Ga naar inhoud

Zijn er nog 40+ meisjes hier? :)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Meiden, ondanks het verdrietige berichtje van Christine vanmiddag, ga ik toch wel mijn blij nieuws met jullie delen.
Eind van de middag heb ik mijn 20 weken echo gehad en die was heel erg goed.
Mijn baarmoeder, placenta, alles zag er goed uit, voldoende vruchtwater en het kindje was zoals nu beoordeeld kan worden kerngezond.
Alle ingewanden aanwezig en op de juiste plek.
Hersentjes, hartje, alle metingen waren goed en verder waren het buikje en ruggetje gesloten.
Ik wilde niet weten wat het is, dus toen ze de niertjes wilde bekijken zei ze dat ik de ogen even moest dicht doen dat ik ook niet per ongeluk iets zou zien.

De echo duurde iets van 3 kwartier en zij was zo fijn en rustig, ze legde alles goed uit wat ze zag en ging bekijken, alles is heel goed bekeken.
Ik heb echt liggen genieten van zo lang naar de kleine te kijken.
Het was mooi en ontroerend en ik ben echt zo vreselijk blij, kan het nog maar amper geloven.

Sinds kort voel ik de baby ook bewegen, ZEER veel ook nog en ik begrijp nu ook waarom.
Die lag dus geen moment stil, was constant in beweging, wat zij alleen maar prettig vond want dan kon ze hem van alle kanten goed bekijken.
Ze vond het kindje ook erg beweeglijk en het hartje klonk sterk en krachtig.
Hij heeft lange benen en loopt in gewicht 2 dagen voor op de werkelijke termijn.

Ik ben zo gerustgesteld en blij, ik kan niet in woorden omschrijven hoe ik mij nu voel.
Lieve meiden, ooit gaf ik het op, ik besloot uiteindelijk toch nog 1 allerlaatste poging te wagen en ik ben zo dankbaar en blij dat ik ondanks het verdriet van het verlies van mijn zoontje vorig jaar dit nog mag meemaken, dit grote geluk, dit wonder, dit jeetje, ik heb geen woorden.
Dank meiden aan jullie steun altijd en lieve woordjes en dat jullie mijn boekverslagen hier geduldig doorgespit hebben.
Ik zal het (voor mijn doen) kort houden voor nu en ga genieten van deze mooie regenachtige dinsdagavond.

• Like 2
Geplaatst (aangepast)

@Kitje wat een geweldig nieuws weer, kan me zo voorstellen hoe dankbaar en overweldigd je bent. Het is je zo gegund, het is echt een soort bekroning na alles wat jij op dit gebied hebt meegemaakt en verdriet en geluk mag naast elkaar bestaan hoor......geniet maximaal van dit mooie wonder wat in jou mag groeien! ❤️

Had trouwens vanmiddag wat gerommel in mijn buik dus dacht laat ik voor de lol nog maar weer eens een ovulatietest doen en ja hoor: raak! Maar wel veel later dan wanneer je een normale ovulatie zou verwachten. Mijn luteale fase is dus te kort wat een ding kan zijn bij een cryo terugplaatsing qua progesteron enzo las ik, bel morgen mijn arts voor een afspraak om te bespreken hoe we nu de cryo terugplaatsing het beste kunnen doen. Wil in ieder geval nu dus wel extra progesteron, die utrogestan bollen, crinone gel of injecties indien mogelijk maar moet even kijken hoe dit in te passen in een natuurlijke of kunstmatige cyclus en hoe het ziekenhuis er tegenover staat. Ga ook maar door met die ovulatietesten of dit eenmalig was of dat ik dit altijd heb, wat ik eigenlijk wel denk. Beetje gek lijkt wel of ik hier dus een soort voorgevoel over had ofzo..... 🤔

Nogmaals veel liefs en sterkte voor jou @Christine79 na het slechte nieuws vandaag 

aangepast door ruby2021
Geplaatst

@Kitje wat een fantastisch nieuws, gefeliciteerd! Hoop doet leven xx 🙂

@Paulma Ik schrijf maar even hier ook persoonlijk aan jou xx

Helaas bij mij geen goed nieuws, er was helemaal niks te zien. Miniscuul klein vlekje maar veel te klein voor 6 weken. Ze gaat er vanuit dat het een miskraam was vorige week. Ik zal de echo toevoegen.

Ze raadde me wel aan de echo te laten staan volgende week in ziekenhuis, sowieso natuurlijk om een nieuw behandelplan te maken.

Ik hoop dat de zwangerschap symptomen snel minder worden, je voelt je nog zo zwanger.

Goede nieuws is dat de innesteling dus wel gelukt is, en dat met mn 40 jaar 😉

Verwerken en vol moed de volgende periode in.

echo 6 weken.jpg

Geplaatst

Lieve dames,

Ons forum klinkt bijna als het echte leven... blijdschap en verdriet wisselen elkaar af 😘 waar ik ons allemaal die blijdschap wens.....

Wat super verdrietig @Bailey2021. We waren er al bang voor maar probeerden nog goede hoop te houden. Mooi dat je ook al kan zeggen dat het positieve nieuws is dat het kan!! en je hebt ook helemaal gelijk daarmee, hoewel het verdriet er natuurlijk ook mag zijn. Goed dat je naar dat echo centrum bent gegaan, want die onzekerheid was vreselijk! Toen ik die miskraam een paar weken geleden had moest ik een maand wachten. Ook om te zorgen dat het helemaal schoon was, er zat bij mij nog een mini stukje. Gelukkig is dat gewoon met de volgende ongesteldheid opgelost en toen mocht ik met een cryo de volgende maand de terugplaatsing doen. 

Fijn dat jij je ovulatie hebt gevonden @ruby2021! Wel vervelend dat ie later is terwijl je een terugplaatsing wilde doen in je natuurlijke cyclus. Ben benieuwd wat het advies van het ziekenhuis zal zijn.

@Kitje wat fantastisch, wat een heerlijk nieuws! Je kan nu echt gaan genieten en het helemaal toelaten! Heb je je zoon al verteld over de zwangerschap? Hoe reageerde hij? 

Ik ben zo blij voor je! en voor ons een inspirerend voorbeeld voor de mogelijkheden

Lieve @Christine79 helemaal eens met de anderen, wees lief voor jezelf! Jij kan hier niets aan doen, had het niet kunnen voorspellen of kunnen tegenhouden. Ik heb zelf ook ervaring met een missed abortion, 2 jaar geleden met 8,5 weken. Achteraf is het soms wel te herleiden wanneer klachten minder werden en het "mis ging". Maar dat is achteraf ook makkelijker praten. En soms geeft het lichaam geen enkel signaal. En soms kloppen de signalen helemaal niet. Kortom, er is eigenlijk helemaal niets van te zeggen en je moet jezelf dus echt niet kwalijk nemen als je bepaalde signalen wel of niet hebt opgepikt! Ik hoop de echo volgende week laat zien dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn, dat je lichaam het zelf oplost. Ik heb toen eerst 2 weken gewacht met de hoop dat het op een natuurlijke manier los zou komen, dat gebeurde helaas niet. Toen pillen genomen, die hebben een deel los laten komen maar helaas niet alles, dus toen moest ik 4 weken na de echo waar we de MA constateerden alsnog een curettage doen. Ik heb daar pech mee gehad, want er zijn verklevingen opgetreden die pas een half jaar later geconstateerd werden omdat ik atypische klachten had. Dus ben er uiteindelijk te lang zoet mee geweest. Dat hoeft niet zo te zijn hoor! Maar na een curettage is het wel goed alert te zijn op bepaalde symptomen. Of eventueel na een paar weken een controle water echo of hysteroscopie te laten doen als je twijfel hebt. Ik twijfelde even of ik dit allemaal zou beschrijven, want wil je niet afschrikken. Maar ik baal achteraf dat ik zo veel tijd verloren heb, dat met een controle te voorkomen was geweest. Dus deel het toch zodat je alert kan zijn. Aangezien we geen begin 30 meer zijn, is tijd iets dat je niet wil verliezen.  Heel veel sterkte!!

Liefs

• Like 1
Geplaatst

Lieve allemaal @ruby2021 @Kitje @Paulma bedankt voor jullie lieve woorden. Hoe rustig ik was de afgelopen weken hoe overstuur ik ben sinds gisteren. Ik heb onwijs hoofdpijn van de stress (verdriet?). De tranen lopen constant over mijn wangen of ik nou wil of niet ze komen gewoon, ook op momenten dat ik er helemaal niet over na wil denken. Ik probeer mezelf steeds op te beuren door aan leuke dingen te denken en mezelf ervan te overtuigen dat dingen niet zomaar gebeuren als in niks gebeurd zonder reden of toeval bestaat niet etc. Ws is het het beste voor welke gekke reden dan ook maar het voelt zooo oneerlijk. Ik vraag me echt af wat ik mis heb gedaan? Heb ik te weinig gedronken? Niet goed gegeten? Te veel gesport? Verkeerde standje aangenomen tijdens seks echt ik kan het zo gek niet bedenken of het passeert mijn revue. En of echt het moment dat mijn borsten geen pijn meer deden het moment was dat minnie overleed. Ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan. Ik maak me ook zorgen over het vervolg, gaat het nog een keer lukken?? En ik heb er nog maar twee in de vriezer?? Waarom wil ze die in een natuurlijke cyclus terug plaatsen en wat als mijn bms dan te dun is of ze ook weer niet blijven plakken.. ik had 9 dagen geleden een test gedaan nou die was zo knal knal het was nog donkerder dan de controle streep en dan te bedenken dat minnie er al niet meer was. Ben zo boos en teleurgesteld in mezelf ik heb echt even nodig om dit gevoel kwijt te raken ik heb ergens niet echt nagedacht over dit scenario terwijl dit natuurlijk juist veel voorkomt.. ik heb vandaag weer gebeld uiteraard in tranen met de vraag of (als het dan toch niet goed zit) ik ipv volgende week vrijdag. Maandag al kan komen voor de laatste echo en behandel plan mbt het opwekken. Aangezien ik die week erop weer moet werken en ik het niet zie zitten om alles op werk te moeten verliezen. Dan maar in het vakantiehuisje tijdens onze midweek weg😔.

@ruby2021 wat fijn dat je je ovulatie gevonden hebt🥳🥳🥳 

@Kitje tuurlijk moet je dit geweldige nieuws delen😍😍😍 ik ben zo intens blij voor je.. wat ontzettend mooi moet dat geweest zijn. Geniet van je zwangerschap lieverd in volle teugen. 

@Bailey2021 wat droevig😢 ik leef met je mee.😘 

@Paulma dankjewel voor the handsup! Ik zal er zeker rekening mee houden mijn gynaecoloog zei meteen al dat ze liever geen curettage wil en dat als alles mee zit we over twee maanden een nieuwe, in mijn natuurlijke cyclus (maar met hormonen?? hoe gaat dat precies?? Kan iemand me dat uitleggen?!) poging kunnen wagen. Dus ik hoop dat alles dan loskomt en het geen lange nasleep wordt. Wat moet dat vervelend zijn geweest voor je😔

Geplaatst

@Christine79 en  @Bailey2021 beiden veel sterkte gewenst. Die teleurstelling is heel begrijpelijk. Al kan ik niet meepraten over curetages of terugplaatsingen in natuurlijke cycli, mij is verteld dat de verantwoordelijkheid-ratio voor een miskraam rond de 80% ligt bij de (ongezonde) embryo en voor 20% verband houdt met de hormoonhuishouding (en/of onjuiste implementation window vd baarmoeder). Echter, in tegenstelling tot Kitje heb ik geen onderzoekgegevens. Zo heb ik 'geleerd' dat m'n metabolisme snel werkt waardoor hormonen en vitamines- in 'n onnatuurlijke cyclus - relatief sneller worden afgebroken (dat is risicovol bij terugplaatsingen). Sport en opwinding zijn dan uit den boze (ik slik nu een medicijn dat m'n stofwisseling iets vertraagd.) Baarmoederdikte is zelden een probleem op onze leeftijd heb ik begrepen, maar ieder lichaam is uiteraard uniek. Ik ben best benieuwd waarom jouw arts erop aandringt om een tp in een natuurlijke cyclus te doen. Nogmaals sterkte, liefs aan iedereen🌷 Ps. @Kitje wat ontzettend fijn om je mooie berichten te lezen, het is je zo gegund!! 

• Like 1
Geplaatst

@Axelle die percentages klinken mij heel aannemelijk in de oren. Ik heb ook geen onderzoek hoor, maar mijn arts gaat er tot nu toe bij mij vanuit dat het inderdaad mis ging doordat de embryo toch niet optimaal was. Goed dat er medicatie gegeven kan worden om jouw stofwisseling beter in balans te krijgen. Kwam het uit bloed onderzoek bij jou?

@Christine79 ik heb zo ontzettend met je te doen!! Ik kan me verplaatsen in hoe je je voelt. Toen ik die MA had, was ik ook helemaal van mijn stuk. Het was mijn eerste zwangerschap en ik had geen rekening gehouden met dit scenario. Dus ik was ontzettend geschrokken toen ik het nieuws kreeg en daarna een tijdje kapot. Heb toen ook heel veel gehuild en ook dat oneerlijke gevoel herken ik. Doe alleen maar wat goed voelt voor jou op dit moment, geef er aan toe!! Het is ontzettend verdrietig, neem daar de ruimte en tijd voor. Hopelijk heb je steun aan je partner. Ik zou je een dikke knuffel willen geven. Dus hierbij virtueel!!!

Het is natuurlijk een enorm cliché maar het verdriet wordt minder scherp met de tijd. Hoewel het mij ook nog steeds wel eens kan overvallen.

Jij had echt niets anders kunnen doen!!!! ECHT NIET. Ik begrijp je gevoelens en gedachten, maar dit is niet iets dat je had kunnen voorkomen. 

Het gaat vast weer lukken!! De artsen zijn positief over iemand die al eerder heeft bewezen zwanger te kunnen worden, zoals nu bij jou! Ondanks dat het niet goed is gegaan, waarschijnlijk in de aanleg van de embryo, heeft je lichaam laten zien dat het kan innestelen en "snapt" wat het moet doen. De artsen vertelden mij ook dat de eerste maanden na een miskraam de kans op een zwangerschap iets groter is. Neem mij niet als voorbeeld, maar ik ken genoeg vrouwen die binnen 3 maanden na de miskraam weer zwanger waren en toen wel een gezonde zwangerschap hebben doorlopen. Dus probeer vertrouwen te houden! En 2 cryo's in de vriezer, zijn gewoon weer twee kansen! Plus dit was pas je eerste poging toch? Dus je hebt nog meer kansen.

Fijn dat je gyn ook liever niet tot een curettage over gaat. En als het toch nodig is, staat ze er misschien voor open ook snel daarna een controle te doen bij twijfel over verklevingen. Ik had vast pech, dus ben weer geen gemiddeld voorbeeld.

Ik heb ervaring met cryo tp's in een natuurlijke cyclus, maar ook in een hormoon ondersteunde. Dus als je concrete vragen hebt laat het weten, ik probeer te schetsen hoe het bij mij verliep.

Natuurlijke cyclus (3 keer een cryo tp gedaan, allemaal helaas een negatieve test).  Ik laat het ziekenhuis weten wanneer ik ongesteld ben geworden. Dan plannen ze een echo rond dag 10. Bij die echo wordt gekeken naar de dikte van het baarmoederslijm, of er 3 lagen zijn en waar ik ongeveer ben in mijn cyclus. bij mij ziet het BMS er tot nu toe dan goed uit (rond de 8 mm of zo, dus niet overdreven dik maar wel altijd mooi 3 lagen). Als de arts vindt dat ik er klaar voor ben, krijg ik opdracht om met een spuit Ovitrelle de eisprong op te wekken (denk om het net beter te timen dan af te wachten wanneer de natuurlijke is) en dan wordt de afspraak voor de Tp 3 dagen later gepland. In mijn geval alle keren op cyclusdag 16 (ik heb een iets kortere cyclus). Verder gebruik ik die hele cyclus geen enkel hormoon. Ik vind het voordeel dat je dus heel weinig hormonen gebruikt en ik mij goed in mijn vel voel. Daarnaast is de natuurlijke poging die maand ook een optie, want je hebt alsnog een eitje dat vrij komt en dus door vrijen bevrucht zou kunnen raken. Dus voel toch als een klein beetje een extra kans. Het nadeel is dat het minder goed te plannen is voor het ziekenhuis (in sommige klinieken kan je om die reden niet in een natuurlijke cylcus terugplaatsen). En het nadeel is dat je geen factoren kan beïnvloeden door hormonen.   

Hormoon ondersteunde cylcus (1 keer gedaan, helaas een negatieve test). Ik laat het ziekenhuis weten wanneer ik ongesteld ben geworden, dan start ik op dag 1 met 3x per dag 1 tablet progynova. Bij de eerste hormoon ondersteunde poging plannen ze een echo in, in mijn geval op cyclusdag 14. Er wordt dan bekeken hoe dik het BMS is. Ik moest in dit geval nog wachten en kreeg extra progynova voorgeschreven (2 x per dag 2 tabletten),. Ik kreeg nogmaals een echo 3 dagen later, maar dat is niet standaard volgens mij. Toen vond mijn arts het er goed genoeg uit zien en werd de tp gepland. Vanaf dat moment moest ik ook starten met utrogestan bolletjes (3x per dag). Op cyclusdag 22 kreeg in de cryo teruggeplaatst. Daarna moest ik zowel progynova als untrogestan blijven gebruiken tot de dag dat ik mocht testen.  Het voordeel is dat het beter te plannen is voor het ziekenhuis met hormonen. en je kan factoren beïnvloeden door hormonen indien nodig. En je kan het moment van terugplaatsen uitstellen tot de artsen vinden dat het er optimaal voorstaat. Het nadeel is dat je hormonen gebruikt, dat je natuurlijke kans die maand niet benut kan worden (je hebt geen rijp eitje dat met een ovulatie en vrijen bevrucht kan worden aast het terugplaatsen van de cryo) en ik heb persoonlijk heel veel last van de progynova. Ik ging daar super slecht op, op geen enkel ander hormoon heb ik zo'n reactie. Niet zo lang en niet zo veel klachten. Hoofdpijn, misselijk, en echt langere tijd depri, en de utrogestan is natuurlijk een vieze bende. 

In Nederland zeggen ze dat de kansen gelijk zijn met terugplaatsingen met of zonder hormonen. Cryo-behandeling met of zonder medicatie: geen verschil in resultaat - Freya. Dus ik ga bij eventuele nieuwe cryo terugplaatsingen liever voor een natuurlijke cyclus omdat ik echt heel slecht ging op de progynova. Toch ben ik blij dat ik allebei de opties minimaal een kans heb gegeven want dan kan ik achteraf niet zeggen "had ik het maar geprobeerd". Mocht ik ook nog eens een poging doen waar het met hormonen moet, zal ik het niet bij voorbaat afwijzen. En als het duidelijk betere kansen zou opleveren zou ik het ook wel weer met hormonen doen. Maar het heeft niet mijn voorkeur.

Hopelijk geeft dit meer inzicht

En je hoeft dit nu nog niet te beslissen, bespreek met de arts waarom ze bepaalde dingen willen en jouw twijfel. Dat komt, eerst goed voor jezelf zorgen!

• Like 2
Geplaatst

@Kitje@Paulma en@Bailey2021 Heel erg bedankt voor jullie gelukswensen! Lief van jullie! De IUI is erg goed gegaan; Alle minimum voorwaarden zagen er volgens de arts goed uit, dus nu is het nog een flinke dosis geluk en afwachten maar

Owh@Christine79; wat een verdrietig bericht. We waren zo blij voor je dat het was gelukt! Zo dicht liggen vreugde en verdriet dan bij elkaar, maar blijf vooral geloven in jezelf! Je lichaam heeft al bewezen dat het ook op onze leeftijd zwanger kan worden. Probeer daaraan vast te houden! En ik weet niet meer hoe ze heet, maar ik heb hier gelezen dat er iemand met een matige embryo toch zwanger is geworden en inmiddels bevallen van een geobd kindje.
@Bailey2021 en ook voor jou een dikke knuffel! en blijf aan het positieve vasthouden dat het dus zeker wel kan. Nu moeten die mooie embryo's alleen nog bijons blijven plakken. Hoop op 'goed' nieuws voor je in het ziekenhuis volgende week

Wooow, wat fijn@Kitje; wat een fantastisch nieuws! Zowel vorige week in het ziekenhuis als nu bij de 20-weken echo! Fijn ook dat je deze fijne gynaecoloog houdt in het ziekenhuis. Ben zo blij voor je! Jouw zwangerschap doet ook mij gewoon goed hihi

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Geplaatst

@Kitje@Paulma en@Bailey2021 Heel erg bedankt voor jullie gelukswensen! Lief van jullie! De IUI is erg goed gegaan; Alle minimum voorwaarden zagen er volgens de arts goed uit, dus nu is het nog een flinke dosis geluk en afwachten maar

Owh@Christine79; wat een verdrietig bericht. We waren zo blij voor je dat het was gelukt! Zo dicht liggen vreugde en verdriet dan bij elkaar, maar blijf vooral geloven in jezelf! Je lichaam heeft al bewezen dat het ook op onze leeftijd zwanger kan worden. Probeer daaraan vast te houden! En ik weet niet meer hoe ze heet, maar ik heb hier gelezen dat er iemand met een matige embryo toch zwanger is geworden en inmiddels bevallen van een gezond kindje.
@Bailey2021 en ook voor jou een dikke knuffel! en blijf aan het positieve vasthouden dat het dus zeker wel kan. Nu moeten die mooie embryo's alleen nog bijons blijven plakken. Hoop op 'goed' nieuws voor je in het ziekenhuis volgende week

Wooow, wat fijn@Kitje; wat een fantastisch nieuws! Zowel vorige week in het ziekenhuis als nu bij de 20-weken echo! Fijn ook dat je deze fijne gynaecoloog houdt in het ziekenhuis. Ben zo blij voor je! Jouw zwangerschap doet ook mij gewoon goed hihi

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ow wat fijn @Chrissy dat alles goed is gegaan met de IUI, hoop zo voor je dat het deze keer raak is !!!💘🍀

@Christine79 kan me je verdriet zo voorstellen maar wees juist nu extra lief nu voor jezelf, je had dit echt niet kunnen voorkomen, heel dikke knuffel voor jou 😘

Bedankt voor de info @Paulma  over terugplaatsingen van een cryo, ben er zelf nogal mee bezig op het moment 😊.  In mijn ziekenhuis gaan ze ook het liefst voor een natuurlijke terugplaatsing maar waarom weet ik eigenlijk ook niet precies. In eerste instantie zei hij tegen mij, dat een kunstmatige misschien beter was, ik denk zelf vanwege mijn leeftijd maar na een bloedtest qua hormonen enzo zei hij dat een natuurlijk toch heel goed mogelijk was en hem dit het beste leek. Nu ik er achter ben gekomen dat mijn luteale fase kort is wil ik hem dit begin September voorleggen en dan vragen wat volgens hem nu het beste protocol aangezien dit toch het 1 en ander betekent lijkt me. Ga morgen bellen voor een afspraak.

@Axelle interessante stelling over je metabolisme en hormonen, heb het nog nooit zo bekeken, terwijl mijn TSH waarde enzo ook wel aangeven dat mijn stofwisseling snel is. Waar ligt jouw voorkeur nu dan bij een terugplaatsing?

Ik heb ook altijd begrepen dat de kans bij een natuurlijke of kunstmatige terugplaatsing in Nederland gelijk zijn, ongeveer 30 procent per terugplaatsing, in het buitenland kan dit wel oplopen tot 45 a 50 procent vanwege meer en andere medicatie, wat @Kitje ook gehad heeft. Ik vind het gewoon best wel raar dat wij hier eigenlijk niet de beste kansen hebben zo......🤨

aangepast door ruby2021
  • Like 1
Geplaatst

Hoi @ruby2021 ik vind het ook vreemd dat we hier niet de beste kansen hebben (vwb de medicatie) zijn onze specialisten onvoldoende 'nieuwsgierig', betrokken?  Is er belemmerende wetgeving? Geen idee. Vwb. mijn voorkeur qua terugplaatsing ... 🤔 lastig, ik zou net als Paulma beide opties willen proberen, maar bij NG wordt bij voorkeur in de kunstmatige cyclus teruggeplaatst. Ik geloof, 't is puur een geloof, dat een natuurlijke cyclus, met 'n lichaamseigen mechanisme het beste werkt, maar op onze leeftijd met kwantitatief en kwalitatief matige eitjes is 't wellicht een ander verhaal. Een kunstmatige cyclus is beter te controleren en bij te sturen. Het is alleen nogal een zure gedachte dat als er dan een mooie embryo is ontstaan, deze niet de beste overlevingskansen krijgt in de baarmoeder. Oestrogeen en progesteron worden normaliter in de eierstokken aangemaakt, maar bij ivf/tp/kunstmatige cyclus werkt dit mechanisme niet (optimaal), dus is er bijsturing nodig -> méér medicatie. "Af en toe" een vaginaal utrogestanbolletje van 200 mg volstaat dan niet vermoed ik. Stel, je loopt even iets harder om een trein te halen, je neemt een kwartiertje later de bol, er ontstaat plots een disbalans (weg embryo). Na de bloedtest werd gevraagd of ik wel foliumzuur neem (dat doe ik zeker, geen duur merk), het advies was om voortaan Solgar te kopen, omdat zoiets bij een snelle stofwisseling verschil maakt. Bloedtesten laten van alles zien. Maar nogmaals, het gaat om ongeveer 20% 'verantwoordelijkheid', 80% is helaas gerelateerd aan onze leeftijd / de embryo. 💫 🍀

Geplaatst

Ohhh komt het zo nauw met die Utrogestan bolletjes? Ik heb die wel eens meer dan een kwartier later ingebracht dan "het schema". De artsen, apotheek of assistenten hebben ook nooit iets gezegd over het strikt toepassen. Mijn gevoel bij die bolletjes is dat ze de hormonen gedoseerd afgeven. maar misschien heb ik dat gevoel omdat ze over langere tijd rotzooi geven 😉 

Pfff nu ga ik toch denken dat de miskraam misschien te voorkomen was geweest een paar maanden geleden. Ik had op de dag (vrijdag 14 mei)  dat ik van het ziekenhuis mocht testen een negatieve test. Dus ik was gestopt met de utrogestan bolletjes. Omdat ik mij anders voelde, heb ik die zondag nog een test gedaan en was die wel positief. Dus ik ben die zondag weer met utrogestan begonnen. Maar heb dus wel 2 dagen geen utrogestan gebruikt. Het ziekenhuis zei wel dat ze het prima vonden dat ik zondag weer was begonnen met de utrogestan maar leek er geen groot probleem in te zien dat ik een paar dagen geen bollen heb gebruikt. Dat hebben ze in elk geval niet gezegd en ook op geen enkele manier laten merken. Toen ik trouwens die zondag weer een bolletje in bracht, zat er nog een lekkere bult ook "oude" bolletjes.... Ik mocht vervolgens een week later ook al weer stoppen met die bolletjes (was een verse terugplaatsing, begreep dat bij een cryo het tot 11 weken gebruikt had moeten worden)

• Like 1
Geplaatst

Nee hoor @Paulma maak je geen zorgen, zo nauw komt het volgend mij echt niet! En zeker niet bij een verse terugplaatsing omdat je lichaam dan ook nog zelf progesteron aanmaakt, vandaar ook de Pregnyl of Ovitrelle die dat extra stimuleert, die bollen zijn dan alleen als extra ondersteuning vandaar ook dat je bij een positive test mag stoppen. 

Bedankt voor je visie @Axelle, 😉deel je mening dat utrogestan bij een kunstmatige terugplaatsing wat mager is als progesteron ondersteuning, wil dit graag de 13de met mijn arts in zwolle bespreken.  Neig ook vanwege die reden net als jij naar een natuurlijke cyclus wat ze daar gelukkig ook doen. Geloof niet dat een kwartier later inbrengen hier invloed op heeft maar dat het vooral in basis te weinig is. Maar weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit ivm snelle stofwisseling enzo. Maar zou gewoon meer onderbouwing willen waarom voor het 1 of ander te kiezen en dan onze leeftijd meegenomen, die inderdaad waarschijnlijk de grootste reden is waarom innesteling niet lukt. Heb soms het idee dat die ziekenhuis alleen rekening houden met hun eigen planning of protocol.

• Like 1
Geplaatst

Ojee, ik wilde niemand verontrusten (al is doem-denken wel iets dat 'k goed kan 🙄 🤐 🙃), ik vind het alleen zo jammer dat in Nederland (ik vermoed ook in andere landen) niet alle bestaande mogelijkheden worden benut. Daar zijn vast goede redenen voor, doktoren zijn de specialisten, niet ik, en ik ben dankbaar dat ik überhaupt wordt behandeld. En toch, een iets meer individueel gerichte aanpak lijkt me fijn(er) en ook nauwkeuriger. Liefs aan iedereen en succes met de nieuwe pogingen (mij rest er nog één, in Nl) 💓

Geplaatst (aangepast)

Graag gedaan @Paulma 😊

Helemaal met je eens @Axelle en volgens mij heb je niemand echt verontrust hoor, alleen geïnformeerd wat weer op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden 😉. Ga het dus met mijn arts bespreken om te kijken hoeveel ruimte er is binnen de bestaande protocollen in Nederland, zal jullie hiervan ook op de hoogte brengen als jullie dat willen. Wil mijn cryobehandeling gewoon de beste kans geven en wil daar in ieder geval mijn best voorgedaan hebben om die ook te krijgen. En meer kun je ook niet doen toch, het is toch ook wel een beetje het lot dat bepaald hoe het zal lopen.... jij ook heel veel succes met de laatste poging! 🤞

aangepast door ruby2021
  • Like 1
Geplaatst

Dankjewel @ruby2021 Ik ben ook zo blij en opgelucht, het is precies wat jij zegt, verdriet en geluk naast elkaar.
Ook omdat ik vorig jaar om deze tijd ook zwanger was, alleen minder ver en dichtbij de datum ben dat ik de kleine verloor, dat is best confronterend soms, desondanks ben ik heel erg blij met deze kleine die het zo goed doet.

Fijn dat je de ovulatie ook gespot hebt, balen dat het zo laat was, maar wellicht hoort dat bij jou?
Iedereen heeft dat op een verschillend tijdstip.
Mijn zusje had bijvoorbeeld haar ovulatie veel vroeger dan 'normaal' waardoor zij en haar man altijd verkeerd mikten en ze dus al een verschrompelde eicel hadden als zij dachten dat zij vruchtbaar was.
Zou het iig wel even goed bespreken wat nu voor jou de juiste plan van aanpak is.

Wat balen @Bailey2021 ook al zal je wel rekening gehouden hebben met dit scenario blijft het toch altijd verdrietig.
Ik zou idd ook de echo laten staan, dan kunnen ze wellicht ook kijken hoe en wat nu verder.
Goed om te lezen dat je er toch het positieve uithaalt.

Dankje @Paulma lief van je.
Ja, ik heb het hem verteld, dezelfde dag nog na het eten.
Hij reageerde vrij laconiek op het nieuws, had zoiets van nou als jij daar blij van wordt dan vind ik het best, hij vond het allemaal niet zo boeiend.
Ik heb hem alles verteld, ook van vorig jaar, dat moest ook wel want ik wil mijn zoontje ook op het geboortekaartje vermelden, hij hoort bij mij ook al mocht hij niet blijven, hij heeft het recht vernoemd te worden vind ik.

Lieve @Christine79 ik snap zo goed dat je het jezelf gaat blamen, maar echt er is niks wat jij had kunnen doen of laten om het te voorkomen.
Ik deed hetzelfde hoor vorig jaar, had ik een keer nootmuskaat op mijn bloemkool gestrooid en toen las ik later dat nootmuskaat niet zo slim is te gebruiken tijdens zwangerschap dus nam ik me kwalijk dat ik dat gegeten had, of dat ik die Ascal was gaan slikken waarvan elke dokter zegt dat het daar niet van komt, of dat ik toch te weinig zus of zo of dit of dat, het is gewoon dikke domme pech als zoiets gebeurt en kei verdrietig en echt mop daar kon jij niks aan doen!
Zeker de eerste 6 weken dan is de kans op een miskraam (helaas) best wel groot, er kan zoveel mis gaan, het is NIET jouw schuld!
Je krijgt een miskraam omdat er ergens iets niet goed gaat met de ontwikkeling van het kindje of omdat het niet goed innestelt, maar je krijgt niet een miskraam van sporten, werken, te weinig drinken of een keertje iets eten dat eigenlijk niet 'mag' tenzij je echt heel erg ongezonde dingen doet, maar ik geloof dat niemand van ons dat zou doen.
Na mijn terugplaatsing waren de letterlijke woorden van de arts: Go back to your normal life!
Ik mocht alles doen wat ik voorheen ook deed, ook sporten als dat bij mijn normal life hoort.
Dat zegt zo'n dokter ook niet voor niks.
Neem dat verdriet, huil, schreeuw, doe wat voor jou goed voelt nu, het is gewoon heel erg verdrietig.
Schrijf al je vragen op die je wil stellen aan je arts, dan vergeet je strakjes niks.
Was het nog gelukt met verplaatsen naar maandag?
Snap heel goed dat je dat niet op je werk wil verliezen, ik heb er toen ook voor gekozen het zo snel mogelijk af te laten komen, ook omdat ik er voor naar het ziekenhuis moest (dat is na 10 weken) en ik wilde voorkomen dat ik dan snachts iets moest gaan regelen of op mijn werk ineens krampen zou krijgen ofzo, dat geeft zo'n ongemakkelijke situaties ook.
Bij mij was toen wel meteen alles eruit, heb wel 4 weken lang gevloeid omdat ik ook al placenta had enzo, dus was eigenlijk hetzelfde als bij een bevalling en daarna werd ik ongesteld en daarna was alles weer zoals voorheen.

Dankjewel voor je lieve woordjes aan mij Christine, ondanks jouw eigen verdriet.

Ik kan me wel vinden in wat jij schrijft @Axelle van die 80 en 20%.
Ook is het zo dat te weinig progesteron kan bijdragen aan een miskraam en ook een 'dip' in het progesteron level kan daaraan bijdragen.
Voor wat betreft het sporten heb ik vernomen dat sporten een dip kan veroorzaken in het progesteron level en dat is heel makkelijk op te lossen door direct na het sporten een extra dosis progesteron te nemen (extra bol), dat staat oa te lezen op de Olga website.
Daarom is het op zich wel belangrijk die medicatie regelmatig te nemen, ongeveer om de 8 uur, maar dit komt niet zo heel erg nauw, als je keer een half uurtje later bent dat is geen ramp.
Ik ben zelf ook weleens een crinone gel vergeten en die pas uren later ingebracht en de kleine zit er nog altijd.
En als je een terugplaatsing in de natuurlijke cyclus hebt gehad dan maak je zelf progesteron aan.
De oestrogeen is om te helpen een goed bms te maken en houden en later ook voor de doorbloeding van de placenta.
Maar 'mijn' arts die mij behandeld heeft, die heeft daar dus allemaal niks over gezegd, ik moest gewoon 2x daags die crinone gel nemen, 3x daags progynova en 1x zon spuitje, het beste die in de avond, maar heeft niet gezegd dat er precies 12 uur tussen moet zitten.
En eerlijk gezegd denk ik dat we zoveel hormonen voorgeschreven krijgen dat het zeker genoeg is, ook als je een keer een dosis zou missen.
We proberen altijd maar om alles in optimale conditie te hebben en te houden, maar dat kan nu eenmaal niet, we zijn en blijven mensen met een leven dat we proberen te leiden.
Ik heb voor mezelf na de laatste poging bewust 2 weken echt heel rustig aan gedaan, daar voelde ik me goed bij, maar daarna heb ik gewoon mijn leven ook weer opgepakt, denk dat ieder gewoon moet doen wat goed voelt.
Er zijn namelijk zoveel dingen die invloed op je lichaam en gestel kunnen hebben, meer dan gezond leven en braaf slikken, proppen en spuiten wat ons voorgeschreven wordt kunnen we niet doen.

Dankjewel ook @Chrissy voor je lieve woorden.
Fijn dat je IUI goed verlopen was, wanneer mag je nu testen?
Spannende daagjes nu voor jou.
Ik heb de volgende keer een andere gyn dan die ik vorige keer had, heb dan weer de gyn die mij vorig jaar begeleid heeft.
Die was nu op vakantie.
De 20 weken echo heb ik in een Echo centrum laten doen, niet in het ziekenhuis.
Heb alles op een usbtje nu en veel persoonlijker ook dan in het ziekenhuis, was erg fijn.

Dat van die matige embryo was het verhaal van Hanniebal, oktober 2020 iis zij bevallen van een gezonde dochter na terugplaatsing van een matig en redelijk embryo, bij de eerste echo was 1 kloppend hartje en 1 vruchtzakje te zien dus beide waren ingenesteld alleen eentje heeft het niet gered, dat was compleet tegen de verwachting van de artsen in, ze gaven haar heel weinig kans.
Het is in dit topic terug te lezen, haar verhaal.

@ruby2021 als jouw TSH waarden niet goed zijn zou ik dat wel laten checken, ik heb namelijk antistoffen in mijn bloed tegen mijn schildklier die invloed kunnen hebben op die waarden.
Bij mij is het belangrijk die waarden onder controle te houden daarom moet ik iedere maand bloed prikken op deze waarden.
Dat kan namelijk invloed hebben op een zwangerschap en zelfs een miskraam veroorzaken als de waarden niet goed zijn.
Het is op te lossen met medicatie in mijn geval (bij mij zou die dan te langzaam gaan werken) maar ik zou dat wel echt bespreken.
Zo lang de waarden binnen de grenzen vallen is er niks aan de hand, maar het is wel belangrijk dit goed in de gaten te houden.
In mijn situatie heb ik nog altijd geen medicatie hoeven gebruiken omdat de waarden telkens goed zijn en na de zwangerschap hoef ik ook niet meer telkens bloed te laten prikken.

Voor wat betreft die percentages, die liggen in het buitenland idd hoger dan in Nederland, het is wel per land ook weer verschillend, het ene land heeft hogere percentages dan het andere.

@Paulma Hier in NL hoef je maar progesteron te gebruiken tot aan je zwangerschapstest, dan mag je stoppen met de bollen.
Ik denk niet dat het invloed heeft gehad eerlijk gezegd, ook omdat je nog bollenvoorraad inwendig had zitten, denk dat je echt nog wel genoeg progesteron in je lichaam had, die bollen werken best wel een tijdje door nog volgens mij.

Ik heb ook dat idee wel @ruby2021 dat ziekenhuizen teveel naar hun eigen protocol/voorkeur kijken ipv naar de persoon zelf.
Daarbij zal de een wellicht meer nodig hebben dan de ander, ook daar wordt niet naar gekeken.
Als je nog een voorraadje bollen 'over' hebt van vorige keren zou je wellicht 4x per dag een bol kunnen nemen, dan heb je ook extra progesteron, het kan namelijk volgens mij geen kwaad als je er teveel van binnen krijgt.

Deel ook je mening over ervaringen uitwisselen, iedereen schrijft hier haar verhaal of ideen op, het is een goede manier voor anderen ook om informatie op te doen en eruit te vissen wat voor diegene van belang is.
Ik klets hier ook mijn dingen op het forum, onder het mom van misschien heeft iemand er wat aan, daarnaast vind ik het ook fijn om ervaringen uit te wisselen, soms krijg je dan ideeen waar je zelf niet eens aan gedacht had in eerste instantie.

Lieve meiden voor iedereen succes die met een poging bezig is of gaat zijn binnenkort, ik zal voor jullie allen duimen!

• Like 1
Geplaatst

Alle lieve meiden🤍 ik wil jullie bedanken voor alle lieve woorden, geruststellende woorden (dat het niet aan mij ligt) en alle steun.. het is zo fijn om dit met jullie te kunnen en mogen delen. Mijn man steunt me ook wat is wat dat betreft toch ook echt een man🙈
@Paulma gedetailleerder kon ik het niet wensen❤️❤️ Super bedankt voor je uitleg over hoe het werkt met en zonder hormonen en ik ga je zeker nog vragen erover stellen. Hoe gaat het met jou inmiddels? En over die utro bollen ik had ze letterlijk 2 weken na het stoppen nog in me maar als toen ook de embryo is gestopt met groeien pff dan is dat ook wel toevallig😕

@Kitje❤️❤️ gelukkig ben ik niet de enige die het zo ervaart (ervaren heeft) bedankt dat jij er altijd bent om iedereen hier altijd zo bij te staan. Het is idd gelukt om de afspraak naar maandag te verplaatsen. Ik heb sinds vandaag menstruatie achtige kramp dus hoop dat het misschien zelf op gang komt maar ook staan me borsten op standje pamela anderson en ruik ik alles zo sterk dus ben wel beetje klaar met de symptomen die me voor de gek houden. Zucht.. hoelang duurt een innesteling eigenlijk na een ivf?? 
en wat een mooi gebaar dat je je zoontje ook op de kaart vermeldt, tuurlijk hoort hij erbij❤️

Geplaatst

@Christine79 fijn om te lezen dat je ook veel steun hebt aan je man, ook al doet hij dat op zijn mans en zal hij niet precies begrijpen waar jij doorheen gaat, hij is ook een toekomstbeeld met kindje verloren voor dit moment, dus hij zal ook zijn verdriet wel hebben, fijn dat jullie dan elkaar hebben.
Dit forum is ook heel fijn vind ik om te delen wat je wil delen, verdriet, blijdschap, onzekerheden, we hebben allemaal te maken met deze onderdelen en iedereen zit in hetzelfde bootje, waarvan het ene bootje wellicht wat harder vaart dan het andere, er weleens eentje kapseist, het ene bootje in een rechte lijn naar de overkant vaart en een ander bootje met een omweg, maar hopelijk komen uiteindelijk al onze bootjes een keertje aan.

Ik denk dat wij allemaal als eerste de vinger wijzen naar onszelf Christine, als het mis gaat, we willen nu eenmaal iemand blamen van dat wat er mis ging, maar echt in de meeste gevallen gaat er gewoon iets niet goed in het delen van het embryo, in de aanmaak of innesteling en daar kun je echt helemaal totaal niks aan doen.
We zorgen allemaal heel goed voor onszelf, sommigen zelfs beter dan wie dan ook, dat het fout gaat ligt niet aan ons.

Toen ik vorig jaar hetzelfde meemaakte als jij nu waren de meiden destijds er ook voor mij, dat voelde heel fijn, ook al kennen we elkaar niet, we vinden toch steun bij elkaar en er is altijd wel iemand die de juiste woorden weet te zeggen waardoor je dan toch weer jezelf bij elkaar raapt en verder gaat.

Fijn dat je je afspraak hebt kunnen verplaatsen, je zit er anders ook zo tegenaan te hikken.
Voor iedereen voelt dat anders, maar ik had destijds zoiets van, als het dan toch niet meer leeft dan laat het maar zo snel mogelijk geboren worden, ik wilde het maar gehad hebben.
Bij mij is het opgewekt met medicatie, maar ik voelde ook menstruatie achtige krampen toen het begon, daarna begon ik te vloeien, dat kwam ineens en een vlak daarna is de kleine toen geboren.
Het duurde bij mij in totaal ongeveer 4 uur van moment van inbrengen van medicatie totdat hij eruit was.

Snap heel goed dat je klaar bent met die symptomen, dat wil je helemaal niet nu.

Innesteling na IVF... Dat is bij iedereen verschillend en ook of je een 3 of 5 daagse terug gekregen hebt.
Van wat ik her en der gelezen heb zou een 5 daagse rond de 48 al kunnen innestelen, maar dit kan ook later zijn.
Dat weet niemand precies, er zijn geen standaard timelines voor ofzo.
Ik heb een innestelingsbloeding gehad bij beide zwangerschappen en die was een dag of 4/5 na de terugplaatsing, maar goed, wanneer is het embryo dan ingenesteld? op de dag van de bloeding? Of eerder al? Blijft een vraag.

Nou mop, succes en heel veel sterkte maandag, maar eigenlijk hoop ik dat het voor maandag al gebeurt is, dat het natuurlijk op gang komt.
Ik zal aan je denken. 😘

Geplaatst

Lieve meisjes even wat vragen. Ik heb gisteren de medicatie gehaald om de miskraam op te wekken (met de bedoeling om hier morgen mee te beginnen) maar sinds vanavond is spontaan het bloeden begonnen. Moet ik dan nog de medicijnen slikken of gewoon zo laten. 

liefs Eunice 

Geplaatst

Hoi lieve @Christine79, allereerst wil ik je een dikke powerhug geven!

Het lijkt er op dat je lichaam het nu zelfstandig aan het oplossen is. Misschien is het verstandig om morgen contact op te nemen met de fertiliteitsafdeling en hun hiervan op de hoogte te brengen. Wellicht geven ze zelf aan dat je de medicatie niet meer hoeft te slikken. Ik zou dan ook vragen om een echo om te kijken of je baarmoeder weer helemaal schoon is en er geen restweefsel is achtergebleven.

Ik hoop dat het vanavond doorzet en dat alles meekomt. Heel veel sterkte meissie!🤗

Geplaatst

Lieve @Christine79 ik sluit me volledig aan bij wat Jennie zegt, het ziet er naar uit dat je lichaam zelf aan het werk is, ik zou morgen eventjes opbellen met de gynaecoloog en overleggen of het nog zinvol is de medicatie te gebruiken, ik verwacht van niet eigenlijk.
De natuur zijn gang laten gaan is altijd nog de beste manier.

Veel sterkte mop en een dikke knuffel jouw kant op! 😘

Geplaatst

Hi dames,
Hier even een update van mij.

Na een pittig weekje met paar dagen echt flinke krampen en bloedverlies  ben ik gisteren bij de fertiliteitspoli geweest.

Mijn baarmoeder was al helemaal schoon, dus ze heeft verder geen bloedtesten of iets gedaan.
Ze had de uitslagen van het lab binnen en daaraan zag ze dat mijn eitjes veroudering vertonen en daar dus het probleem ligt.
Ze gaf aan dat wij de beslissing moeten maken of we, met hetzelfde risico, ivf 2 in willen gaan. 

Toen zag ze dat ik het korte protocol had doorlopen en gaf aan het langere protocol bij mij te willen proberen omdat dit nog wel eens het resultaat is van het korte protocol.
Weet iemand hier meer over of heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Wij moeten nu wachten op mijn volgende mentruatie en dan 3 weken daarna starten met injecties.
Ik hoef door mijn regelmatige cyclus dan niet eerst aan de pil.

Ze verwacht dat de eventuele volgende punctie dan ongeveer in november zal zijn.
Ook krijg ik ipv 225 nu 300 Menopur.

Na gister kon ik het beter afsluiten. Heb alle medicijnen, echofoto's bij haar gelaten zodat ik het los kon laten en door kan gaan naar een nieuwe kans.

Iedereen die mee heeft geleefd enorm bedankt xxx

Geplaatst

Hoi @Bailey2021 ! Ha, alvast fijn om te weten dat je baarmoeder opnieuw gezond is en dat er een nieuwe poging in het verschiet ligt! Ik heb het lange schema gevolgd en de resultaten waren veel beter in vergelijking met het korte schema. Ook mijn eitjes laten veroudering zien en de voorraad is beperkt (Isala Zwolle), maar passend bij mijn leeftijd (volgens NG). Met het lange schema, wordt allereerst de cyclus helemaal 'stil gelegd' en dat doe je door dagelijks triptofem te prikken gedurende een vrij lange periode. Het gevolg is dat er meer eitjes opkomen ('k weet niet precies hoe dit werkt) die vervolgens met hormonen (menopur in mijn geval) aan het groeien worden gebracht, bij mij resulteerde dat in 8 eitjes (terwijl dat er normaal 4 of 6 zijn). Er wordt gezegd dat op onze leeftijd één op de zes à acht gevonden eitjes (statistisch) gezond genoeg is voor bevruchting (en verdere deling etc.). Van deze acht eitjes, raakten er twee bevrucht, waarvan één al snel ophield met delen en één achtcellig exemplaar overbleef op dag 3 voor een tp. die niet bleef 'plakken'. Anyway, als je het mij vraagt : Go, go, go voor het lange schema! Met de kanttekening, prepare for the worst, hope for the best, want ik werd echt depressief en ziek van Triptofem. Ik wil je niet "bang" maken, maar ik voelde me simpelweg beroerd en ongelukkig met dit medicijn (opvliegers, koortsachtig, lijkwit, misselijk, en dus ook depri, dat laatste vond ik 't meest akelig). Hopelijk, en heel goed mogelijk, reageert jouw lichaam heel anders op dit medicijn. Het is zeker het proberen waard, ik ben benieuwd! Liefs aan iedereen & fijne week! 😘

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden