Ga naar inhoud

Prednison - vage streep niet zwanger - Alan Beer

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Lieve Wen,

Dank voor het mailen van de artikelen! Ik heb as maandag een afspraak met de ferti-pleeg, en wil haar dan de artikelen geven zodat de fertiarts ook iets meer weet van de Pipelle. Ik heb er al met al wel een goed gevoel over! Nogmaals, veel dank!

Liefs, Beanie

• Reacties 2,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Floor lieverd, kwaliteit is niet zaligmakend! Weet je veel hoe embryo's eruit zien bij spontane zwangerschappen? Ik zal niet zeggen dat je je anders moet voelen dan je je voelt, alleen maar dat je het niet kunt weten en niet beredeneren, hoe graag we dat ook willen (zeker de meiden in dit topic ;-))

Geplaatst

Lief van je Henne, je hebt ook gelijk! Ik heb voor het slapen ook maar weer braaf alles ingenomen, van bollen tot pillencocktail. Vanmorgen ook maar weer gewoon de Prednisolon genomen en een testje gedaan. Negatief uiteraard, maar als het positief is ga ik meteen Pf. mailen om bloed te laten checken. Weet je ik heb er binne de mogelijkheden die er nu waren alles aan gedaan. Tja, ik geef m'n twee kopjes koffie per dag niet op, want dan verander ik echt in een monster, nou dat zal me ook niet meer redden. Ik heb de hele nacht gedroomd dat mijn menstruatie losbarste en dat ik niet kon stoppen met huilen. Het is echt vreselijk. Zo rot heb ik me nog niet gevoeld.

Ik las in een ander topic dat je gisteren na de euforie van de controles een dipje had, omdat je weer veel last had van je benen, rug en buik. Ik hoop dat het na een nacht rusten weer beter is. Ik kan je alleen, maar zeggen dat het rond deze periode ook echt zwaarder begint te worden voor je lichaam, omdat je kindje nu enorm gaat groeien, dus daardoor kunnen de klachten ook verergeren waardoor jou ongerustheid logischerwijs toeneemt. Ik hoop dat die prettige arts je ook een beetje beter gerust kan stellen. En als je ongerust bent, gewoon blijven bellen zou ik zeggen, daar zijn ze voor. Veel sterkte, maar ik hoop dat dat niet nodig is omdat het weer beter gaat.

Zijn er hier dames die meer weten over DHEA, of is dat in een ander topic?

Liefs

Geplaatst

Beste Floor,

Helaas bieden mooie emmies (aan de buitenkant) ook geen garantie op een zwangerschap.

Ik hoop dat jouw cryo het tegendeel gaat bewijzen!!

Geplaatst

Wen, gelukt met het verzenden van het bloed?

Henne: fijn zeg, mooi dat het ook zo kan in het ziekenhuis!

Een (dringend) vraagje aan meiden die last hebben gehad van opvliegers/zweterigheid na terugplaatsing en die Prednisolon gebruik(t)en:

- Adviseert Pf altijd ophoging van de dosis? Moet je dan altijd langskomen voor nader bloedonderzoek?

- Wat was de dosis die je gebruikte en hoe ver werd de dosis opgehoogd?

- Namen de verschijnselen af na ophoging en zo ja hoe snel?

- Was je daarna zwanger of was de poging mislukt....?

Geplaatst (aangepast)

Ja, mijn bloed is weer goed aangekomen! Vanmorgen omstreeks 11 uur is het bezorgd. Nu maar wachten op de uitslag en hopelijk kan ik daarna beginnen met afbouwen van de prednisolon.

Dee, wat betreft je vragen:

- Bij icsi poging 4, had ik voor het eerst mijn bloed laten checken bij pf. Hij begint altijd voorzichtig (is natuurtlijk ook moeilijk te bepalen welke dosis voor iemand afdoende is). ik kreeg toen het advies om 5 mg te gaan gebruiken. Ik kreeg toen inderdaad griepachtige verschijnselen, maar sloeg er niet direct op aan omdat ik toen ook al verkouden was. Pas achteraf, toen de poging mislukt was had ik het met Pf besproken (per mail) en toen bleek mijn keelpijn en opvliegers te maken te kunnen hebben met afstotingsverschijnselen.

Achteraf gezien had ik deze klachten al eens eerder gehad tijdens mijn derde poging. Toen had ik er ook zware buikpijn bij. Ik had toen nog nooit van dit onderwerp gehoord, waardoor ik er verder niet bij nagedacht had. Ik dacht dat die klachten toen kwamen door een beginnende verkoudheid en het feit dat ik toen de hele dag met mijn zoontje in de dierentuin had gelopen en hem veel getild had. Pas veeeel later (toen ik iets meer bekend raakte met dit onderwerp) ben ik al mijn eerdere pogingen gaan analyseren en toen kon ik mij dat nog herinneren.

- Bij icsipoging 5 kreeg ik het advies om 10 mg te gaan gebruiken. Vlak na de tp zijn wij op vakantie gegaan naar de zon. Enkele dagen na tp kreeg ik klachten als opvliegers, keelpijn, misselijk, licht in het hoofd. Ik sloeg (stom, stom, stom), niet direct aan op deze klachten en dacht dat het door de combi van de warmte, zon, vliegreis en prednisolon kwam. De verschijnselen duurde een dag of 2. Toen de poging wederom mislukt was, ben ik gaan nadenken en toen schoten die klachten weer door miijn hoofd. Ik heb Pf wederom gemaild en hij bevestigde dat dit typische afstotingsverschijselen zijn.

- Bij de cryo pogiing, wilde ik eigenlijk geen prednisolon gebruiken. Ik had namelijk de pipelle gedaan. Echter, enkele dagen na tp begon ik sávonds weer last te krijgen van opvliegers etc. Ik was toen een weekendje weg en kon hierdoor niet in contact komen met Pf. Ik heb toen op eigen initiatief prednisolon genomen. 20 mg. Dit, omdat ik eerder was tegengekomen dat hij bij afstotingsverschijnselen nog wel eens het advies geeft om te verdubbelen of te verhogen. De volgende ochtend was ik alweer van de klachten af. maar nou moet ik erbij zeggen dat tijdens al die keren mijn klachten niet continue waren. Ze kwamen in golfbewegingen die dan in totaal een dag of 2 aanhielden.

Nadat ik terug was van mijn weekendje, heb ik pf gemaild en hij kon zich er goed in vinden dat ik dat gedaan had. resultaat zwanger.

Ik heb in totaal 4 keer bloedonderzoek bij Pf laten verrichten. De eerste keer was vorig jaar, vlak voor mijn vierde poging. Dat was het grootste bloedonderzoek.

De keren daarna volgt een kleiner bloedonderzoek. (nog wel erg uitgebreid, hoor. maasr meer gericht op specifieke dingen).

Het tweede bloedonderzoek was voorafgaand aan poging 5 en koste iets van 250 euro.

Het derde bloedonderzoek volgde vlak na mijn positieve test.

Het vierde bloedonderzoek volgt dan rond de 12 weken zwangerschap.

Verder heb ik (vanaf mijn positieve test) een wekelijke bloedcontrole via mijn huisarts / lab. Het betreft dan een algemeen bloedbeeld. De resultaen mail ik door aan Pf en die beoordeeld dit dan.

Tijdens de poging moest ik ook 2 keer dit laten testen. Dat ging op dezelfde manier.

Hopelijk zijn daarmee wat vragen beantwoord.

Floortje, wat wil je weten van Dhea? Mischien kan ik wat vragen beantwoorden.

aangepast door wen72
per ongelukm aam volledig geschreven van arts
Geplaatst

Dee, ik heb twee terugplaatsingen gehad met prednisolon.

1e-cryo-5mg.

Twee dagen na tp blastocyste enorme allergie aanval, prednisolon opgehoogd tot 10mg, geen allergie meer, niet zwanger.

2e-vers-10mg.Ruime week na tp griepachtig gevoel, opgehoogd tot 15mg., klachten werden minder. Ik wás toen al zwanger overigens, was rond mn nod, ik heb pas na positieve test Pf gemaild en opgehoogd. Toen de test voor mij gevoel niet snel genoeg dikker werd nogmaals opgehoogd naar 20mg. Of dat laatste nodig is geweest betwijfel ik, waarschijnlijk hadden we gewoon een langzame starter en had dat niets met afstoting te maken.

Zonder prednisolon diverse tp-en gehad waarbij ik me een of twee dagen ziek voelde en vervolgens alle vage (ingebeelde) zwangerschapsverschijnselen weg waren.

Aanvulling: die eerste keer ben ik toen idd naar DD gereden voor check. Tweede keer ook gegaan, maar omdat ik al zwanger was en dan adviseert hij dat sowieso.

Geplaatst

Dank je Wen!

Toen ik zwanger was van poging 2 (werd later een miskraam) ben ik een aantal dagen na tp kort maar hevig ziek geweest, zweten, overgeven, buikkramp etc.

Bij poging 3 had ik een aantal dagen na tp ook een ziek-zwak-misselijk dagje: weer positieve test maar ging toen na een paar dagen alweer mis.

Nu, in 6e poging:

- Van tevoren bloedonderzoek Pfeiffer: alleen kleine afwijkingen, advies: alleen hoge dosis Vit.D en Omega3. Na verse tp last van koortsachtig gevoel (rillingen etc). Volgens Pf idd klassieke symptomen van afstoting, hoorden we achteraf. Herhaling van bloedonderzoek gehad (de minder uitgebreide set, idd rond de 250 euro), waar weinig bijzonderheden uit kwamen. Maar moet erbij zeggen dat dat niet direct na de afstoting was, pas een paar weken later.

- Bij vorige cryo tp 5mg Prednisolon gebruikt op advies van Pf. Weer wat last gehad van afstotingsverschijnselen, zij het niet zo heftig als bij de keer ervoor. Weer niet zwanger. Beide keren overigens geen positieve test, maar wel weefsel verloren.

- Nu dus allerlaatste cryo tp gehad, afgelopen zaterdag. Tot 2 dagen voor de tp 5mg Prednisolon gebruikt, daarna 'preventief' opgehoogd naar 10mg. Sinds zondagavond af en toe wat zeurende pijn in onderbuik en onderrug (innesteling hoop ik dan maar...). Gisteravond beetje koud en vandaag momenten van koude rillingen en warme zweterigheid cq opvliegers. Ik ben bang dat 10mg niet genoeg is en heb een paar uur geleden nog 5mg extra genomen. Maar hoe weet je of dat genoeg/teveel/te weinig is? Ik weet dat als ik Pf mail, we morgen zouden kunnen langskomen om wederom bloed te prikken, maar die mogelijkheid hebben we de komende dagen niet. Bovendien zou de informatie die daaruit volgt alleen nog maar nut hebben voor nu (ophogen, wat ik dus zelf ook kan doen), want hierna stoppen we.

Wen, jij bent dus ineens 20mg gaan slikken. Het klinkt zo hoog.... en ik wil niet te erg 'doe het zelf-en', terwijl Pf mailen me eerlijk gezegd ook niet heel nut lijkt hebben. Ja, ik zou hem kunnen vragen of hij 15 of 20mg adviseert. Maar jullie antwoorden (en ervaringen) zijn vaak zoveel duidelijker dan zijn antwoorden ;-).........

Kortom: ik ben er wat van in de war. 't Is alles of niets & nu of nooit, dus vanaf morgen maar naar 20mg?

Hm, denk dat ik hem toch maar mail..... op eigen houtje zo erg ophogen vind ik echt nogal wat.....

Geplaatst

Dee, niet te bang zijn voor een 'hoge' dosis. Ik had dat ook, maar uiteindelijk bleek 5 of 10 m voor mij gewoon niet voldoende. Pf geeft zelf aan dat de klinische verschijnselen, dus wat jij voelt en merkt, het meeste eggen in dit geval. Ik zou zeggen: ophogen naar 20, Pf mailen dat je dat gedaan hebt. Als je zwanger blijkt bloedonderzoek doen en kijken of je evt terug kunt naar 15mg.

Vrouwen met reuma ed slikken soms de hele zwangerschap 50mg of meer, als alles normaal gaat kun jij met 12/13 weken afbouwen. Ik blijf het nu alleen gebruiken vanwege de allergie, niet vanwege afstoting!

Geplaatst
Jij ook bedankt Henne!

Weet je nog hoe snel je klachten minder werden na ophoging tot 15mg?

Ik had zondags klachten, maandag getest en gemaild en na snelle reactie Pf 5mg extra. Voelde al redelijk snel verbetering, diezelfde dag nog wel. Ben woensdag of donderdag naar 20mg gegaan vanwege de licht blijvende test, maar toen was dat hele grieperige volgens mij wel weg.

Geplaatst

Pf heeft al terug gemaild (binnen 8 minuten: een record? ik mail hem tegenwoordig niet meer vanaf m'n hotmail want dat komt niet bij hem aan, vanaf gmail werkt goed!):

hij adviseert om direct op te hogen naar 25mg!

Maar... hij adviseert dus ook nader bloedonderzoek 'to proof the impact of tolerance versus rejection at this moment'.

Shitshitshit, hoe gaan we dat nou weer doen...... er toch maar heen, of gedoe met bloed opsturen aangaan?

Geplaatst

In het kader van alles of niets zou ik misschien ook wel tot 20 gaan hoor Dee. Die dosis hoor je echt wel vaker en wordt volgens mij niet echt ergens op gebaseerd, behalve dat minder blijkbaar niet genoeg was als er toch afstotingsverschijnselen waren achteraf. En bij jou is er geen achteraf en volgende keer meer....dus ja. Snap wel je gevoel over zelf dokteren. Jij hebt endo en ik weet niet of de prednison daar iets mee doet wat schadelijk kan zijn juist. Maar volgens mij had ik dat al eens gevraagd en waarschijnlijk niet hè? Komt omdat de gyn in Gent zei dat je prednisolon niet kunt voorschrijven aan iemand met een vleesboom, en dat een immunoloog dat eerst zou moeten checken. Maar endo is natuurlijk wat anders dan een vleesboom. Hoe dan ook, denk dat ik de gok zou wagen!

Hier de prendnisolon ook in huis voor onze laatste cryos.

Best spannend ook om te gaan slikken. En fraxiparine erbij.

Wen, heb je daar last van gehad? Heb jij ook gespoten toch?

Ik heb zelf volgens mij nog nooit afstotingsverschijnselen gehad geloof ik, zoals ik van jullie hoor. Waardoor ik dus nog altijd bar weinig vertrouwen heb dat t wat gaat uithalen, maar ik laat me gráág verrassen.....

Grtz Megan

Geplaatst

Oh! Snelle reactie! Shit ja huisarts bellen?

Anderzijds: voor wie is dat bewijs nodig? Gaat het jullie vervolgbeslissing veranderen? Dan zou ik het doen, anders niet....

Geplaatst

Idd Megan, geen achteraf en volgende keer meer.....

Dus ik ga vanaf nu 25mg slikken, wil de komende dagen proberen bloed op te sturen maar als dat niet lukt kunnen we misschien beter tot na het testen wachten, na het weekend. Bij een negatieve test geen bloedafname (want heb toch niets meer aan die info) en Prednisolon afbouwen, en bij een positieve test (HA! dat ik het nog durf te denken!) alsnog naar Pf toerijden.

Bij mijn huisarts kan sowieso geen bloed afgenomen en verzonden worden, dus Wen: laat jij in een ziekenhuis prikken? Zo ja, hoe doe je dat? Labformulier? Hoeveel buisjes zijn er nodig + wat voor buisjes? (hoeveel ml, wat moet er in zitten; er zijn toch ook buisjes met een middel waarin bloed beter geconserveerd blijft?) Alle info hierover welkom!

Heeeeel erg bedankt voor het meedenken meiden, erg fijn dit!

Geplaatst

Dames, hier hetzelfde geval! Ik twijfel of ik echt griep heb... Knalrode wangen sinds vanmiddag, voel me vreselijk, heb een sollicitatie voor morgen (wilde eindelijk weer wat met mijn vak gaan doen) afgezegd. Geen positieve test, maar weet echt niet wat ik moet doen, misschien gewoon Pf bellen... Vanmorgen wel 5 mg genomen, het leek minder, maar laait nu op...

Geplaatst

Hè getver Floor, jij ook......

Als we het positief bekijken wijst het erop dat er iets gebeurt daar binnen. Maar de stress er omheen is niet fijn.

Testen was erg vroeg denk ik? (weet dat je daar van bent ;-)) Wanneer had jij je eisprong en hoeveel dagen oud was je cryo bij tp op 4-10?

Geplaatst

Dee hoe lang nog tot testen? Ik dat Pf bloedonderzoek adviseert, maar voor hem is dat makkelijk praten. Ik zou denk ik zelf nu alleen gaan na een positieve test. Wel ophogen idd, gewoon doen je kunt altijd weer omlaag.

Floor, ik heb er zelf ook nog nooit naast gezeten. Heb één poging zelfs niet eens getest omdat ik gewoon wist dat het niks werd. Zal dus niet zeggen dat je hoop moet houden etc etc, het is nu zoals jij je voelt. Moeilijke is dan wel de vraag of je wel op niet de prednisolon gaat verhogen. Is dat dan tegen beter weten in een wanhoopsgreep waar je jezelf achteraf weer dom om vindt. Of is het gewoon nuchter het zekere voor het onzekere nemen... Tuurlijk het zijn geen smarties, zelfs geen paracetamolletjes, maar nu een paar dagen wat mee slikken voor het geval dat...dat kan dan uiteindelijk ook weinig kwaad.

Geplaatst

Zonder prednisolon diverse tp-en gehad waarbij ik me een of twee dagen ziek voelde en vervolgens alle vage (ingebeelde) zwangerschapsverschijnselen weg waren.

.

Erg herkenbaar! Met name die vage (ingebeelde) zwangerschapsverschijnselen. Die waren daarna inderdaad weg.

Geplaatst

Floor, mijn cryo's waren zaterdag 5 dagen oud, zit nu 8 dagen na eisprong. Over kwaliteit hebben we het niet gehad bij de tp, maar volgens mij wel oké.

Henne, wij hebben inmiddels ook besloten eerst de test af te wachten. Anders doen we nu wellicht een hoop moeite om bloed te versturen en gaat er in geval van een negatieve test weer 250 euro + de verzendkosten down the drain (en we hebben ondertussen al genoeg weggebracht denk ik).

Heb iig weer wat rust in m'n hoofd nu duidelijk is wat we kunnen/gaan doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden