Ga naar inhoud

De Oktober en November 2009 mama's

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dees, wat een super goed nieuws voor jullie. Nu alles voorbij is kunnen jullie extra gaan genieten van de kleine man.

Kaylen gaat het nog steeds super goed, donderdag weer naar het cb. Ben benieuwd hoeveel hij nu weegt, denk wel een heel stuk meer. Hij is best zwaar aan het worden en met de mc moet ik hem echt met 2 handen tillen haha.

We zijn afgelopen weekend lekker naar Limburg met hem geweest en is heel goed bevallen. Voor de zomer hebben wij nog niks geboekt, we gaan alleen gaan we eind augustus- begin september een weekje naar center parcs.

Kaylen is nog niet aan het rollen, maar als hij op zn rug ligt is hij wel heel erg bezig met zn beentjes. Dus denk niet dat het meer lang zal duren voordat hij het doorkrijgt. Nu helpen we hem soms een beetje, maar na 5 min op zn buik zet hij het op een huilen. Hij vind het niet leuk op zn buik, maar op zn rug ook niet meer zo heel erg. Dus hij zit bijna de hele dag in de wipstoel, die vind hij geweldig.

Ben benieuwd donderdag...

Chantal: hoe is het gegaan bij het cb??? en hoeveel weegt Finn nu?

• Reacties 612
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Vandaag weer bij het CB geweest. Finn weegt precies 8 kilo en is 68,5 cm lang.

Het gaat dus heel goed en ze vonden hem extreem sterk al voor zijn leeftijd. Gelijk even gevraagd over zijn vingertjes, want hij heeft vaak ontstoken vingertopjes, maar dit heeft te maken dat hij veel zijn hand in zijn mond heeft.

Met de prikken was hij weer helemaal stoer...

Sinds een paar dagen is Finn qua slapen helemaal uit zijn doen. We hebben al drie onwijze kl*te nachten achter de rug. Ik hoop echt dat dit snel over is, want ik ben gesloopt en moet morgen toch weer werken.

Geplaatst

Voor het afspreken in mei, misschien dat jullie even dit lijstje kunnen afmaken, zodat we kunnen zien wie het meest centraal woont voor iedereen:

Chantal en Finn --> Leiden

Geplaatst

Wij zijn vanmorgen ook weer bij het cb geweest, Kaylen weegt nu 6490gram en in 63.5cm lang. Het gaat dus super goed. Ze waren niet eens meer verbaasd dat hij overdag niet slaapt, had een arts die afgelopen zaterdag oma was geworden haha. Dus die was helemaal vrolijk. Bij de prikken was hij ook heel stoer even huilen, maar daarna was het weer over. In de auto was hij al meteen in slaap gevallen.

We mogen nu ook beginnen met fruit/ groeten hapjes. Dus dat gaan we het weekend maar mee beginnen. Af en toe een paar hapjes en vanaf 5 mnd mogen we overgaan op 4 flessen. Voorlopig slaapt hij nog steeds prima op een fles van 150cc met 5 schepjes dus moeten nog maar even kijken hoe we dat gaan verhogen, want we moeten dan wel over op flessen van 210cc, alleen dat is wel een heel groot verschil. Dus we zullen wel zien hoe we dat gaan aanpakken. Voorlopig is hij heel vrolijk en veel wakker en daar genieten we lekker van.

Voor het afspreken, zal ik het lijstje even aanvullen:

Tamara en Kaylen --> Zwijndrecht

Geplaatst

hallo,

hier ook even een kleine update van onze kanjer!

hij kan van zijn buik naar zijn rug draaien!! wauw wat stoer zeg enne.. hij tilt al flink zijn hoofd omhoog als hij in de box ligt. wat gaat het allemaal toch snel

Julian krijgt nu 5 flessen van 180cc/6 en daar doet hij het heel goed op. de laatste fles om half 11 en dan om half 8 wakker. heerlijk hoor. wij zijn heel erg trots.Hij eet nu ook fruit maar dat doen we om de dag. meestal na fles 3 en hij vind het smullen! echt geweldig om te zien hoe hij kan genieten van eten! (als hij maar niet zo kieskeurig wordt als zijn papa;))

ben benieuwd hoe hij is gegroeit. volgende week donderdag moeten we weer naar de cb voor de voorlopig laatste prikken en natuurlijk meten en wegen.

zondag gaan we lekker zwemmen voor het eerst en we hebben al ee badjas en zwembroek aangeschaft. lijkt ons erg leuk.

ook ik zou het lijstje aanvullen:

Desiree en Julian --> 't Zandt(helemaal boven in Groningen)

tot snel weer dames..

dag dag

liefs

Desiree en een grote glimlach van Julian

Geplaatst

Hoi Dees,

Leuk om te lezen dat hij zich al kan omdraaien, is dat niet heel snel???

Julian en Kaylen lopen echt heel erg gelijk, wel leuk hoor. Ben echt benieuwd naar alle kleintjes. Je woont alleen niet echt in de buurt zullen we maar zeggen. Wij hoeven nu pas weer voor de volgende prikjes met 11 mnd!!!! Lekker op het gemakje volgende keer naar het cb. Zwemmen is echt zo leuk, denk dat wij mss maandag nog wel gaan haha.

Geplaatst

Hoi meiden,

Eva en Finn kunnen ook nog niet van buik naar rug draaien hóór. Ik zie wel dat ze steeds meer kunnen. Ook kunnen Eva en Finn zich beter vermaken in de box. Er wordt al echt gespeeld. Ook reageren ze meer op elkaar. echt superschattig om te zien. De Teletubbies, Sesamstraat en Nijntje zijn zwaar populair hier. De fruit en groentehappen zijn een groot succes. Er wordt lekker gesmikkeld hier. Het slapen wordt ook steeds minder overdag. 's Ochtends slapen ze van 10.00 tot 12.00 uur en 's middags van 14.30 tot 16.00. De laatste fles gaat er tussen 19.00 en 19.30 in. En slapen nog steeds het klokje rond. Eva en Finn zijn echt lieve, zoete, gezellige baby's.

Afgelopen maandag hadden we een afspraak met de fysio. We hebben besloten om toch voor helmtherapie te gaan. Dit voor zowel Eva als Finn. Hoewel ik het wel verwacht had kwam het toch hard aan en moest mama echt wel even een traantje laten. Ik besef me heel goed dat dit het beste is voor de kleintjes, ik wil gewoon het allerbeste voor Eva en Finn. De afspraak met de orthopeet is gemaakt. We zullen zien hoe het verloopt. En misschien hoeven de helmpjes niet zo lang gedragen worden. Ook had ik gelezen dat de kindjes het vaak helemaal niet erg vinden. Ben wel heel benieuwd hoe het gaat. Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs, Jane

Geplaatst

Dani,

Hoe gaat het met Justin? Hij moet toch binnenkort (de 12e meen ik) weer naar het ziekenhuis?

Liefs, Jane

Geplaatst

Ola meiden,

Leuk te horen dat het met de beebs en mama's goed gaat...

Met ons prinsje gaat het ook super goed hij groeit als een kool..

Hij is dol op zijn groenten en fruit ( maak het elke dag zelf) en drinkt ook goed!

Hij doet s middags nog wel dutjes 2 a max 3 keer meestal 1.5 uur.. vind ik wel lekker

kan ik ook even andere dingen doen.. verder is die dol gelukkig met zijn speelmat slaat zijn vogeltje en beertje de ene naar de andere kant op hahah echt humor, en de box vind hij ook wel leuk...

@ jane die van ons is ook gek op teletubies alleen het stukje dat ze elke keer die kinderen laten zien vind die niks want dan zie je de tubbies niet hahha... en sesamstraat vind die ook superrrrr.... en het zandkasteel vind die ook wel leuk... grappig he...

We gaan om de week zwemmen hij vind het echt GE-WEL_DIG hij heeft geen oog voor ons is het zwembad echt super cute..

Morgen moeten we met hem naar het ziekenhuis, er is vooraf al afgesproken dat als hij tegen de 6 maanden aan zat dat die een keer langs moest komen is normaal gezien dat hij 6 weken te vroeg is geboren.. voor een kleine check.. zal wel goed zitten bij het CB zijn ze dik tevreden... maar toch altijd spannend..

Niemand gelooft me als ik zeg hij is te vroeg geboren hij is echt een flinke babyboy hahhaha...

Meiden wij komen uit UTRECHT!

Geplaatst

Hey meiden,

Wat is het toch leuk om de vorderingen van jullie kleintjes te lezen. Fijn dat het zo voorspoedig gaat bij de meesten. En spannend dat er hier en daar al weer wordt nagedacht over een brusje. Spannend hoor!!

Wat fijn om te lezen dat Snoeske ook weer zwanger is. En dan nog wel een natuurlijke zwangerschap. Ik hoop zo dat ze over een aantal maanden een gezonde baby in haar armen kan houden!!

Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Ik zit weer redelijk in mijn werkritme en het halen en brengen naar de creche gaat inmiddels ook weer soepel en kost geen uren ;-). Nog tot 1 mei drie dagen en daarna weer terug naar 4 dagen, tenzij er veranderingen zijn met Patrick.

Morgen wordt Jasmijn al weer drie. Ben dus al de hele avond cakejes aan het versieren, slingers ophangen, ballonnen opblazen etc. Ben er al weer bijna klaar mee en ik moet de cadeautjes nog inpakken. Dat moet ik niet vergeten. Heb afgelopen weekend eens aan Jasmijn gevraagd wat ze wilde hebben voor haar verjaardag. Hou je vast: 1. spiderman 2. raceauto 3. citroen 4. skipak. Op mijn opmerking dat ze op haar kamer toch al 2 citroenen heeft antwoordde ze zuchtend 'jaha, maar die is plastic'. Ik lag in een deuk. Maar aangezien ik haar gister ook tegen een vriendinnetje hoorde zeggen dat ze spiderman krijgt, heb ik toch nog maar een paas-ontbijtsetje van de goede man gekocht. En dat voor een redelijk meisje-meisje. Het wordt het cadeautje van Thijmen aan haar, dus die is gelijk onstervelijk. Verder krijgt ze een prinsessentas en dora-duplo, alles in roze, roze, roze.

Thijmen gaat echt super lekker. Hij is echt heel vrolijk en slaapt 's nachts goed en 'kletst' me de oren van het hoofd ;-) Echt zo leuk om te zien hoe hij op Jasmijn reageert!! Hij is wel lekker bewegelijk en sterk in zijn nekje, maar rollen zie ik hem nog niet doen. Wel gooit hij graag en veel zijn beentjes in de lucht, dus wie weet komt het binnenkort wel.

Ook wij lopen inmiddels bij de kinder fysio ivm een plat hoofdje. 15 april moeten we weer terug en dan gaan ze besluiten of ze de afplatting moeten gaan opmeten (wellicht in aanloop naar een helmpje). Ook ik hoop dat we het kunnen voorkomen. Maar Jane, bij Thijmen op de groep zit een jochie met een helmpje en het is echt een té vrolijk en schattig ventje. Maar kan me goed voorstellen dat het toch een domper is...

Dani en Dees, fijn dat het goed gaat met jullie mannetjes. Toch wel extra heftig met alle medische toestanden...

ook ik zou het lijstje aanvullen:

Mijn Baby --> Utrecht

Michelle & Thijmen --> Amsterdam

Dikke knuf!

Michelle & Thijmen

Geplaatst

Hey meiden....

Zo te lezen gaat alles helemaal goed met alle kleintjes!!

Eerst even dit: Michelle: Van Harte met de verjaardag van Jasmijn!!!!!

Hier gaat alles prima.....de nachten zijn elke dag verschillend, de ene keer slaapt ie door en de andere keer komt ie 6 keer voor een tut.

Het omrollen heeft ie nu echt ontdekt en zodra je hem in de box legt is hij binnen 5 minuten gedraaid naar zijn buikje. Ook ligt ie weleens ondersteboven, hij zet zich af tegen de spijlen hahaha

Bij het laatste CB bezoekje van het weeguurtje woog dion alweer 8,5 kilo. 19 april staat het volgende bezoekje alweer gepland.

De 5 flessen gaan helemaal prima en soms zit hij zelfs op de 4 flessen.

Heb een beetje gezocht naar schema's van andere meiden en eens kijken of ik ook een beetje ritme kan inbouwen.

De groente en fruit hapjes gaan er goed in, vooral de sperzieboontjes zijn lekker..

916511081_5_fuhn.jpeg

Verder gaat het kletsen de hele dag door, zijn klep staat niet stil :)

Ik heb ons ook even bij het lijstje gezet:

Mijn Baby --> Utrecht

Michelle & Thijmen --> Amsterdam

Daniela & Dion --> Rijen (N.B)

Ben benieuwd wanneer we wat gaan afspreken, heb er veel zin in!!!!

xxx van ons

Geplaatst

Meiden bedankt voor de felicitaties!!

Jeetje, 3 jaar alweer. Het is echt zo'n lekker moppie. We hebben echt genoten vanochtend. Ze vond het zo leuk dat de kamer helemaal versierd is, en de ballonnen blijven meer dan fantastisch. En het cadeau van Spiderman was echt een schot in de roos, dus Thijmen was helemaal the man!Hebben jullie allemaal nog in het vooruitzicht!!

Daan, mooie foto van Dion!!

x Michelle

Geplaatst

Lieve Snoeske,

Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap.

Wat onwijs gaaf dat het op de natuurlijke manier allemaal is gelukt.

Ga van je zwangerschap genieten.....wanneer ben je precies uitgerekend?

Liefs,

Chantal

Geplaatst

Michelle: Gefeliciteerd met Jasmijn, alweer 3 jaar. Wat gaat het toch snel, hopelijk heeft ze een leuke dag gehad. Ze is natuurlijk nu helemaal blij met haar broertje na zo'n mooi cadeau van hem haha.

Snoekse: jij natuurlijk ook onwijs gefeliciteerd met je zwangerschap en zelfs op een natuurlijke manier. Wat een verassing voor jullie en nu lekker van genieten. Wanneer ben je uitgerekend?

Daan: wat een leuke foto van Dion. Heerlijk hoor die sperzieboontjes haha. Wat is hij gegroeid zeg, dat zie je echt goed op de foto.

Kaylen heeft vanmorgen zn eerste worteltje op. En wat een grappig gezicht kan hij dan trekken. De lepel vind hij echt geweldig, maar de smaak..... Toch wilde hij meer nadat de lepel weer richting zn mondje kwam, maar toen weer het rare gezicht haha. Wij hebben net asperges op en eentje voor hem bewaard. Dus straks alvast pureren, dan kan hij die morgen voor zn flesje krijgen. Even een paar hapjes proberen en dan lekker de vertrouwde fles.

Ff vraagje, hoe hebben jullie dat afgewisseld? Want neem aan dat hij niet meteen een heel potje kan/ mag krijgen en dan ook nog een hele fles van 180/6? Ze hebben daar helemaal niks over verteld bij het cb en ik heb er geen erg ingehad om het te vragen.

Hopelijk kunnen we snel een keer afspreken, want ben wel heel nieuwsschierig naar iedereen en alle kleintjes natuurlijk.

Geplaatst

Tammy, Dion krijgt fruit/groente naar wat hij zelf wil hebben, maar meestal komt hij maar tot een half potje....ik geef het tussen de flessen door...

Het CB vertelde ons dat hij gerust een heel potje mag hebben, maar dat zal wel overal verschillend zijn.....(en wij houden ons niet echt aan alle CB regels, mijn man heeft al 2 grote kids van 18 en 14 en zijn ook groot geworden zonder alle regeltjes hahahaha)

Dus meestal is het schema:

7:00 fles 210

9:30 fruit 1/2 potje met 30 cc fles baby diksap

10:30 fles 180

14:00 fles 180

17:00 fles 150

18:30 groente 1/2 potje met 30 cc fles baby diksap

20:00 laatste fles 180 en lekker naar bed

De tijden verschillen nog wel eens en de hoeveelheden..vanmorgen kregen we er na een hele nacht maar een fles van 130 in........

xxxxx

Geplaatst

Ook ik geef fruit tussen de flessen door. Ik maak de fruithap zelf dmv de blender. Meestal pureer ik 2 stuks fruit of 1 mango. Deze geef ik dan in 2 etappe's, 's ochtend en 's middags. Ook maak ik zelf de groentehappen. Dit zijn kleine hoeveelheden ( paar happen). Ik geef als het een nieuwe smaak ik deze 3 dagen achter elkaar, om te wennen. Ze eten nu worteltjes, sperziebonen, cougette, broccoli en snijbonen. Vanavond staat bloemkool voor de eerste keer op het menu.

Mijn schema is als volgt:

08.00 fles 210/7 + 2 scheppen rijstebloem

09.30 fruithap

10.00 slapen

12.00 fles 180/6

13.30 restant fruithap

14.30 slapen

16.00 fles 180/6

18.00 groentehap ( paar happen)

19.00 bad

19.30 slapen

Sinds een paar dagen drinkt Eva haar flessen niet meer leeg. Ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet. Finn daarintegen wel, die drinkt ze leeg tot op de bodem. Misschien moet ik de hoeveelheden voor Eva aan gaan passen.

Iedereen fijne paasdagen gewenst!

Liefs, Jane

Geplaatst

Jeetje even druk geweest en nu een heleboel leeswerk in te halen hihi.

Fijn om te lezen dat het goed gaat met de kleintjes en de mama's, Michelle alsnog van harte gefeliciteerd met jullie grote meid! En ook Snoeske van harte meid!

Met ons manneke gaat het supergoed, hij kan al best wel veel en vermaakt zichzelf ook steeds langer, heerlijk want zo krijg je ook steeds meer tijd voor andere dingen tussen door. Ik heb ook maar een foto geplaatst in het april topic.

Voor ons is het aftellen wel begonnen, nog maar een paar dagen en dan is het weer zo ver, deze ingreep is al weer een stukje pittiger dus we zullen nu ook langer in het ziekenhuis moeten blijven, waarschijnlijk een dag of 4 maar het kan ook iets langer of korter, afhankelijk van hoe het met hem gaat natuurlijk. Als er tussen door tijd is kom ik jullie nog wel ff updaten.

Nu vlieg ik weer gauw verder want deze mama is druk, druk, druk.

Fijne dag allen!

Geplaatst

Spannend hoor Dani, wanneer moest hij nu ook alweer geopereerd worden???

Ga zo wel even bij de foto's kijken, ben benieuwd hoe groot Justin alweer is. Veel sterkte alvast en hopelijk voel hij zich snel beter en mag hij lekker met papa en mama mee naar huis. Heel veel sterkte!!!!!!

Hier alles prima, net telefoontje van mn moeder gehad. Die past vandaag op en meneer heeft zich net van zn buik naar zn rug gedraaid!!!! Jammer genoeg zijn papa en mama aan het werk vandaag, hopelijk laat hij het trukje morgen nog aan papa zien. En in het weekend aan mama, want ook deze mama is druk druk druk. Vandaag werken vanavond cursus en morgen ook nog eens werken bah.

Geplaatst

Gisteren middag weer evn op zn buik gelegd, toen ik thuis kwam en idd 2x omgerold!!! Echt super leuk om te zien en hij ook zo blij als hij omgedraaid is. Zo leuk/ lief om te zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden