Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

*breek ff in*

Clau ik moest bij mijn eerste van mijn vk blijven roken. Max 5 per dag. Anders kreeg de kleine teveel afkik verschijnselen.

Het was dat mijn moeder het advies hoorde, anders geloofde niemand me. Van een pakje naar 5 per dag is al super, en als die 5 niet lukken voel je niet te schuldig... Mijn zoon is ondertussen 4 en komt niks tekort ;)

*breek weer uit*

• Reacties 2,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Clau ik heb ook heel veel gerookt en ben gestopt toen we ons intakegesprek hadden bij het umcu (die dag heb ik mijn laatste pakje chesterfield opgerookt en daarna ben ik gestopt). Ik weet dus een klein beetje hoe het voelt om te stoppen. Ik heb er echter weinig moeite mee gehad (rookte 1 pakje in de 2 dagen) en ben er heel, heel blij mee!

Wie zijn wij om jou hierom te veroordelen? Fijn dat het in elk geval lukt om zo drastisch te minderen en ik hoop gewoon dat het je deze zwangerschap lukt om helemaal te stoppen! Ik gun het je omdat ik weet hoe fijn het is als je eenmaal gestopt bent!

Geplaatst

Ik krijg trouwens veel te weinig melkproducten binnen...vind het zo smerig op het moment! Ik hoop dat dit niet al te schadelijk is!

Geplaatst

Ik heb ook gerookt als een schoorsteen en geminderd vanaf de eerste spuit. Vanaf de tp niet meer gerookt, echt halverwege de dag gestopt. Ik weet hoe lastig het is en zeker met de stress. Toch is er geen excuus om te roken, het is een keuze. Afkickverschijnselen van 5 sigaretten?? Lijkt me niet en ik zou me kapot schamen als vk. Maar ik vind wel dat het iedereen vrij staat om te doen wat ze wil. Er zijn ook vrouwen die af en toe drinken tijdens de zwschap. Of die op junkfood leven etc etc. Iedereen weet hoe je het 'beste' kunt leven voor je kindje maar het staat iedereen vrij hoever je daarin wil gaan. Just my two cents :-)

Geplaatst

*breek even in*

Clau75, je schrijft dat je veel sinasappels eet. Mijn acupuncturiste had gezegd dat ik juist geen sinasappels meer mocht hebben, omdat je hiervan een druk kindje zou kunnen krijgen...maar alsje het lekker vind, gewoon doen.

Ben nu helaas niet meer zwanger, dus ik kan het weer eten, maar wellicht iets om mee te nemen.

*Breek weer uit*

Geplaatst

***ook even inbreken***

Hihi mee je dat Tool? Mijn moeder at op het laatst bijna alleen sinaasappel toen ze zwanger van mij was, mocht geen zout, geen suiker...niks meer. En ik was het eerste rustige kind dat ze kreeg ;-) Grappig toch dit soort dingen.

Es', heb in het D&D topic geageerd op de zuivel!

Meiden, geniet van jullie zwangerschap!

**en ga weer ***

Geplaatst

is dat zo? uit water? Nou ja, vind ik ook vies momenteel! Zo grappig om te merken hoe mijn smaak is veranderd! Ik at veel groente, ei, fruit (elke dag een liter groene smoothie), weinig koolhydraten etc. Nou ja, dat vind ik dus nu echt vies! En thee....was een eeuwige theeleut maar dat is ook smerig!

Ik drink veel cola light (is ongezond ik weet het maar het enige drinken wat ik echt lekker vind momenteel), eet veel aardbeien, weinig pasta maar wel met veel groente. Nou ja, kortom ik eet minder gezond dan 6 weken geleden. Ik hoop dat ik al die dingen die ik toen lekker vond snel weer lekker ga vinden. Ik had een hartige taart van de week met een italiaanse gemengde sla (zelf gemaakt), normaal vind ik dat heerlijk maar ik heb mijn bord half leeggegeten. Ik vond het zo vies!

hebben jullie ook zo'n veranderde smaak?

Geplaatst

Een collegaatje beweerde vol overtuiging dat je geen ananas meer mag eten want daar zou je van gaan bevallen ik beperk me tot het voedingscentrum anders mag ik niks meer hihi :-)

Geplaatst

oh ananas dat at ik niet vlak na een terugplaatsing maar als het goed ingenesteld is dan kan het denk ik geen kwaad meer hoor! Ananashart schijnt de bevalling op het eind op te wekken maar dat is denk ik een bakerpraatje!

Geplaatst

Sorpresa, ik zal het ff beter uitleggen. Ik rookte, verschrikkelijk veel en het in 1 keer stoppen zou afkickverschijnselen geven. Niet de 5 sigaretten. Ook was ik een onbewust alleenstaande aankomende moeder wat heel veel stress met zich mee bracht... De zwangerschap was niet gepland.

De 5 sigaretten die ik mocht blijven roken waren om de eisico's te beperkwn in het eerste stadia... En zoals ik zei, mijn zoontje heeft nergens last van, dus wat had het verschil gemaakt als ik gestopt was? Behalve heel veel extra stress?

Ik ben erg blij dat ze me gerust gesteld heeft door sie 5 sigaretten niet af te pakken. Dus hoeft ze zich er ook niet voor te schamen dacht ik zo ;)

En soms is roken geen keuze, roken is een verslaving. Daarom heeft clau het waarschijnlijk nu zo moeilijk. En dat ze al naar 5 sigaretten terug is gegaan vind ik al heel goed ;) dat laat zien dat ze wel degelijk wilt, maar de drempel nog net even te hoog is. Misschien is die volgende week wel te halen, of over 5 maanden pas...

Maar alles is beter dan 1 pakje per dag.

Oh, en ik wil zeker niet boos overkomen hoor, maar die hormonen... Dan klinkt het soms anders als bedoelt. Het was meer om mijn situatie uit te leggen, en dat ik op dat moment het zeker niet als keuze ervoer, door de situatie. En dan steekt het een beetje ;)

Geplaatst

Klopt! in het hart van de ananas zit een licht giftige stof. Of die stof ook daadwerkelijk bevallingen opwekt? Nee, de bevalling komt op gang omdat de baby een bepaald hormoon laat aanmaken. En het 'gif' in de ananas kan pas kwaad als je belachelijke hoeveelheden ananashart eet. Volgens mij doet niemand dat voor zijn/haar lol :-)

Weet je wat ik lastig vind? Allerlei mensen beweren de waarheid in pacht te hebben mbt voeding en leefgewoonten als je zwanger bent of wilt worden. Wel of geen sinaasappels of ananas, wel of niet stofzuigen etc etc... Als je je er goed bij voelt een bepaald advies op te volgen denk ik, prima! Maar de keerzijde is wel dat er ook vrouwen zijn die echt denken dat ze schuldig zijn aan hun miskraam omdat ze bijvoorbeeld een stukje ananas hebben gegeten. Of dat ze hun kind ADHD of autisme hebben gegeven door iets wel of niet te eten tijdens de zwangerschap. Ik vind dus ook dat niet medisch onderbouwde adviezen met veel zorg behandeld moeten worden. We zijn door onze wens al zó gevoelig en angstig, we moeten opletten dat we dit niet laten aanwakkeren door alles en iedereen...

Ik heb bij de eerste tp echt niks gegeten wat ik ook niet mocht als ik zwanger zou zijn, en ook niks gedaan wat ik dan niet zou doen. Deze keer was de gyn erbij en we praatten nog even na. Zij zei juist, doe, eet nu nog alles wat je dan niet mag, want je moet het al lang genoeg laten staan! En het kan in de eerste vier weken geen kwaad. Ik vond haar houding heel fijn en heb ook lekker mn biefstukje gegeten :-)

Geplaatst

Sandra, no offence taken hoor :-) Op een forum is het altijd moeilijk om de tekst van een ander te interpreteren en daarbij al die hormonen die hier rondvliegen...

Natuurlijk is nicotine verslavend en is het stoppen met roken moeilijk en vaak stressvol. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen want heb het zelf meerdere malen gedaan (wat alweer aantoont dat ik ook echt verslaafd ben/was). Ik verlang soms nog steeds naar een sigaret, mis het ook echt wel na het eten enzo. Al moet ik zeggen dat het wel slijt.

Wat ik bedoel met dat het een keuze is, is dat stoppen niet onmogelijk is. De keuze om te stoppen kun je zelf maken en er zijn allerlei hulpmiddelen voorhanden die je daarbij kunnen helpen. Je kiest er ook zelf voor om wel elke keer een sigaret op te steken, dat doen die dingen niet zelf! Maar ja als je eenmaal zwanger bent kun/mag je veel hulpmiddelen niet meer gebruiken en dat is lastig. Maar als je de keuze om te stoppen op tijd maakt ben ik van mening dat het voor niemand onmogelijk is.

Maar weet je, wat ik eerder ook zei, jij bent de enige die het kindje bij zich draagt. Tegenwoordig hoeft niemand te gissen naar de gevolgen van alcohol, tabak, soft- of harddrugs en ik vind dat elke vrouw haar eigen keuze moet maken daarin. Ik zal dus ook niemand veroordelen die nog rookt tijdens de zwangerschap. Ik zal het echter wel altijd als een keuze zien. Iedereen kan stoppen, het is alleen nooit makkelijk. Een mens heeft geen nicotine nodig om te bestaan :-)

Geplaatst

DAT ben ik zeker met je eens! We hebben geen nicotine nodig voor ons bestaan. ;)

Het blijven rotpunten. Hoe vaak je raar aangekeken word als je met een dikke buik een sigaret opsteekt... Alsof je een doodzonde begaat!

Mijn man roept altijd, als het echt zo slecht is als ze zeggen en je rookt tijdens zwangerschap of bij kleine kinderen, moet je aangeklaagt worden voor poging tot moord. (en hij is hartpatient al heel z'n leven en rookt zware sjag!) Dus als iemand moet stoppen is hij het wel. Maar hij krijgt elk half jaar controles, ook voor z'n longen en elke x weer zeggen ze u rookt niet he.

Het is zo krom.

Een vriendin van ons dronk, en behoorlijk! Kids mankeren ook niets.

Ik rook deze zwangerschap niet (al meer als een jaar gestopt jaja ;) ) maar als ik tegen mijn vader bijvoorbeeld zeg dat ik zus en zo niet mag eten dan kijkt hij me aan alsof ik niet goed ben. Vroeger waren ze ook niet zo moeilijk krijg ik dan te horen! Whahaha

Wanneer doe je het goed??? Pffff ;)

Geplaatst

lastige vragen hé! Wanneer doe je het goed...ik denk dat het belangrijkste is dat je je realiseert dat je op dit moment verantwoordelijk bent voor een klein leventje dat hard aan het groeien is in jouw lichaam. En dat maakt dat je bepaalde keuzes zal moeten/willen maken...

Geplaatst

ik had van mijn acu een lijstje gekregen met voedingsadvies tijdens de zwangerschap in de maan-maanden. daarin stond het volgende:

1e maan-maand (week 1-4)

Levermeridiaan

Mogelijke symptomen: hypersensitiviteit(bv. huid, huilen, geluid enz.) misselijkheid.

Tijdens de eerste maand niet teveel sporten, ga bv. wandelen ipv joggen. Al het bloed gaat dan naar je spieren in plaats van naar de foetus.

Geen sinaasappelsap gedurende de hele zwangerschap!!! Dit is niet goed voor de foetus en geeft straks hitteklachten bij het kind.

Geen scherpe gerechten.

Wel kippensoep, gerst en zure gerechten (maar geen sinaasappel). Dit versterkt het verzamelende aspect van de lever zodat er veel voeding voor de foetus is.

iedereen moet uiteraard dat doen waar ze zich goed bij voelt.

Geplaatst

Sja je doet t nooit goed... En de inzichten daarover veranderen ook elk jaar. En joh als roken en drinken in 100% van de gevallen dodelijk was voor je vrucht dan was de mensheid allang uitgestorven (iemand Mad Men gezien?).

Daarom kun je alleen doen wat goed voelt (lekker zweverig...)

Geplaatst

Daar geb je gelijk in esther! Voor mij gelde toen de 5 sigaretten roken... Puur en alleen om extra stress te voorkomen zodat het kindje ongestoord kon groeien... En dat heeft hij goed gedaan hihi. Was bij de geboorte 3250 gram met 39 weken.

Nu ik deze zwangerschap niet rook doe ik weer wat beters ;)

Maar heb toch van de week een biefstuk op hoor ;) die bleef roepen!! Maar dan bak ik hem wel bijna door. Normaal eet ik ze bijna rauw, dus ben er wel mee bezig ;)

Geplaatst

@ Saba, het hartje van je beeb gaat héél erg snel hoor, sneller dan je eigen hartslag. je kan het vergelijken met het geluid van een trein. Je kan ook de navelstreng horen trouwens. Wel snel joh als je "m nu al kan horen.

Hier luisteren we iedere avond eventjes. Het is heerlijk om zo de nacht in te gaan. We krijgen een heerlijk druktemakertje, want je kan ook de bewegingen horen, soms liggen we helemaal in een deuk, zo heftig gaat frummel tekeer.

Voor de meiden die er 1 willen kopen, realiseer je wel dat het ook zomaar kan dat je het hartje niet kan horen, dat je 'm niet kan vinden tussendoor een keer. De kans dat de paniek en ongerustheid toeslaat is dan natuurlijk wel aanwezig.

Ik kon hem eergisteren niet vinden, toen heb ik 'm aan de kant gelegd met de gedachte "morgen weer een dag" zo nuchter ben ik dan wel weer.

@Clau, moeilijk hè stoppen. Ik ben zelf wel gestopt voor we met de behandelingen begonnen, maar het is voor iedereen weer anders. Vind het al knap dat je zoveel mindert. Nu dat laatste beetje nog, heerlijk hoor om niet meer te hoeven roken ;-)

@ Esther, weet niet of het heel erg is als het een korte periode is, anders toch overleggen met VK of je misschien calciumtabletten moet slikken als aanvulling.

Jullie zullen me misschien voor gek verklaren, maar volgens mij heb ik ons ijsbeertje woensdag gevoeld. Ik lag op de bank en ineens voelde ik een plopje, ik dacht "Huh plop??" het kwam niet van mijn darmen af en het was precies ter hoogte van waar we iedere keer het hartje horen. Maar goed, ik had zoiets van dat kan niet, 12 weken is nog te vroeg. Half uurtje later..... Plop plop..... Ik zoeken op internet en tja het zóu kunnen. Mijn dochter voelde ik met 16 weken voor het eerst, nu 2e zwangerschap gaat alles sneller natuurlijk en baarmoeder ligt al een eind omhoog. Wat ik voelde leek toch ook wel enorm veel op wat ik destijds ook voelde..

Maar goed toch nog twijfelen. Wij savonds weer luisteren en opeens hoorden we een hard geluid, waarschijnlijk was dat een low-kick ;-) en precies tegelijkertijd voelde ik wéér plop........ Zou het dan toch? Ik weet het niet..... schiet mij maar lek :-)

Geplaatst

Wat een heeeerlijk weer (nog wel) zit lekker buiten, net ontbijt (lunch?) achter de kiezen. Hopen dat het nog héél eventjes droog blijft, kunnen we straks nog met hondje naar de hei.

Heb net een bericht geplaatst op FB met een echo foto erbij, zo leuk die reacties!!

Geplaatst

Hey meiden,

Zo nog 1 nachtje. Ben toch wel weer wat nerveus, stom he? Mijn lichaam is zo overduidelijk zwanger, ik zit nu op 12 weken en 1 dag, en toch weer die onzekerheid )-:. Dus kijk weer erg uit naar morgen!

Wat een discussie over eten en roken hier! Ik veroordeel mensen ook niet snel en heb nooit gerookt. En tuurlijk worden er kern gezonde baby's geboren van moeders die roken of drinken of rauwe biefstuk eten. Maar ik zou mezelf nooit meer goed in de spiegel kunnen bekijken als ik wel iets van deze dingen zou doen waarvan we met de huidige wetenschap kunnen aantonen dat het echt niet goed is voor de baby. Dat jij het op he geweten hebt dat je kind een handicap heeft, prematuur is oid. Wij hebben de adoptiecursus afgerond en er worden echt nog te veel kindjes geboren omdat moeders niet 9 maanden van hun verslaving af konden blijven. Tuurlijk zijn die zwaar verslaafd, maar die beelden van die kindjes vergeet he niet zo snel. Wel houd ik me ook aan de voedingswijzer. Maar het blijft moeilijk als de een zegt dat mag wel, dat niet en de ander zegt weer dat...... Zwanger zijn is niet makkelijk he?

Maar toch zo mooi, bijzonder en leuk! Xx

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden