Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Bij mij was het een spoed keizersnede. Kreeg rond 19.00 weeën en tussen 20 en 21.00 om de 3 minuten. Gebeld naar ziekenhuis, hoefde nog niet te komen want dit was pas het begin maar als ik wilde mocht ik wel even langskomen....nou gedaan want soort voorgevoel denk ik. (achteraf zei de gyn ook dat het niet langer had moeten duren, dat mijn ctg een terminaal hartslag liet zien) Daar aan het CTG apparaat bij elke wee kelderde S.am zijn harstslag naar beneden en ik had maar 1 cm ontsluiting. Dus na 15 minuten kwamen ze naar binnen stormen dat ze nu een keizersnede gingen doen omdat S.am het niet lekker had meer in mijn buik. Binnen 15 minuten lag ik op de ok tafel en binnen 5 minuten was hij eruit. Huilend en al. Papa met hem mee, ik hoorde S.am nog een keer huilen. Niets leek erop dat het niet goed zou gaan. Papa kwam met hem in zijn armen naar mij toe terwijl ze mij nog aan het hechten waren. Op moment dat hij S.am aan mij wilde laten zien werd S.am blauw en werd hij meteen uit papa zijn armen gehaald. Dit was het begin van het medische circus en de 8 weken opname.

De bevalling is dus totaal anders gegaan dan vooraf was bedacht. Maar goed op dat moment vond ik het geen probleem dat het een ks werd; kind moest er gewoon uit. Na de ks heb ik 3 dagen in 3 verschillende ziekenhuizen gelegen; achter S.am aan. De 3de dag moest ik echt het ziekenhuis uit en heb ik nog een nacht in een Ronald Mc donald huis gezeten, wat niet echt is ingesteld op net bevallen vrouwen en ks. Dus echt goed en rustig herstellen is er niet bij geweest net als het niet hebben van de kraamtijd en genieten van je kindje. Pas na 3 weken mocht ik S.am vasthouden en dat was nog alleen met gestrekte armen hem optillen zodat zijn bedje op de ic verschoond kon worden. Pas bij 4 weken mocht ik hem op schoot hebben. Dat was zo enorm emotioneel moment daar krijg ik nu nog kippenvel van en tranen.

Beanie, S.am eet "gewoon" als hij daar trek in heeft het hele potje op. De ene keer doet hij dat wel de andere keer alleen een paar happen.

Heftig sas.. Wat fijn dat het nu zo goed gaat met hem...

• Reacties 2k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Beanie,

Ik maak ook zelf de groente en vries het in ijsblokjes ding. Per keer ontdooi ik er 3-4 ijsblokjes. Maar als ik weer nieuw ga maken dan vries ik het in kleine bakjes in. Ik heb ook geen idee hoeveel hij mag volgens de richtlijnen. Maar ik hou mij daar toch niet aan. Eigenlijk geeft hij zelf aan wat hij wil. Zolang hij netjes groeit en tevreden is vind ik het prima. En zolang de kinderarts dat ook is maak ik mij geen zorgen.

Lekker he dat geklets in de box. Hier ook een die op zijn speelkleed hele verhalen tegen de speeltjes aan het vertellen is en de hele tijd bezig is om de speeltjes te pakken. Zo leuk om te zien en te horen. Hij maakt trouwens best hard geluid, soort schreeuwtjes en als ik dan terug reageer reageert hij ook weer door nog net even een harder geluid te maken.

Geplaatst
Beanie,

Ik maak ook zelf de groente en vries het in ijsblokjes ding. Per keer ontdooi ik er 3-4 ijsblokjes. Maar als ik weer nieuw ga maken dan vries ik het in kleine bakjes in. Ik heb ook geen idee hoeveel hij mag volgens de richtlijnen. Maar ik hou mij daar toch niet aan. Eigenlijk geeft hij zelf aan wat hij wil. Zolang hij netjes groeit en tevreden is vind ik het prima. En zolang de kinderarts dat ook is maak ik mij geen zorgen.

Lekker he dat geklets in de box. Hier ook een die op zijn speelkleed hele verhalen tegen de speeltjes aan het vertellen is en de hele tijd bezig is om de speeltjes te pakken. Zo leuk om te zien en te horen. Hij maakt trouwens best hard geluid, soort schreeuwtjes en als ik dan terug reageer reageert hij ook weer door nog net even een harder geluid te maken.

Lekker ding die Sam!

Hier heeft er een het gepresteerd om 180 graden om te draaien in de box vanmorgen! Ik lette even niet op en wist niet wat ik zag! Hij lag gewoon met zijn hoofd opeens de andere kant op!

Geplaatst

Sas ik krijg bij het lezen nog kippenvel en tranen...brr....

Mijn bevalling was niet leuk, maar ook niet traumatisch gelukkig. Th had het niet prettig en viel weg als ik niet op m'n zij lag. Moest dus een weeenstorm van vier uur opvangen op m'n linkerzij. Niet comfortabel. Aan de andere kant was het toen ook klaar, heeft niet lang geduurd. Doordat Th wegviel werd het persen wel een hele snelle actie, ik heb twee keer geperst (soort van) en toen zette de gyn die binnen kwam rennen een knip, de pomp erop en was hij er. Eigenlijk weet ik niet meer of hij huilde, wel dat hij meteen alles onder pieste en poepte haha.

Wat wel echt naar was, was dat men in de consternatie was vergeten mij de extra prednisolon mee te geven die ik hebben moest. Een uur of twee na de bevalling lag ik dus met een onderdruk van 30 aan de zuurstof en infusen met alle paniek van dien omdat men niet snapte waar het vandaan kwam. En ik maar 'roepen' ik moet die prednisolon hebben. So much voor alles honderd keer doorspreken en een bevallingsplan...

Gelukkig gaat het nu allemaal goed met ons en onze kleintjes!

Beanie ik gaf Thomas ook al snel hele porties hoor, gewoon naast de fles. Weet uit m'n hoofd niet meer hoeveel er in zo'n potje zit maar die hoeveelheid vroor ik in. A.vent heeft fijne potjes met losse schroefdeksels. Kun je nu eerst de kleinste maat gebruiken en later grotere potjes kopen zonder deksels (scheelt weer haha). Op pink of blue (site) hebben ze een goede deal voor deze potjes.

En op de site van n.utricia staat een heel goed introductie schema. Daarbij ga je geloof ik na twee weken naast groente ook fruit geven. Dat is extra, bijvoeding, naast de gewone flessen. Mij werd toen op het cb verteld dat als Th echt goed groente en fruit at, je dan voor een portie groente/fruit evt een halve fles kon minderen. Maar dat hoeft niet.

En die eetlepels..... Met zes maanden zei mijn cb: 150/200 gram fruit en 150/200 gram groente. Dat is echt meer dan drie lullige eetlepels en Th at het allemaal op :-) Het is echt in elk boek anders dus kijk gewoon wat Q wil!

Geplaatst

Toch grappig dat ik dat nu zo makkelijk zeg terwijl ik zes maanden geleden ook dacht is dit wel goed, is het niet te veel of te weinig en hoe doe ik dat dan.... Achteraf is het allemaal toch een stuk eenvoudiger haha.

Wij zijn nu net van de flessen af, ook erg spannend. Th wilde opeens de avondfles niet meer en met ontbijt liep hij te miepen. Dus nu bordje pap voor ontbijt en beker (!) melk bij de lunch. Oké daarvan gaat de helft over z'n slab maar dat leert hij vanzelf. Hij vindt het geweldig om uit een beker te drinken terwijl hij uit een tuit of fles de melk weigert. Wil er eentje snel groot worden hier....

Geplaatst
Toch grappig dat ik dat nu zo makkelijk zeg terwijl ik zes maanden geleden ook dacht is dit wel goed, is het niet te veel of te weinig en hoe doe ik dat dan.... Achteraf is het allemaal toch een stuk eenvoudiger haha.

Wij zijn nu net van de flessen af, ook erg spannend. Th wilde opeens de avondfles niet meer en met ontbijt liep hij te miepen. Dus nu bordje pap voor ontbijt en beker (!) melk bij de lunch. Oké daarvan gaat de helft over z'n slab maar dat leert hij vanzelf. Hij vindt het geweldig om uit een beker te drinken terwijl hij uit een tuit of fles de melk weigert. Wil er eentje snel groot worden hier....

Leuk is dat he? zo uit een beker. Wij zijn er een week of 2 geleden ook mee begonnen. Lekker kliederen! Aangezien F.loor geen flesje krijgt (behoudens bij de opvang) krijgt ze bij haar boterhammen dus een beker water. Ze gaat al helemaal stuiteren zodra ze de beker ziet. Te grappig!

Geplaatst

Sas, ik heb met kippevel jouw bevallingsverhaal gelezen. pfff, meis. Wat zal jij je machteloos hebben gevoeld!. Ik heb echt even een traantje moeten wegpinken. brrr.

En dat je hem dan zoveel weken eindelijk even mag vastpakken. Onbeschrijflijk!

Ik vermoed ook dat je tijdens zijn eerste verjaardag wel een extra traantje zult laten.

Ik heb trouwens net als Sas nooit rekening gehouden met hoeveelheden voeding (nu nog steeds niet). Ik kijk gewoon hoeveel honger ze heeft en wat haar behoefte die dag is. En ook dat kan best eens dagelijks wisselen. (wij hebben zelf toch ook niet iedere dag even veel trek). Ik begon met voeding in te vriezen ter grootte van een diepvriesblokje maar dat werd al snel te weinig.

Bij ons wordt het ook in de a.ventbekers ingevroren.

Q is gewoon een lekker mannetje. Hollands welvaren, dus die zou best wel een hapje lusten. Daarnaast gebruiken ze veel energie door het bewegen, rollen, ontdekken etc.

Geplaatst

Ook vanavond fietste de worteltjes er wel in... Ik heb vandaag pompoenpuree gemaakt en perenmoes, ik wil hem morgen wat peer meegeven naar het KDV. Volgens mij vindt hij het happen van het lepeltje ontzettend leuk maar moet hij alleen nog steeds bij de eerste hapjes aan de structuur wennen. Ik heb bakjes van D.ifrax, daar kunnen voorlopig denk ik de porties mooi in. Daarnaast kleine diepvriesbakjes van X.enos en B.lokker, ook prima. Heb nu wel grotere porties gemaakt, ik denk dat hij zelf uiteindelijk wel zal aangeven wanneer het genoeg is. Volgens mij is hij trouwens ook zo hongerig omdat hij ontzettend bewegelijk is... En het wordt alleen maar erger! Hij draait inmiddels op zijn zij, volgens mij is het een kwestie van een paar dagen en dan draait hij op zijn buik. Nou ja, hij is nu ongeveer 5 maanden, dus over een paar weken kunnen we over naar de opvolgmelk en dan hoop ik dat die enorme honger ook wat minder wordt!

Grappig om te lezen van die beker... Ik heb begrepen dat je vanaf 8 maanden kunt beginnen met een beker dus dat wil ik zeker ook gaan proberen! Dan maar lekker knoeien, dat gebeurt nu ook al met de worteltjes! Hoort er bij wat mij betreft... Hoop dat hij dat net zo leuk gaat vinden als dat lepeltje!

Tiktak, hoe is het vrijdag gegaan op je werk en op het KDV???

Geplaatst

@beanie: ging vrijdag op de creche al beter. Ook aardig gedronken. Vandaag 2de behandeling bij de chiropractor gehad. Hopelijk gaat dat helpen. Ik moet er woensdag ook weer heen.

Ik geef onze uk alleen bv. Wil pas bij 6 mnd beginnen met fruit of groente. Bij het cb hebben ze het er nog niet over gehad. Ben wel heel benieuwd naar haar eerste ervaring.

Is de baby cook ook voor zeer kleine porties klaarmaken? Of is dat niet de bedoeling? Bied je alles nu nog gepureerd aan of ook stukjes?

Geplaatst

Gefeliciteerd Mijnbaby!

Tiktak fijn dat het al wat beter ging op de crèche.

Beanie Th was (is) ook zo beweeglijk en die at rond zes maanden, groente, fruit en twee hele flessen als bordje pap. En hij is echt niet dik ofzo. Je geeft echt niet snel teveel.

Geplaatst

Mijnbaby gefeliciteerd! Een neefje of een nichtje? Hoe is de bevalling gegaan?

Henne, ik maak me ook niet direct zorgen hoor, maar hij is nu best wel Hollands Welvaren. De arts van het CB heeft voorspeld dat hij met 6 maanden onder de 0-lijn zal zitten, waar hij nu nog op de +1 lijn zit, dankzij zijn bewegelijkheid. Vandaag krijgt hij iig peer op het KDV, weer wat extra. Gisteren laatste fles om 23.15 uur, vanmorgen was hij om 7 uur wakker maar hij ging niet huilen! Lag een beetje om zich heen te kijken en te babbelen in zijn bedje... Dat was voor het eerst! Overdag huilt hij niet altijd als hij wakker wordt, maar 's morgens tot nu toe wel. Maar misschien dat wat hij nu krijgt eindelijk genoeg is?

Tiktak, wat fijn dat het beter ging vrijdag! Heb je nu het gevoel dat de chiroprakter wat doet? Bij BV is het volgens mij heel gebruikelijk om pas met 6 maand te beginnen met bijvoeden, dus daarover hoef je je echt niet druk te maken! Idd overleggen met het CB eerst. In de babycook kun je kleine hoeveelheden klaar maken maar ook grotere en dan invriezen (dan moet je niet gaan denken in volwassen porties hoor!). Ik maak meestal gewoon de groente op die ik heb en dan zet ik dat apparaat aan. Ik heb dus nu wortel, pompoen en peer klaargemaakt, het is wel makkelijk hoor! Je kunt volgens mij ook gewoon minder maken, voor 2x of zo, en dan 1x die dag geven en 1x voor de volgende dag in de koelkast bewaren. Jij had toch niet zo'n grote vriezer? Overigens kun je de groenten zelfs in een ijsblokjeslaatje invriezen en dan per portie ontdooien, dus heel veel plaats hoeft het niet in te nemen! Misschien een tip: het boek Opperdepop van de Albert Heijn. Staan leuke tips qua voeding in maar ook adviezen over bewaren, hoe lang en hoe!

Geplaatst

@ Mijn baby, gefeliciteerd!!! Vertel hoe is het gegaan?

@ Tiktak, fijn dat ze het vrijdag beter deed op de creche, misschien een kwestie van wennen? S.am gaat morgen een paar uur proefdraaien bij de gastouder. Ben benieuwd hoe hij het vindt...en mama natuurlijk.

@ Beanie, is een leuk boek he Opperdepop.

Geplaatst

Idd, fijn boek. Tot nu toe de beste ideeën in gevonden... Heb ook een kookboek speciaal voor de babycook maar heb niet het idee dat ik daar echt veel mee kan!

Sas, wat spannend, morgen proefdraaien! Ik vond het zo niet leuk toen ik Q voor het eerst moest achterlaten op het KDV... Stiekem nog steeds niet maar het gaat beter. Ik weet dat hij daar in goede handen is!

Geplaatst

Sas, kippenvel van jou verhaal!!! En wat doet jullie mooie man het nu goed en wat vind hij die banaan lekker, haha!

Ik weet nog goed dat mijn moeder vertelde over de bevalling van mijn broers (tweeling). Veel te vroeg geboren, mochten alleen achter glas de eerste weken kijken hoe ze verzorgt werden in de couveuse. En dan sta je daar als moeder te kijken naar je 2 kleine mannetjes die vechten voor hun leven, staan er 2 mensen naast die zeggen: och je, moet je die 2 stumpertjes toch eens zien liggen, volgens mij hadden ze die toch beter kunnen laten.... vul de rest zelf maar in. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben maar ik denk dat ik volledig door het lint was gegaan.

Hier gelukkig ook geen hele nare ervaringen, al moet ik wel zeggen dat ik 10 keer liever de eerste bevalling over doe als de 2e. Eerste duurde 29 uur vanaf de eerste wee totdat ze er was, de 2e duurde maar 14 uur en had weinig last de eerste uren, maar kon het allemaal veel minder goed opvangen. Bij Lynn is het om 04.00 uur begonnen om half 2 werden we doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een ctg wegens minder leven. Om 16.15 gesprek met de gynaecoloog want die geloofde er nog niet zo in. Toch even controleren, stuurde me heel voorzichtig naar huis met 5 cm ontsluiting. 17.00 uur kwam de verloskundige thuis de vliezen breken en vanaf dat moment kon ik het niet goed meer opvangen. Om 17.47 kwam ze met 1 arm omhoog ter wereld, volledig blauw, wat na 3 dagen pas echt weg was en het wit van haar ogen was niet meer zichtbaar door de bloeduitstortingen, dat heeft een week of 6 geduurd voor dat dat weg was. Denk dat ze uiteindelijk door de hele bevalling ook steeds meer begon te huilen. Omdat Een vast heeft gezeten, zat er het een en ander scheef!

Tiktak Hoe is het met de kleine meid??

Beanie, fijn dat hij de hapjes lekker gaat vinden!!!!

Mijnbaby, gefeliciteerd! !!!

Henne, hoe doet hij het zonder de avondfles? ??

Morgen moet ik me weer melden bij het buro, het lijkt er niet op dat ze veel gegroeid is! Ben benieuwd wat ze gaat zeggen!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Geplaatst

Crisje, klinkt idd ook niet als een hele fijne bevalling... Ben je trouwens thuis bevallen van L.ynn? Of ben je in die drie kwartier na het breken van de vliezen naar het ZH gegaan? Kan me voorstellen dat je dan met een beter gevoel terugkijkt op de eerste bevalling, al duurde die langer!

Geplaatst

Neefje hij weegt 3840..super schattig! Ze had ruggenprik en tot 10cm ontsluiting ging het prima, daarna is hij binnen een uur met vacuümpomp geboren.. Hij heeft beetje moeilijkheden met zelf goed ademen, dus hij ligt op ic.. Ben vandaag langs geweest, ga straks weer even.. Wat een lekkerding.. Wel zo sneu als die draden en plakkertjes :(

Hopelijk gaat het gauw goed! Oorzaak is nog onbekend, waarom hij moeite heeft?

Geplaatst

Arts is net geweest bij me zus, ze had aan het einde van de bevalling koorts en ze schijnt een infectie gehad te hebben,

De baby heeft een klaplong. Daar komt het dus door....

Geplaatst

Gelukkig weten ze wat het is! Ligt hij ook aan een drain voor zijn long? Bacterie altijd naar. Is het de GBS? Die had ik nl ook en die kun je doorgeven bij de bevalling aan je kindje die er heel erg ziek van kunnen worden. Hopen dat hij snel opknapt en van de ic af mag. Met je zusje verder alles goed?

Geplaatst

@crisje: uks heeft nu 2 behandelingen bij de chiropractor gehad. Morgen weer 1. Ik dacht dat het beter ging. Ik heb de indruk dat ze meer slaapt. 'S nachts slaapt ze nog steeds in de wieg bij ons op de kamer. Mijn vriend wil haar nu echt op haar eigen kamer hebben 's nachts. Vind het zo moeilijk. Ben ik nu een miep? Ik snap het ook niet goed. Hij heeft geen last van haar. Maar volgens 'het boekje' oid moet ze naar haar eigen kamer. *zucht*

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden