Ga naar inhoud

Zijn er nog 40+ meisjes hier? :)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Paulma Dikke knuffel vanuit hier. 🤗 De wachtweken zijn ellendig, als we die nou eens konden overslaan he? Gaat het iets beter nu? Ik ken het helemaal, dat gevoel van jezelf in de weg zitten. Je loopt maar een beetje rond en er komt weinig tot niks uit je handen. En de hele tijd afgeleid door vanalles omdat je je niet kan focussen. Moet je werken nu of heb je vakantie? Soms helpt werken juist, maar dat kan ook per keer verschillen. Vervelend dat je geen symptomen hebt om op af te kunnen gaan. Die bollen (maar ook de andere medicijnen) gooien je hele lijf in de war dus je kunt nergens meer van op aan. Verstandelijk weet je wel dat het alle kanten op kan, maar dat helpt niet. Je wilt potverdorie zo graag iets concreets voelen! Iets waar je wat mee kan! Maar je hebt al eerder positieve testen gehad dus dat kan zomaar weer gebeuren nu. Maar inderdaad is dan het verschil tussen 'afzienbare tijd' wat die dokters zeiden en 2 jaar wel een beetje lang........ :-S En ondertussen tikt de klok maar door.... We all need de plak factor! 😄 

Mijn lijf is geen peil op te trekken, met of zonder utrobollen. Cyclus varieert meestal van 27 tot 32 dagen (een keer een uitschieter naar 35 gehad), de ene keer komt m'n menstruatie dwars door de utrobollen heen en de andere keer stop ik met de bollen en duurt het nog 3 dagen voor de boel op gang komt. Met zo'n ruime marge in de natuurlijke cyclus varieert het dus ook heel erg wanneer mijn vruchtbare periode is en vantevoren is dat natuurlijk niet in te schatten. Ovulatietesten zijn ook onduidelijk, heb zelfs een keer een positieve OV-test gehad op dag 6 van mijn cyclus, wat me rijkelijk vroeg lijkt (want dan zou mijn menstruatie op dag 22 of zo moeten komen, maar dat is nooit het geval dus dan klopt de test niet is mijn conclusie). Dus proberen we met vrijen ook een ruime marge aan te houden, vanaf dag 9 t/m dag 20. Maar ja wanneer mijn cyclus dus ineens een keer 35 dagen blijkt te zijn heb ik dan alsnog mijn vruchtbare venster gemist, want gerekend met ongeveer 2 weken was mijn vruchtbare periode dan pas ongeveer vanaf dag 20. En na anderhalve week verplicht om de dag vrijen gaat de lol er ook wel een beetje vanaf eigenlijk 😅. Ik vind het soms knap ingewikkeld.  

Wel interessant wat je zegt over dat doorontwikkelen tot dag 5. Ik ben in behandeling geweest bij het Catharinazkh in Eindhoven en bij NG wat beide Nederlandse klinieken zijn, en bij allebei lieten ze de embryo's doorontwikkelen tot dag 5 ipv dag 4. Wat dus bij mij idd als resultaat heeft dat er niks overblijft. Of dat dan aan de kwaliteit embryo's ligt of aan de niet ideale omstandigheden in het lab, geen idee. 

Bij 'onverklaarbaar onvruchtbaar' wordt bij ons wel steeds gezegd 'tja uw leeftijd mevrouw', zeggen ze dat bij jullie ook? En natuurlijk klopt dat ook wel, alleen krijg ik steeds meer het gevoel dat dat bij ons niet de reden is. Er zijn behalve harde factoren zoals leeftijd en BMI, een hoop 'zachte' factoren waarvan men zegt dat die een rol kunnen spelen, zoals voedingspatroon, stress etc. Maar m'n voedingspatroon heb ik al een jaar geleden omgegooid, ik slik supplementen en doe ongeveer alles wat maar mogelijk is, en stress had ik bij de laatste terugplaatsing ook niet (super relaxte vakantie gehad) dus als dat allemaal niet helpt moet het ergens anders in zitten.

Maar ik voel gewoon dat bij jullie het een kwestie van tijd is voordat het blijft plakken. 😉 Het is al verschillende keren bijna gelukt, dus eens moet het gewoon raak zijn! Ik hoop en bid met je mee! 😊

Geplaatst (aangepast)

Hi lieve meiden,

Dank voor jullie bemoedigende woorden, dat helpt echt!

Ik heb de vorige 3 cryo's in mijn natuurlijke cylcus terug laten plaatsen en dit is de eerste keer in een hormoon ondersteunde cyclus (utrogestan en progynova) en ik heb het idee dat ik vooral die progynova niet goed trek. Dus mocht ik ICSI 3 aan moeten gaan en daar ook cryo's uit krijgen wil ik denk ik liever in een natuurlijke cyclus. Wetenschappelijk zou het niets uitmaken voor de slagingskans maar ik merk dat het effect op mij wel echt heel anders is. Die utrogestan bolletjes zijn inderdaad mega smerig, ik heb ook echt een inlegkruisje nodig en dan nog voel ik me de hele dag smerig... Maar ik heb het idee dat ik hormonaal daar verder niet heel slecht op ga. Ach, met een verse tp vind ik het prima om die te gebruiken maar als ik ze kan voorkomen bij de cryo tp's is dat toch ook prettiger. Aan de andere kant, als ik wist dat het het verschil zou maken zou ik dat met liefde allemaal doorstaan... maar onderzoek is hier vrij duidelijk over "gelijke kansen met of zonder hormonen"

Ik heb besloten dat ik morgen ga testen. Officieel mag ik zaterdag testen maar morgen zit ik op 15 dagen na de terugplaatsing. Het ziekenhuis heeft mij een hele late test datum gegeven omdat ik de vorige keer dus nog niet positief testte op de officiële testdatum, dat as 12 dagen na de tp. Maar ik had toen op 14 dagen na de tp wel een positieve test dus het voelt niet als "te vroeg" om morgenochtend in plaats van zaterdag te testen. Ik was wel aan het werk trouwens, en merk dat ik afleiding altijd wel fijn vind tijdens de wachtweken.

@Christine79 hoe dik was je BMS deze keer? Wat fijn dat je het niet als langer wachten ervaart, super!! 🤗. Ja op 17 augustus ben je dus richting de 8 weken toch? Dan moet er wel een hartje te zien zijn. Of misschien zelfs wel twee. Super leuk en spannend om te gaan zien of het er misschien wel twee zijn. Hoe sta je daar tegenover?

@Heleen79 kan je bespreken of ze het invriezen een dag eerder kunnen doen? Of zou je overwegen nog eens naar een ander ziekenhuis te gaan? Minimaal bespreken is de moeite lijkt mij.

Bij mij zeggen ze niet echt iets over mijn leeftijd. Ik heb dispensatie aangevraagd aan Kitje om bij dit topic aan te mogen sluiten 😜 ik ben namelijk 39, ik word 40 in februari 2022. De arts kent mij dit najaar 3 jaar dus toen we begonnen was leeftijd niet een groot struikelblok, inmiddels ontkent hij niet dat mijn leeftijd niet meer helemaal mee zit. Maar hij heeft denk ik niet het idee dat die factor mijn grootste uitdaging is. Hij ziet ook wel dat ik niet vooraan heb gestaan toen de factor vruchtbaarheid werd uitgedeeld 😏 

Ik heb ook al veel in mijn leven aangepast:  Ik heb 3 jaar geleden een stressvolle baan opgezegd, werk al 2,5 jaar nog maar 4 dagen per week als ZZPer met minimale stress. Eigenlijk beetje onder mijn niveau maar alles om te zorgen dat dit traject prioriteit heeft / ik drink nog max 3 koppen koffie per week in plaats van 2 a 3 per dag / ik drink (bijna) geen alcohol mee, natuurlijk helemaal niet na een tp / ik eet gezond en gevarieerd / heb nooit gerookt / ik drink veel gember thee / ik neem allerlei supplementen (omega 3 / vitamine D / multi voor zwangere vrouwen van Vitakruid / maca)/ ik ontbijt elke dag warm / ik sport en beweeg regelmatig / mijn BMI is super gezond / elke dag een glaasje granaatappelsap / doe (nu weer) accupunctuur

Achteraf zal ik dus in elk geval niet het gevoel hebben dat ik er niet alles aan gedaan heb. En ik voel me er verder ook gezond en goed bij, dus verlies niets door op deze manier te leven. Dus dat voelt wel goed. 

Eens trouwens @Heleen79 dat de verplichte sex niet altijd leuk is. Er was een keer dat ik een beetje mot had met mijn man. Niet heel erg, maar we vonden elkaar even niet super leuk. Maar dat viel precies in mijn vruchtbare periode dus wij hebben het toen verplicht gedaan.... Daarna zeiden we tegen elkaar "dit gaan we niet meer doen" het stond ons zo ontzettend tegen. Daarna zijn we er iets relaxter mee om gegaan maar moet ik vooral toegeven dat zijn drive vaak wel gunstig uitpakt. En we eigenlijk bijna nooit meningsverschillen hebben, dus we ook niet meer in zo'n situatie terecht zijn gekomen. Mara die ovulatie testen zijn bij mij ook lang niet altijd betrouwbaar, dus ik doe inderdaad hetzelfde "on de dag". Mijn cyclus is heel regelmatig, eigenlijk altijd 26 dagen, dus ik heb een minder lange periode te beslaan... Momenteel zit ik met die smerige bollen, dus het sex leven zit op een nulpunt 😐 Ook beter om morgen te weten of dat voor een goede zaak is, of die bollen weer kunnen stoppen en we het ook weer iets gezelliger kunnen hebben!

@Kitjedus jij hebt ook 17 augustus weer de kans je kleintje te zien? en dus de 20 weken echo. Voel je al meer vertrouwen?

Ik laat jullie natuurlijk de uitslag weten morgen

Liefs

aangepast door Paulma
Geplaatst

Helaas een duidelijk negatieve test! 😥

Ik merk dat deze hele cyclus mij erg zwaar is gevallen.. bij elke fase waren er ups en downs.. veel meer dan bij de eerste ICSI poging. alles moet eerst een beetje bezinken..

Geplaatst

@Paulma, ik duim voor je meid! Hoop dat je straks staat te springen van blijdschap met een positieve  test in je handen!

@Christine79, gefeliciteerd met je positieve test!!🥳🥳 Op naar een mooie echo!! Had je bij je vorige zwangerschappen wel veel last van symptomen? 

Geplaatst

Ahhhh shit @Paulma!! onze berichten hebben elkaar gekruist.

Een dikke knuffel jouw kant op.. Ik snap zo goed hoe je je voelt! Wees lief voor jezelf (want je mag je echt ff klote voelen) en neem de tijd om hier ook mentaal van te kunnen herstellen!💋

• Like 1
Geplaatst

@Paulma  awh lieverd 😢 wat een kut nieuws.. ik zou bijna vragen weet je het zeker maar het was vandaag dag 15 toch🥺.. zoals @Jennie80 zegt wees lief voor jezelf en laat je tranen de vrije loop als je wilt. Je zei al dat het je erg zwaar viel dit keer.. pak je rust zodat je met goede moed opnieuw kan starten. Ik baal ontzettend voor je en voel met je mee.😘.. mijn bms was 8 mm. Ja dan zou ik idd 8 weken zwanger zijn bijna..zo raar!! Ik kan me niet voorstellen dat het er 2 zouden zijn🙈.. ik denk dat ik dan ook meer symptomen zou moeten hebben?? @Jennie80 dankjewel😘 het enige wat ik kan herinneren is dat ik bij me oudste echt enorme buikkramp/pijn had en bij me jongste enorm misselijk was 3 mnd aan een stuk. En geurtjes waren ook echt niet te doen ik kon echt nergens tegen. 

• Like 1
Geplaatst

Hey lieve @Paulma 'k kwam even zien wat nu 't testresultaat was, ontzettend verdrietig, negatief. Zonder veel op te schrijven, wil ik je even en vooral sterkte wensen, en kracht en doorzettingsvermogen voor de volgende ronde, het moet gewoon (eens) lukken, liefs! en een tulp aan iedereen. 🌷 

• Like 1
Geplaatst

Ah, shit zeg @Paulma wat ontzettend verdrietig voor je dat het niet is gelukt, ik hoopte zo dat je de nieuwe poging met punctie en alles erop en eraan bespaard zou blijven, ik weet niet zoveel te zeggen mop, behalve dat ik een knuffel jouw kant op stuur.

IUI is idd een stuk minder belastend @Chrissy zowel qua hormonen als ook dat je geen punctie hoeft dan.
Ik heb dat ook ooit besproken met een fertiliteitsarts, ze zei dat op zich de kansen met IUI bijna gelijk zijn aan die van IVF/ICSI maar dat het voordeel van dat laatste is dat je meerdere embryo's kunt hebben, maar als jij maar 1 eitje produceert zelfs met hormonen dan is IUI wellicht een beter plan voor jou, je kan het allicht eens uitproberen, het valt binnen de verzekering en telt niet als poging.

Dat ze het hartje niet meteen kon vinden is wel normaal, ze waarschuwde me vooraf ook daarvoor.
Het kindje is op die termijn nog heel erg klein en ze moet echt met dat apparaat precies boven het kindje zitten om het hartje te kunnen horen, dat zat ze achteraf dus niet omdat hij veel hoger zat dan dat zij verwachtte.
Normaal gesproken zoeken ze echt wel langer, maar omdat dit precies de afspraak was waarop het de vorige keer foute boel zou zijn geweest en ik echt lag te shaken van de spanning besloot ze dat bij mij niet te doen waar ik haar heel dankbaar voor was.

Die onpersoonlijkheid is precies ook waarom ik liever bij de verloskundige blijf en gelukkig mag dat voorlopig ook.
Ook hier heb ik niet altijd dezelfde, er werken 5 meiden/vrouwen, maar ik heb ze de vorige zwangerschap en deze allemaal al een keer gezien en zijn allemaal even lief en meelevend, wat ik als heel prettig ervaar.
Ik ga dat inderdaad zo doen, lekker naar het echocentrum voor de 20 weken echo en de verdere controles bij de verloskundige, alleen als het echt moet naar het ziekenhuis.

Nu ook weer, ziekenhuis zou mij bellen voor een afspraak voor die baarmoedermondmeting.
Nou, dat gebeurde dus niet, in plaats daarvan werd er gewoon een afspraak ingepland zonder enige vorm van overleg bij een gynaecoloog die ik nog nooit gezien of gesproken heb.
Nu heb ik vakantie momenteel, dus dan past het nogal snel, maar dan nog, het voelt alsof je totaal nergens geen inspraak over hebt.
Verder moest ik een compleet zinloze vragenlijst invullen, dus dat maar braaf gedaan.

@Heleen79 mbt het buitenland en wat ze daar anders doen.
Wat mijn ervaring is, dat je daar andere medicatie en veel meer medicatie krijgt voorgeschreven.
In Nederland houden ze nogal vast aan vaste protocollen voor iedereen ongeveer hetzelfde protocol, terwijl vaak in het buitenland meer naar de persoon zelf gekeken wordt.
Of het wel of niet beter is, geen idee, maar ik heb de laatste keer medicatie voorgeschreven gekregen die in NL niet voorgeschreven wordt en deels ook niet verkrijgbaar is.
Ik heb gegoogeld naar wat ik gehad heb en nu blijkt dat er hele goede resultaten mee behaald zijn en ja, je ziet mijn resultaat nu.
Of het daar door komt, dat zullen we nooit weten, komt ook grote portie geluk bij kijken denk ik, maar het kan nooit kwaad eens verder te kijken.

Over Dusseldorf heb ik wel veel goede verhalen gehoord, echter kun je niet in Duitsland worden behandeld als je single bent (hoe antiek) dus voor mij viel dat meteen al af.

Je angst over grenzen dicht kan ik me voorstellen en als je dat overkomt is echt heel kut.
Ik heb het vorig jaar gehad, ik zou dinsdag vertrekken om donderdag de behandeling te krijgen en maandagnacht gooiden ze het land op slot en kon ik er niet heen.
Dat was echt heel verdrietig en ik heb me heel machteloos gevoeld toen, ook omdat ik niet wist of en wanneer ik dan wel weer kon gaan.
Uiteindelijk kon ik dan pas 4 maanden later pas gaan, in juni, 4 kostbare maanden verspild (zo voelde dat).
Ik vind het ook bizar dat je telkens moet bewijzen dat je 'gezond' bent.
Want ja, wat is gezond? Maar ja, zo zit de wereld tegenwoordig kennelijk in elkaar.
Dingen die ooit normaal waren kunnen nu niet meer, of zijn heel lastig, dus dat je voorzichtig bent met het buitenland dat snap ik heel goed.

Het is een combinatie van de kwaliteit van het embryo (de embryo's) de kwaliteit van je bms en baarmoeder en een portie geluk wat maakt dat het succesvol wordt of niet.
Dat van de kwaliteit van de eitjes heb ik ook vaker gehoord, dat je beter iets langer de tijd er tussen kunt laten zitten, alleen tijd is wel een dingetje bij ons, want dat is iets dat we niet zo heel veel meer van hebben.
Als je 35 bent kun je je wel permitteren 3 maanden te wachten telkens, maar ja, op onze leeftijd, dan is een jaar snel om en je hebt toch het idee dat iedere maand telt, daarbij zit je ook nog met het feit dat vanaf je 43e het niet meer vergoed wordt, tenzij het een terugplaatsing is van cryo's uit een IVF poging gedaan voor je 43e dat wordt dan weer wel vergoed.
Maar een hele nieuwe poging met punctie en alles dus niet meer.

Dat wat jij schrijft @Paulma over de doorontwikkeling tot dag 5 dat klopt wel, ik heb dat ook vernomen.
In het buitenland zijn ze daar vaak al veel verder mee, maar hier in NL doen ze het ook bij NG als je meer dan 4 embryo's hebt dan laten ze die ook doorontwikkelen tot dag 5 omdat je er dan voldoende hebt om toch met embryo's over te blijven.
Heb je er 4 of minder doen ze dag 3 omdat het idd zo is dat alleen hele sterke embryo's dit overleven en zet je ze op dag 3 terug dan kan een embryo wat het buiten de baarmoeder niet zou kunnen overleven wel goed doen als het is teruggeplaatst omdat de beste plek voor een embryo nog altijd de baarmoeder is.

Volgens mij werken ze bij NG nu ook met de embryoscope, die hadden ze bij de clinic waar ik geweest ben ook.
Dat maakt om de zoveel tijd een foto van de embryo's en je kunt ze volgen met videobeeld, grote voordeel daarvan is dat je ze dus niet uit de broedstoof hoeft te halen om de ontwikkeling en kwaliteit te beoordelen, ze hoeven er dan pas uit tijdens de terugplaatsing wat de kwaltiteit en overleving enorm ten goede komt.
In NL is dit heel nieuw terwijl ze er in het buitenland al jaren mee werken, maar hier moet alles eerst tig keer gekeurd en beoordeeld worden voordat ze er iets mee gaan doen, wat dat betreft loopt NL best wel achter.

Dus er zijn voor- en nadelen voor terugplaatsing op dag 3 of 5.
Voordelen voor dag 5 zijn dan dat als je natuurlijk zwanger zou zijn geraakt dat het embryo dan ook rond die dag in je baarmoeder arriveert en dat je een heel sterk embryo krijgt, ook met invriezen is de kans op overleven groter.
Nadelen is dat je met niks kunt achterblijven als je iets minder sterke embryo's hebt die het wellicht wel in je baarmoeder hadden kunnen redden, ook heb je met een terugplaatsing op dag 3 nog veel meer embryo's beschikbaar, de meesten vallen af na dag 3.

Qua succesvolheid hoeft het niet perse iets uit te maken, ik heb hier verhalen gehoord van succesvolle zwangerschappen met 3 daagse embryo's, met matige embryo's en onsuccesvolle verhalen met toppers van dag 5, er valt zo weinig van te zeggen.

Ik kwam met die bollen overigens ook bijna altijd aan testen toe, een enkele keer brak de menstruatie er doorheen, maar meestal niet en dan kreeg ik pas paar dagen later de menstruatie na de witte omo test en het stoppen met de bollen.
Het is idd mindfucking op die manier.

@Christine79 voor wat betreft de echo, ja, je krijgt een hartje te zien, horen niet, want daar is het nog te klein voor, maar als het goed is zie je het hartje kloppen.
De echo zal waarschijnlijk een inwendige zijn, ik heb pas met de termijn echo mijn eerste 'gewone' echo gehad, met die kliederboel op je buik.
Mijn eerste echo was met 7 weken en toen had ik de pech dat de kleine helemaal tegen de wand aan geplakt zat, ze kon hem dus niet goed zien of meten, ook was niet duidelijk of het er eentje was of 2, het leek eentje, maar ze kon geen garanties geven.

Ik zag er eigenlijk niks in, in mijn ogen zag ik een vlek in mijn baarmoeder met een kloppend hartje, dat zag ik wel heel goed.
Het is een soort knipperlichtje wat je ziet op het scherm, maar het is heel klein, je moet goed kijken.
Ik weet nog dat de verloskundige tegen mij zei dat ze blij was dat ik het opnam (tip!) want de foto die ik kreeg daar zag ik echt niks op.
Kon er met de beste wil van de wereld geen zwangerschap in zien.

Ik heb toen 2 weken later nog een echo gehad, vanwege dat deze zo onduidelijk was, toen was ik 9 weken en toen zag ik een duidelijk kindje.
Hoofdje, buikje, armpjes, beentjes en nog steeds dat knipperlichtje.

Jij zit er tussenin, dus jij zal iets te zien krijgen tussen die vlek en een volledig kindje vermoed ik.
En afwachten of het er eentje is of 2, spannend!

Bij mij was er eentje gewoon verdwenen overigens, daar was niks meer van te zien.
Die is denk ik gewoon niet ingenesteld en verdwijnt gewoon.
Ik heb een paar dagen voor de test wel wat bruin verlies en beetje bloed gehad, maar verder ook niet meer.

Daar schermen ze hier in NL maar wat graag mee @Heleen79 de leeftijd.
En soms krijg je het tot vervelens toe te horen zelfs.
Heel vervelend want dat weet je zelf ook wel en je kunt er niks aan veranderen.

Ik zou bij een volgende keer bespreken dat je iig dan een terugplaatsing krijgt op dag 3, zodat je niet weer met niks overblijft Heleen.
Dan kunnen ze eventuele 'restembryo's' door laten ontwikkelen maar dan heb je iig een terugplaatsing gehad.

Jij bent ook al lang bezig @Paulma wat ik zo lees, wat een historie al zeg en wat ontzettend zuur dat je nog altijd met lege handen zit.
Aan je levensstijl ligt het iig niet, wat ontzettend goed zeg dat jij dat zo gedisciplineerd hebt omgegooid.
Die vitaminepillen van Vitakruid zijn supergoed (aldus mijn vriendin die daar veel kennis van heeft) ik slik ze zelf ook, zijn wel heel groot, pff.
En je krijgt er gele plas van.
Ik heb zelf ook die omega 3, ook van Vitakruid.

Het is idd precies wat jij zegt, het gevoel hebben er alles aan gedaan te hebben.
Dat het dan zeker niet ligt aan dat ene slechte dingetje dat je gedaan of gegeten hebt (alsof dat wat uitmaakt) maar dat je alles kunt uitsluiten.
Ik herken dat wel, zo drink ik alleen nog maar gemberthee omdat ik andere thee niet durf te drinken vanwege dat ik dan bang ben dat er iets in zit dat misschien minder goed is en gemberthee weet ik zeker dat mag (is ook heel goed tegen misselijkheid voor degenen die daar last van hebben) 

Ik heb idd 17 augustus de 20 weken echo (dan ben ik 18+6) dan ga ik de kleine uitgebreid zien want deze echo duurt kennelijk zo'n 40 minuten.
Het vertrouwen gaat bij vlagen, ik heb er dagen bij dat ik zoiets heb van, ja ik ben nu al zo ver dit zit goed, maar heb ook dagen van grote onzekerheid, vooral ook vanwege het feit dat ik me zo goed voel.
Klinkt dom om daar dan over te klagen, maar ik voel me alles behalve zwanger eerlijk gezegd.
Er zijn wel wat kleine symptoompjes, maar ja, die voel ik ook niet altijd en iedere dag.
Eigenlijk zou ik niks te mopperen moeten hebben want het gaat tot nu toe allemaal heel smooth.
Ik begin nu pas te merken dat mijn broeken wat strakker zitten op mijn buik, maar ik pas ze nog wel.
Dus je ziet er ook nog eens niks van.

Ik ga de kleine trouwens wel nog eerder zien want de afspraak in het ziekenhuis is op 11 augustus, dus woensdag al.
Dan gaan ze die baarmoedermond meting doen, maar dat ging ook met een echo, dus dan krijg ik de kleine weer even te zien.

Nou meiden, dikke knuffel voor iedereen, ook die ik niet genoemd heb!

• Like 2
Geplaatst

@Paulma Ach jeetje, wat een verdrietig nieuws zeg! Dikke knuffel voor jou! 😘 Maar we kunnen dit aan, ondanks dat ik jouw dip van een paar dagen geleden ook herken. Ik had dat ook tijdens mijn vakantie; veel tijd om na te denken en nog niet de intake in de kliniek gehad en toen had ik ook echt even het gevoel van: Het gaat gewoon nooit meer lukken bij ons! 😪 Maar ben op zich positief ingesteld en ook nu weer denk ik: Kom op, het kan nog en de arts wil er ook nog aan beginnen, dus ga ervoor! 

@Heleen79 Bij mij is er ééntje een keer blijven plakken inderdaad...Alhoewel dat ook maar voor heel even was helaas. Toen al ruim 13 maanden op de natuurlijke manier bezig, maar zo blij dat ik toen ineens een positieve test in handen had en daarna de enorme teleurstelling als je bloed verliest. Vervolgens nog 4 weken moeten wachten voor een echo in het ziekenhuis. Overigens had hetzelfde ziekenhuis toen ook al geblunderd door mijn bloed kwijt te raken 😞 Ik en dat ziekenhuis zijn duidelijk geen match 😉 

Hier ook even getwijfeld om naar België te gaan, maar door alle coronaperikelen ook niet gedaan. Nu wel volledige gevaccineerd, dus het zou nu misschien wel kunnen. Maar toch vond ik het allemaal te veel gedoe. Daarom toch eerst voor een NL kliniek gekozen. Wat Kitje zegt klopt volgens mij: Ze geven in het buitenland vaak een hogere dosis medicatie, maar ook de arts in de kliniek zei dat ze wel eens 450 Menopur voorschrijft i.p.v. 300. 

@Kitje Owh, aanstaande woensdag weer even naar je kindje gluren! 🥰 Ik kan het me goed voorstellen dat je inderdaad liever bij de verloskundige blijft. Zoals ik volgens mij al zei: Mocht het nog lukken, dan overweeg ik dat ook. Bevallen zal sowieso in het ziekenhuis moeten, maar ik vind een persoonlijkere begeleiding toch wel een heel stuk fijner! 

Zoals jij het aangeeft was inderdaad ook de overweging van de arts: Als er maar 1 eicel rijpt met IVF en maximale stimulatie dan is IUI misschien een betere oplossing. Moet eerlijk zeggen dat ik de medicatie en punctie bij de IVF niet als belastend heb ervaren, maar toch: Als de kansen met IUI bijna net zo groot zijn, dan natuurlijk liever zonder alle hormonen. Scheelt in ieder geval wat hoofdpijn 😉 Wat ik wel spannend vind is dat we het eerst zonder ondersteuning van hormonen gaan doen, maar goed....Ga me ook maar overgeven aan wat de artsen beslissen. Morgen gaan we weer eitjes gluren, dus ben benieuwd! 🤞

Owh, die leeftijd ja! De eerste arts die daar nu nog een keer over begint grrr....
Mijn huidige arts in de kliniek heeft het gelukkig wel begrepen. Die scrolde heel snel langs de slagingskans statistieken en zei: : Ja, dat weet je allemaal wel van die leeftijd enzo. Zo zouden al die artsen moeten zijn 😉 

• Like 1
Geplaatst

Ja, persoonlijke benadering vind ik persoonlijk zoveel fijner @Chrissy daarbij heb je ook nog de praktische redenen, namelijk, het ziekenhuis is verder weg, meer reistijd en zo compleet onflxibel met afspraken, ik moet ook nog gewoon werken enzo, dus ik plan graag de afspraken na mijn werk of op mijn vrije dag.
Ik moet ook in het ziekenhuis bevallen, dat vind ik prima verder, heb ik alle rommel ook niet in huis.

Fijn van je arts dat die niet ook weer de nadruk erop ging leggen op je leeftijd, idd, dat weten we en kunnen we niks aan veranderen, het is zoals het is.
Morgen eitjes tellen dan, succes alvast! Ik hoop dat er flink wat eitjes klaar liggen.
Heb je nu helemaal geen hormonen dan trouwens? 

Geplaatst

@Kitje Oh ja, dat onpersoonlijke en inflexibele stond me ook zo tegen in het ziekenhuis. Dat is misschien wel hoe de medewerkers daar gedwongen worden te werken, maar toch..Menselijk en betrokken zijn kost niet zoveel tijd, toch?

Ik had het er gisteren nog met mijn man over dat volgens mij de anticonceptiepil die ik voor de stimulatiefase moest slikken van het ziekenhuis ook gewoon alles in de war heeft gegooid toen. Heel m'n cyclus lag toen overhoop en duurde megalang. Ik werd daarna maar niet ongesteld en daarna kwam de eicelrijping ook niet erg op gang. Ook niet zo gek natuurlijk als de pil natuurlijk als doel heeft om zwangerschap tegen te gaan.

Het ziekenhuis is voor ons niet heel ver weg, maar ik ben zo klaar met het onpersoonlijke daar. Het gaat potverdorie wel om onze grootste wens!

Nou, gisteren in de kliniek mooi nieuws: Op dag 10 van m'n cyclus al een prachtig dik bms van 9 cm bestaande uit 3 mooie dikke lagen en een prachtige grote eicel lag er klaar. Vannacht om half 4 (dat tijdstip was even minder ) Pregnyl injectie mogen zetten en morgen al de eerste IUI poging

Zonder hormonen groeien mijn bms en eicellen blijkbaar beter hihi. Na zoveel slecht nieuws was ik helemaal overvallen door dit positieve nieuws. Had er namelijk al rekening mee gehouden dat ik minstens nog een paar keer terug mocht komen voor een echo en er weer een slecht/geen rijpende eicel te zien zou zijn, maar zo zie je maar

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Geplaatst (aangepast)

Hoi dames

Ik voeg me ook weer graag bij jullie groepje, naar een aantal maanden ons icsi traject onhold te hebben gezet komt voor ons de komende maanden een cryo terugplaatsing ook weer inzicht gelukkig.

Ten eerste @Paulma wat ontzettend jammer dat de terugplaating niet gelukt is,veel sterkte voor jou 😘 

@Kitje en @Christine79 van harte gefeliciteerd met de zwangerschap! Alweer richting de 20 weken @Kitje wat moet dat bijzonder voor je zijn en morgen kun je de kleine alweer even zien begrijp ik.

Misschien goed mijn verhaal ook een beetje uit de doeken te doen voor de nieuwkommers. Ben 41,5 jaar en net weer bezig voor een brusje zoals ze dat in fertiliteitsland noemen voor mijn kleine man van 2 jaar. Ben net zo gezegend als Christine en Nina om bij de allereertse verse terugplaatsing van mijn eerste ICSI poging meteen raak te schieten, besef me nu des te meer hoe bijzonder dat eigenlijk is. Misschien goed te weten dat wij te maken hadden met echt zeer slecht zaad wat ook nog ingevroren is geweest ivm medische reden en niemand er veel kans inzag, ben er zelfs 1 keer mee gecondoleerd door een arts 😫. Maar een hele positieve arts in Zwolle zei;  je hebt er tenslotte maar eentje nodig dus laten we het gewoon proberen, nou gelijk kreeg hij! Mischien kunnen sommige dames uit mijn verhaal nog een beetje hoop putten dat echt elke kans er echt eentje is, hoe klein die kans soms ook is 💘

Verder heb ik nog 3 cryos over van mijn vorige poging waarvan er eigenlijk maar 1tje maar echt goed is en sta nu op de lijst voor een terugplaatsing in September of Oktober. Twijfel nog steeds erg om dit in een natuurlijke of kunstmatige cyclus te doen. Ze zeggen dat het niets uit maakt maar geloof dat het op onze leeftijd echt niet zo eenvoudig ligt. Ik heb begrepen dat ze in het buitenland niet alleen meer medicatie geven maar ook andere, zoals extra prolutex injectie bij een kunstmatige cyclus, geloof dat jij die ook gehad hebt toch @Kitje??? In Nelderland zijn deze dacht ik niet verkrijgbaar, zo jammer want ze kunnen je kansen aanzienlijk verhogen. Heeben jullie je cryo's vooral in een natuurlijke of kunstmatige cyclus gehad?

En Chrissy wat een goed nieuws, ik ga voor je duimen!!!!

aangepast door ruby2021
tapfout
Geplaatst

Wat een fijn nieuws @Chrissy dat klinkt super hoor 9 mm BMS dat is precies wat ze willen en mooi 3 laagjes en een dikke verse eicel die klaarligt, ben zo blij voor je dat je eindelijk eens wat positief nieuws hebt gekregen.
Die tijd van de Pregnyl injectie is idd beetje kak, maar ja, alles voor het goede doel dan maar.
Dus morgen ga je de wachtweken in dan? Spannend! Ik ga duimen hoor voor jou 🤞

Dat je de pil voor een IVF/ISCI traject hebt moeten slikken is toch wel vrij normaal, ik moest dat ook en ik hoor het vaker.
1 Maand de pil, om de cyclus stil te leggen en dan kunnen ze die beter sturen naar het juiste tijdstip voor de terugplaatsing, daar had dat mee te maken geloof ik, maar als jouw hele lichaam ervan in de war raakt dan is dat voor jou wellicht geen handige optie.
Er zijn ook trajecten dat je niet de pil hoeft te slikken, toen ik nog bij NG in behandeling was toen heb ik de pil niet hoeven slikken.
Het is maar net waar ze voor kiezen, maar als je nog eens een IVF traject in gaat zou ik dat zeker bespreken dat jij er niet goed op reageerde destijds.

Nou, succes morgen met de IUI, ik hoop dat deze het gewenste resultaat gaat geven!

Geplaatst

Welkom terug @ruby2021 wat fijn dat je in september/oktober weer een poging met een cryo kunt wagen.
Eentje echt goed en de andere 2 zijn ietsje minder dan?
Hopelijk heb je genoeg aan die ene echt goede en heb je de andere 2 niet nodig, ze zullen denk ik met die ene hele goede gaan beginnen?

Wat een ontzettende rottige opmerking van zo'n arts om je te condoleren met het feit dat het zaad niet best is, wat kunnen artsen toch horken zijn zeg, fijn dat je eentje gevonden hebt die positiever is en zo is het ook precies, je hebt er maar eentje nodig, dat heb je zelf mogen ervaren gelukkig door gezegend te zijn met een mooi kereltje meteen na de eerste poging al.
Dat gezanik soms van die artsen, word je toch moedeloos van, jeetje.

Dank voor de felicitaties, het is idd heel bizar dat ik zo ver ben gekomen nu, kan het soms nog steeds niet geloven.
Morgen heb ik idd een afspraak in het ziekenhuis om de baarmoedermond op te meten, dat gaat ook met een echo zeiden ze dus dan kan ik de kleine weer even zien en toch ben ik er weer zenuwachtig voor, iedere keer weer opnieuw.
Over een weekje dan de officiele 20 weken echo, echt spannend is het allemaal.

Ik heb inderdaad Prolutex injecties gehad, dit is ook progesteron (net als de bollen), ik moest 12 weken lang iedere dag 1 injectie zetten en dit is inderdaad niet verkrijgbaar in Nederland.
Daarnaast had ik Crinonegel 2x daags dit was ook ipv de bollen is ook progesteron, dit is wel verkrijgbaar in Nederland en kun je kopen met doktersrecept bij Serpha, de apotheek die bij Nij Geertgen gevestigd is.
Verder had ik nog Progynova, dat is Oestrogeen.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de kans op een gezonde zwangerschap ietsje groter is met de Crinonegel in combinatie met de Prolutex injecties dan met de bollen, wat ik er zo van gevonden heb was dat bij degenen die de Crinonegel hadden gebruikt 10% meer zwangerschappen waren dan bij degenen die de bollen hadden gebruikt.

Ik heb alleen maar terugplaatsingen gehad in kunstmatige cyclus, dus ik kan je niet vertellen of er verschil in zit in de slagingskansen.
Hier in Nederland zeggen ze dat het niks uit maakt in de slagingskansen.
Ik denk dat je in deze gewoon moet doen wat voor jou goed voelt en dat je dat dan aangeeft bij je arts, het is immers jouw lichaam.
Ik heb zelf nooit veel last gehad van die medicatie, dus ik vond het altijd wel best en gaf mij persoonlijk een prettig(er) gevoel om die medicatie te gebruiken, maar dat is voor ieder persoonlijk.

• Like 1
Geplaatst

Hello girls,
Had vandaag een afspraak in het ziekenhuis, voor het opmeten van de baarmoedermond.
Erg vriendelijke gynaecoloog deze meneer, hij feliciteerde me (was fijn) en vroeg hoe het met me ging, had (ook heel prettig) mijn hele dossier al doorgespit en was volledig op de hoogte van alles.
Stelde voor om eerst even te kijken naar de kleine wat ik erg prettig vond want was toch weer gespannen.

Hij zei al meteen 'het gaat goed met je kindje hoor' maar ik zag zelf een mooi kloppend hartje meteen dus ik was al meteen gerustgesteld.
Hij heeft geen metingen verricht, maar wel even vlug alles bekeken, het maagje en blaasje waren beiden gevuld, dat zag er goed uit, kindje ook, ik had ruim voldoende vruchtwater en de placenta zag er ook goed uit, maar ligt wel wat laag aan de achterkant, hij zit iets voor de uitgang, dus dat is iets om in de gaten te houden dat die hopelijk de komende tijd nog omhoog schuift.
Op het oog zag het er goed uit, maar ik heb volgende week de medische 20 weken echo dus hij heeft verder niet zoveel nagekeken.
Heb het hartje nog horen kloppen, dat klonk ook prima.

Daarna heeft hij de baarmoedermond gemeten, dat is waar ik ook voor kwam nu, die moest inwendig en deze was 4,95 cm en dat was precies goed, er is geen indicatie voor een verwachte vroeggeboorte op dit moment.

Bloeddruk was prima en hij was uitermate tevreden over de schildklierwaarden.
Mijn lichaam had alles zelf goed opgepakt zei hij.

Ik moet wel de progesteron en oestrogeen hormonen blijven gebruiken tot week 36, dat was wat minder maar och als dat het enige is.
Verder voel ik mij prima nog altijd en met kleintje gaat het dus ook prima, ik ben helemaal blij.

Hij wilde graag nog mijn gegevens opvragen van de geboorte van mijn zoon, die is in een ander ziekenhuis geboren destijds, dus daar heb ik een formulier voor ondertekend en verder wil hij me graag bij hem of zijn collega (die dokter die mij zo fijn begeleid heeft na het verlies van de kleine vorig jaar) onder controle hebben vanaf 30 weken, tot die tijd mag ik lekker bij de verloskundige blijven want hij was uitermate tevreden over alles.

Hij snapte ook heel goed mijn zorgen en angst, maar volgens hem gaat het echt heel goed allemaal en is er echt geen reden voor paniek, probeer een beetje te genieten ervan, die kleine heeft het goed bij jou zei hij, ik vond het heel prettig dat hij me toch probeerde gerust te stellen en eerlijk gezegd voel ik me ook steeds geruster erover, ik ben bijna op de helft nu, ik begin er steeds meer in te geloven dat deze kleine echt here is to stay. 😊

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

@Kitje wat een geweldig nieuws weer! Heel fijn dat je er steeds meer vertrouwen in krijgt en wat meer van de zwangerschap kunt genieten. Hele mooi die uitspraak van de gynaceoloog dat de kleine het goed bij je heeft, geloof dat het echt zo is hoor meid: he or she is here to stay😍. Owww doet me helemaal weer terug denken aan mijn eigen zwangerschap vond het zo bijzonder om mee te mogen maken dat er een kindje in je groeit, hoop heel erg dat het ons allemaal ook gegund is in de nabije toekomst ☺️

Dank voor je uitleg over de medicatie enzo ben nu mijn eigen cyclus aan het monitoren qua eisprong, dit als ik voor een natuurlijke cyclus ga met de cryo terugplaatsing. Het Isala heeft hier wel de voorkeur voor begreep ik. Zit eraan te denken om toch een afspraak met mijn arts te maken om te bespreken of ik een kunstmatige cyclus zou kunnen krijgen met progynova, Crinonegel en prolutex, ben er namelijk niet zeker van dat deze in Nederland niet te verkrijgen zijn, of anders iets wat erop lijkt. Jij hebt hier ook hele goede resultaten mee en heb een onderzoek gelezen wat zgt dat je hier echt de beste kansen mee hebt, in Amerika is dit protocol echt de gouden standaard. Misschien hebben de andere meiden hier ook nog iets aan..... 

En Chrissy ik heb bij mijn eerste icsi poging ook voor het korte protocol gegaan dus zonder de pil, dit omdat ik had begrepen  dat boven de 36 jaar het eerst onderdrukken van je cyclus met decapeptyl negatief kan werken voor de groei van je eicellen, bij mij heeft het in ieder geval goed uitgepakt. Volgens mij is die pil alleen handig voor het ziekenhuis qua plannen en als je PCOS hebt omdat dan de kans op overstimulatie groter is. In Zwolle werkte ze normalitier ook met de pil maar heb uit eindelijk toch het korte protocol kunnen krijgen met een beetje moeite 😉

Heeft veel succes vandaag nog Chrissy!

aangepast door ruby2021
Geplaatst

@Kitje wat een prachtig bericht! Super fijn dat de arts zo prettig was en dat alle uitslagen goed waren, had eigenlijk niet beter gekund! Begin het maar meer toe te laten, dit gaat echt gebeuren hoor!!

@ruby2021 ik heb mijn laatste cryo (dus waar ik vorige week negatief van testte) in een hormoon ondersteunde cyclus gedaan. Ik vond dit vreselijk 😵. Elke individu reageert anders op hormonen, en volgens mij heeft Kitje en ook anderen niet zo veel problemen met progynova. Ik had dat wel, ik heb mij echt met geen enkel hormoon zo slecht gevoeld als met de progynova. Met utrogestan bij een verse terugplaatsing heb ik weinig problemen dus ik denk echt dat het door de progynova kwam. Ik heb ontzettende hoofdpijn gehad, mij misselijk gevoeld, last van mijn buik en neerslachtig. Ik vond dit de meest zware terugplaatsing van allemaal. Dus ik wil liever niet weer met hormonen terugplaatsen. In Nederland wijst onderzoek inderdaad uit dat de slagingskans gelijk is bij een natuurlijke of hormoon ondersteunde terugplaatsing. Dus met die wetenschap kies ik, als het kan, niet nogmaals zelf voor een hormoon ondersteunde terugplaatsing. Als ik zou weten dat het mijn kansen zou vergroten zou ik het misschien wel weer met hormonen doen, maar echt liever niet.

Ook de timing van een hormoon gestuurde cyclus vind ik eigenlijk wel raar. Mijn terugplaatsing was nu met hormonen op cyclus dag 22. Mijn normale cyclus telt maar 26 dagen, dus je kan je toch bijna niet voorstellen dat dag 22 lichamelijk een optimale dag is? In totaal duurde deze hele cyclus 39 dagen door die hormonen. Dus nu ik ongesteld geworden ben heb ik ook weer erg veel hoofdpijn, ook duidelijk hormonaal... En ook veel meer last van mijn ongesteldheid van onderen.

Ik heb geen kennis over de combinatie: progynova, Crinonegel en prolutex. Waar hebben jullie hier meer over gevonden? 

Ik heb 3 cryo terugplaatsingen van mijn eerste ICSI allemaal in mijn natuurlijke cyclus gedaan, die zijn allemaal op cyclus dag 16 geweest. Ook allemaal helaas zonder succes. Maar ik heb die procedure als veel minder belastend ervaren. Ik vond het fijn om even geen hormonen te gebruiken, en het idee dat je die maand zelfs nog natuurlijk raak zou kunnen schieten sprak me ook wel aan. 

Toch vind ik het fijn dat ik allebei heb geprobeerd, voelt toch alsof ik daarmee in elk geval aan een knopje kan draaien. Het is heel persoonlijk hoe je op bepaalde hormonen reageert, dus mijn ervaring hoeft weinig voorspellende waarde te hebben. Minimaal bespreken met de arts is altijd een goed idee!

@Chrissy hoe is je inseminatie verlopen? wanneer mag je testen?

Hopelijk kunnen jullie een beetje van het fijne weer genieten dames  😘

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Dankjewel @ruby2021 het was heel fijn om die bevestiging te krijgen en ook dat alles gewoon echt goed gaat, het kon eigenlijk niet beter.
Ik hoop ook zo dat het iedereen hier gegund wordt om een kindje te krijgen want ondanks alle spanning is het ook heel erg mooi.

Ik heb mijn medicatie altijd bij Serpha gehaald (met doktersrecept kun je daar bestellen) maar zij hebben de Prolutex niet en ook geen alternatief.
Ik heb het zelf meegenomen vanuit de clinic, heb het 12 weken moeten gebruiken.
De Crinone gel hebben ze wel bij Serpha.

Het lange protocol wordt idd vaak gebruikt vanwege dat het voor het ziekenhuis makkelijker plannen is op die manier, ze kunnen wat makkelijker met de dagen heen en weer schuiven, ik heb idd die decapeptyl ook gehad de laatste keer, was het vergeten hoe het heette, maar nu ik het zie staan weet ik het weer..
Moest de pil slikken en dan op dag 21 die decapeptyl prikken en dan mensturatie afwachten en daarna was opbouwen naar de terugplaatsing.
Traject duurde dus ongeveer 2 maanden bij mij.

Dankjewel @Paulma ik begin er zelf idd meer en meer in te geloven dat het nu echt gaat gebeuren.
Ze zullen me die kleine nu toch niet meer afnemen nu ik bijna op de helft ben? Dat zou wel heel cru zijn.
Ik was heel blij met de goede uitslagen en ook dat de gynaecoloog erg fijn was en me meteen geruststelde.

Ik heb idd erg weinig last van alle hormonen die ik dit keer en in het verleden heb moeten prikken, slikken inbrengen Paulma.
Rot dat jij er zo'n last van hebt gehad, maar nu heb je het iig geprobeerd en weet je ook dat het niet jouw ding is.
Ieder lichaam reageert anders op medicatie ook, helaas reageerde het jouwe erg slecht, hopelijk voel jij je snel beter.

Dat het nu niet gelukt is wil niet perse zeggen dat het aan de timing van de terugplaatsing ligt trouwens want ik had mijn terugplaatsing pas heel laat, eigenlijk op de dag dat ik alweer ongesteld moest worden.
Mijn normale cyclus is ongeveer 27 dagen, soms een dagje korter, soms een dagje langer.
De eerste dag laatste menstruatie was 1 april (makkelijk te onthouden dag) en ik heb mijn terugplaatsing op 27 april gehad, op de 27e dag.
Ik maakte me daar heel druk over, had zoiets van dat is toch gedoemd om te mislukken? Ik moet ongesteld worden!
Daardoor heb ik ook echt 10 dagen zitten broekloeren want ik had geen 'relaxte' eerste week omdat je dan toch nog niet ongesteld wordt, voor mijn gevoel kon dat namelijk iedere dag gebeuren.
Ik heb aan de arts zelfs nog specifiek gevraagd of alles er echt wel goed uitzag maar het was prima volgens hem.
De medicatie zorgt ervoor dat je bms goed blijft en dat kunnen ze kennelijk ook wat rekken.
En je ziet het resultaat 😊

Het onderzoek dat ik gevonden heb was van de Crinone gel vs Utrogestan.
Dat Prolutex een gunstig effect zou hebben is mij verteld door de dokter die mij behandeld heeft.
Ik ben verder ook niet op de hoogte van de werkwijze in USA, maar ik vond het gek dat ik zo compleet andere medicatie kreeg dat ik ben gaan opzoeken wat ik nu precies kreeg en toen vond ik dat onderzoek.
Ik heb het al eens eerder gedeeld, maar ik zal de link nogmaals erbij zetten.
Het is een onderzoek dat gedaan werd in 2004-2007 dus al wat ouder onderzoek, maar vond het toch interessant te zien dat er bijna 15% meer zwangerschappen ontstonden bij de Crinonegel tov Utrogestan.
Over Progynova word verder niet gesproken.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20045758/

aangepast door Kitje
Geplaatst

Dankjewel @ruby2021 het was heel fijn om die bevestiging te krijgen en ook dat alles gewoon echt goed gaat, het kon eigenlijk niet beter.
Ik hoop ook zo dat het iedereen hier gegund wordt om een kindje te krijgen want ondanks alle spanning is het ook heel erg mooi.

Ik heb mijn medicatie altijd bij Serpha gehaald (met doktersrecept kun je daar bestellen) maar zij hebben de Prolutex niet en ook geen alternatief.
Ik heb het zelf meegenomen vanuit de clinic, heb het 12 weken moeten gebruiken.
De Crinone gel hebben ze wel bij Serpha.

Het lange protocol wordt idd vaak gebruikt vanwege dat het voor het ziekenhuis makkelijker plannen is op die manier, ze kunnen wat makkelijker met de dagen heen en weer schuiven, ik heb idd die decapeptyl ook gehad de laatste keer, was het vergeten hoe het heette, maar nu ik het zie staan weet ik het weer..
Moest de pil slikken en dan op dag 21 die decapeptyl prikken en dan mensturatie afwachten en daarna was opbouwen naar de terugplaatsing.
Traject duurde dus ongeveer 2 maanden bij mij.

Dankjewel @Paulma ik begin er zelf idd meer en meer in te geloven dat het nu echt gaat gebeuren.
Ze zullen me die kleine nu toch niet meer afnemen nu ik bijna op de helft ben? Dat zou wel heel cru zijn.
Ik was heel blij met de goede uitslagen en ook dat de gynaecoloog erg fijn was en me meteen geruststelde.

Ik heb idd erg weinig last van alle hormonen die ik dit keer en in het verleden heb moeten prikken, slikken inbrengen Paulma.
Rot dat jij er zo'n last van hebt gehad, maar nu heb je het iig geprobeerd en weet je ook dat het niet jouw ding is.
Ieder lichaam reageert anders op medicatie ook, helaas reageerde het jouwe erg slecht, hopelijk voel jij je snel beter.

Dat het nu niet gelukt is wil niet perse zeggen dat het aan de timing van de terugplaatsing ligt trouwens want ik had mijn terugplaatsing pas heel laat, eigenlijk op de dag dat ik alweer ongesteld moest worden.
Mijn normale cyclus is ongeveer 27 dagen, soms een dagje korter, soms een dagje langer.
De eerste dag laatste menstruatie was 1 april (makkelijk te onthouden dag) en ik heb mijn terugplaatsing op 27 april gehad, op de 27e dag.
Ik maakte me daar heel druk over, had zoiets van dat is toch gedoemd om te mislukken? Ik moet ongesteld worden!
Daardoor heb ik ook echt 10 dagen zitten broekloeren want ik had geen 'relaxte' eerste week omdat je dan toch nog niet ongesteld wordt, voor mijn gevoel kon dat namelijk iedere dag gebeuren.
Ik heb aan de arts zelfs nog specifiek gevraagd of alles er echt wel goed uitzag maar het was prima volgens hem.
De medicatie zorgt ervoor dat je bms goed blijft en dat kunnen ze kennelijk ook wat rekken.
En je ziet het resultaat 😊

Het onderzoek dat ik gevonden heb was van de Crinone gel vs Utrogestan.
Dat Prolutex een gunstig effect zou hebben is mij verteld door de dokter die mij behandeld heeft.
Ik ben verder ook niet op de hoogte van de werkwijze in USA, maar ik vond het gek dat ik zo compleet andere medicatie kreeg dat ik ben gaan opzoeken wat ik nu precies kreeg en toen vond ik dat onderzoek.
Ik heb het al eens eerder gedeeld, maar ik zal de link nogmaals erbij zetten.
Het is een onderzoek dat gedaan werd in 2004-2007 dus al wat ouder onderzoek, maar vond het toch interessant te zien dat er 15% meer zwangerschappen ontstonden bij de Crinonegel tov Utrogestan.
Over Progynova word verder niet gesproken.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20045758/

• Like 1
Geplaatst

Thanks voor de link en informatie.

Ik vind het op basis van dit onderzoek best gek dat wij allemaal altijd Utrogestan gebruiken... Als je deze resultaten ziet, zou je denken dat die gel toch veel beter werkt? Maakt wel dat ik meteen denk, of zouden er nog andere factoren meewegen? In de wetenschap zeggen ze 1 onderzoek is geen onderzoek. Dus je zou eigenlijk veel meer onderzoeken willen zien die hetzelfde aantonen. Maar als ik dit onderzoek bekijk en even door klik lijken de twee groepen verder in elk geval goed te vergelijken (qua leeftijd, en andere factoren). Echt interessant!! want het verschil is echt groot. De gel en bollen zijn allebei smerig denk ik, dus qua ongemak geen verschil schat ik zo in.  Ik ga mijn arts vragen of ik ook Crinonegel mag gebruiken de volgende keer! Heeft een van jullie dit al besproken? Ben benieuwd wat de reactie was van de NL arts op zo'n verzoek.... 

Geplaatst

Hoi allemaal,

Hoe is het met je @Paulma na de laatste teleurstelling?, Hou hoop, je hebt echt nog goede kansen geloof ik 😘

Bedankt voor het onderzoek @Kitje, heel interessant inderdaad. Ben er ook even ingedoken en ben het wel met Paulma eens dat 1 onderzoek eigenlijk geen onderzoek is, heb dan ook een onderzoek gevonden die zegt dat of de Crinonegel of utrogestanbollen niet zo heel veel uitmaakt. Zie link:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8943507/

Het gaat hier wel allemaal om een cryo terugplaatsing denk ik dus niet voor een verse terugplaatsing want dan spuit je ook nog Pregnyl/Ovitrelle en daar staat niets over. De crinonegel zou dus alleen zin hebben als je een kunstmatige cyclus volgt bij een cryo, omdat bij een natuurlijke cylcus je lichaam zelf ook progesteron aanmaakt wat wel ondersteunt kan worden met utrogestan bolletjes of de crinonegel maar dat is eigenlijk alleen nodig als je progesteron waarden te laag zijn. 

Ben zelf nu met ovulatietesten bezig voor een cryo terugplaatsing in September/Oktober maar kan mijn eisprong helemaal niet vinden 🙄. Weet eerlijk gezegd niet wat dit nou weer betekent, het ziekenhuis zegt dat ik met een regelmatigecyclus van 26 dagen het bijna zeker is dat ik een eisprong heb, maar ja een terugplaatsing in een natuurlijke cyclus wordt zo wel lastig lijkt me.  Een kunstamtige cyclus zie ik alleen zitten als ik de combinatie van progynova, utrogestan of crinonegel en de prolutex injecties kan krijgen. In het buitenland is dit echt het standaard protocol  en @Kitje heeft het ook gekregen in haar laatste succesvolle terugplaatsing 😉 maar in Nederland doen we het nog niet helaas en ik weet niet of dat is omdat we die injecties echt niet kunnen krijgen of omdat we achterlopen op de nieuwe inzichten.

Ik wil dit wel binnenkort met mijn arts bespreken of eerst mailen omdat het vanwege de Corona allemaal wat lastiger is nu om snel een afspraak te maken. Ik heb voor voor mijn gevoel nog maar 1 echt goede kans voor een broertje of zusje voor mijn kleine man. Dit embryo is ingevroren toen ik nog 38 was en van goede kwaliteit, de andere twee zijn matig en slecht en weet dat mocht ik nog een nieuwe ronde icsi willen doen mijn kansen nu nog veel kleinder zijn door meerdere redenen. Ik wil er gewoon alles aangedaan hebben om de kansen op een succesvolle terugplaatsing zo groot mogelijk te maken....

Hoe is het met de rest?

Geplaatst

Hi dames, ben al aan het schrijven in een ander topic maar voeg me hier ook nog even toe.

Sinds febr 40 jaar, al een zoon van 18 (natuurlijke weg) Eerste IVF korte traject gestart in juli, punctie 20juli, 3 dagen 7 -cellig embryo teruggeplaatst 23 juli en zwanger maar bloedingen en aflopende test dus morgenavond  6 weken echo. Ik vermoed miskraam.

Ziekenhuis wil helaas pas 24 aug een echo maken. 

Geplaatst

Hi lieve dames, 

even een kort berichtje van mij. Vandaag de echo gehad het zag er niet goed uit ws missed abortion en is het gestopt net voor de 6de week. Er was bijna geen vruchtzak te zien en geen kloppend hartje. Gewoon niks nakkes nada. Volgende week nog een echo en dan waarschijnlijk starten met medicatie op alles op te wekken.. ik voel me een complete mislukkeling😟 ik had moeten weten dat toen de symptomen weg gingen het al niet klopte. 

Liefs van mij

Geplaatst

@Christine79 Ahhh wat een rot nieuws meid, heel veel sterkte!!! 😪 

Wees niet te hard voor jezelf hoor, in het begin gaan die symptomen toch nog alle kanten op dus kun je gewoon niet zeker weten hoe het echt gaat tot je de echo krijgt.

😘

Geplaatst

Ah nee wat ontzettend rot voor je @Christine79 maar ik sluit me aan bij Ruby, wees niet te hard voor jezelf, je bent echt geen mislukkeling al snap ik heel goed dat jij je zo nu voelt, maar dat moet je echt niet doen hoor.
Ook over die symptomen, echt dat kun je niet weten, je weet pas of het goed zit als je de echo krijgt.
Ik heb ook vrijwel geen symptomen, ik weet hoe onzeker het kan maken daardoor en ook dat een ma je nog veel onzekerder maakt, het gevoel dat je lichaam je in de steek gelaten heeft, dat je kindje overleden is zonder dat jij het hebt gemerkt is een heel verdrietig gevoel, maar het is echt niet jouw schuld meis, ga jezelf dit niet verwijten want je kunt hier echt helemaal niks aan doen.
Ik weet (helaas) hoe een ma voelt, ook het vervelende gevoel dat je niet op je lichaam kunt vertrouwen omdat het geen of verkeerde signalen afgegeven heeft dat maakt het een volgende keer nog lastiger het vertrouwen te (blijven) houden, maar toch is dat het enige wat je kunt doen, hoe moeilijk ook soms.

De reden dat zeker in NL vrijwel iedereen die bollen krijgt is waarschijnlijk uit financieel oogpunt en wellicht een stukje onwetendheid @Paulma de Crinonegel is namelijk een stuk duurder en heeft ook een hogere eigen bijdrage.

Het is beide idd smerig spul in die zin dat je een inlegkruisje vol witte zooi hebt als je het gebruikt, toch waren er voor en nadelen tov elkaar.
De voordelen van de gel vond ik dat je die maar 2x per dag hoefde te gebruiken en de bollen is meestal 3x.
Daardoor zit er wat meer tijd tussen, iedere 12 uur ipv iedere 8 wat fijn is als je een keertje wil uitslapen, dat kan dan prima.

De nadelen van de gel vond ik dat je die minder makkelijk inbrengt dan een bol en ook dat je het dopje een soort van eraf moet breken waardoor het uiteinde wat scherp kan zijn en een wondje kan veroorzaken waardoor ik toch soms bloed aan de huls had zitten en dat is geen fijn idee, het kan daardoor makkelijker een (kleine) bloeding veroorzaken dan de bollen.
Ook zijn de bollen makkelijker mee te nemen dan zo'n huls.

Maar ik zou het zeker navragen, niet ieder ziekenhuis kan het leveren, maar met doktersrecept kun je het wel online bestellen.
Als je het wil uitproberen.

Bedankt @ruby2021 voor het aanvullende onderzoek.
1 Onderzoek is idd beetje weinig, ik heb het destijds gevonden omdat ik er ook vanuit ging bollen te krijgen en toen dat niet gebeurde vond ik dat gek en ben ik er blind vanuit gegaan dat de arts dan gelijk had dat ze betere resultaten hadden met dit protocol, maar ik ben dan toch wel iemand die dan wel wil weten wat ik dan voorgeschreven heb gekregen, zodoende vond ik dat onderzoek, dat overigens ook al enkele jaren oud is.

Uit jouw onderzoek blijken de verschillen iig kleiner, er is in deze ook geen goed of fout, beide keuzes zijn goed, het gaat er dan om wat er voorgeschreven wordt door de arts en ook dat er meer opties zijn dan alleen die bollen, wat velen niet weten.

Wat raar dat jij je eisprong niet kan vinden zeg.
Idd, met een regelmatige cyclus zou je toch verwachten dat je een eisprong hebt.
Balen wel als je in de natuurlijke cyclus wil laten terugplaatsen want dat wordt dan een moeilijk verhaal.

Ik snap heel goed dat je eea wil bespreken en ook alles uit de kast wil halen om deze voor jouw gevoel laatste goede kans zo optimaal mogelijk te benutten.
Een goede cryo ingevroren op je 38e is iig alvast een heel goed uitgangspunt en als je dan voor jouw gevoel alles eraan gedaan hebt dat voelt heel prettig, ik heb dat dit keer ook precies zo gedaan, zodat je altijd kan zeggen, ik heb er echt alles aan gedaan!

De reden dat ze de bollen voorschrijven is denk ik een combi van onwetendheid (ik vind dat NL achter loopt), de prijs (de bollen zijn veel goedkoper) en ook dat ze hier niet alle medicatie toelaten, als het om wat voor reden dan ook niet goedgekeurd is mag een arts het niet voorschrijven en is het dus ook niet verkrijgbaar.
Wat de reden is kunnen we alleen maar naar gissen natuurlijk, maar goed.
Ik heb die Prolutex hier in NL nergens gevonden helaas.

Welkom @Bailey2021 wat leuk dat je al een grote zoon hebt en nu in de wachtweken van een terugplaatsing.
Bloedverlies hoeft niet perse iets negatiefs te betekenen, veel vrouwen verliezen wat bloed de eerste 12 weken, maar een teruglopende test zou mij ook wel zorgen baren idd, want de eerste weken zou die juist moeten oplopen.
Wat slecht dat het ziekenhuis jou nog een week in onzekerheid wil laten zitten en wat fijn dat je een centrum gevonden hebt waar je vanavond al terecht kunt.
Dat ze zo lang wachten is waarschijnlijk vanwege de hartactie, met 7 weken zou het hartje moeten kloppen en met 6 weken kan dat maar hoeft dat nog niet, het geeft dan wat meer zekerheid, maar met bloedingen zouden ze het naar voren moeten halen vind ik en iemand niet nodeloos in spanning laten zitten, want ze kunnen dan wel een vruchtzakje zien en of het op de goede plaats zit.
Succes vanavond, ik zal voor je duimen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden