Ga naar inhoud

De Oktober en November 2009 mama's

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@ Dees wat een schatje zeg!!

Ons schema is....

08.00 Uit bed..08.15 pap uit een bordje 6 schepjes en 180 water/5 a 6 scheptjes tarwepap.

* tussen door stukjes brood.

10.00/10.30 Fruithapje 1 a 2 stuks fruit ( soms doe ik er ook 2 dagen mee)

Ik doe nu ook wel eens een banaan of peer prakken en dan zo geven kan die wennen aan grote stukjes gaat hem makkelijk af

11.00 dutje vaak 1.5 uur

dan rond half 1/13.00 flesje 180 water en 6 schepjes

17.00 groentehapje ik doe er nu ook al soms stukje kipfilet of mageregehakt of vis bij.

daarna een klein flesje meestal 150/5 schepjes

dan slaapie doen

en dan nog een laaste flesje van 210/7 schepjes en 2 scheppen pap.

soms lopen we iets uit of is het iets anders.. elke dag is weer anders..

vaak 2 middag dutjes 1 lange en 1 wat kortere.. hij is nu zooo druk met rollen hij is helemaal uit geput haha

Ik geef hem heel soms wel eens een krent uit mijn krentenbol hij vind het helemaal superrrrrrr ahaha

• Reacties 612
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Wat leuk om al jullie schema's te zien, nog niet zo lang geleden zag ons schema er ook ongeveer zo uit, inmiddels zitten wij nog maar op twee papflessen, één 's morgens en één voor het slapen. Verder krijgt Justin in de ochtend zijn fruit, tussen de middag zijn boterhammetje, om een uur of drie een koekje (bambix, rijstewafel, liga) eet hij samen met ons warm en dan om half acht nog een papje en naar bed. Eigenlijk zit hij dus al in een normaal eetschema op de ochtenboterham na dan.

Hij slaapt nog vrij weinig overdag, in de ochtend een uurtje en in de middag een uurtje, hij is veel te druk met van alles ontdekken dus tijd om echt te slapen heeft hij niet.

@Dees wat leuk dat Julian modelletje is/wordt, ben heel benieuwd naar de foto's hoor!

@Jane, fijn dat de helmpjes al helemaal gewend zijn, en dat ze er gewoon alles mee doen.

@Chantal, ben wel een beetje jaloers hoor lekker ver weg op vakantie.

@Snoeske, fijn dat het goed gaat met de zwangerschap, kom je ons wel regelmatig even updaten?

@Tamara en mijnbaby, heerlijk om te lezen hoe trots jullie op de kleine mannekes zijn.

@Krullie wat heb je toch een stel mooie meiden, fijn dat het goed gaat met ze.

@Michelle, we hebben jou al een hele tijd niet gezien hier, ik hoop zo dat alles goed met jou is en met Patrick en de kids natuurlijk ook.

Nou meiden ik vertrek zo richting cb, een hele fijne dag allen.

Liefs Dani

Geplaatst

Hey Dani,

Fijn om jou schema ook even te lezen. Kan ik zien wat mij een beetje te wachten staat. Nu de fles van 16.00 uur eraf is eten Eva en Finn echt vééél beter hun warme hap. Echt genieten is dat!

Hoe was het bij het CB vandaag?

Liefs, Jane

Geplaatst

Justin is weer door de apk heen gekomen, het is een klein en licht mannetje maar dat is op zich niet vreemd aangezien hij mijn bouw heeft, superactief is en ruim drie weken bijna niets mocht hebben (71 cm. en 8,3 kilo) maar alles klopt en is in de juiste proporties verdeeld, dus we mogen wederom niet klagen, de arts vond hem een lekker wijs en bijdehand jochie :D

Fijn dat je door het vallen van de fles van 16.00 uur nu betere eters hebt, en dat ze zo onwijs genieten van de hapjes, nu komt ook de periode dat ze zo snel veranderen en langzaam aan van baby naar dreumes veranderen, dus fototoestel bij de hand houden hoor!

Liefs Dani.

Geplaatst

Dani: wat super om weer te horen dat het zo goed gaat met je mannetje he. Dan voel je je weer even lekker trots als mama. Het wordt toch echt wel al een flinke kerel die Justin. Mooi schema hebben jullie, Kaylen krijgt tijdens het koken vaak zn warme hap. Daarna kot hij gezellig aan tafel erbij zitten.

Wat gaat het toch snel allemaal. Volgende week is die van ons alweer 6mnd...

We hebben alvast besloten dat hij een beetje over gaat op de voeding van 6mnd, want het pak Friso 1 is net leeg, dus gaan we nu alvast over op Friso 2. Daarbij heeft hij vanavond voor het eerst aardappel met witte bonen in tomatensaus met een stukje tartaar op. Hij vond het echt smullen, dat eerste gezicht is altijd het meest geweldige. Die van een nieuwe smaak, denk dat jullie allemaal wel weten wat ik dan bedoel haha. Ondanks dat niet alle bonen helemaal fijn gemalen waren heeft hij netjes gekauwd ipv alles meteen doorslikken. Maar stukjes kreeg hij al een beetje van een geprakte banaan.

Volgende week woensdag heb ik extra vrijgenomen. Dan komt mijn moeder terug van 3wk Brazillië. Ze mist die kleine vent enorm, dus als verassing ga ik ze ophalen op Schiphol met Kaylen in de buikdrager. Zodat we ruimte hebben voor de koffers en niet de gehele kofferbak vol is met de kinderwagen haha. Heb er nu al zin in, alleen al om haar gezicht te zien dat ik daar ben met Kaylen.

Iedereen alvast een fijn weekend!!!!

Geplaatst

Dani, fijn te horen dat het lekker gaat met Justin. Ik heb volgende week weer een afspraak bij het CB. Ben benieuwd hoeveel de gewichtjes weer zijn.

Tammy, wat een leuke verrassing voor je moeder. Ze zal wel blij zijn om haar kleinzoon en dochter weer te zien.

Liefs, Jane

Geplaatst

@ Dani Heel fijn dat alles weer helemaal goed zit... altijd fijn om te horen!

@ Tami leuk voor je ma... en zeker omdat ze hem 3 weken heeft moeten missen! wat zal ze blij zijn...

Geplaatst

Ja ik denk echt dat mn ma erg blij zal zijn hem weer te zien en daarna lekker naar haar huis toe om natuurlijk de cadeautje in ontvangst te nemen haha. Maar ook heel belangrijk...even op Schiphol een Frappecino halen bij de Starbucks haha. Die keten moet echt eens in meer plaatsen komen en niet alleen op Schiphol.

Ben ook benieuwd Jane, hoeveel de twins inmiddels wegen. Denk dat het inmiddels wel erg zwaar wordt, om ze te tillen. Wij vinden het vooral als hij in de maxi zit. Als ik hem naar mn schoonmoeder of schoonzus breng dan laat ik de maxi vaak in de auto staan en breng ik hem op de arm naar binnen. Ik kan hem bijna niet meer tillen in de maxi.

Vadaag heeft hij wederom wat meer vast eten gekregen, menu bestond uit rijst met courgette en rundergehakt. Eerst weer dat gewelige gezichtje, maar daarna ging die mond alweer wijd open.

Vandaag ook extra middagje gehad met mn kleine man. Ging vanmiddag thuis werken, omdat mn man weg moest. Vond het zooooo erg......NOT!!!!

Snoeske: hoe gaat het met je? Alweer een echo gehad, hopelijk alles goed.

Michelle: heb jou ook al een tijdje niet meer gezien. Gaat allen goed met jou en de kids en natuurlijk hoe is het met Patrick. Hoop dat het allemaal goed gaat met jullie nieuwe gezinnetje.

Geplaatst

Hey ladies,

Hoe gaat het hier? Het nieuwe schema gaat heel goed. Vooral Eva geniet van haar boterhammetje, Finn moet nog even wennen. Finn is daarintegen dol op soepstengels, Eva speelt er alleen maar mee. Eva wil overdag niet zo goed meer slapen. De ochtendtuk gaat heel goed maar de middag is toch wel een probleem. Finn geniet met volle teugen van zijn slaapjes. Zodra ik hem in zn bedje leg is hij vertrokken. Eva heeft het ook wel nodig maar ze wil gewoon niet. Vanmiddag heb ik Eva er maar uitgehaald, echter een half uurtje later gaf ze toch aan moe te zijn. Dus maar weer naar boven in bed. Toen heeft ze toch nog een uurtje geslapen, Finn 2eneenhalf uur!

Gelukkig zijn de ontstoken oogjes voorbij en we hebben ook geen snottebelletjes meer. Ben benieuwd voor hoe lang. Ik ga vroeg mn bedje opzoeken, morgen wederom een drukke dag. De kindjes gaan naar het KDV en dan ga ik door naar mn werk. Ik merk dat ik best wel aan vakantie toe ben, heb het echt waanzinnig druk met werk, de kindjes en het huishouden. Volgende week een nieuwe kans in de Staatsloterij, zou leuk zijn, hahaha!

Tammy, leuk he een beetje expirimenteren met de hapjes. Vandaag hebben E & F andijvie met een gekookt aardappeltje en rundvlees gegeten. Ze vonden het echt heerlijk! Het wordt idd wel zwaar om de kindjes tillen in de maxi's. Maar het gaat nog steeds hoor. Vanaf oktober gaan E & F naar een nieuw KDV. Het is van dezelfde stichting maar dan veel dichterbij. Nu moet ik 10 minuten met de auto, dan kan ik gaan lopen. Ik heb een logistiek probleem als de kindjes te groot worden voor de maxi's en nog niet kunnen lopen. Dit wordt nu opgelost door het nieuwe KDV. Ik zet de kindjes in de wagen en loop er naar toe.

Liefs, Jane

Geplaatst

Hey meiden,

Van de week weer op controle geweest bij de vk. Bloeddruk gemeten en hartje geluisterd. Blijft zo mooi om dat te horen! Ben elke keer weer opgelucht dat het goed is.

@Jane, fijn dat de onstoken oogjes over zijn, is zo zielig voor die kleintjes. Kan me voorstellen dat het fijn is om het KDV dichtbij te hebben straks. Heerlijk op loopafstand. Wel lastig dat Eva niet zoveel wil slapen overdag, dat zijn juist vaak de uurtjes waarop je even lekker veel kunt doen in het huishouden vond ik zelf altijd. Mijn dochter sliep ook altijd heel weinig overdag, ook het middagslaapje was er al snel af.

@ Tammy, is vast een fijn weerzin geweest op Schiphol, en lekker genoten van Starbucks? Heerlijk om die koppies te zien elke keer als je wat nieuws probeert qua eten. Ze kunnen zulke gekke bekkies trekken...

Verder alles goed met iedereeen?

Lfs Snoeske

Geplaatst

Vandaag hebben we weer een bezoekje gebracht aan het CB.

Eva: 8700 gram en 72 cm

Finn: 8600 gram en 72 cm.

Finn is bezig met een inhaalrace op zn zus. In 5 weken tijd is hij 1 kilo gegroeid in gewicht en in lengte 3 cm. Eva is 1,5 cm gegroeid tov de vorige keer. Ze kunnen een soort prognose maken van de lengtes van de twins, dit betekend dat Finn uitkomt op een lengte van 2,02 meter en Eva 1,90 meter. Het blijft natuurlijk een berekening maar ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Ik hoop toch wel stiekum dat Finn beneden de 2 meter blijft en het zo leuk zijn als Eva blijft steken op 1,85 meter. Verder helemaal goedgekeurd, volgende afspraak staat op 30 juli. Ben blij dat dit weer is geweest want ik blijf het toch een gedoe vinden met 2 kleintjes.

Snoeske, fijn dat je controle weer helemaal oke was. Kan me voorstellen dat je opluchting voelt na de controle! Is helemaal logisch meis!

Liefs, Jane

Geplaatst

Snoeske: kan me voorstellen dat het elke keer weer een opluchting is voor je. Hopelijk ga je er nu ook meer van genieten. Je vooral rustig houden en rustig aan doen.

Jane: jeetje Finn is echt bezig met een inhaal race ten opzichte van Eva. Hopelijk worden ze idd niet zooo groot als dat ze nu voorspellen, want dan zijn ze echt mega lang. Zijn jullie zelf ook zo lang of zit het in de familie? Bij ons is iedereen klein, terwijl mn neven ook allemaal bijna 2 mtr zijn....ik ben zelf maar 160 haha en mn man 190. Dus denk zelf dat Kaylen ongeveer met zn 10jr wel boven mij uitgegroeid is haha.

Ben niet meer bij de Starbucks geweest, ik moest Kaylen een fruithap geven en ze hadden geen kinderstoel staan. Dus moest ergens anders heen gaan om wat te drinken. Maar mn moeder vond het echt super leuk, ze had er ook al opgehoopt dat ik er zou zijn haha. Ze had al expres geen treinkaartje gekocht toen ze op de koffers stonden te wachten. Gelukkig kwam ze precies bij de goede deur naar buiten en liepen ze zo tegemoet. Helemaal blij was ze en ze vond hem echt enorm gegroeid en verandert.

Verder hier alles prima, vandaag lekker thuis werken omdat mn schoonmoeder op vakantie is. Dus heerlijk heel de dag samen met die kleine man, wat is het leven toch heerlijk af en toe.

Jullie ook zo heerlijk genoten van het weer van zaterdag? Wij zijn met zn 3tjes naar t Zand geweest, ligt in de buurt van Gilze-Rijen. Is een heerlijk groot meer met een strand erbij. We zijn helaas maar 3 uurtjes geweest, want Kaylen wilde met geen mogelijkheid gaan slapen en werd dus erg vervelend. Was natuurlijk ook wel mega warm, rond de 28gr en hij liep maar te zweten. Dus hij heeft nog lekker in de de auto geslapen met airco haha.

Geplaatst

@ Jane sooo Fin gaat eva nu echt inhalen hahah leuk he, wat groeien die kleintjes toch hard...

@ Dani ja gaat hard he laatst waren we op kraamvisite bij me nicht en toen vond ik het babytje zo kleine n kom niet in denken dat ons prinsje ook zo klein was geweest hahah grappig he..

Met ons Yassine gaat het prima hij word nu echt al een kereltje... hij heeft een paar dagen koorts gehad en was erg hangerig maar gelukkig heeft hij nu geen koorts meer, hij is nog wel een beetje hangerig.. Misschien wel de tandjes??

Verder heb ik hem geleerd om in zijn handjes te klappen echt leuk hahah ik was de hele tijd aan het zingen klap eens in je handjes blij blij hahah en nu doet hij me na als ik zing...

We hebben een stokke stoel voor hem gekocht echt super leuk en handige stoel! hij vind het leuk om er in te zitten!

Geplaatst

Mijnbaby, Finn heeft ook nog geen tandjes terwijl Eva al 4 weken een tandje heeft. Echt geen pijl op te trekken. Finn heeft wel enorme spuitluiers (al weken) en zit steeds met zn handje in zn mond. Maar geen tandje te bekennen hóór!

En het gaat idd hard he, voor je het weet lopen onze kleintjes! Wat goed dat Yassine in zn handjes kan klappen. Zal wel heel schattig zijn!

Heb de kleintjes net in bed gelegd en ze liggen dan ook heerlijk te slapen. Moet vanavond helaas nog werken, pfff! Tis maar een paar uurtjes maar toch.....

Liefs, Jane

Geplaatst

Mijnbaby: wat lief dat hij in zn handjes kan klappen. Super goed hoor.

Jane: Idd ja, voor we het weten gaan ze al lopen....

Hier heeft Kaylen een mega beroerde nacht gehad. Hij begin ineens uit het niks te huilen, meetsal valt hij daarna wel weer inslaap. Deze keer niet en zette het op een krijzen, blijkt zn hele neusje verstopt te zitten. Zo zielig en waarschijnlijk zit zn oortje ook dicht en heeft hij daar last van. Zelf vanacht nog de huisartsenpost gebeld, om te vragen of het geen kwaad kon en of hij wel door heeft dat hij door zn mondje moet ademen, want hij probeerde steeds door zn neus te ademen wat natuurlijk niet ging. Hopelijk gaat het met de neusspray vandaag al een stuk beter.

Nu had ik ook nog even een vraagje, is bij jullie na de zwangerschap je borsten ook zo vreselijk gaan hangen? Gisteren heeft de huisarts gezegd dat het normaal is, maar die van mij lijken wel theezakjes en zit er best mee. Zelf dat ik al naar borst herstellende operaties heb gekeken. Het voelt ook net of er niks meer in zit, totaal geen weefsel meer. Hebben jullie enig idee of dat nog wel een beetje terug komt, huisarts had gezegd bij de een wel en de andere wat minder. Ik schaam me er best voor en zou graag willen horen hoe jullie het ervaren.

Nou ik moet nu opschieten om naar mn werk te gaan.

Geplaatst

Tammy, ik heb dat niet met mn borsten. Ik heb niet het idee dat ze anders zijn dan voor mn zwangerschap. Ik heb eigenlijk ook geen idee of je er iets tegen kan doen!

Wat zielig he voor Kaylen. Finn is ook weken verkouden geweest. Je kan er niet zoveel tegen doen. Ik had ook een neusspray voor Finn, en verder zet ik altijd een ui onder zn bedje. Het stinkt onwijs maar het helpt heel goed. Ook kun je zn hoofdeinde wat ophogen door iets onder zn matrasje te leggen. Hopelijk gaat hij vannacht lekker slapen!

Liefs, Jane

Geplaatst

hoi hoi..

Hier even een kort berichtje van deze trotse mams.. Julian heeft linksonder een tandje! hij heeft de dag nadat ik het heb ondekt behoorlijk wat diaree gehad en de hele dag door jammeren! heel sneu voor hem, mama was al zo druk druk druk, maandag trouwen en de dingen die op het laatst moeten nou pff wat een werk. tafels ophalen, terras klaar maken stoelen klaarzetten. Ik moet nog wat make-up erbij halen en nog een hoepelrok. die ik nu heb is echt te smal en groter wil hij niet.

voor de rest gaat alles super! moet nu weer aan de slag, onkruit wieden.!

liefs, Desiree

Geplaatst

Hi Dees,

Heel veel plezier morgen :smiley_wedding:.

Liefs, Jane

Geplaatst

Dees, hele fijne dag morgen. Lekker van gaat genieten en ben nieuwschierig naar de foto's.

Morgen iig mooi weer voorspeld dus dat gaat goed komen.

Dikke knuf.

Geplaatst

Have fun dees!!!

Wij zitten op 3 flessen de ochtend en laaste fles gaan er makkelijk in, maar die van tussendoor in de middag wil hij vaak niet en dan doe ik hem in 2 delen geven... raar joh...

Ik zal het morgen even na vragen we hebben dan een afspraak bij het CB..

Geplaatst

Mijnbaby, volgens mij hoef jij je geen zorgen te maken hóór! Hoeveel drinkt Yassine van de middagfles? Want je geeft hem toch ook brood? Als ik het goed heb begrepen wordt de middagfles afgebouwd tot 120cc.

Het boterhammetje tussen de middag gaat bij Eva heel goed en bij Finn helemaal niet. Ik snap er niets van. Alles wat eetbaar is gaat erin bij Finn maar brood vindt hij helemaal niets. Ik ga gewoon stug door met het aanbieden van het boterhammetje want er komt een dag dat hij het wel gaat waarderen (hoop ik).

Liefs, Jane

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden