Ga naar inhoud

Wie start er in maart 2010?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Pippe wat fijn dat het weer goed was de echo maar wel heel vervelend dat er weer verlies was.

Hebben ze ook nog gezegd waardoor ze er zoveel last van heeft?

Ik kan me indenken dat je er onzeker van word

Wel leuk dat je dezelfde vlos weer hebt en dat ze zo mee leeft met jullie

• Reacties 9,9k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

• mari-83

2458

• Wish

1953

• Mrs. De Vries

1200

• lala

1000

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

He meiden hier ook alles goed. Lekker druk weekend gehad. Zaterdag mama haar huis schoongemaakt en opgeruimd dis moet helaas noodgedwongen de verkoop in. Daarna lekker een BBQ gehad met zijn allen. Zondag bij me broertje en zijn vriendin geweest, en in de middag lekker in de tuin en speeltuin geweest. Haha Levi gooide alles achter zijn hoofd, dus jullie raden wel wat ik vond toen ik zijn luier af deed :-)

Gisteren heeft Levi zijn eerste 2 stapjes los gedaan , zo leuk!

Deze week drukke week, vanaf morgen 4 avonden vrijwilliger zijn bij de wandelvierdaagse....

Geplaatst

Middag!

er had me niemand kunnen waarschuwen dat bezoek aan het cb niet binnen een half uurtje gedaan is, hè?! Hihi

ik ben kapot!

Moesten om 10 over 9 er zijn. Had gelukkig de auto (toyota aygo (mini), maar voldoet prima! ;-) ). Was me al af aan het vragen hoe dik dat moest gaan doen met katheteriseren. Had bedacht dat t ook nog wel erna kon. Meneertje wakker gemaakt om even om te kleden, heeft ie ook weer honger. Dus maar snel een kv flesje gemaakt. Flesje voor de helft op, in maxi-cosi gezet, honden vast gemaakt en om 9 uur weggereden. Spoorovergang gesloten, natuurlijk komt er dán n trein... Maar 7 over 9 op het consultatiebureau.

wat blijkt? Er zijn nog 2 wachtenden voor u. Hmmppfff".......... Dan gaat mn noodventiel al weer open hoor! Lang leve zwangerschapshormonen!

Maar goed, om 10 voor 11 stond ik bij de huisarts op de stoep, die zit 300m verderop om te lezen dat er pauze is tot 11 uur. En weer mn noodventiel open.....

niet gewacht, naar huis gereden. Meneer gekatheteriseerd, en borst gegeven en nu ben ik klaar met mn twee boterhammen en mn thee.

Alles in orde met kleine man. Loopt soms voor op kindjes van 4 weken oud (ze trekken het premature van het werkelijke aantal weken af). Heeft een licht voorkeur voor rechts, maar arts niet aan t stressen of preken, dus ok. Heeft zn eerste prikjes wel gehad. Heeft even gehuild en ging daarna weer verder slapen.

Maten:

Hoofd: 36,6

lengte: 52,4

gewicht: 4230

18 juni terug voor tweede lading inentingen.

Voor de rest: alles okay hier. Ben nog aan het twijfelen of ik nog naar de huisarts ga, en of ik dat misschien lekker op de fiets ga doen. Weer is okay hier. Kon beter maar temperatuur is in ieder geval goed. Heb namelijk ook geen kinder paracetamol in huis. Je weet maar nooit met die entingen. Heb er weinig trek in, ben n beetje moe. Middagdutje klinkt beter eigenlijk. Hihihi lang weekend was goed! Gezellig naar mn broer geweest en twee dagen achter elkaar kraamvisite gehad.

Pippe, fijn dat jullie weer een echo hebben gehad, minder leuk dat dat is omdat er weer bloedverlies was.

je ticker is leuk!:D

Maris, nog steeds aan het overgeven? Jeetje, ik hoop voor jou dat t nu eens snel ophoudt,

Wish, pff....4 dagen achter elkaar, mét onderbezetting. Geniet lekker van je vrije dagen nu.

Mannetje is aan t miepen. Ga em even troosten!

xx

Geplaatst

:happydance:JOEHOE:happydance:

Pippe je hebt een prachtige ticker gemaakt!!!

Hè, het is jullie even niet gegeven om onbezorgd te gaan genieten van de zwangerschap.

Weer afscheiding gehad, maar gelukkig nog een prachtige echo gehad!

Geplaatst

Maris,

Goed dat je aan gaat geven bij de Arbo dat je max. 2 dagen in de week wil blijven werken. Voor jezelf en jullie meisje op komen!

Wat naar dat je weer hebt moeten braken. Kan goed zijn ja dat dit door het weer komt, goed blijven drinken. Maar dat zul je zelf ook wel weten en proberen om te doen.

Leuk, leuk een nieuwe auto gekocht. Dat zal zeker prettiger zijn voor je rug.

Kimmie,

Uhm, denk dat Levi een zandbak mee naar huis heeft gesmokkelt via zijn luier. haha!

Succes met wandelen.

Ga voor je duimen dat het droog blijft.

Lala,

Sorry, wil niet vervelend zijn maar bij ons op het Cb loopt het nauwelijks uit of soms een kwartiertje/half uur.

Dat vind ik nog wel om te doen.

Leve de hormonen! Maar ook de stress dat je weer op tijd thuis moet zijn om Matt te verzorgen.

Volgende keer neem je alle spullen hiervoor mee, dan heb je in ieder geval minder stress om op tijd thuis te moeten zijn.

Kun je dit meenmen? Misschien standaard een tasje met de benodigdheden in de auto zetten zodat je het altijd bij je hebt.

Of heb je dit al?

Zielig hè, die rotprikjes. Knuffel hem vandaag en morgen maar extra veel!

Matt is goed aangekomen en goed aan het groeien. Ook voor mama een dikke pluim!

Hier een meisje boven in bed die niet in slaap kan komen omdat ze aan het woelen is gegaan in haar bedje.

Ze blijft niet meer stil liggen en wurmt haarzelf het hele bed door. Ondanks de slaapzak die ze draagt.

En als je dan overdwars in bed ligt met je voeten tegen de spijlen aan te duwen, komt je hoofd aan de andere kant tegen de spijlen aan en dit is niet fijn.

Ik heb haar 1 keer recht gelegd en ga regelmatig kijken hoe ze ligt.

Van mij mag ze wel overdwars ofzo in bed liggen, als ze maar wel lekker ligt en nergens tegen aan.

Ik zeg nu heel zachtjes dat ze al 2 min stil is, ze ligt vanaf 12.20u in bed......

Geplaatst

Oe....ik hoop heel hard met je mee dat ze nu slaapt, wish.

heb al standaard een katheter is de tas. Moet nog een flesje maken zodat ik t ook zonder handige wasbak naast het aankleedkussen kan doen :-)

Nou valt t wel mee hoor, het strakke schema zijn we al een paar weken van afgeweken. Tussen 6 's ochtends en 12 's nachts moeten we vijf keer katheteriseren. We hadden 6-9-15-21-24. Dat betkent dat je tussen 9 en 15 en tussen 15 en 21 best wel wat ruimte hebt om af te wijken.

de 6-15&24 moeten zo strak mogelijk omdat daar de medicijnen bij zitten. De twee keer negen valt best wel wat aan te doen. Het probleem was dat ik ervan uit ging dat ik rond 10 uur wel thuis zou zijn. Nou is dat vast wel t geval als je bij de verpleegkundige komt en niet bij de arts, maar ja...ik was eigenlijk gewoon slecht voorbereid hierop...ik denk eerlijk gezegd als ikmop tijd aan d ebeurt was geweest ik inderdaad wel om 10 thuis was. Maar ja.... Zal ook niet meegeholpen hebben dat het gigantiscgph haasten was vanochtend, ondanks dat ik er eigenlijk tijd genoeg voor had uitgetrokken...

ach ja.... Is alweer voorbij.

mannetje slaapt lekker nu. Mama gaat ook even plat. Als mannetje wilt doorslapen kunnen we tot drie uur in bed blijven liggen. Zou lekker zijn :-)

Tot!

xx

Kimmie......ehm.....gras? Maar znadbak is ook een goeie!

Geplaatst

Lala jeetje dat je zo lang moest wachten niet normaal. Ik heb bij ons ook nooit gehoord dat je zo lang moet wachten tenminste mijn vriendin heeft er nooit over geklaagd

Maar geod hopelijk krijgt hij niet al te veel last van de spuitjes

Wish en slaapt ze?

Het is inderdaad niet fijn dat ik nog steeds over blijf geven maar goed het is niet anders zolang ik maar niet meer de hele dag misselijk ben vind ik het prima nu is het alleen de avond nog en zo is het wel vol te houden e komende maanden. Ik hoop alleen dat het deze zomer niet zo eel heet word want ik reageer er niet heel erg lekker op maar goed we wachten deze week wel even af en dan vrijdag maar aangeven bij de arbo. Ik kan er toch niks aan veranderen dus ik doe lekker helemaal niks als het zo warm is mijn vriend had thuis de parasol al klaar gezet zodat ik eronder kan gaan zitten en anders blijf ik zo veel mogelijk binnen het is niet anders.

Goed excuus om veel ijsjes te eten hihi ben ik op het moment verslaafd aan aan bosvruchten waterijs

Kimmie haha een zandbak mee naar huis ik ken dat hoor

Zo heb net lekker een stuk watermeloen op heerlijk fris.

En mijn oppaskindje loopt lekker in zijn romper met water te spelen zo grappig om te zien als hij heel boos word als er weer een ballon kapot is en hij helemaal nat word haha

Fijne middag allemaal geniet van het mooie weer

Geplaatst

Mijke is blijven slapen en wel tot 14.30uur.

Ik moest naar het werk voor een vergadering en mijn moeder kwam even in huis.

Ze had mijn 2 nichtjes naar school gebracht en was hier om 13.30u.

Alleen had ik verwacht dat Mijke rond die tijd toch wel wakker zou worden zodat ik haar nog kon voeden voordat ik moest gaan.

Niet dus.....

Heb toen maar even zitten kolven en ben gegaan.

Mama heeft haar om 14.45u de fles gegeven en ik kwam om 15.15u weer thuis omdat mama mijn 2 nichtjes van school moest halen.

Mijke heeft gisteren 2 keer op haar buik geslapen.

Voor de nacht had ik haar dekentje enkel en overdwars op het bed gelegd, dit heeft geholpen om haar op de rug te laten liggen.

Alleen voor overdag is dit te warm om te doen.

Maar dan ga ik vaker kijken hoe ze in bed ligt, dit wil ik midden in de nacht toch liever niet doen. hahaha!

Fijne dag allemaal.

Ik ga straks als Mijke naar bed is geweest fijn naar buiten!

Geplaatst

Zo dan had ze het ook wel nodig om zo lang te slapen.

Ja lekker naar buiten straks nu is het nog te doen als het vanmiddag warmer word zit ik binnen kan er helemaal niet tegen op dit moment. Ik ga denk ik straks maar met de voeten in een bak koud water haha

[ATTACH=CONFIG]4095[/ATTACH]Dit is mijn buik van gisteravond dus die groeit goed haha krijg ook steeds meer opmerkingen eerst durfden de mensen dat geloof ik niet zo maar nu is het toch echt wel duidelijk lijkt me

Verder doe ik lekker rustig aan met deze hitte moet zo alleen nog even naar het dorp eten voor vanavond halen. Denk dat ik dat van morgen er direct bij doe dan hoef ik morgen alleen maar naar de fysio 2 straten verderop.

Fijne dag allemaal geniet van het warme weer het is eindelijk zover

Geplaatst

Dank je Kimmie ben er nu ook echt wel trots op hihi eindelijk kan ik showen

Ja het is heel mooi weer kan het vandaag ook beter hebben als gisteren maar goed komt misschien ook omdat ik vrij ben en nog weinig heb gedaan alleen de was opgehangen haha

Verder zit ik lekker met een goed boek in de tuin

Geniet ervan dames

Geplaatst

Fijn hè, ik was normaal niet van de strakke shirts vanwege een rolletje teveel. Maar toen ik zwanger was wel, laat maar zien die mooie buik :-)

Geplaatst

Hoi hoi

Iedereen aan het genieten van het mooie weer groot gelijk

Ik kom net van de fysio weer en ik moet nu een bekkenband aanschaffen om te kijken of dat gaat helpen nu probeer ik mijn schoonzusje te bereiken kijken of die hem nog heeft en anders vrijdag maar even langs de blessurewinkel en er een ophalen hopelijk helpt het want lopen gaat steeds moeilijker

maar goed hoe is het met jullie allemaal?

Ik ga zo maar weer eens lekker rustig in de tuin zitten onder de parasol ik heb net lekkere broodjes gehaald op de markt dus dat gaat er wel in hihi

Fijne dag allemaal

Geplaatst

hee dames wij zijn op de camping dus vandaar dat ik amper hier te vinden ben

dikke knuf voor iedereen en geniet van het heerlijke weer

Geplaatst

Hoi lieve meiden,

Pleun, geniet van jullie tijd op de camping!

Uitrusten heb je zeer zeker wel verdiend.

Maris,

Echt een heel mooi buikje! Heerlijk is dat, een strak shirt aan en dan in de gaten hebben dat iedereen kan zien dat je zwanger bent.

Dat vond ik zo geweldig!

Lekker met je voeten in een bak koud water plonsen en rustig aan doen.

Ik blijf met Mijke meer binnen met dit weer. Later op de dag als het wat koeler wordt gaan we naar buiten.

Gisterenavond met zn drietjes buiten zitten eten.

Pippe,

Hoe gaat het nu met Lena?

En met jullie gevoelens over deze zwangerschap?

Mijke krijgt een tandje. Vanmorgen was er ineens heel duidelijk een bobbel te zien waar het tandje door het tandvlees gaat komen.

Gisteren was ze alweer 7 maanden!

Geplaatst

Wish wat gaat dat hard 7 maanden alweer en als ik me dan bedenk dat ons meisje over een jaar ook ongeveer zover is haha kan ik me nog geen voorstelling van maken.

Maar wat doet ze het goed een mooie gezonde meid

Pippe hoe gaat het met jullie?

Kunnen jullie het al een beetje geloven of nog niet?

Lala hoe is het bij jullie doet Matt het nog zo goed?

Pleun geniet er lekker van op de camping

Babeth volgens mij doet I. het ook wel heel erg goed of niet leuke foto van dat badje op fb haha

Kimmie ook lekker aan het genieten van het mooie weer met Levi?

Bianca hoe is het bij jullie ik lees wel vaak mee op fb en volgens mij ben je helemaal in de wolken haha groot gelijk meid het is je gegund.

Hier gaat alles verder zijn gangetje de klachten blijven hetzelfde maar oh wat is meisje lekker aanwezig vandaag haha ik schoet elke keer weer in de lach als ik weer ene linkse of een rechtse krijg haha daar geniet ik echt van

Verder ga ik zo heerlijk weer met de voeten in het water zitten en een boek erbij en doe helemaal niks meer vandaag hihi

Morgen gaan we bbqen bij mijn schoonouders en 's avonds hebben we een feestje van het klootschieten en maandag wilden we even gaan babyshoppen of in elk geval kijken

Hebben jullie nog plannen met pinksteren?

Nou fijn weekend in elk geval allemala en een dikke knuffel

Geplaatst

Hè meiden,

Hier ook alles goed, en ook wij zijn binnen en als de zon weg is gaan we lekker naar buiten.

Heb 4 dagen avond4daagse gedaan, was erg leuk en gezellig. En wat hadden we mooi weer!

Verder weinig op de planning, Björn is door zijn rug gegaan op het werk. En zit dus al een week gebonden aan huis, kan enkel wat zitten en veel

Rusten.. Dus we blijven lekker thuis en doen het rustig aan.

Straks de BBQ maar aan, heb het satevlees al in de marinade staan.. Hamme

Gaaf hè Maris om die kleine te voelen!

Geplaatst

Kimmie,

Wat ontzettend vervelend voor Björn en natuurlijk ook voor jou omdat nu alles op jouw schouders terecht komt.

Of kan hij wel wat mee helpen?

Hij zal Levi bijv nu niet kunnen dragen.

Beterschap voor hem!

Heerlijk vind ik dat, buiten eten. Maakt me niet uit of dat het bbq is of gewoon uit de pan.

Vanmiddag zijn vriendin van ons gekomen en hebben we de bbq ook aangestoken. (gas-bbq)

Gezellig zitten kletsen, op de fiets nog een ijsje gaan halen om thuis op te eten.

Mijke lag in bed toen we gingen eten, toen we bijna klaar waren werd ze wakker en kon Mijke bij ons aan tafel haar eten opeten. Toen Mijke naar bed ging heb ik ook een wijntje gedronken omdat ze doorslaapt tot morgenvroeg. Tenminste, dat is wel de bedoeling.

Maar nu met een kamer waar het 25 graden is en een tandje wat door zal komen weet ik het niet zeker.

Maris,

Fijne dag gehad?

Babyinkopen gedaan?

Zo leuk om te doen en als de kleine er is zul je zien dat je aan het kopen blijft.

Vrijwel altijd als ik het dorp in ga kom ik terug met iets voor Mijke. Van slabbers tot fruit oid. haha

Morgen ga ik met Mijke naar mijn moeder. Heb een opblaasbootje van Nijntje gekregen van een vriendin. Hier doe ik een laagje water in en Mijke spetterd in het rond. Zo leuk!

Geplaatst

Nee hij kan niet meehelpen, en moet zeggen dat ik weleens klaar ben met al die kwaaltjes hier in huis.. ;-)

Björn zit nu aan de dicolofenac en paracetamol en het wordt iets beter nu gelukkig..

In ben gisteren lekker om 21 uur gaan slapen, was zo moe van de drukke week. En nu gaat weer goed, en idd komt op

Me schouders terecht maar op 1 of andere manier kan ik een knop om zetten en ga ik door. Af en toe een rustige avond zoals gisteren en ik

Heb weer energie!

Heb nu alleen een heel verkouden Levi, en dat met dit weer. Pleun herken je dit van de laatste serie prikken?

Morgen ook controle in het ziekenhuis van zijn operatie aan neusamandel en buisjes, benieuwde wat hij zegt. Ben namelijk ook beetje bang voor

Hooikoorts.

Vandaag weinig op de planning, helaas Björn kan nog niet.

Hoe is met de rest?

Pippe lukt het genieten al?

Maris nog leuke dingen gekocht?

Lala hoe is het daar?

Pleun aan het genieten op de camping?

Geplaatst

Haha dames we gaan straks kijken gisteren was niks open aan winkels toen hadden we een bbq bij schoon ouders

Kimmie wat naar dat hij er zo last van heeft hopelijk gaat het snel. over

Succes met levi morgen bij de kno

Wish leuk hé zo'n spetterend kleintje veel plezier

Hier gaat het verder wel goed alles z'n gangetje

De arbo zei van de week dat ik eerst moest afwachten met volledig werken tot de misselijkheid en overgeven een tijdje helemaal weg waren maar dat zie ik nog niet zo gebeuren heb er niet heel veel last meer van maar juist bij veel inspanning en drukte wel en dan leek hem 47 uur in 4 dagen werken nog niet heel goed

Maar ik vind het ook wel prima zo zo ksn ik voldoende rust ook pakken ivm mijn bekken en misschien dat ik dan kan voorkomen dat erger word

Hoe is het met de rest?

Fijne dag allemaal

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden