het juist heel goed..Elke keer als ik wat moet kopen koop ik voor mezelf ook..Zo heb ik leuke dingetje en niet elke keer een rot gevoel in de babywinkel:laughing9: Ik heb juist een blij gevoel want ik mag weer wat kopen voor ons babytje..Tot nu toe heb ik ook al het geloof dat het gaat lukken en probeer positief te blijven:)

Ciska wat heftig joh.. ik had wel al iets gelezen bij een stukje van je.. het lijkt me echt heel dubbel.. De echte moedergevoelens komen pas als je een kindje krijgt.. dan weet je pas echt wat het inhoud..zodra je ene klein hompje in je armen hebt..Maar je moet er natuurlijk wel klaar voor zijn.. ik kan niet voor je oordelen maar als ik het zo lees denk ik dat jullie er wel goed over moeten praten of dit al het moment is.. veel succes in elk geval

esther

Geplaatst

Lief zeg die reacties hier!

@ Esther dat doen we uiteraard en mijn man is er van overtuigd dat die moedergevoelens wel komen. Een kindje is wel gewenst hoor, ook als het eerder is dan ik in gedachte had. Ik plan mijn leventje er wel omheen!

We moeten dat wondertje toch een kans geven.

Geplaatst
heey nathalie,

Ik ben hiermee begonnen om nu gefrustreerd te raken..Door elke keer iets te kopen hou ik de kosten klein en ons gevoel goed..Ik weet dat veel het juist niet doen omdat het zonde is als je er nooit wat aan hebt..Maar voor mij werkt het juist heel goed..Elke keer als ik wat moet kopen koop ik voor mezelf ook..Zo heb ik leuke dingetje en niet elke keer een rot gevoel in de babywinkel:laughing9: Ik heb juist een blij gevoel want ik mag weer wat kopen voor ons babytje..Tot nu toe heb ik ook al het geloof dat het gaat lukken en probeer positief te blijven:)

esther

Hey vriendinnetje :tongueP:

Grappig, ik heb dus precies hetzelfde gevoel bij het opknappen van die kamertjes. Ik denk dat ik jouw voorbeeld ook maar ga volgen zodra de kamertjes klaar zijn.... kan ik de spullen daar leggen en hoef ik er niet naar te kijken als ik het niket wil en kan ik er wel naar kijken als ik dit wel wil! Goed plan!!! :toppie:

Geplaatst

Ik kan ook niet oordelen over jullie;)

het was een constatering.. moet me er ook niet mee bemoeien;)

het is denk ik voor jouw ook een stuk lastiger om de mmm in te moeten..

dit is je eenigste kans er is geen kans op proberen voor jullie.

knuffel en veeeeeel sterkte

Geplaatst
Hey vriendinnetje :tongueP:

Grappig, ik heb dus precies hetzelfde gevoel bij het opknappen van die kamertjes. Ik denk dat ik jouw voorbeeld ook maar ga volgen zodra de kamertjes klaar zijn.... kan ik de spullen daar leggen en hoef ik er niet naar te kijken als ik het niket wil en kan ik er wel naar kijken als ik dit wel wil! Goed plan!!! :toppie:

heeey dinnetje:clap2:

toen wij verhuisd zijn hebben we meteen neutraal behang met vlinders in de "babykamer" geplakt.. die is dus al klaar.:) en inderdaad soms kijk ik naar spulletjes als ik het kamertje in loop.. en straks nog veeeeeeeeeeel vaker als ik een poging heb.. en dan hoop ik dat ik het uiteindelijk niet het raam uit knikker;) ik heb er een klein ladekastje staan met alle spulletjes.. shampoo enzo ook al..dat reukt ook naar baby..

Maar nu eerst het echte werk.. de ICSI

Geplaatst
Lief zeg die reacties hier!

@ Esther dat doen we uiteraard en mijn man is er van overtuigd dat die moedergevoelens wel komen. Een kindje is wel gewenst hoor, ook als het eerder is dan ik in gedachte had. Ik plan mijn leventje er wel omheen!

We moeten dat wondertje toch een kans geven.

Jeetje mina, wordt druk zeg hahaha.

Maar goed, wat ik wilde zeggen: toen mijn eileider voor het eerst draaide wilde we wel kinderen maar niet op dat moment. Omdat toen bleek dat zwanger worden op de natuurlijke manier lastig ging worden zijn bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen en zijn we direct begonnen. Achteraf ben ik hier heel blij mee omdat wij dus toen nog niet zo heel erg lang bezig waren. Op dit moment zijn we een jaar bezig met bewust zwanger raken (sta al een tijdje op de wachtlijst) en nu begint het wel een rol te spelen, maar nu zijn we ook al bijna aan de beurt. Dus bij mij is het ook later gekomen.

Tja moedergevoelens, ik twijfel wel regelmatig of ik wel een goede moeder zou zijn en of ik het allemaal wel kan maar volgens mij is dat normaal...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden