Ga naar inhoud

uitgerekend september 2010

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Inderdaad echt IEDEREEN vraagt het!!! Dan denk ik Ja, het is warm, maar IEDEREEN heeft het warm! :misc_expressions-wh

Het wordt aangenamer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Manon gelukkig was alles goed.. Wel vervelend dat je de klachten blijft houden.. afwachten maar.

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Nu een wonder--> 2 september uitgerekend:bcbbboy2:

• Reacties 1,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

t is idd wel afgezaagd...tuurlijk is t warm en heb ik er last van ...maar jij toch ook?

Aan de andere kant..ook wel lekker..je wordt wat meer ontzien...hahaaa

Heb vanmiddag kraampakket binnen gekregen (vroeg dacht dat t in de 7de maand zou komen)

Ik heb de neiging om een iglo te maken van die mooie inleggers en kraamverbanden!

:eskimo:...lekker koel!

Geplaatst

Ook hier de laatste dagen, zoals iedereen dus, heel veel last van de warmte gehad.

Slaap de laatste 1,5 week ook eigenlijk niet meer. Hooguit 2 uurtjes per nacht, heel af en toe kan ik later op de dag nog een beetje slapen maar dat lukt meestal ook nog niet eens. Verder nog geen last van dikke voeten/enkels/handen, gelukkig maar! Wel veel last van zwaar gevoel in mijn benen. Nu helpt mijn werk daar natuurlijk ook niet echt in mee (horeca).

Verder kreeg ik gisteren ook het kraampakket binnen...niet normaal hoe groot die dingen zijn zeg. Was het al helemaal vergeten van de vorige keer (mag ook wel na zoveel jaar

;-)).

Er zat als extraatje een tummietub bij, was wel een leuke verrassing. Zeker omdat ik hem zelf niet aangeschaft had. Maar goed, alles maar weer gauw in de doos terug gedaan want moet voorlopig nog even niet aan de bevalling denken hoor. Veel te vroeg daarvoor hahaha.

Verder hebben we de meubeltjes nu wel in elkaar staan. Zal morgen eens een fotootje maken en hier plaatsen. Moet alleen nog iets verzinnen voor aan de muur bij de commode. Wij hebben namelijk overal spachtelputz zitten maar dat is natuurlijk niet handig als je daar een kleintje moet verschonen/aankleden. Wil iets maken wat ik erboven aan het kapstokje kan hangen. Dus mocht iemand nog een idee hebben??? Hoor het graag....

Geplaatst

Uitgerekend

01 september: Claudiaatje

02 september: Peggy :bcbbboy2:

02 september: Sabke77 :bcbbboy2:

06 september: Luna75 :bcbbgirl2:

07 september: Annie :bcbbboy2:

08 september: Sterremaud

09 september: Bubblicious

10 september: Cjee :bcbbboy2:

10 september: Femke :bcbbboy2:

13 september: Yasmine1974

15 september: Marretje:bcbbgirl2:

16 september: Poppie :bcbbboy2:

28 september: Taurus71 (Manon) :bcbbgirl2:

30 september: Carolina

30 september: mama27 (Marjon)

Eerstvolgende afspraak:

06-07 Peggy afspraak VK

07-07 Annie afsrpaak VK

07-07 Marretje afspraak VK , bloedafname en prik ivm resus factor

12-07 Taurus71 3/4D echo

15-07 Marjon afspraak VK

16-07 Sabke afspraak VK

16-07 Taurus71 afspraak VK

Zo even t lijstje er weer bij gehaald.

Peggy..zie dat jij morgen controle hebt..Nog steeds last van krampen?

Marjon..leuk cadeautje een tummietub ! In die van mij zat een knuffel..een hond...vond m zelf niet zo leuk haha. Ik heb zelf ook een tummietub. Onze zoon vond t heerlijk...zón leuk gezicht als ze er in zitten met die opgetrokken beentjes en ontspannen koppie.

Kan je niet adviseren wat betreft iets boven de commode..weet niet hoe t er uit ziet met dat kapstokje..kan me er geen voorstelling van maken.

Ik heb een plank boven de commode en tussen de plank en de commode zelf wil ik nog een spiegeltje hebben. Onze zoon vond t altijd leuk om zich zelf te bekijken er in..ijdeltuit ;-)

Groetjes maar weer.

Geplaatst

Boehoe....mijn bouncing baby boy staat er niet meer bij :crybaby2:

Kan iemand die er weer bij zetten??

Geplaatst

Hoi Hoi

Staat wel leeg zo bij mij geen bouncing girl or boy

maar wij weten het dus niet, willen het pas weten bij de bevalling

Wij houden het lekker spannend!

vandaag weer op controle geweest

Inprincipe alles weer goed alleen de ctg was wat rustiger vergeleken bij vrijdag.

Dus ik mag morgen weer voor ctgtje

Voel de baby regelmatig en goed en daar zijn we allen dan wel blij mee!!

liefs claudia

Geplaatst

Foto-VLXGIVKN-D.jpg

Dit is het kamertje, nog niet verder aangekleed maar dan hebben jullie vast een beeld ervan. Aan de andere kant staat nog een kast maar die kon ik er niet in 1x op krijgen, het is namelijk maar een klein kamertje...

Moet dus nog iets verzinnen wat ik aan het kapstokje kan hangen (onder de plank) zodat de kleine straks niet de hele tijd tegen de muur komt.

Geplaatst

Leuk kamertje mama27! Misschien kan je iets van een plaat behandeld met magneet schoolbord verf daar kan je dan leuke dingen met magneetjes op doen en ook makkelijker schoon te houden ook kun je er nog een leuke tekst op schrijven en als je het wil veranderen is dat ook zo gebeurt. This maar een ideetje hoor weet niet of je ervan houdt.

Het blijft spannend claudia... Gelukkig voel je de baby goed dat stelt wel wat gerust..

Bij mij te minste.. hij is heel druk.. heb nog steeds zo nu en dan krampen wel iets minder dan vorige week en het weekend.. Morgen op controle ben benieuwd. Hoe voel jij je verder manon???? Gaat het een beetje?

Helaas krijg ik van de verzekering geen kraampakket dus moet het zelf aan schaffen.. Binnenkort maar eens doen. Die kado's die jullie erbij krijgen wel leuk hoor!!

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

Uitgerekend

30 september: mama27 (Marjon) :bcbbboy2:

Eerstvolgende afspraak:

06-07 Peggy afspraak VK

07-07 Annie afsrpaak VK

12-07 Taurus71 3/4D echo

15-07 Marjon afspraak VK

16-07 Sabke afspraak VK

Hij staat er weer bij Marjon ;-) !!!

Leuk kamertje! Vind t wel grappig om te zien dat iedereen t aan kleed kussen in de lengte heeft liggen..zo hoort t ook volgens mij.

Ik heb m altijd dwars op de commode zodat de baby met voetjes naar mij toe ligt. Vind dit veel makkelijker aan kleden..je hoeft dan niet zo scheef te staan en ik vind t ook iets veiliger. Als ze gaan rollen dan rollen ze naar links of rechts en dan heb je niet meteen een afgrond. Ik heb bij de commode ook een bak(verhoging) waar je t aankleed kussen in kan leggen (ook dwars)..dan ligt de boel helemaal vast...best handig..kan t kussen ook niet schuiven.

Leuk spiegeltje Marjon..ik zoek alleen iets anders. Beetje brocante achtig ding zoek ik..wat weer wat weg heeft van de tummietub standaard. Wit met ijzeren krullen haha snap je m nog?

Claudia..ze houden je mooi onder controle he?! Fijn dat je de beeb regelmatig voelt..goed teken.

Peggy...benieuwd wat ze morgen van je krampen zeggen bij de VK.

Ik heb gelukkig geen last meer van t borstbeen/rug gehad. Las in een ander topic dat iemand dezelfde klachten had..vreemd he..zal er wel bij horen. Verder gelukkig geen klagen hoor..alleen wat stijf en snel buitenadem en de zware armen/benen die er soms ineens zo inschieten.Voel me af en toe een torrelje wat op de rug ligt en niet meer overeind kan komen. Vooral in bed met omdraaien..doet bekken wel zeer.

Maar echt verder mag ik nog niet klagen.

Misschien kan je beter gewoon wat spulletjes los kopen Peggy..weet niet of je dan goedkoper uit bent. Zo veel bijzonders zit er niet in. Kraamverband/inleggers kun je zo bij een DA ophalen zag ik vandaag. Die matjes kun je bij de appotheek halen.Nou wat zat er meer in..wat steriele gaasjes, navelklemmetje, alcohol nou echt veel meer niet.

Wil je ook thuis bevallen of in t ziekenhuis?

Ik in t ziekenhuis..maarja je weet nooit hoe snel iets kan gaan he..je moet t toch voor de zekerheid in huis hebben. Vriendin van mij beviel zo snel...kraamhulp was er nog niet en ambulansepersoneel moest haar man aan de telefoon uit leggen wat hij moest doen.

Ze hebben de bevalling met zijn 2en gedaan dus..zo snel ging t. Gelukkig kort daarna kwamen de hulptroepen.Ze woonden ook nog tijdelijk in een caravan..naast hun huis wat opnieuw gebouwd werd. Gelukkig wel in de zomer maar tjong wat een belevenis.

Denk dat mijn vriend ook helemaal op zou zijn van de zenuwen als hem dat zou gebeuren haha.

Groetjes Manon

Geplaatst

Niet van die enge verhalen vertellen hoor manon hahaha.

Ons plan is inderdaad in het ziekenhuis bevallen.

Ik zal eens kijken wat ik precies in huis moet hebben. Heb wel zn lijstje van de verloskundige gehad.

Ik laat morgen weten hoe het bij de verloskundige was. Ben nu zo moe.. vandaag te druk gedaan. Mn mn moeder op pad geweest en te veel winkels gezien.. Eigenlijk gaat dat niet meer.

Kuzzzzzzzzz peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

Ben net terug van de verloskundige.. en ze denken echt dat het indalingsweeen zijn. Moest meteen liggen en ze ging voelen. Hij is dus echt al ingedaald, maar ligt nog niet vast in mn bekken. Dus kan nog schuiven. Ook heeft hij een voorkeurshouding (ligt meestal rechts) Maar met de krampen ligt tie vooral links dus dat kan ook extra gevoelig zijn. Verder waren ze eigenlijk tevreden. Ze zei mooie buik en bloeddruk was goed. Geen eiwitten in urine. Als er iets was moest ik wel bellen. Beter keertje extra bellen dan niet. Ik moet nu over 2 weken weer (20juli) Wil iemand dat bij het lijstje zetten..

Andere meiden ook weer succes morgen met de controle.

Groetjes Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

Uitgerekend

Eerstvolgende afspraak:

06-07 Peggy afspraak VK

07-07 Annie afsrpaak VK

12-07 Taurus71 3/4D echo

15-07 Marjon afspraak VK

16-07 Sabke afspraak VK

20-07 Peggy aspraak VK

Genoteerd Peggy. Goed teken dat hij al mooi is ingedaald. Merk je ook dat je wat meer lucht hebt gekregen nu dan een tijdje terug?

Schreef ik gisteren nog..ik mag niet klagen...

Vanmiddag bijna er onderuit gegaan buiten.

Ik had vannacht al heel weinig slaap gehad en voelde vanmorgen op t werk weer een paar keer de armen en benen zo zwaar worden. Verder rustig aan gedaan. Vanmiddag zocht ik buiten onze zoon die aan t spelen was met vriendjes. Had zón 40 meter gelopen..en toen begon t circus weer in armen,benen,rug...zo zwaar gevoel. Hoe verder ik liep ging t ook naar mijn hoofd stijgen. Ik denk ik moet terug. Ik liep achter een achterpad van huizen en waarschijnlijk hoorde die buurman (kende m nog niet) mij stuntelen en vast grijpen in de schuttingen en waarschijnlijk zuchten. Hij was buiten in de tuin aan t vegen en hoorde hem ineens zeggen .."gaat alles goed mevr.?

Nou nee daar hing ik vastgeklampt aan een schutting en durfde geen stap meer te verzetten zo zwaar zo zwaar in mijn hele lichaam. Hij zei kom maar even zitten achter maar ik durfde niet meer te lopen..bang dat ik er onderuit ging. Gewacht een tijd en die man mij maar vast houden ;-) leek wel een eeuwigheid te duren.Hij bood aan zijn dochter te bellen (was verpleegkundige)of de de arts..maar vond niet nodig. Hij bood drinken aan..erg lief allemaal. Uiteindelijk door hem ondersteund meegelopen en op een lounge bank buiten in de tuin bij hem gezeten. heb toen inmijn handen in een uit geademd volgens tip van de vlos en toen later kwam ik weer wat bij met trillende handen. Eenmaal opgeknapt weer op de been en naar huis..zag er gewoon tegen op. Bij mijn buren gestopt en gevraagd of ze thuis bleven vanmiddag. Denk als ik naar de vlos bel en ik moet komen of door naar t ZH om bv bloed te prikken...dan kunnen ze onze zoon opvangen. Maar toen bedacht ik me..ik wil voetbal zien op mijn eigen bank..stel voor als ze willen onderzoeken of zo en moet er blijven...jaha je haalt je van alles in je hoofd. Buurman had goede bloeddrukmeter en heeft opgemeten. 107/70...voor mijn doen wel laag maar niks geks..dus wat t nu telkens is dat gevoel..waar t weg komt. Ik houd t idd maar op wat de vlos ook benoemde..te veel zuurstof in t bloed omdat je bij inspanning anders gaat ademen (sneller)als je zwanger bent en alles druk omhoog. Dus neem in vervolg maar een boterhamzakje mee in de tas.

Nou heel verhaal weer met klaagzang...nu op naar de halve finale!!!

Ben benieuwd !! Veel kijkplezier voor degene die t ook leuk vind!

bye bye

Geplaatst

Dat is toch niet helemaal goed hoor manon. Ik heb zelf ook wel dat ik moet bijkomen na inspanning (trap oplopen, hond uitlaten etc) maar sinds ik aan de staalpillen en floradix zit voor mn ijzer.. heb ik niet meer het gevoel of ik tegen de grond ga. Je wordt er ook zo onzeker van. Straks durf je nergens meer heen.. bang om flauw te vallen. Ik ben ook wel het liefste in de buurt van huis nu. Maar anders bel je morgen toch nog even de verloskundige..Sterkte rustig aan en we horen het wel.

Zo WK kijken!

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

Manon, doe rustig aan meid!

en ga toch anders maar ff langs bij de vlos of ziekenhuis, laat het goed onderzoeken.

veel sterkte en succes.

Geplaatst

Ja ik doe zeker rustig aan...gisteren wat gegoogled...las dat Hb tussen 7,3 en 10 moet liggen. In t begin was t 8,5 en nu 6,5. Alles wat onder de 7,3 zit rekenen ze als bloedarmoede (ijzer te kort) Raar dat vlos niet heeft gezegd dat ik ijzer tabl. of zo ga nemen...( in dit geval krijg je dus juist te weinig zuurstof transport door je bloed)

Ik heb iig maar weer de materna tabl van centrum weer uit de kast gehaald en ga die maar weer trouw in nemen. Ik was er mee gestopt na t folium tijdperk.

Ik dacht ik eet gevarieerd genoeg..veel verse groente van de moestuin op dit moment, spinazie, andijvie ed..dus genoeg ijzer dacht ik. Blijkbaar gebruikt t lichaam nu ook extra veel ervan zodat er minder van overblijft..

Dus gewoon slikken weer en kijken de volgende keer bij controle of t gestegen is.

Annie en Marretje..jullie gaan vandaag naar de vlos....veel plezier en Marretje sterkte met de spuit!

Peggy...was weer leuk gisteravond he...op naar zondag. Ik ga vanavond ook kijken erg benieuwd wie de tegenstander wordt .

doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Geplaatst

wat weer een boel geschreven zeg!

Marjon wat een super leuke kamer, gezellig. Heel warm, met dat dondere hout erbij! Net als ik nog even verder aankleden dus. Heb er op het moment even helemaal geen zin in, nergens in trouwens. Huishouden, nergens zin in, waar dat nou weer vandaan komt, nougoed.

Dus Peggy al indalingsweeen. Dat is best vroeg toch? of niet, heb dr ook geen verstand van. Die van mij moet nog even draaien, hij ligt nu overdwars dus gaat de goede kant op hihi!

Manon wat een eng verhaal zeg wat je hebt meegemaakt. getsie. Wel gek dat als jij gelezen hebt dat ijzer toch wat te laag is dat de vlos daar dan niets op heeft gezegd. Misschien idd toch maar even wat erbij nemen dit is niks. Zit trouwens even te denken, vanmorgen ook vingerprik voor ijzer, dat van mij was 6.8 is dan toch ook te laag? of haal ik weer dingen doorelkaar?

Zal wel een aantal vergeten zijn om te reageren, sorry kon niet alles in 1 keer terug lezen...

Nou bij mij was dus alles goed bij vlos, over 2 week weer. Ik ga weer in de tuin zitten boek lezen en lekker niks doen hahaha!

Geplaatst

Uitgerekend

Eerstvolgende afspraak:

12-07 Taurus71 3/4D echo

15-07 Marjon afspraak VK

16-07 Sabke afspraak VK

20-07 Peggy afspraak VK

21-07 Annie afspraak VK

02-08 Annie afspraak VK

Even mijn afspraken er weer bij gezet.

Marretje hoe was het bij vlos?

Geplaatst

hoi hoi meiden

Hier een berichtje van mij

helaas niet zo een leuke

ben opgenomen in het sfg!!!!

Maandag moest ik voor een ctg, maar die was matig

en moest ik dinsdag terugkomen voor extra ctg

Die was ook matig en heben ze me gehouden!

Om me elke dag te kunnen controleren anders elke dag heen en weer voor ctg

En als het fout dreigt te gaan dat ze er dan direkt bij zijn!

En ook absolute rust zodat mijn energie naar de baby gaat

word goed verzorgt!!

ctgs vandaag zijn goed yippie opluchtig

heb gisteren en vandaag ook een gemene prik gehad om de longen te rijpen uit voorzorg

Inprincipe moeten we rekening dat ik tot aan de bevalling hier lig dat zeiden ze gisteren bij opnam

maar vanochtend na de ctg zeiden ze al als het zo goed blijft mag je nog wel naar huis over een paar dagen!!

Ik moet het met de algemene pc doen in de hal dus kan niet veel hier kijken

heb laptop wel mee maar internet werkt hier niet in het sfg en heb geen dongel~!

Dit was het voor even

Liefs Claudia

Geplaatst

Wat vervelend claudia! Heel veel sterkte hoop dat je toch nog naar huis mag.

Manon heb je je hb nog laten testen?? Toen die van mij 6.2 was ben ik begonnen met de staalpillen en floradix. Hij was vorige controle 6.8 dus dat is nog te laag. Vandaar doorgaan met de staalpillen en floradix. Heb gelukkig niet meer dat gevoel van flauwvallen. Hoewel als ik de trap oploop of iets anders.. wel bijkomen.

Helaas nog steeds krampen.. en veel harde buiken. Ik hoop niet dat dit tot het einde zo blijft. Heel vervelend. Ondanks mn verlof dat ik toch heel rustig aan kan dan. Vandaag helemaal niks gedaan. (oja wel even boodschappen, maar ja dat gaat ook gewoon door)

Fijne avond!

Liefs Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Geplaatst

hey dames,

wat een ellendig voor je Claudia! Hoop inderdaad dat je nog naar huis mag. Maar gelukkig wel goed onder controle!

En Manon ook balen zeg! Rustig aan hoor!

Inderdaad vreemd dat de vlos niets gezegd heeft over je ijzer, dat van mij is aan de kritische kant, zit net op het randje. Maar ze heeft wel aanbevolen om inderdaad floradix te nemen.

Ik mag maandag bij de assistente langskomen om een ontspannende voetmassage te ondergaan. Ze doet namelijk een opleiding voor voetreflex en heeft test personen nodig! Lijkt me heerlijk.

Geplaatst

Claudia wat balen zeg, idd te hopen dat je niet tot het einde hoeft te blijven meid, sterkte!!!!

wij hebben vanavond de borstvoedingscursus, ben erg benieuwd.

morgen dagje ziekenhuis...

voor 9 uur nuchter bloedprikken, dan ontbijten en 2 uur later weer bloedprikken en om 2 uur bij de arts komen, pffff.

ik woon niet in de buurt vh ziekenhuis, anders ging ik tussendoor toch ff naar huis.

ik woon 20 km er vandaan, en winkelen met deze temp. is geen oplossing voor mij en mn voeten, haha, zoveel vocht in mn enkels en voeten.

zo meiden, iedereen een fijne dag vandaag, en rustig aan!

Geplaatst

Claudia..wat ellendig dat je moet blijven in t zh.

Hopelijk gaat t snel wat beter en kun je toch nog een poosje weer eerst naar huis.

Sterkte daar in je ziekenhuisbed!

Peggy..heb niet weer laten testen maar heb net wel weer vlos gebeld...had net weer van die zware benen en onder in de rug. Moest even een paar boodschapjes halen en zo ver had ik niet eens gelopen. Ze belt me om 1 uur tegug. Telefoniste zei dat de ondergrens voor zwangeren 6,3 is dat ze dan pas iets voorschrijft. Maar ze zei ook de 1 kan er bij 6,5 al last van hebben en de ander pas bij 6 bv.. Ook zei ze dat vingerprik niet zo nauwkeurig is dan bloedafname uit de ader..misschien zegt ze straks wel dat ik in t zh even moet laten prikken ? ik hoor t zo wel.

Vervelend he die harde buiken...net een soort kramp wat er dan in schiet...zijn toch een beetje oefenweeen ..maar gelukkig eerder vervelend gevoel dan pijnlijk.Kalm aan doen!

Marretje hebben ze nog meer testpersonen nodig ?...oeeeeh lijkt me dat lekker!!!

Poppie..veel plezier vanavond op de cursus BV.

Idd met recht een dagje zk dan.hoop dat je je een beetje kan vermaken in de tussentijd.Wat leesbladen mee enz.

Groetjes Manon.

Geplaatst

Manon, ik at abrikozen om mijn ijzerpijl wat in balans te houden. Vers of gedroogd, gedroogd schijnt beter te zijn, ook goed voor de poeperij. Succes meisie, ik schrok wel van je verhaal, vooral omdat ik de indruk heb dat je niet zo'n klager bent......Dikke zoen uit .......Joy1

Geplaatst

Ik kwam dit nog tegen op internet....

IJzersuppletie

De dagelijkse behoefte aan ijzer ligt rond de 11 mg/dag voor mannen en 16 mg/dag voor vrouwen. De behoefte aan ijzer zou bij sporters iets hoger liggen. Na enige tijd verminderde inname van ijzer ontstaat er een ijzerdeficiëntie in het lichaam. Omdat een tekort aan ijzer in het lichaam klachten met meebrengt dient dit tekort aangevuld te worden. Dit kan of via de normale voeding of met behulp van speciale ijzerpreparaten.

Dierlijke bronnen

Voedingsmiddel IJzergehalte (mg per 100 gram) varkenslever 22,0 rauwe eierdooier 11,6 varkensniertjes 10,0rundslever 7,2kalfslever 7,0gekookte mosselen 6,9 oesters 5,8 sardines in tomatensaus (blik) 5,6 paardenvlees 4,8 Andere bronnen Voedingsmiddel IJzergehalte (mg per 100 gram) • Groentenpeterselie 10,0kervel 6,0 gekookte tuinbonen 5,0 • Fruitgedroogde abrikozen 4,0 gedroogde vijgen 3,3 gedroogde pruimen 2,9 • Noten en zadenpistachenoten 7,3zonnebloempitten 7,0 amandelnoten 4,0hazelnoten 4,0walnoten 3,0Tabel 1: IJzerbronnen in onze voeding.

In ons voedsel zijn twee vormen van ijzer aanwezig: het zogenaamde haem- en het non-haem ijzer. Onder normale omstandigheden wordt slechts 10-15% van al het ijzer dat in onze voeding aanwezig is opgenomen door het lichaam. De rest wordt uitgescheiden via de ontlasting.

In producten van dierlijke oorsprong zoals rood vlees (bv. biefstuk), lever, kalkoen (en dan vooral het donker gekleurde vlees), lever, niertjes en vis zit voornamelijk haem-ijzer. Voedingsstoffen waar veel non-haem ijzer in zit zijn voornamelijk van plantaardige oorsprong zoals onder andere tarweproducten (met name bruin brood), bonen, peulen, sla, fruit en appelstroop. Het haem-ijzer wordt in vergelijking tot het non-haem ijzer veel gemakkelijker opgenomen in het lichaam. De opname van non-haem ijzer kan vertienvoudigd worden door rekening te houden met je dieet. Een belangrijke component in zo’n dieet is vitamine C. Als er voldoende vitamine C aanwezig is in dezelfde maaltijd dan zal aanzienlijk meer ijzer opgenomen worden. Voor een goede ijzeropname is het dus van belang om tijdens de maaltijd ook producten te eten die rijk zijn aan vitamine C. Vitamine C is in grote hoeveelheden aanwezig in de volgende producten: sinaasappels (en sinaasappelsap e.d.) en andere citrusvruchten (grapefruit en citroen), kiwi, paprika, broccoli en bloemkool.

Het koken van de groenten vermindert het gehalte aan vitamine C. Hoe langer de groenten gekookt wordt, des te minder vitamine C aanwezig is in het eten. Ook blootstelling aan lucht vermindert het gehalte aan vitamine C, bv. na het pellen van een sinaasappel.

Naast voedingsmiddelen die de ijzeropname bevorderen, zijn er ook voedingsmiddelen die de opname van ijzer remmen.

Zo is het drinken van melk, thee of koffie vlak voor, tijdens of direct na de maaltijd niet verstandig omdat dit een goede ijzeropname verhindert. Sporters die extra aandacht moeten besteden aan hun ijzeropname doen er daarom goed aan om tijdens een maaltijd vruchtensap of water te drinken wanneer ze ijzerrijke voedsel nemen.

Het supplementeren van ijzer via voedingspreparaten is een tweede mogelijkheid om een ijzertekort ongedaan te maken. Het voordeel is dat je zeker weet dat je voldoende ijzer binnenkrijgt zonder voortdurende te moeten letten op wat je allemaal eet. Er zijn echter ook een aantal nadelen aan het gebruik van dergelijke preparaten. Op de eerste plaats zijn ze duurder dan gewoon voedsel. Daarnaast is het goed mogelijk dat men teveel ijzer opneemt, wat uiteindelijk kan leiden tot een verminderde opname van mineralen zoals zink en koper. Hierdoor kan na langdurige ijzersuppletie een tekort door ontstaan. In het ergste geval kan een teveel aan ijzer inname leiden tot een ijzerintoxicatie (ijzervergiftiging). Bijwerkingen van ijzersupplementen zijn diarree, maar ook obstipatie is mogelijk. Bij een duidelijke anemie kan het ijzertekort niet alleen met ijzersupplementen worden opgelost. Een goede voeding blijft steeds noodzakelijk. Bij een sportanemie staat het nog steeds in vraag of ijzersupplementatie gewenst is. Het standpunt van de Nederlandse voedingsraad in deze is dat sportanemie geen teken is van ijzertekort en dat er daarom geen indicatie bestaat voor extra ijzervoorziening.

De slotconclusie van dit verhaal is dan ook dat iedere duursporter moet letten dat hij/zij voldoende gevarieerde voeding binnen krijgt. Is dit het geval dan hoeft hij/zij zich geen al te grote zorgen te maken voor een anemie. Er bestaat dan ook geen directe reden ijzersupplementen te nemen. Mocht de atleet toch twijfelen aan het feit of zijn ijzerstatus niet goed is dan is een simpele bloedanalyse voldoende om hierin zekerheid te verschaffen. Voor een bloedafname kan de sporter bijvoorbeeld terecht bij zijn eigen sportarts. Indien supplementatie van ijzer gewenst is kunnen deze instanties de sporter ook op een deskundige manier informeren welke supplementen het beste voor hem zijn en eventueel hier een recept voor schrijven.

spacer.gif

roodpijltje.giftop

spacer.gif

spacer.giflogodopinglijn.jpglogoCJSM.giflogovlaamseoverheid.gifspacer.gifnieuwsbrief

roodpijltje.gifinschrijvenspacer.gifLinks

Vraag en antwoord

Sitemap

Auteursrechten

Privacy

Aansprakelijkheid

Contact

spacer.gif

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden