Ga naar inhoud

uitgerekend september 2010

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hey Joy !

Thanx voor je aanvullende info !

Gedroogde abricozen ben ik niet zón liefhebber van. Alleen die kleine gedroogde stukjes fruit in cruslie vind ik wel weer lekker...maar dat is zo weinig ;-)

Raar he..idd van die lever. Vroeger moesten zwangeren vrouwen dat eten en nu moet je er heel voorzichtig mee zijn. Nou vind ik niet erg..ben er niet echt gek op.

Vlos zei dat ik ook maar floradix moest gaan proberen. Heb maar de tabletvorm genomen..drankje schijnt wel vies te smaken. 3 keer daags 1 tablet.

Zal ook geen toetje meer nemen na t warme eten..nooit bij stil gestaan dat dat ijzeropname remt. Extra vit. c tabletje maar bij t eten kan ook geen kwaad voor betere opname. Ik was gestopt met extra vit/min. (materna van centrum) zo ongeveer een paar weken na verstrijken van verplichte foliumzuur. Zie je toch dat ondanks dagelijks verse groente/fruit t niet genoeg is blijkbaar. Verbruik zal wel hoger liggen dan.

Zo zwembadje gevuld..misschien een frisse "duik"zo nemen.

bye bye

• Reacties 1,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hi Ladies!!

Wat is er weer een hoop gebeurd zeg! Heb volgens mij niet helemaal bij kunnen lezen.

Wat een ontzettend leuke kamer Marjon! Sfeervol met hout, echt gaaf.

@Manon, is het echt zoveel handiger als de baby met zijn voeten naar je toeligt? Kan nu nog mijn commode aanpassen, wat je zegt klinkt ontzettend logisch eigenlijk. Waarom zouden ze dan alle commodes dwars verkopen eigenlijk? Bedankt voor de tip in ieder geval, ik ga een extra blad maken voor mijn commode.

Hopelijk gaat het weer wat beter met je trouwens, als het zo is dat je HB te laag is dan is het hyperventilatieverhaal (en daarmee het in het zakje blazen) waarschijnlijk ook niet van toepassing. Lijkt me eerder dat je juist heel rustig en diep moet ademen om meer zuurstof te krijgen ipv nog minder. Ben benieuwd wat je vlos voor oplossing heeft, want dit is wel heel onhandig!

@ Claudia, hopelijk blijft je CTG goed en mag je weer naar huis. Als je daar heel rustig aan kunt doen is toch heel veel fijner dan in het ZH! Ik duim voor je meis!!

@ Peggy, harde buiken en krampen, vervelend zijn ze he? Ik hen ze ook en troost me maar met de gedachte dat het er allemaal bij hoort en de manier van mijn lichaam is om te zeggen dat ik het rustig aan moet doen. Merk dat nu de laatste loodjes dichterbij komen ik opeens heel veel moet van mezelf terwijl dat eigenlijk niet meer gaat ;-))

Oh marretje, een voetmassage, wat een heerlijkheid! Geniet ervan!!

Poppie hoe was je borstvoedingscursus? Ben heel benieuwd!

Hier alles zijn gangetje, wil nog veel te veel. Met als gevolg dat dat niet lukt en de lijst blijft staan. Goede voornemens elke dag weer ;-) Belangrijkste is om het rustig aan te doen voor die kleine uk. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan merk ik, zelfs met dit weer ;-))

Maandag weer naar de gyn, krijg dan ook rhesus prik. HB is ook getest, ben benieuwd naar de uitslag. Hoe gaat het bij jullie met gewicht? Heb het idee dat er bij mij met deze hitte ook flink wat vocht blijft hangen in mijn lijf. Hopelijk kan de gyn daar ook wat van zeggen maandag.

Dat was het weer voor nu, weinig te melden eigenlijk ;-)

Geniet van de zomer en rustig aan allemaal!

Liefs

Cjee

Geplaatst

Hi Ladies!!

Wat is er weer een hoop gebeurd zeg! Heb volgens mij niet helemaal bij kunnen lezen.

Wat een ontzettend leuke kamer Marjon! Sfeervol met hout, echt gaaf.

@Manon, is het echt zoveel handiger als de baby met zijn voeten naar je toeligt? Kan nu nog mijn commode aanpassen, wat je zegt klinkt ontzettend logisch eigenlijk. Waarom zouden ze dan alle commodes dwars verkopen eigenlijk? Bedankt voor de tip in ieder geval, ik ga een extra blad maken voor mijn commode.

Hopelijk gaat het weer wat beter met je trouwens, als het zo is dat je HB te laag is dan is het hyperventilatieverhaal (en daarmee het in het zakje blazen) waarschijnlijk ook niet van toepassing. Lijkt me eerder dat je juist heel rustig en diep moet ademen om meer zuurstof te krijgen ipv nog minder. Ben benieuwd wat je vlos voor oplossing heeft, want dit is wel heel onhandig!

@ Claudia, hopelijk blijft je CTG goed en mag je weer naar huis. Als je daar heel rustig aan kunt doen is toch heel veel fijner dan in het ZH! Ik duim voor je meis!!

@ Peggy, harde buiken en krampen, vervelend zijn ze he? Ik hen ze ook en troost me maar met de gedachte dat het er allemaal bij hoort en de manier van mijn lichaam is om te zeggen dat ik het rustig aan moet doen. Merk dat nu de laatste loodjes dichterbij komen ik opeens heel veel moet van mezelf terwijl dat eigenlijk niet meer gaat ;-))

Oh marretje, een voetmassage, wat een heerlijkheid! Geniet ervan!!

Poppie hoe was je borstvoedingscursus? Ben heel benieuwd!

Hier alles zijn gangetje, wil nog veel te veel. Met als gevolg dat dat niet lukt en de lijst blijft staan. Goede voornemens elke dag weer ;-) Belangrijkste is om het rustig aan te doen voor die kleine uk. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan merk ik, zelfs met dit weer ;-))

Maandag weer naar de gyn, krijg dan ook rhesus prik. HB is ook getest, ben benieuwd naar de uitslag. Hoe gaat het bij jullie met gewicht? Heb het idee dat er bij mij met deze hitte ook flink wat vocht blijft hangen in mijn lijf. Hopelijk kan de gyn daar ook wat van zeggen maandag.

Dat was het weer voor nu, weinig te melden eigenlijk ;-)

Geniet van de zomer en rustig aan allemaal!

Liefs

Cjee

Geplaatst

Hey Cjee,

Commode heb ik verder niet aangepast...alleen t aankleed kussen leg ik er dwars op in t midden..niet in de lengte mee dus. De meeste leggen t kind met hoofd links en voeten rechts (als je rechts bent dan) voor je..maar ik leg t zoals t in bed ligt voor me..dus voeten tegen mijn buik.

Dan hoef ik niet scheef te staan met t aankleden..ongemerkt heb je een hele scheve houding en als je een gevoelige rug hebt. Ik kreeg op den duur ook best rug klachten van t borstvoeding geven ondanks voedingskussen e.d..ga je toch scheef kijken naar je beeb. Bij consultatiebureau liggen de aankleedkussens ook dwars op de tafel...al heeft dit denk ik eerder een praktische reden...meer ruimte naast elkaar.

Claudia..hoe vergaat t je in t ziekenhuis...bloedje heet ook?

Hoe was CTG vandaag?

Trouwens..hier gaat er ook niet zoveel geschrapt worden van t lijstje Cjee..veel te warm ook he?!

Vocht vasthouden valt me nog mee..nog niet zón last van.

Over gewichtstoename..ben in tot.7 kg aangeomen nu. Valt me nog best mee..als t zo rustig doorgaat hoop ik niet ver boven de gebruikelijk12 uit te komen.

Ik was al 2 kg aangekomen van de ivf hormonen..had t er nog niet af toen ik zwanger raakte.

Sterkte alvast voor maandag met die spuit!

bye bye

Geplaatst

Even een kort berichtje!! Wat is het heeeeeeeeeeeeeeeet.

Vooral rustig houden allemaal. Ik heb nu geen last van dikke voeten en de krampen ook zie erg vandaag. Helaas wel harde buiken.. Maar misschien ook met de extreme hitte te maken. Ik hoop dat het weer snel aangenamer wordt..

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Nu een wonder--> 2 september uitgerekend:bcbbboy2:

Geplaatst

Claudia: Wat een naar bericht zeg. Hoop dat CTG goed was en dat je toch nog even naar huis kan, met die hitte is ook niet alles natuurlijk.

Wat is het inderdaad warm..pfff....we mogen toch best een keertje klagen toch? hihi....zit nog op mijn werk, geen airco maar heb het echt helemaal gehad.....nog 20 minuutjes en dan weekend. Nog 8 dagen werken en dan verlof!! Oh wat kijk ik daar naar uit!

nougoed verder geen nieuws iedereen fijn weekend en rustig aan he

Geplaatst

borstvoedingcursus was best interesant!

het meeste weet je wel, maar je leert altijd wel iets.

vandaag controle gehad, nu woensdag weer een echo en controle.

ook een ctg gehad, en morgen weer.

dieet slaat gelukkig aan, YES!!!!!

en idd. snikheet, gelukkig vanavond naar zwangerschapszwemmen.

heb verder totaal geen puf meer vandaag, groetjes en rustig aan allemaal.

Geplaatst

hoi hoi meiden

Ik ben weer thuis sinds vanmiddag!!!

Met RUST!!!

ctg waren de afgelopen dagen goed en mocht lekker naar huis!

hitte viel wel mee in het ziekenhuis had airco op de kamer jaja

Inprincipe maandag terug voor ctg en dan weer scheme ma, wo en vrij

ma ook groeiecho.

maar heb voor morgen ook ctg aangeveraagd want de afgelopen dagen elke dag gedaan en dan ineens 2 dagen niet gaf me geen gerust gevoel

dus ga morgen ook ffies ctg doen.

bedankt voor al jullie lieve reacties!

Liefs claudia

Geplaatst

Hey Claudia..mooi dat je weer thuis bent..is toch veel fijner dan in t ziekenhuis....alhoewel..lekker bij de airco? ;-) Ze houden je mooi onder controle!

Poppie...goed dat je dieet nu aanslaat! Weet je ook waar je de moeite voor doet niet dan?! Als ik straks vragen heb met de BV dan weet ik je te vinden haha

Ik heb mijn retro spiegeltje gevonden op Marktplaats..prijs overeen gekomen...en kan hem hopelijk maandag ophalen..is niet ver hier vandaan. Kan ik hem mooi gaan spuiten (creme/wit)...nu nog een lamp.

Straks gaan we naar mijn zus buikfoto's maken voor t geboortekaartje...vroeg op want anders is t straks weer te warm..helemaal met al die lampen er bij.

Nou dames..hoofd en voetjes koel houden weer

Zus heeft net afgebeld..was te warm in de kamer en luchtvochtigheid te hoog. Nu na de vakanties dan maar....

Geplaatst

Claudia fijn dat je weer thuis bent!!!

en wat jammer dat je buikfoto's niet kunnen doorgaan vandaag taurus, maar het is ook wel weer erg warm.

ik ga zo maar weer eens naar het z'huis aan de CTG liggen.

eigenlijk daarna meteen ff een paar boodschapjes doen, maar het is zo hot...maar dat zal nog wel aanhouden voorlopig.

iedereen een fijne dag, met voor jullie veel ijsjes.

Geplaatst

Claudia wat ontzettend fijn dat je weer thuis bent!!

Poppie mooi dat je dieet aanslaat en hoe was de ctg vandaag?

Manon is idd veel te warm om foto's te maken. Dus je hebt je spiegeltje gevonden, goed bezig!

nou hier niet veel puf, het is wel wat te warm hoor. Iedereen heeft er natuurlijk last van en we mogen niet klagen maar zou toch graag willen dat het een paar graadjes koeler werd hoor...

nougoed fijne dag

Geplaatst

ctg was in orde!!!

maar moet nu, net als Claudia 3x per week aan de ctg.

ook op maand. woensd. en vrijdag.

omdat mn buik zo dik is, en ze minder beweging kunnen voelen, net als ik, houden ze het zo toch in de gaten.

maar gelukkig is alles verder wel goed.

ook ik heb het bloedjeheet, en van mij mag het ook wel gaan afkoelen!!!

Geplaatst

hoi hoi

ctg was voldoende/goed daarstraks maar ze willen toch dat ik morgen ook ff kom voor ctg voor extra check! (begrijp ook niet waarom ze me ontslagen hebben eigenlijk)

ik ga super rustig aan doen en gewoon vol blijven houden!

Poppie fijn dat je ctg goed was!!!

En ze gaan jouw dus ook goed in de gaten dus!!

Kan geen kwaad!!

het stelt je wel gerust als je ctg steeds goed is!

Liefs claudia

Geplaatst

:icon_sunny:Volhouden hoor meiden!!!!!!!!!!! Fijn dat de ctg scans goed zijn!!

Volgens de weerberichten komt er verkoeling aan!!!!!:glasses9:

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

hoi hoi,

Net teug van controle ZH

CTG was prachtig Wat een opluchting weer!

Groei echo ook gehad weer.

Beebje weegt nu 1800 gr

het gaat dus goed, wel fijn!

liefs Claudia

Geplaatst

ook hier was de ctg goed vandaag, jippie!!!!

woensdag weer eerst een ctg, daarna een echo, en dan bij de arts komen.

nu weer ff rustig aan doen.

Geplaatst

Poppie en Claudia mooi om te lezen dat de ctg scans goed waren. Kan me goed voorstellen dat het steeds spannend is hoor....je wilt natuurlijk dat de beeb zo lang mogelijk blijft zitten en dat hij/zij het fijn heeft daar.....spannend allemaal.....

het is hier nu wat koeler geworden door de vele regen en onweer....heerlijk!!

Geplaatst

Wel spannend hoor poppie en claudia.. Wordt het bij jullie beide nu ook eerder gehaald?? Of is dat afwachten..

Vandaag weer last gehad van de krampen en veel harde buiken. Als ik er aan denk dat dit nog tot over de 40weken kan duren..........

We wachten het maar af! Als het maar goed gaat daar binnen!

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

Fijn dat de ctg 'weer goed waren Claudia en Poppie..ga zo door!

Annie...t koelt een beetje af..maar dat je nou zegt van lekker briesje?

Morgen 1 dag wat koeler nog en dan gaan we weer...pffff

Peggy..vervelend voor je die krampen en harde buiken...in bad/warme douche helpt dat wat ontspannen...alhoewel met dit warme weer zit je daar ook niet op te wachten ..een warm bad.

Ik heb net de 3/4D echo gehad. Erg leuk weer.

Heb gebrobeerd om de foto's naar mijn album te krijgen..lukt me niet.

Ze komen van cd rom af..opgeslagen op de copmputer..maar blijkbaar accepteert mijn album dat niet?

Wie geïnteresseerd is ...stuur maar even een pb tje met mailadres...dan verstuur ik ze

...weet ook niet hoe ik t anders voor elkaar krijg om ze d'r op te krijgen...

Groetjes Manon

Geplaatst

Uitgerekend

01 september: Claudiaatje

02 september: Peggy :bcbbboy2:

02 september: Sabke77 :bcbbboy2:

06 september: Luna75 :bcbbgirl2:

07 september: Annie :bcbbboy2:

08 september: Sterremaud

09 september: Bubblicious

10 september: Cjee :bcbbboy2:

10 september: Femke :bcbbboy2:

13 september: Yasmine1974

15 september: Marretje:bcbbgirl2:

16 september: Poppie :bcbbboy2:

28 september: Taurus71 (Manon) :bcbbgirl2:

30 september: Carolina

30 september: mama27 (Marjon) :bcbbboy2:

Eerstvolgende afspraak:

15-07 Marjon afspraak VK

16-07 Sabke afspraak VK

16-07 Taurus71 afspraak VK

20-07 Peggy afspraak VK

21-07 Annie afspraak VK

02-08 Annie afspraak VK

Zo even t lijstje weer naar boven gehaald...

t is rustig hier...hier ook weinig nieuws.

Nog 3 daagjes werk en dan heerlijk 2 weken vrij...daarna nog 3 weekjes werken en t verlof is in zicht. Kan me er nu al op verheugen.

Geplaatst

Hi Ladies!

Wat heerlijk dat de ctg's goed waren en dat je weer thuis bent Claudia! Iets minder warm, dat scheelt met het missen van de airco.

Manon, dank voor je tips, ik heb een erg gevoelige rug dus ga je tip absoluut meenemen om recht voor me te verschonen!

Gisteren rhesusprik gehaald en ik weet niet of het ermee te maken heeft maar ik was gisteren avond toch emotioneel! Hubbie heeft het flink te verduren gehad vanmorgen, had me gisteren nog groot gehouden maar dat kwam er vanochtend natuurlijk toch allemaal uit. Jeetje, ik hoop dat dit snel voorbij is zeg. Schrik gewoon van mezelf als ik zo ben!

Verder was de controle hier ook weer tiptop. Gaat snel he meiden?!

Liefs

Cjee

Geplaatst

hoi dames,

hier ook weinig nieuws, behalve dan dat ik wel altijd zwanger zou willen zijn, zo gaaf vind ik het!!!!! Misschien verandert dit nog komende weken maar voor nu, tis een hit!

Vooral na gisteren, 4e lesje pufclub, 9 klagende dames om me heen, dan voel ik me helemaal super goed!

Ben alleen absoluut nog niet klaar om te gaan bevallen, plak er maar een maandje achteraan zo denk ik.

Groetjes en sterkte weer allemaal!

Geplaatst

Cjee dat kan idd. weleens gebeuren, ik ben vorige week ook een keer uit het niets uitgeflipt tegen mn hubbie.

hoort er ook bij, haha.

Sabke, ik ben er wel klaar mee eigenlijk, dus als jij nu eens een maandje bij mij wegneemt dan.....jij blij, ik blij.

vanmorgen een paar druppeltjes bloed verloren, maar heb dat al vaker gehad, dus zal wel niks zijn.

moet vanmiddag toch naar het ziekenhuis, eerst een CTG, dan een echo en daarna bij de arts komen, meld ik het wel maar even.

en voor zover mij bekend is, hoeft de baby niet eerder gehaald te worden.

in het ziekenhuis kijken ze echt alles per week.

en het dieet slaat aan, gelukkig!

dus wachten geduldig alles af.

hier is het nog steeds bloedje heet, bah, laat de regen maar losbarsten!!!

liefs X

Geplaatst

Cjee....hoort er vast bij..af en toe een emomuts zijn..komt door de hormonen toch? ;-)

Maakt niks uit..enneh hubbie moet dat maar even begrijpen.

Sabke..heerlijk positief ben jij...fijn dat je je zo goed voelt ! Moest er wel om lachen toen ik je berichtje las..zie t helemaal voor me op t pufclubje..allemaal puffende en zwetende dames en jij met een big smile op je gezicht haha...ga zo door!!!

Poppie..fijn dat je zo vaak controle hebt aan de andere kant..kun je meteen je vragen stellen he?! Als je t vaker hebt gehad zal t wel niets bijzonders zijn. Ligt de placenta laag? Vnamiddag komt er nood weer he..idd laat maar losbarsten!

Heb hier t huishoudelijke werk een beetje aan kant..de boel goed gelucht vanmorgen en nu weer alles dicht. Vanmiddag nog even aan t werk ..hoop niet dat ik dan van de weg word geblazen door de harde wind ;-)...scheelt gelukkig dat ik wat kg tjes zwaarder ben dan anders. Bye bye

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden